بازدید 12327
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

دادگاه‌های نمایشی قاضیِ هیتلر / تروریسم مدرن از کجا آمد؟ / پروژه اتوجکتور شوروی / تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ترور جان اف. کندی / چگونه کودتای نوژه رقم خورد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰ 08 August 2021

دادگاه‌های نمایشی قاضیِ هیتلر / تروریسم مدرن از کجا آمد؟ / پروژه اتوجکتور شوروی / تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ترور جان اف. کندی / چگونه کودتای نوژه رقم خورد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

برای مشاهده هر ویدیو بر روی تیتر هر ویدیو کلیک کنید.

 


دادگاه‌های نمایشی قاضیِ هیتلر

دادگاه خلق آلمان، دادگاهی ویژه بود که خارج از چارچوب قانون اساسی آلمان کار می‌کرد. این دادگاه در ۱۹۳۴ به دستور هیتلر ایجاد شد، دلیل آن نارضایتی هیتلر از نتیجه دادگاه آتش‌سوزی ساختمان رایشس‌تاگ بود که در آن همه به جز یکی تبرئه شدند. دادگاه خلق به جرایمی چون بازار سیاه، کاهش سرعت کار، شکست طلبی و خیانت علیه رایش سوم رسیدگی و اغلب حکم اعدام برای محکومین صادر می‌کرد. دادگاه‌ها اغلب حتی بدتر از یک دادگاه نمایشی بود. قاضی به عنوان دادستان عمل و متهمین را محکوم می‌کرد و رای خود را بدون اعتراض وکلای متهمین اعلام می‌نمود. وکلا اغلب ساکت بودند و استدلال یا مدرکی از هیچ طرفی مطرح نمی‌شد. رئیس و قاضی دادگاه خلق شخصی به نام رولاند فرایسلر بود، او قدرت بیان خوبی داشت که برای اداره دادگاه‌های نمایشی خلق بسیار مفید بود.

در این ویدیو بخشی از دادگاه کودتای ۲۰ ژوئیه با ریاست فرایسلر را خواهید دید؛ دادگاهی که ظلم و بیدادگری را تعریف می‌کند و دیکتاتوری حاکم بر آلمان در زمان حکومت حزب نازی را شفاف و بی پرده به دور از ظاهرسازی‌های فریبنده به نمایش می‌گذارد. در قسمت دوم ویدیو، بخشی از دادگاه کنت شورین نمایش داده می‌شود. او زمین‌دار، درجه‌دار و مبارز آلمانی بود که علیرغم فشار روانی سنگین دادگاه خلق، توانست اراده خود را به اندازه‌ای محکم کند که به قتل‌هایی که خود به چشم دیده بود اعتراض کند؛ اعتراضی که به سرعت و خشونت توسط فرایسلر سرکوب می‌شود.

 


تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی

پیش از آنکه آلمان تحت پیشوایی هیتلر، جنگ جهانی دوم را آغاز کند، دوره شکوفایی و قدرتی داشت که تصاویر این ویدیو نشانی از آن دوران است. در بخشی از این ویدیو، مراسم اهدای پرچم طلایی به کارخانه هواپیماسازی سیبل فلوگزگورک در هاله را خواهید دید. در دوره ناسیونال سوسیالیسم (نازیسم) به آن دسته از واحد‌های عملیاتی جبهه کارگری آلمان (ده آ اف) که بیش از ۲۰۰ عضو داشتند پرچم رسمی داده می‌شد. این پرچم‌ها پیش‌زمینه سرخی داشتند که در مرکز آن سمبل دا آ اف قرار داشت. (یک چرخ‌دنده سیاه با ۱۴ دندانه که درون آن یک صلیب شکسته بود) از ابتدا هم بسته به نوع واحد این پرچم‌ها اندکی با یکدیگر تفاوت داشتند، اما در سال ۱۹۳۶ هیتلر برای افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی عنوان ناسیونال سوسیالیسم الگو را معرفی کرد. این عنوان به شرکت‌هایی داده می‌شد که توانسته باشند به بهترین شکل سبک زندگی نازی که رژیم هیتلر پروپگاندای آن را تعریف کرده بود پیاده کنند. اضافه بر این عنوان، در اول می‌، هر سال این واحد این امتیاز را پیدا می‌کرد که به عنوان یک شرکت الگو پرچم طلایی دا آ اف را داشته باشد که یک پرچم خاص به شمار می‌رفت. این پرچم تنها یک سال به آن شرکت داده می‌شد و در سال بعد شرکت الگو دوباره انتخاب می‌شد.

 


پروژه اتوجکتور شوروی

در سال ۱۹۴۰ یک فیلم روسی با نام "آزمایش ها روی احیای ارگانیسم‌ها" منتشر شد که مستندی در مورد تحقیقات شوروی در مورد احیای ارگانیسم‌های مرده بود. در این آزمایش ها، از ماشینی به نام اتوجکتور استفاده شد تا قلب و ریه را خارج از بدن فعال نگه دارد. در نسخه کامل فیلم ادعا می‌شود که سگ‌هایی با این روش پس از مرگ بالینی دوباره زنده شده‌اند و چند ساعت به زندگی ادامه دادند. اما در درستی این ادعا شک‌هایی مطرح است. برخی دانشمندانی که ادعا کرده‌اند موقع انجام آزمایش‌ها حضور داشته‌اند گفته‌اند که سگ‌ها تنها چند دقیقه دوام آوردند. با این حال در تصاویر این ویدیو می‌توان دید که سر بریده سگ نسبت به محرک‌های صوتی، لمسی و شیمیایی واکنش نشان می‌دهد. خلاصه این فیلم را در ویدیو تابناک ببینید.

 


تروریسم مدرن از کجا آمد؟

تروریسم مدرن همواره با یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و القاعده و طالبان بازخوانی می‌شود و تاکنون با داعش و دیگر گروه‌ها پابرجاست؛ اما ریشه این تروریسم کجاست؟ این موشن گرافی تاریخی نگاهی به ریشه‌های این وقایع دارد.

 


ترور جان اف. کندی

روز جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ جان اف. کندی سی و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هنگامی که با همسرش ژاکلین کندی و فرماندار تگزاس جان کانلی و همسرش نلی سوار ماشینی رو باز بود در دالاس تگزاس توسط شلیک گلوله به گلو سپس صورت ترور شد. بعد از ظهر همان روز، لی هاروی اسوالد به جرم قتل یک مامور پلیس دالاسی مجرم شناخته و شب همان روز به عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد. او که پیوسته مدعی بود بیگناه است و در ترور رئیس‌جمهور نقشی ندارد، دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط جک روبی به ضرب گلوله به قتل رسید. کندی چهارمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بود که ترور می‌شد.

 


چگونه کودتای نوژه رقم خورد؟

کودتای نقاب با سرواژه «نجات قیام ایران بزرگ» که بعد‌ها به نام کودتای نوژه معروف شد، کودتای نظامی بود که چندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توسط چندتن از افسران ارتش ایران و با تمرکز افسران نیروی هوایی شاهنشاهی برای بازگرداندن شاپور بختیار انجام شد. پایگاه هوایی شاهرخی (حر) در شهر کبودرآهنگ استان همدان مرکز فرماندهی آن بود. فرماندهی کل کودتا به‌ دست سپهبد سعید مهدیون (فرمانده سابق نیروی هوایی ایران) و رهبری قسمت نیروی هوایی این کودتا بر عهده سرتیپ آیت محققی بود. اما این کودتا چگونه طرح ریزی و شناسایی شد و چه سرنوشتی یافت؟ در این موشن گرافی تاریخی به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دادگاه خلق آلمان، دادگاهی ویژه بود که خارج از چارچوب قانون اساسی آلمان کار می‌کرد. این دادگاه در ۱۹۳۴ به دستور هیتلر ایجاد شد، دلیل آن نارضایتی هیتلر از نتیجه دادگاه آتش‌سوزی ساختمان رایشس‌تاگ بود که در آن همه به جز یک نفر تبرئه شدند. دادگاه خلق به جرایمی چون بازار سیاه، کاهش سرعت کار، شکست طلبی و خیانت علیه رایش سوم رسیدگی و اغلب حکم اعدام برای محکومین صادر می‌کرد. دادگاه‌ها اغلب حتی بدتر از یک دادگاه نمایشی بود. قاضی به عنوان دادستان عمل و متهمین را محکوم می‌کرد و رای خود را بدون اعتراض وکلای متهمین اعلام می‌نمود. وکلا اغلب ساکت بودند و استدلال یا مدرکی از هیچ طرفی مطرح نمی‌شد. رئیس و قاضی دادگاه خلق شخصی به نام رولاند فرایسلر بود، او قدرت بیان خوبی داشت که برای اداره دادگاه‌های نمایشی خلق بسیار مفید بود.
او که پیوسته مدعی بود بیگناه است و در ترور رئیس‌جمهور نقشی ندارد، دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط جک روبی به ضرب گلوله به قتل رسید. کندی چهارمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بود که ترور می‌شد. تمام
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل