لیست وزرای پیشنهادی احتمالا شنبه به مجلس می‌رود/ غایبان بزرگ تحلیف سیزدهم

در حالی مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی، هشتمین رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که رییس مجمع تشخیص و روسای سابق جمهور و مجلس از غایبان بزرگ این مراسم بودند.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳ 05 August 2021

در حالی مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی، هشتمین رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی برگزار شد که رییس مجمع تشخیص و روسای سابق جمهور و مجلس از غایبان بزرگ این مراسم بودند.

به گزارش تابناک، امروز بهارستان میزبان مهمانان مراسم تحلیف حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی بود که با استقبال محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از در ورودی پارلمان وارد صحن علنی شدند.

در داخل صحن علنی، حضور پر تعداد خبرنگاران، تصویربرداران و عکاسان به چشم می‌خورد و گروه موزیک ارتش در جایگاه تماشاچیان برای نواختن سرود ایران مستقر شده. همچنین پرچم کشور‌های حاضر در مراسم در صحن علنی برافراشته بود. جایگاه هیات رئیسه نیز به شکل پرچم ایران گل‌آرایی شده بود. علاوه بر این، پیش از شروع آغاز رسمی مراسم گروه سرودی، سرود‌هایی با مضمون «وطن» اجرا شد.

مراسم تحلیف ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم با ۱۵ دقیقه تاخیر در ساعت ۱۷:۱۵ با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک آغاز شد.

قالیباف رئیس مجلس با نواختن زنگ آغازین جلسه علنی گفت که جلسه با حضور ۲۶۵ نماینده رسمی است و بعد از آن حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس، دستور جلسه ۱۱۴ ام را قرائت کرد. در ابتدای جلسه، آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره نحل توسط قاری قرآن قرائت شد و محسن دهنوی، عضو هیأت رئیسه مجلس ترجمه این آیات را خواند.

بعد از تلاوت قرآن کریم، رییس مجلس شورای اسلامی ضمن خیر مقدم به مهمانان با بیان اینکه ما وارد دوره جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم، گفت: باید دوره جدید مدیریتی کشور به دوره کارآمدی و پاسخگویی تبدیل کنیم. در این دوره، اصل بر تمرکز روی کارآمدی و بدون بهانه تراشی برای حل مشکلات مردم است. همه ما مکلف به افزایش ثبات اقتصادی و امید و نشاط در جامعه هستیم که در این راه، همدلی و هم‌افزایی دو قوه دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد.

او این را هم اضافه کرد که مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همه ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم اعلام می‌کند؛ لذا در این دوره حاشیه‌روی، حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم، گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است.

قالیباف بعد از پایان سخنانش از حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه خواست، با حضور در پشت تریبون به ایراد سخنانش بپردازد؛ رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم با انتخابشان قدرت و مسئولیت بزرگی بر دوش رئیس جمهوری گذاشتند، ضمن ابراز امیدواری از اینکه رئیس دولت با کمک سایر قوا و کمک نخبگان و مردم در ایفای مسئولیت خود بیش از پیش موفق باشد، تاکید کرد که قوه قضاییه برای کمک به دولت و گسترش عدل و عدالت و حمایت از حقوق مردم و آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و کمک می‌کند.

با پایان صحبت‌های اژه‌ای، رئیس مجلس از رییسی خواست، برای ادای سوگند پشت تریبون حاضر شود؛ رییسی، کنار اژه‌ای پشت تریبون مجلس ایستاد و برای پاسداری از اسلام و نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد.

بعد از ادای سوگند رئیس‌جمهوری دولت خود را مردمی و وفاق ملی خواند و گفت که در دولت مردمی جناح‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های قومی و نژادی رنگ می‌بازد و همه برای خدمت به نظام دور هم جمع می‌شوند؛ بنابراین، امروز از همه اقوام و مذاهب و نژاد‌ها و قشرها و دانشجویان و پیر و جوان می‌خواهم که دولت مردمی را دولت خود بدانند. همه بیاییم تا دست در دست هم به پاخیزیم و آرمان ایران قوی را محقق کنیم.

رییسی همچنین با بیان اینکه دست دوستی و برادری به سوی همه کشور‌های منطقه و به ویژه همسایگان دراز می‌کنم و دست آنان را به گرمی می‌فشارم، برنامه هسته‌ای ایران را کاملا صلح آمیز خواند و تاکید کرد: «تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود. از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کنیم.»

مراسم تحلیف ۶۷ دقیقه‌ای در ساعت ۱۸:۲۲ با نواختن زنگ محمدباقر قالیباف به پایان رسید که طبق گفته رئیس مجلس جلسه بعدی ۱۷ مرداد خواهد بود.

این مراسم که توسط ۱۷۰ خبرنگار داخلی و خارجی پوشش داده شد، مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در سطوح مختلف از جمله روسای مجلس، نخست وزیران، معاونان رییس جمهور، وزرای خارجه، فرستادگان ویژه دولت‌ها، روسای مجالس و روسای گروه‌های دوستی پارلمانی برخی کشور‌ها حضور داشتند. مهمانان پیش از آغاز مراسم تحلیف، با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

شاید بیراهه نباشد که آیت الله آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی لاریجانی رییس سابق مجلس، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد روسای اسبق جمهور و سید حسن خمینی یادگار امام (ره) را از غایبان بزرگ تحلیف نام برد.

بعد از پایان مراسم مهمترین موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی است؛ ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس فرصت دو هفته‌ای را برای رییس جمهور جهت معرفی کابینه اش به مجلس و اخذ رای اعتماد تعیین کرده منتها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر شروع به کار هر چه سریعتر دولت، انتظار می‌رود، رییس جمهوری زودتر از مهلت قانونی وزرای خود را به پارلمان معرفی کند و نمایندگان مجلس نیز با سرعت بیشتری صلاحیت‌ها را مورد رسیدگی قرار دهند.

در همین رابطه رییس جمهوری هم گفت که لیست کابینه قبل از پایان مهلت قانونی تقدیم مجلس می‌شود. در این باره قالیباف رییس مجلس در پایان جلسه علنی گفت که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جلو انداختن معرفی کابینه قرار است در ابتدای هفته آینده لیست اعضای کابینه معرفی شود، ما هم در مجلس مصمم هستیم این کار را دو یا سه شیفت انجام دهیم. امیدوارم تا سه شنبه ۲۶ مرداد این موضوع با حداقل زمان و با دقت لازم بررسی شود.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس هم به نحوی دیگر توضیح داد که احتمالا شنبه یا یکشنبه هفته آینده اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس داده می‌شود؛ تلاش مجلس این است که با برگزاری جلسات سه شیفته روند بررسی صلاحیت‌ها تا قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا به اتمام برسد.

تحلیف سید ابراهیم رییسی در حالی به پایان رسید که روسای قوای قضاییه و مقننه هر دو وعده کمک به دولت سیزدهم را دادند و رئیس‌جمهور نیز از هر کمکی استقبال کرد و دولت خود را دولت مردمی خواند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۳
عدم حضور افراد یاد شده واقعا باعث تأسف است.
کاشکی همگی حضور داشتند تا ایرانی قدرتمند و متحد شکل گیرد.
نگران غايبان نباشيد
آغاز صد رحمت به روحانی با معرفی کابینه
خداوند ان شاء الله به رئیسی کمک کند تا تحریم را لغو کند و مشکلات را حل نماید
غایبان کوچکی که نیامدنشان برای شما بزرگ بنظر رسید
بهتر نبود به جای بزرگ کردن سه چهار غایب داخلی، حجم وسیع مقامات خارجی در شرایط کرونایی رو تیتر می کردید؟!
شما معلوم نیست به دنبال چی هستید دقیقا!
شما در تمام مراحا انتخاباتی مدام از حل معیشت مردم حرف زدید امروز هم گفتید باید پاسخ گوی مردم باشیم
یک نمونه از گرانی های افسارگسیخته را یاد اور می شوم
شیر ماهشام طی یک ناه اخیر و هم امروز برای دومین بار از11700 تومن در هر بطر به 13100 تومن افزایش پیدا کرده
علت این گرانی افسارگسیخته را جواب قانع کننده بدهبد و یا اینکه از مقامتان استعفا دهید در غیر اینصورت حسلب شما و امثال شما که اینهاهمه مثیبت برای این مردم درست کردید در روز قیامت با این مردم فلک زده خواهد بود ومطمئن باشید مردم بابت این حقوقی که از جیب مردم میگیرید و توان ندارید نمی گذرند
موفق باشند!؟
پس از دولت های نهم و دهم احمدی نزاد
که مجالس هفتم و هشتم کاملا با دولت او از یک جناح و اصولگرا بودند
حالا دولت سیزدهم رییسی باز با محلس کاملا یکدست و واحد
حمایت تمام نهادهاز قدرت و ثروت و رسانه کشور نیز در کنار او هستند

دیگر هیچ بهانه و عذری از طرف انها را مردم نخواهند پدیرفت

و همه مردم منتطر تغییرات اساسی و فوری و دقیق و جدی و یکپارچه در اداره کشور هستند
انشاالله که منافع ملی و توسعه کشور بدست اید
و رفع تنش های بین ایران و دنیا کاملا رفع گردد
دولت مردمی؟؟؟!!! اکثریت مردمی که رأی ندادند و یا اقلیت مردمی که رأی دادند؟؟
خب یکی از روسای سابق مجلس در حصر خانگی است چگونه شرکت کند؟
دست از به کار بردن لفظ "یادگار امام" برای این شخص بردارید. ایشون از خودش چه افتخار و منصب و جایگاهی داره فقط افتخارش یادگار امام بودنه؟

منش و رفتار و کردار ایشان چه شباهتی با جناب خمینی داره؟
وقتی احمدی نژاد رو رد صلاحیت می کنند و خاتمی رو هم تلویحا به خیانت به کشور متهم می کنند انتطار دارید به مراسم تحلیف ریاست جمهوری هم بیایند!!!!!!!!!؟
چرا باز هم به جای پرچم کشور عزیز خودمان، پرچم ایتالیا را جلوی هیئت رئیسه درست کردند؟!!!در آغاز مجلس هم اینگونه بود.
این گوی و این میدان
آنهایی که نیامدند خودشان میدانند که پایگاه مردمی شان را از دست داده اند.
ايا أفرا د ذكر شده دعوت شده بودند كه غا يب با شند
بازی جدید شروع شد
۸ سال سیاه
امیدوارم از افراد دروغگو (لاف زن) و چاپلوس در کابینه استفاده نشود..
ایضا کروبی و موسوی
سلام، جناب سید حسن خمینی، حضور داشتند.
دم از وحدت و همدلی می زنید ولی هیچکدام از مقامات اسبق مجلس و جمهور در تحلیف حضور نداشتند. با مردم روراست نیستید جواب افکار عمومی جهان را چی میدید؟
حتی یک خسته نباشید ساده به حسن روحانی نگفتند.
۶۰ درصد مردم هم همینطور
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل