بازدید 4178

۲۴ ساعت ایرانی‌ها چطور می‌گذرد؟

کد خبر: ۱۰۶۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 03 August 2021

۲۴ ساعت ایرانی‌ها چطور می‌گذرد؟

ایرانی‌ها بیشترین زمان خود را صرف فعالیت‌های مربوط به رسیدگی و مراقبت از خود می‌کنند، ولی بعد آن نحوه گذران وقت بین زنان و مردان متفاوت است.

به گزارش ایسنا، تحقیقات مربوط به گذران وقت از جمله موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه برنامه‌ریزان و محققان مطالعات اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بر این اساس مرکز آمار ایران به عنوان متولی آمار کشور طراحی طرح گذران وقت را در دستور کار خود قرار داده است.

جامعه تحت پوشش این تحقیقات که افراد ۱۵ ساله و بیشتر است عضو خانوارهای معمولی ساکن یا گروهی در نقاط شهری کشور هستند و اعضای خانوارهای معمولی غیرساکن، روستایی و اعضای خانوارهای موسسه‌ای را پوشش نمی‌دهد.

دریافت توضیحات بیشتر و جزئیات در رابطه با طرح گذران وقت به ویژه در گروه‌های سنی جوانان و سالمندان که در دستور مرکز آمار ایران قرار دارد، با تشریح و ارائه گزارشی  از سوی صمد احسانی – کارشناس آمارهای اجتماعی مرکز آمار ایران – که تخصص او دکترای جامعه شناسی سیاسی است به ایسنا همراه بود.

بنابر گفته وی، امروزه از داده‌های طرح گذران وقت برای فهم الگو، استاندارد، سبک و کیفیت زندگی، کارها و فعالیت‌های خانه داری، کارهای داوطلبانه، فعالیت‌های ورزشی، مشارکت اجتماعی، برنامه ریزی شهری، فعالیت‌های اوقات فراغت و موضوعات توسعه استفاده می شود و الگوی گذران وقت بر اساس چرخه زندگی انسان‌ها تغییر می کند، از این رو شناخت الگوی گذران وقت در دوره‌های مختلف زندگی مانند جوانی و سالمندی دارای اهمیت است.

طبق توضیح احسانی، مرکز آمار ایران بنابر وظیفه قانونی خود تهیه و طراحی طرح گذران وقت را در سه دوره زمانی ۸۸- ۱۳۸۷، ۹۴-۱۳۹۳ و ۹۹-۱۳۹۸ باهدف دستیابی به شیوه گذران وقت افراد جامعه، شناخت نوع و مدت زمان فعالیت‌های انجام شده توسط آنها، در مناطق شهری کشور به اجرا در آورده است.

به گفته وی، در این طرح برای طبقه بندی فعالیت‌های گذران وقت از طبقه‌ بندی بین‌المللی ICATUS-۲۰۱۶ استفاده شده است.

اما در ادامه این کارشناس آمارهای اجتماعی مرکز آمار ایران نتایج جست‌وجوهای صورت گرفته و آمارگیری طرح گذران وقت طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ را ارائه کرد و در این رابطه گفت که در این آمارگیری، جمع‌ آوری اطلاعات پرسشنامه خانواری توسط مأمور آمارگیر به صورت حضوری و اطلاعات پرسشنامه فردی توسط افراد خانوار به روش خود تکمیلی انجام شده‌است. هر یک از افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر حاضر در خانوار شرح تمامی فعالیت‌های خود را در طول یک شبانه‌روز به تفکیک دوره‌های زمانی ۱۵ دقیقه‌ای به ریزترین و مشروح‌ترین شکل، شخصاً در پرسشنامه درج و مأمور آمارگیر با مراجعه مجدد، پرسشنامه تکمیل شده را جمع‌آوری کرده‌ است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل