بازدید 10434

رعایت؛ ۹۰ درصدی شیوه نامه‌ها در عزاداری‌های محرم

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه پارسال کشور رعایت ۸۵ درصدی شیوه نامه‌های بهداشتی را داشتیم، گفت: امیدواریم امسال رعایت شیوه نامه‌ها به بیش از ۹۰ درصد برسد.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲ 10 August 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام روح اللّه حریزاوی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه پارسال تجربه خوبی اتفاق افتاد و راه میانبری برای جمع شدن میان سلامت و معنویت پیدا شد، افزود: شیوه نامه‌های تدوین شده پارسال، امسال ارتقاء یافته و دقیق‌تر شده است و توجیه و آموزش متولیان مراسم مذهبی انجام شد.

او ادامه داد: ۴۰ روز پیش از حلول ماه محرم، آموزش‌های لازم به واعظان، مبلغان، مداحان، شعراء و مسئولان هیأت‌ها داده شد.

حریزاوی افزود: امیدواریم این عوامل موجب شود کارنامه امسال از پارسال از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، بهتر شود.

او با اشاره به اینکه اکنون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محله‌های عمومی از جمله بازار و حمل و نقل به ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت:، اما در محافل دینی به علت تقید به موازین شرعی و احکام حکومتی، شاهد رعایت ۲ برابری هستیم.

هیئت‌ها عزاداری را در فضای باز انجام دهند

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: توصیه ما به هیئت‌ها و محافل مذهبی این است که حتی الامکان، برنامه‌ها را در هوای خنک شب و در فضای باز انجام دهند، زیرا در این شرایط احتمال ابتلا و انتقال، حداقلی و غیرقابل اعتناست.
حجت الاسلام روح الله حریزاوی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری مراسم ایام محرم افزود: شیوه نامه‌های امسال چند رکن دارد از جمله اینکه مجوز برکزاری مراسم در مکان مسقف در مناطق گرمسیری به شرط یک سوم جمعیت و سقف بالای ۶ متر و به شرط تهویه خوب و ورود و خروج تدریجی مردم و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی با اولویت برگزاری مراسم در فضای باز داده شده است.

او ادامه داد: امسال بر اساس شیوه نامه‌های تدوین شده، توزیع مواد غذایی به شکل باز، ممنوع شده و مجوز ایستگاه‌های صلواتی به موکب سلامت، تبدیل شده است؛ ماسک، مواد ضدعفونی کننده و مواد غذایی بسته بندی شده توزیع می‌شود.

حریزاوی اضافه کرد:​ سقف مدت زمان برگزاری مراسم مانند پارسال، دو ساعت است و حرکت دسته‌های عزاداری که پارسال ممنوع شده بود به دسته روی‌های محلی، تغییر کرده است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد شهرستان‌ها از نظر کرونا، قرمز هستند بقیه هم قرمز، تلقی می‌شوند بنابراین دستورالعمل یکسان برای همه ابلاغ شده و محدودیت‌ها یکپارچه است.

حریزاوی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی، مسئول اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در برگزاری مراسم هاست، گفت: حدود ۲۰ دستگاه همکار با سازمان هستند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از طریق سامانه «بیرق» , تخلف هیئت‌ها را در رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی گزارش کنند، افزود: پارسال مجوز ۱۵ هیئت را از ۴۵ هزار هیئتی که تا شب قبل از محرم پارسال مجوز گرفتند به علت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، لغو کردیم و حدود ۵۰۰ هیئت، تذکر گرفتند.

حجت الاسلام حریزاوی اضافه کرد:​ امسال حدود ۱۰۵ هزار هیئت داریم.

وی با اشاره به اینکه نباید محرم هراسی کنیم، گفت: برخی افراد در فضای مجازی، نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند در حالی که واقعیت این گونه نیست و شیوه نامه‌های بهداشتی در مراسم، رعایت حداکثری می‌شود.

حجت الاسلام حریزاوی گفت: از بدو شیوع کرونا، هجمه‌هایی علیه مراسم مذهبی توسط دشمن طراحی شد، اما رعایت شیوه نامه‌ها در مراسم‌ها موجب کم اثر شدن این هجمه‌ها شد؛ گرچه دشمن طراحی‌های جدیدی را دارد و در داخل هم عده‌ای همراهی می‌کنند.

وی افزود: به دوگانگی در تصمیمات اعتراض داریم و دولت گذشته باید پاسخ دهد و انتظار داریم این دوگانگی در دولت جدید، مرتفع و تصمیمات، یکپارچه شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مفاد شیوه نامه‌ها در بقاع متبرکه هم رعایت و دسته روی‌ها به شکل محلی برگزار می‌شود.

حریزاوی با بیان اینکه پارسال پویش «هر خانه یک حسینیه» را به پیشنهاد وزارت بهداشت، پیگیری کردیم، افزود: رسانه ملی هم در این زمینه، بسیار کمک کرد؛ امسال هم این پویش برقرار است و «هر خانه یک پرچم» به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: نرم افزار‌هایی مانند «تکیه»، «هیئت آنلاین»، «خیمه گاه» و چند مجموعه دیگر هم فعال هستند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفت: جدول پخش زنده‌های مراسم نیز در صدا و سیما اعلام شده است.

حجت الاسلام حریزاوی افزود: پارسال با همکاری دو اپراتور پرمشتری کشور، ترافیک رایگان را داشتیم و امسال هم در برخی نرم افزارها، ترافیک رایگان داریم.

یزد خاستگاه آیین‌های عزاداری سنتی

استاندار یزد نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اینکه این استان یکی از خاستگاه‌های آیین‌های عزاداری ماه‌های محرم و صفر در کشور است، گفت:​ در طول سال‌های گذشته، رونق این عزاداری را به شکل بسیار برجسته شاهد بودیم، اما با ورود ویروس کرونا به کشور، از پارسال شاهد کاهش برگزاری مراسم در سطح استان یزد بودیم.

محمدعلی طالبی افزود: اکنون با توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا و اینکه سازمان تبلیغات اسلامی مسئول کارگروه برگزاری مراسم عزاداری است بر اساس این شیوه نامه ها، توجیه و تبیین مناسبی بین هیئت‌های عزاداری استان یزد، انجام شده است.

او ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با رعایت این شیوه نامه‌های بهداشتی عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر را با شکوه، برگزار کنیم.

طالبی اضافه کرد:​ با توجه به عزاداری‌های سنتی استان یزد و شرایط کرونایی همه شهرستان‌های این استان، در وضعیت قرمز کرونایی هستند و با توجه به حجم زیاد بیماران و بستری شدگان، بیمارستان‌ها شرایط مناسبی را ندارند.

وی گفت: با توجه به این موارد، ضروری است در عزاداری ها، حداکثر همکاری را از هیئت‌های عزاداری داشته باشیم و بر اساس مقررات تصویب شده، مقرر شده است سقف مدت زمان برگزاری مراسم، دو ساعت باشد و در فضای باز برگزار شود.

طالبی ادامه داد: برای این منظور، امکانات دانشگاه ها، مدارس و اماکن عمومی را در اختیار هیئت‌های عزاداری قرار دادیم.

وی افزود: برخی از مراسم بزرگ استان مانند مراسم نخل برداری، برگزار نمی‌شود.

طالبی گفت: امیدواریم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، سلامت عزاداران را شاهد باشیم.

فعالیت کمیته مراسم عزاداری محرم و صفر

معاون امنیتی انتظامی استان خوزستان نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: حسب دستور استاندار خوزستان با هدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان با سوگواری سید و سالار شهیدان، همه تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم محرم با توجه به شرایط کرونایی در استان اندیشیده شده است.

ولی الله حیاتی با بیان اینکه در ذیل قرارگاه عملیاتی استان، کمیته مراسم محرم و صفر با مسئولیت مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، تشکیل شده است، ادامه داد: جلسات اقناعی توسط همه فرمانداران سراسر استان و بخشداران و با حضور سازمان تبلیغات و دانشگاه علوم پزشکی با هیئت‌های مذهبی، مداحان و سخنرانان، برگزار و همه شیوه نامه‌های بهداشتی ایام محرم تشریح شده و در صدا و سیمای مرکز استان نیز اطلاع رسانی کافی شده است.

وی افزود: همه تلاشمان را کردیم تا از ظرفیت مدارس، دانشگاه‌ها و فضا‌های باز استفاده کنیم و آن‌ها را در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دادیم و هیئت‌ها را مکلف کردیم مراسم حداکثر در مدت دو ساعت برگزار شود.

معاون امنیتی انتظامی استان خوزستان گفت:​ با توجه به اینکه تعداد مبتلایان به بیماری کرونا به ویژه ویروس دلتا، افزایش یافته و تعداد فوتی‌ها و بستری‌ها در حال افزایش است از مردم درخواست می‌کنیم در برگزاری مراسم محرم، نهایت همکاری را در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی داشته باشند.

رویکرد دشمنان همواره تخریب عزاداری محرم است

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) تهران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه در یک سال اخیر برنامه‌های متعددی اجرایی شده است، گفت: فضا را متناسب کردیم و از همه صحن داخل و پایانه نزدیک این آستان که اکنون به قدمگاه صالحیه تبدیل شده است استفاده کردیم و فضاسازی لازم را انجام دادیم و زائران، فاصله‌های اجتماعی را رعایت می‌کنند و ماسک به میزان لازم تهیه شده است.

حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی ادامه داد: شیوه نامه‌ها در هیئت‌های مذهبی و اماکن متبرکه بیش از ۹۰ درصد رعایت می‌شود.

او با اشاره به اینکه بساط سید الشهداء، سرمایه و حق حیات ماست، افزود: به هر بهانه ای، کسانی که با این سرمایه اصلی مکتب ما معارض و مخالف هستند هجمه‌هایی را مطرح می‌کنند.

حجت الاسلام بی آزار تهرانی اضافه کرد:​ می‌توان با بهترین شکل ممکن و برنامه ریزی دقیق، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
یا شما تو ابت مملکت زندگی نمیکنید یا ما!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
بیشتر جنبه بیزینس قضیه است که ول نمی کنید
خدا رحم کنه به مردم.پس چرا مراسم ختم اموات مردم رو کنسل کردید؟!اون که خیلی کم جمعیت تره؟!!
این در صدها رو ایشون چه جوری محاسبه کرده اند ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
آمار و احتمال در حوزه پاس کردند و در این واحد درسی با یک شب اجرای عزاداری اونهم در شرایطی که پاندمی شدیدتر و گسترده تری وجود دارد اما باز مرغ اینها یک پا دارد و آنهم برگزاری مراسم است به هر قیمتی که شده
برنامه‌ها را در هوای خنک شب و در فضای باز انجام دهند، زیرا در این شرایط احتمال ابتلا و انتقال، حداقلی و غیرقابل اعتناست.
این جمله کاملا غلط هست بهتر بود ایشون می گفتند وقتی تو مملکت تمام مجالس برقرار هست از انتخابات و کنکور و مراسم تحلیف بگیر تا رستوران ها و مسافرت ها و عروسی و عزاداری ها ووووو مراسم عزای محرم هم برقرار خواهد بود نه مردم حق اعتراض دارند با رفتارهای پر خطرشون و نه دولتی ها با بی اعتنایی هاشون
این ملت درست شبیه اون وال هایی شدند که دسته جمعی خودشونو به ساحل می زنند و خود کشی می کنند.
شاید همه به این نتیجه رسیدند که مرگ بهتر از زندگی تو این جهنم پر از استرس ناشی از فساد و نابرابری و فقر و بی عدالتی و ......هست
منه عاشق محرم و شمال نه هيئت ميرم و نه شمال
پاسخ ها
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
خداوند به شما جزای خیر دهد
به همین خیال باش
نرود میخ آهنی در سنگ........
بخاطر منافعتون با جون انسانها بازی میکنید
اینا همش توجیه برای اینکه مراسم رو برگزار کنین وگرنه شما که ادعا میکنین درصد رعایت عادی مردم زیر ۵۰ درصده، حالا همون مردم میان توو هیات ۹۰ درصد رعایت میکنن؟ چجوری؟ مگه اینکه یه مشت آدم دوروی ریاکار باشن
۵درصد هم رعایت نمیکنن
به فکر جون مردم باشید چه اجباریه سال بعد برگزار کنین واقعا اینقد مهمه به اون دنیا اعتقاد دارید؟ جواب داره بخدا جواب داره هر کودکی یتیم بشه
پارسال رعایت نشد امسال هم رعایت نخواهد شد. هر اتفاقی هم برای عزاداران بیافتد مسئولیتش گردن خودشان است که رعایت نکرده اند.
پاسخ ها
دلسوز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
عزیز درست است که هر کس مالک بدن خودش است ولی این اسیب تنها به خود فرد نمی خورد ایشان بعد از شرکت در اجتماع اگر الوده شد سوار اتوبوس یا مترو می شود به مغازه ها می رود به بانک وادارات می رود به میان خانواده خود و اقوام می رود و.....باعث صدمه و الودگی دیگران می شو د.مثلش مثل سوراخ کردن کشتی است .
ظاهرا این ها مسئول جان مردم نیستند . خود مردم به فکر خودتان باشید و سادگی نکنید
اگر 100 درصد هم شیوه نامه گردد باز نخواهید توانست آن حجم از جمعیت را کنترل نمائید. خواهش میکنم کمی عقل و منطق داشته باشید. مراسم سینه زنی و زنجیر زنی که باعث میگردد میزان تنفس افراد سریعتر و بیشتر گردد انتشار آن بسیار بسیار بیشتر و مهلکتر خواهد شد. این عزاداری نیست این کشتاری بیرحمانه و احمقانه است.
همین الان برید توو صفحه اینستاگرام زوار بقیع طهران، یه پست گذاشتن از مراسم عزاداری شب اول محرم با مداحی حسین ستوده. اون چیزیه که در عمل اتفاق میفته نه توهم رعایت پروتکلها که آقایون دارن
Mahfel_zavaro_al_baghie
برگزاری تجمع و رعایت پروتکل با هم جور در نمیاد
پروتکل یعنی این که هیچ تجمعی برگزار نشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها