بازدید 21772
مرور روزنامه‌های دوشنبه یازدهم مرداد

عذرخواهی یا نمک بر زخم؟ /دولت روحانی؛ بدشانس‌ترین دولت تاریخ! /مردم نامحرم هستند؟!

قاتل زنجیره‌ای در میان مردم، گرانی‌گاه تحول دولت کجاست؟ ماهیگیری تل‌آویو از حادثه در دریای عمان، نیرو‌های نظامی به جنگ کرونا می‌روند، از سکوت برای حفظ وحدت تا عذرخواهی بابت قصورها، واردات مرغ همچنان در ابهام، راه توقف قانونی طرح اینترنتی مجلس و اعلام اسامی نفرات برتر کنکور ۱۴۰۰ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶ 02 August 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه یازدهم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شده اند که گردش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور و درخواست کمک از نیرو‌های نظامی برای مقابله با کرونا از یک سو و آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم در پاستور و عذرخواهی حسن روحانی از مردم و واکنش‌ها به آن در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در شماره امروز را مرور می‌کنیم؛

 

عذرخواهی یا نمک بر زخم؟

سید علی علوی طی یادداشتی در سرمقاله امروز روزنامه خراسان با عنوان عذرخواهی یا نمک برزخم؟ نوشت: دیروز آخرین جلسه دولت دوازدهم برگزار شد و آن چه بیش از حرف‌های تکراری آقای رئیس جمهور به چشم آمد نحوه و شکل عذرخواهی ایشان از مردم بود.


روحانی در این جلسه تصریح کرد: «تلاش‌ما این بوده که نقص و عیب ما کمتر باشد، اما اگر عیب و نقصی داشتیم از مردم عذرخواهی و از آن‌ها طلب عفو و رحمت می‌کنیم.»


وقتی صحبت‌های رئیس جمهور را می‌شنیدی، گویی آقای روحانی باور دارد که در این ۸ سال عملکرد بی نقص یا کم نقص داشته یا گویی باور دارد که علت و علل همه مشکلات عده‌ای خاص خارج از دولت اویند. گویی باور دارد که مدیریت افکار عمومی را به نحو مناسب انجام داده و گویی باور دارد که مردم معتقدند رئیس جمهوری شفاف با مردم بوده است.


باور‌هایی که اگر جز این بود شاید آقای روحانی دیروز به نحو دیگری از مردم بابت همه فشار‌ها بابت همه کوچک شدن سفره‌ها، بابت همه تنگنا‌های معیشتی، بابت همه بی تدبیری‌های ارزی و بانکی، بابت همه بی تدبیری‌های بنزینی و بابت همه بی تدبیری دیپلماتیک از مردم عذرخواهی می‌کرد.


البته واقعیت این است آقای روحانی در دوران سختی بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد به گونه‌ای که دولت‌های یازدهم و دوازدهم جزو پرمضیقه‌ترین دولت‌های ۴۰ سال گذشته بود و اجماع جهانی علیه ایران در نهایت خود قرار داشت و در این میان تقریبا هیچ ناظر منصفی نیست که بخشی از مشکلات کشور را به همین تحریم‌های فراگیر آمریکا و متحدان اروپایی اش مربوط نداند و تقریبا هیچ کارشناس اقتصادی نیست که کاهش درآمد‌های نفتی و انزوای سیستم بانکی و بیمه‌ای کشور را موثر در وضع ناخوشایند موجود نداند، اما مسئله این جاست که گرچه بخشی از وضعیت موجود مربوط به عناصر بیرونی است، اما نمی‌توان کتمان کرد که بخشی از شرایط فعلی ماحصل رویکرد شخص رئیس جمهور در گره زدن همه چیز کشور به مذاکره بود. نمی‌توان انکار کرد که اگر طرف آمریکایی دوصدایی را از داخل کشور نمی‌شنید تا این میزان به فشار حداکثری خود ادامه نمی‌داد. شاید اگر همه چیز به تحریم‌ها و مذاکره گره نمی‌خورد مردم و اقتصاد و بخش خصوصی برای ۸ سال خود را در تعلیق باقی نمی‌گذاشتند.
بله حتما بخشی از فشاری که آحاد مردم طی هشت سال گذشته به ویژه طی سه سال اخیر متحمل شدند ناشی از تحریم‌ها و فشار‌های حداکثری آمریکا بوده است، اما آیا براساس روایت آقای روحانی این همه داستان است و عملکرد دولت در شرایط موجود هیچ سهمی ندارد؟


بی تردید بخشی از مشکلات امروز کشور را باید ماحصل گره زدن همه امور کشور به مذاکرات، تمرکز بر ظرفیت‌ها و فرصت‌های فرامنطقه‌ای، کم توجهی به ظرفیت‌های داخلی، نبود شفافیت با مردم، بی توجهی به اعتماد عمومی، بی توجهی به اقتصاد مقاومتی و تصمیمات غلط و «ارزیابی‌های پشت شیشه‌ای» دانست.


واقعیت این است که اگر دولت تکلیف مذاکرات را در یک دوره معقول یکی دو ساله نهایی می‌کرد اگر اعتماد بیش از حد به طرف بدعهد غربی نمی‌کرد، اگر پس از بدعهدی ترامپ کشور را نزدیک به دو سال در تعلیق قرار نمی‌داد، اگر اقدامات متقابل را به سرعت انجام می‌داد، اگر دعوا‌های پشت پرده سیاسی درباره مذاکرات هسته‌ای را به کف جامعه نمی‌کشاند و... شاید کشور امروز با مجموعه مشکلات اقتصادی از تورم و ارزش پول ملی و... مواجه نبود. به نظر می‌رسد رئیس جمهور نه به خاطر فشار‌های حداکثری آمریکا و متحدانش، اما به خاطر مجموعه‌ای از قصور و تقصیر‌هایی که، چون روز روشن است و تاریخ گواه آن است نه با، اما و اگر و نه با زبان تعارف و مشروط باید از ملت صبور و شریف ایران عذرخواهی می‌کرد عذرخواهی اگر مرهمی نمی‌بود حداقل نمک بر زخم امروز مردم نباشد.


مردم نامحرم هستند؟!

حبیب رمضانخانی، فعال حوزه رسانه طی یادداشتی در روزنامه مستقل نوشت: با رسیدن به آخرین روز‌های عمر دولت دوازدهم، آخرین جلسه هیات دولت به ریاست آقای روحانی تشکیل شد و با عکس یادگاری اعضای کابینه به پایان رسید. در این جلسه نیز رئیس جمهور ضمن دفاع از اقدامات دولت و تاکید بر موانع تحریمی، بار دیگر در لفافه از موانع و عوامل مشکل ساز داخلی سخن گفت و بدون دادن آدرس و اطلاعات کافی به کلی گویی بسنده کرده و رد شد.


بی شک یکی از مهمترین ایرادات و نقد‌هایی که به دولت روحانی وارد بود و هست، عدم صحبت شفاف با مردم و نداشتن تیم رسانه‌ای قوی برای تعامل با مردم و طرفدارانش بود. بار‌ها و در موقعیت‌های مختلف، خود ایشان، معاونان و مخصوصا مشاور رسانه‌ای ایشان به وجود نهاد‌ها و افرادی که موانع در کار دولت ایجاد می‌کنند اشاره کرده، ولی هیچگاه نام و نشانی از آن‌ها به مردم ندادند. گاهی عامل اصلی مشکلات و موانع پیش روی دولت را به آن‌ها منتسب کرده و گاهی در بهترین حالت افشای نام و اقداماتشان را به آینده حواله کردند.
به راستی چرا آقای روحانی و دولتش نخواستند با مردم رو راست بوده و مردم را از چند و، چون وقایع پشت پرده آگاه سازند؟


بی شک اکثریت مردم بر مدار آگاهی بوده و انتظار افشا و اعلام عمومی تمام اطلاعات و جلسات قوا و مسئولین را ندارند. ولی مردم این انتظار را داشتند که همان شجاعتی که در مناظره‌ها با مشخصات کامل افراد، موانع و مشکلات به آن‌ها و جریانات دیگر منتسب می‌شد، حداقل در دوران ریاست نیز ادامه می‌داشت. خاصه اینکه همواره تمام این مشکلات به دولت ایشان منتسب و مسلما مردمی هم که رای داده بودند به وجدان خود و دیگران می‌بایستی جوابگو می‌شدند.


آری دولت آقای روحانی نیز به پایان کار رسید، اما به روال گذشته آنچه عیان‌تر از همیشه نمود یافت، این مردم نامحرم بودند که فقط تا هنگامه حضور در صندوق‌های رای محترم شمرده شده و بعد از آن نبایستی از امورات کشورداری و اقدامات مسئولین مطلع باشند.


معمولا روندی که در کشور‌های متکی به درآمد‌های خدادادی در جریان هست، عدم اتکا به مردم و در نتیجه بی‌نیازی از آنان است. در کشور ما، چون بیشتر بودجه و امورات کشور از درآمد نفت و گاز تامین می‌شود، نه مالیات، مسلما این حاکمیت نیست که محتاج مردم و نظر مثبت آن‌ها باشد، بلکه این مردم هستند که از یارانه تا حقوق بگیران دولتی و ... نیازمند حاکمیت و نگاه ایشان هستند. در نتیجه در چنین فضایی مردم در حکم پوسته و ظاهر که مشروعیت و مقبولیتی برای حاکمیت نمود دهند در نظر گرفته شده و در این حد به بازی گرفته می‌شوند.


با چنین رویه‌ای، باید انتظار داشته باشیم که مجلس به اصطلاح انقلابی خلاف خواست و مطالبه اکثریت بر مدار محدود و مسدودسازی اینترنت برآید. با چنین رویکردی است که سازمانی مثل صدا و سیما بدون نظر و دخالت مردم و با خیال راحت مشی و هدف اقلیتی را به خورد اکثریت مردم بدهد. چنین اندیشه‌ای ست که مطالبه و مشکلات عدیده مردم، محلی از توجه و انعکاس نداشته، برای آینده کشور و مناسبات جهانی، محیط زیست و بحران‌های فزاینده اجتماعی و سیاسی پیش روی کشور تصمیم درست و گشایشی ایجاد نشده و همگی در جهت اهداف اقلیتی خاص گروگان گرفته شده و اینگونه مسیر رشد و توسعه کشور مسدود می‌شود. نتیجه اینکه؛ دولت روحانی نخواست با مردم روراست باشد و شفاف عمل کند، چون؛ اولا محصول و برکشیده ساختاری بود که مردم را نامحرم و ناچیز می‌شمارد. دوم، همگی چشم انتظار روز‌های بعد بوده و مسیر انتصابات و انتخابات پست‌های مهم بعدی خود و هم سلکان و خانواده را در نظر داشته و آن را به پای آگاه کردن مردم مسدود نکرده و نخواهند سوزاند. پس به تجربه، وقتی در این شرایط نه پاسخ‌خواهی هست و نه جواب دهی به اعمال گذشته، ماندن در مدار حاکمیت بسیار غالب است تا چند صباحی بر اقبال مردمی بودن!

 

دولت روحانی؛ بدشانس‌ترین دولت تاریخ!

داریوش قنبری استاد دانشگاه در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی نوشت: دولت روحانــی با مشـــکلات دولــت قبل سکاندار امور اجرایی کشور شد و شاید بتوان شعار و نماد معروف «کلید» را مبتنی بر خردگرایی و دلیلی بر حل مسائل دولت احمدی‌نژاد دانست. روحانی در شرایطی وارد پاستور شد که شش قطعنامه شورای امنیت بر کشور تحمیل شده و به بن‌بستی رسیده بود که مهمترین تلاش خود را بر این اصل که بتواند اثر و شر تحریم‌ها را از سر کشور کم کند، قرار داد. روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری با توجه به حاکمیت خردگرایی و عقلانیت در آمریکا به موفقیت نسبی قابل‌توجهی دست یافت و توانست اثر قطعنامه‌ها را کم کند. از این‌رو، به‌نظرمی‌رسد کلیدش در قفل چرخید و ایران توانست از تحریم‌های شورای امنیت خلاص شود که از جمله اتفاقات نادری بود که می‌توانست برای کشوری تحت‌فصل هفتم، رخ دهد و به یک عضو عادی جامعه بین‌المللی تبدیل شود. تلاش‌هایی هم صورت گرفت که کشور از مواهب اقتصادی برجام استفاده کند و اقداماتی در جهت جذب سرمایه‌های خارجی صورت گرفت و دلار در چهار سال اول ریاست‌جمهوری تثبیت شد. با‌توجه به سیگنال‌های مثبتی که از حوزه سیاست خارجی به اقتصاد ساطع شد، شاهد رشد اقتصادی نسبتا خوب و قابل‌توجهی در دوران پس از برجام بودیم، اما متاسفانه به تعبیر خود آقای روحانی، قطار دولت مورد دستبرد قرار گرفت و با روی کار آمدن ترامپ امیدواری‌هایی که ایجاد شده بود، مجددا از بین رفت و از طرفی دوباره تحریم‌ها به صورت یک‌جانبه برگشت؛ گرچه در چهار سال دوم ریاست‌جمهوری روحانی، که ترامپ در آمریکا به پیروزی رسید، تحت فصل هفت منشور ملل متحد نبودیم، اما با تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تحریم‌هایی که قبلا به موجب قطعنامه‌های سازمان ملل اعمال شده بود، این‌بار به صورت یک‌جانبه از طرف آمریکا اجرا شد و کشور‌های دیگر هم از ترس تحریم‌های ثانویه‌ای که آمریکا برقرار کرده بود، جرات نکردند با ایران کار کنند و مجددا کشور به شرایط تحریمی برگشت.

 

در این اوضاع و شرایط نباید صرفا به متغیر خارجی تکیه کنیم. به‌هر حال بعضی کارشکنی‌هایی که در داخل صورت گرفت، در مسیر دولت روحانی در این زمینه موثر بود و می‌توان گفت برخی از داخل یا از طریق مخالفت و منافع جناحی یا از سر ندانم‌کاری چوب لای چرخ دولت گذاشتند و با فشار‌های خارجی، که به دولت و ملت ایران وارد شد، همراه شدند. در حقیقت تحریم‌ها را ناشی از دولت روحانی نمی‌دانم. متغیر خارجی یعنی روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و کارشکنی‌های داخل که دولت را در فشار و تنگنا قرار داد، سبب پیدایش چنین شرایطی شد. در این راستا متاسفانه می‌توان گفت دولت روحانی در چهار سال دوم عملا درگیر شد و به یکسری اقدامات واکنشی پرداخت؛ بنابراین دولت از منابعی که باید در اختیارش باشد تا بتواند کشور را اداره کند، بی‌بهره بود. اما با‌وجود تحریم‌های سخت و کمرشکنی که به قول خود آمریکایی‌ها، سخت‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود، ایران به مسیری که آمریکایی‌ها انتظار داشتند، نیفتاد و شبیه ونزوئلا نشد. هرچند فشار‌هایی بر ملت ایران وارد شد، اما باز به‌نظر می‌رسد دولت شدت فشار‌ها را کم کرد، لذا انصاف نیست مدیریت دولت را در این زمینه نادیده بگیریم. ما در یک وضعیت جنگی قرار گرفتیم و دولت با کار کارشناسانه و با وجود کارشکنی‌ها مانع از این شد که کشور به یک بحران عمیق که طرف مقابل یعنی آمریکایی‌ها انتظار داشتند، فرو رود و گرفتار شود. برخی به شکل غیرمنصفانه‌ای این روزها، که دولت به روز‌های آخر عمر خود نزدیک شده، کمر به تخریب بسته‌اند و از هیچ تخریبی دریغ نمی‌کنند که سزاوار دولتی با رای ۲۴ میلیونی نیست. آنچه در ارتباط با دولت پیش آمد، شبیه یک بلای طبیعی مثل سیل بود که نازل شد و اگر بگوییم بدشانس‌ترین دولت تاریخ ایران، دولت روحانی بوده است در این زمینه اغراق نکرده‌ایم. دولت روحانی از یک‌سو با فشار‌های خارجی و تحریم‌ها مواجه و از سویی با بلای دیگری تحت‌عنوان کرونا درگیر شد. در این شرایط خیلی از اقتصاد‌ها که تحت شرایط عادی قرار داشتند با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدند و کار اداری کشور را سخت و دشوار کرد. دولت روحانی آنچه باید انجام می‌داد را انجام داد و به لحاظ معیار‌های علمی و عقلانی درست عمل کرده و تلاش کرده است فشار‌ها از دوش ملت برداشته شود. گرچه مدیریت فشار‌ها با خود دولت روحانی نبود و باوجود کارشکنی‌های داخلی و خارجی توانی نداشت که بتواند فشار‌ها را مدیریت کند و متاسفانه آنطور که انتظار می‌رفت، امور پیش نرفت. روحانی می‌توانست یکی از بهترین دوره‌های رشد اقتصادی در تاریخ ایران را پدید آورد؛ اگر کارشکنی‌های داخلی نبود و ترامپ ساکن کاخ سفید نمی‌شد، اما در حق دولت جفا شد و مجددا کشور را به مسیر تهدید و فشار برگرداندند و نهایتا با توجه به متغیر تحریم‌ها و کرونا نتوانست انتظارات مردم را برآورده کند. گرچه اتفاقاتی که افتاده بود در اختیار دولت نبود، ولی نه‌تن‌ها آقای روحانی؛ بلکه هیچ فرد و دولت دیگری که در این شرایط قرار می‌گرفت هم نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. درمجموع اگر مدیریت عالمانه این دولت نبود مسائل و مشکلات بیش از این را شاهد بودیم. هرچند نمی‌توان از آنچه اتفاق نیفتاده سخن گفت، اما می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر پای مدیریت دولت لنگ بود، یقینا آنچه انتظارات تحریم‌کنندگان و دشمنان ملت بود به نحو دیگری حاصل می‌شد و کشور با بحران‌های بیشتری مواجه می‌شد. درحقیقت مسائل و مشکلات فعلی را ناشی از عملکرد دولت روحانی نمی‌دانم، بلکه متغیر‌هایی که خارج از دولت اثرگذار بوده‌اند در این مسیر دخیلند. البته روحانی از عقبه فکری، اجتماعی و پایگاهی که حمایتش کرد به خوبی استفاده نکرد و به‌خصوص در دور دوم ریاست‌جمهوری تا حدود زیادی از پایگاه اجتماعی حامی خود فاصله گرفت و اگر انتقادی بر دولت و شخص روحانی وارد باشد، همین فاصله گرفتن است. اما عملکرد دولت را به لحاظ متغیر‌های مدیریتی و با توجه به چارچوب‌های علمی، مدیریت درستی می‌دانم و معتقدم آنچه باعث شد ناکام شود در درون‌دولت نبود؛ بلکه از خارج بر دولت تحمیل شد. صرفا منظور از خارج، روی کارآمدن ترامپ در آمریکا به‌تن‌هایی نیست؛ بلکه متغیر‌هایی در داخل کشور، یعنی همان کارشکنی‌های را نباید از نظر دور داشت که بر عملکرد دولت تاثیرگذار بود، موجب آسیب شد و در نتیجه انتظاراتی را که داشت، برآورده نشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۳
اما نمی‌توان کتمان کرد که بخشی از شرایط فعلی ماحصل رویکرد شخص رئیس جمهور در گره زدن همه چیز کشور به مذاکره بود.!!!!
نگارنده محنت کش که اینقد رنج آزار دهنده به خودش داد تا این سطور را رقم زد و خامه وجودش را با همه (حقد و نفرت) سر دولت روحانی خالی کرد . سند سخنانش را نیز زحمت بکشد بیان کند. کدام کار را روحانی زمین گذاشت به دلیل برجام و به دلی واهی ذکر شده که ت ومدعی هستی با مذاکرات گره زده است. دل گویه ها و حدیث نفس شبانه خود را در روز از طریق فضای در اختیار و همچنان آتش به اختیار شلیک به مغز مردم می کنید و نفرت می پراکنید تا چه کسی را عزیز کنید؟؟؟؟ این نهایت (ذلت) است که سرمایه مملکت را با انتقاد بی رحمانه و بی سمت وسو وبی سند و بی مدرک نابود کنید. شاهکار های تاریخی خدمات روحانی به این مملکت با کمی صبر بزرگی و عظمتش آشکار خواهد شد چند روزی صبر کن تا آیندگان یک زمستان برف لقط کنند تا بفهمی مملکت داری با شرایط جنگ روانی و جنگ اقتصادی یعنی چه؟؟؟ زود قضاوت کردی
واقعا روحانی و مردم بدشناسی اوردتد
پاسخ ها
شاهین
| India |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
یه کم شرم کن ازاین مردم دردمند خجالت بکش اونکسی که سرمایه مملکت مینامی باعث بدبخت کردن خیلی ازخانوارهای ایرانیه حتما شما یکی ازاون کسای هستی که دولت یشون باسیاستاش به نون نوای رسوندن پس حق دارید ازش طرفداری کنیدولی منافع شخصیتونبین کل جامعه وکشوروببین وکه باسیاستهای غلط ایشون ودارو دستش ۸۰ تا۹۰ درصد مردم کشور به خاک سیاه نشستن به خدا قسم تویه سال ازپارسال تا امثال همین ماه خرج خونواده ی ۴ نفره ی ما از ۴ میلیون به هفت میلیون پانصد هزار درماه رسیده فقط ازپارسال تا امثال سالهای قبل روکاری ندارم پس ازخدا شرم کن وحقوبگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
@شاین:
این دولت با سیاست هایش کسی رو به جایی نرسونده چون اجازه ندادند نفس بکشه. تو شرک کن از ما که یه زمانی لپ تاپ ابزار کارم رو قیمتش سه برابر حداقل حقوق بود الان 10 برابر شده.
با دنیا درگیریم اگر به هدفی میرسیدخوب آدم میگفت تحمل می کنه. به کجا میرسه. کی نذاشت برجام به نتیجه برسه. کشوری که این همه بیمار گونه به نفت وابسته است تو 8 سال میخواست جادو بشه. همینکه الان سرپاست باز خودش خیلیه. ان بیماری وابستگی به نفت جدید نیست.
. آدم تحلیل می کنه سعی می کنه عمق هم تحلیل کنه. توانایی خارق العاده ای در مدیریت اقتصاد در دولت آقای روحانی بنظر ما که متخصص اقتصاد نیستیم نیومده حال متخصصین بهتر میدونند. ولی در تعامل با دنیا خوب بوده در اقتصاد هم نمیشه قضاوت کرد چون خارق العاده که نبود حالا بدتر و بهتریش نسبت به بقیه رو هم نمیشه قضوات کرد چون فضاش مثل بقیه نبود.
البته حقیقت امر اینه خدا میدونه این صحبت ها هم بر اساس تحلیل هایی هست که ممکنه اشتباه باشه مسئولیتش رو به عهده نمی گیرم. ما فقط ظاهر رو میبینیم سعی می کنیم تا جای ممکن تحلیل کنیم و چیزی از باطن دربیاریم. دلایل دیگران رو گوش بدیم ببنیم چیزی درمیاد از مجموعش یا نه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
روحانی و مردم رو تو یک جناح نزار
حد اقل این شهامت را داشت و اینقدر حق الناس را می فهمید که حلالیت بطلبد گرو ه گروه از تاخیر در واکسیناسیون فوت می کنند و اصلا بروی مبارک خود نمی آورند
والا من طرفدار روحانی نیستم. اما حتی اگر می گفت عامل تمام مشکلات کشور از ابتدای تاریخ تاکنون منم،باز هم امثال شما سید علوی عزیز یه چیزی بهش می چسباندید.خوب همه دولت ها ضعف و قدرت داشتند و دارند. ایشان هم با بیان خود عذر خواهی کرد. به قول اون بنده خدا باید می آمد خدمت شما و یک متن نوشته به او می دادید و می گفتید این طور عذر خواهی کن تا مقبولتان واقع شود.؟؟؟؟؟؟؟حواستان باشد دوستانتان می خواهند دولت را بدست بگیرند. جایی برای رفتار مشابه خودتان بگذارید.
اوباما هم تحریمی برنداشت . روحانی بدشانس نبود . ساده بود
برخی مخالفان روحانی بسیار بی انصافند
ای برادران عزیز از یک دولت دست وپا بسته با اینهمه تنش های داخلی وخارجی چه انتظاری داشتید باز خدا اموات روحانی را بیامرزد که با استفاده از تمام ترفندها این مدت را بسر آورد دانسته ویا ندانسته نباید حرف بزنیم متاسفانه دولت به خاطر تعدد تصمیم گیریها نمی توانست بیش از این کشور را اداره کند واگر امروز از مردم عذر خواهی میکند باز جای شکرش باقی است که حداقل به عمق درد مردم پی برده ولی نتوانسته کاری بکند روند فعلی اداره امور کشور وعدم التزام عدهای به قانون ایراد دارد واگر رویه موجود تغییر پیدا نکند در آینده کارها از این هم بدتر خواهد شد وهر آنچه که بر مردم گذشته بماند حداقل در روزها وماههای پیشرو کاری بکنیم که چرخ اقتصاد و امور کشور بچرخد وگرنه بر درخت افتاده تبر زدن کار آسانی است
فکر میکنم اینهمه کارشکنی درکار دولت روحانی اگر کمک به دولت بود کل مشکلات کشور حل شده بود
درود
دولت اقای روحانی هم رفت......اما چه رفتنی.....شکست خورده .....نامی که مردم ایران هرگز به نیکی از او یاد نخواهند کرد
مگر اینکه وضع بد تر شود....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
از طرف خودت سخن بگو
روحانی باید محاکمه بشه

کل آینده ایران رو به برجام گره زد و هیچ کاری انجام نداد به دلیل تحریم ها
سلام تابناک عزیز، دو مطلب برای یک موضوع با دو دیدگاه متفاوت درج شده، قطعا دیگر خوانندگان مثل من برداشت شان این خواهد بود که اولی از تیم کارشکنان داخلی و دومی با تکیه بر توانایی تجزیه و تحلیل با چاشنی انصاف البته با اندکی واهمه ( ترس از بیان شفاف کارشکنان داخلی) قلم فرسایی نموده است. بدیهی است خوانندگان مطلب دارای شعور بوده و هر یک به فراخور درک خود قضاوت میکنند ولی آنچه روشن است اینکه دولت هر چه تلاش کرد تا به شعارهای انتخاباتی خود (که شامل رفاه مردم نیز میشد) جامه عمل بپوشاند و گره از کلاف سردرگم مشکلات اقتصادی باز کند، همان کارشکنان داخلی با هیجان و پریشانی گره مضاعفی بر این کلاف افزودند. ظاهرا دعوای جناحی در میان بود ولی آنچه آسیب دید نه تنها مولکولی شدن سفره مردم، بلکه از دست دادن خیلی از اعتقادات و باورهای مردم بود.
همیشه در دعواهای جناحی مردم کف جامعه آسیب می بینند.
دولت روحانی بدشانسترین دولت نبوده است بلکه بدترین و ناکارامد ترین دولت تاریخ ایران است
شاید بتونی خورشید رو تو دستات بگیری ( یک امر غیرممکن ) اما از محالاته بتونی با بهونه های بدشانسی و نذاشتن و ال شد و بل شد دولت بی نهایت بی کفایت و فاجعه بار بنفش رو از اینهمه ویرانی و تخریب اقتصاد مبرا کنی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
حق با شماست نمیشه چون کسانی که مخالفت می کنند خودشون رو بخواب زدند. آدم خواب رو بالاخره میشه هرچقدر هم سنگین باشه بیدار کرد. ولی کسی که خودش رو به خواب زده همین قدر که گفتید محاله.
البته حتما این دولت هم مثل بقی نقص داشته. منظور نادیده گرفتند شرایط موجود هست.
تو که تابناک تمام این سالها یک خط در مورد فعالیتهای مثبت دولت روحانی در بخش کلان و توسعه ای آنهم با وجود جنگ اقتصادی و زلزله و سیل و کرونا ننوشتی دستکم ذره ای انصاف می داشتی و صحبتهای مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی را درج می کردی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
روحانی چه فرماندهی بود که سه سال به میدان نرفته از دور جنگ را نظاره می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
دقیقا
بد شانس یعنی چه؟
دولت به امید شانس امور کشور را به دست گرفته؟
این حرفها عذر بدتر از گناه است صادقانه بگوید عملکرد ضعیفی داشته و صادقانه بگوید شجاعت استعفا بعد از شکست برنامه هایش را نداشته
اگر بعد از خروج ترامپ از برجام که برنامه اش سکشت خورد شجاعانه استعفا می کرد الان نزد همه محبوب تر بود
عذرخواهی هیچ دردی از ملت دوا نمی کند بویژه که این عذرخواهی طلبکارانه و صوری بوده و رئیس جمهور خود را مقصر مشکلات فراوانی که با بی تدبیریها بر سر مردم آورده نداند!
فرض کنید حکومت در 41 سال گذشته کاملاً محق بوده و این دشمنانش بوده درصد ضربه زدن به آن بوده است. آیا این نمی داند که کار دشمن دشمنی است و ایجاد مشکل برای آن؟! آیا اینکه تمام مشکلات کشور ناشی از تحریمها دانسته شود و تنها دست روی دست گذاشته شود تا تحریمها را رفع کنند و یا با کارهای ساده ای کمی از اثرات آنها کاهش داده شود برای اداره کشور کافی است؟!!
... خوب می داند که دشمن به هر طریقی ضربه می زند و باید علاوه بر خنثی کردن این ضربه ها کارهای اضافه تری را با آینده نگری انجام دهد تا بتواند از مشکلات پیش آمده عبور نماید.
بجای مقابه با تحریمها به روزمرگی اداره کشور روی آوردید تا دشمن حداکثر ضربات را به کشور بزند! کشوری که مدیران با تدبیر دارد و با تحریم روبروست و می داند کشور در محاصره است! تلاش می کند حداقل نیازهای مردم را در داخل تولید کند و از مردم انتظار داشته باشد که تا رسیدن به هدف آرمانی مقاومت نماید. ولی با وجود اینکه حداقل نیاز یک انسان مانند تولیدات کشاورزی و برخی از صنایع و غیره در داخل قابل تولید بود و از طرفی ورود کالاهای لوکس خارجی را هم ممنوع کردید، دلار را واحد اصلی پول کشور کردید و ریال را آنچنان بی ارزش کردید که مردم با درآمد ریالی کالاهای تولید داخل را هم به نرخ دلار خریداری و مصرف نمایند! و انتظارتان این بود که مردم با این وضع اداره کشور با شماها همراهی هم بکنند! و هیچ انتقادی هم نکنند! مسئولان کشور تنها بفکر این هستند که چطور امور روزمره را سپری کنند تا فردا چه پیش آید و در نظر افتد!
دولت جدید هم چون از تفکرات و تصورات اقتصادی دولتهای قبلی پیروی می کند همان راه آنها را خواهد رفت و همان خواهد شد که تاکنون شده است و وضع کشور بدتر از بد!
جکومت موفق جکومتی است که با آینده نگری از قبل تدابیر لازم را در همه زمنیه ها برای خنثی سازی ضربات دشمنش در نطر بگیرد تا کمترین ضربه را دریافت داشته و بیشترین ضربه را بزند!
سلام به نظر بنده مردم الان خیلی افسرده و ناراحت هستن ،باید با تلاش هم دوباره ،ایران رو بسازیم، هر کس در هر شغلی باشد ،گذشته ها گذشته ،
روحانی بدترین رئیس جمهور ایران در تاریخ خواهد ماند
جناب آقای علوی شما وهمفکران سویه شما بازهم طبق معمول اسب بی انصافی و پایمال کردن حق را تازاندید و فارغ از هرگونه گرایش عادلانه و ترس از خدا حرف های خود را از تریبون رایگانی که دراختیار دارید فرمودید.باز هم درود برشرف روحانی که حداقل آنقدر غیرت و شرف داشت که بابت کم کاری ها و قصور وتقصیر خود و مجموعه تحت امرش حلالیت بخواهد و عذرخواهی کند.چنانچه در یاد داشته باشید دولت نهم ودهم که از نظر شما دولت پاکدست بود همین عذرخواهی ساده را هم نکرد.درحالی که زمانی که دولت را تحویل گرفت وضعیت آن بسیار آباد نگوییم ویرانه هم نبود.وزمانی که تحویل داد ویرانه ای بیش نبود.نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه همکنون نیز از عملکرد خود دفاع می کند درحالی که بسیاری از مصائب امروز این کشور مرهون جهالت وندانم کاری ها و قصور ایشان و دولت( به اصطلاح شما) پاکدست ایشان بود.ویرانی های امروز این کشور و مصائب وارده برآن از هر طرف قطعاً نتیجه جهل و نادانی و خودبرتر بینی ایشان و دولت بهار است.
نه میبخشیم
نه فراموش میکنیم

باید روحانی را مجبور کنند که حداقل یک سال او و خانواده اش مثل یک کارگر و با درآمد یک کارگر فـــقـــط زندگی کنه...

البته اگر لایق زندگی کارگری باشه!
توروخدا بزارید فقط بره یعنی بره حتی مردم اسمشم نشنون اگه محاکمش کردن معلوم میشه واقعا نظام اسلامی داریم اگه نکردن هم لااقل هیچوقت توهیچ خبری اسمشونیارید باورکنید من که جدیدا اسمشومیشنوم کهیر میزنم به خدا الانم بدنم پرازکهیره حتی اکه تجای دیگه سمت گرفت خبری نگید ازش مردم ما دل پرخونی دارن ازش .به جز خراب کردن وضع کشور بدجور باحرفاش نمک روزخم مردم میپاشه وخودشوتبریه میکنه بزارید فقط برههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
صف های تشکیل شده در جلو نانوایی‌ها می توان عملکرد دولت قبلی را با دولت آقای روحانی مقایسه کرد زیاد خودتان را به زحمت نیاندازید
اين دولت جديد با اين وزرايي كه انتخاب كرده وضعيت اقتصادي بدتر خواهد شد و مردم خواهند گفت خدا پدر روحاني رو بيامرزه
تمام منتقدین منصف دولت روحانی کارشکنان داخلی و اونایی که در زمینه رسیدن دولت به وعده‌های انتخاباتی ش چوب لای چرخ دولت گذاشتن رو می‌شناسن، از تریبونهاشون مشخص هستند و مشخص، حتی اگه روحانی در بیان شفاف مشکلات خیلی کم کاری کرد
واقعا کسی به این مسئله فکر نمیکنه که چرا هر رییس جمهوری میاد ، از قبلی بدتره و وضعیت زندگی و معیشت مردم بدتر میشه!!؟ خب این یعنی که مشکل از رییس جمهورهای ما نیست ! مشکل جای دیگه هستش . مگه میشه یک رییس جمهور بهتر از رییس جمهور قبلی نباشه !؟ مشکل اصل قضیه هستش . حق مردم ما این زندگی و این وضعیت نیستش واقعا . کشوری که تمام منابع طبیعی رو داره کشوری که به وفور نفت داره کشوری که از لحاظ علمی درجه نسبتا بالایی داره چرا باید توی این وضعیت باشه و مردمش محتاج به نون شب باشن و شرمنده زن و بچه که نمیتونن حداقلهای زندگی رو براشون تامین کنن در صورتی که دارن از صبح تا شب زحمت میکشن . .
عملکرد و کارایی دولت روحانی را باید با یک دولت با شرایط مشابه دولت روحانی مقایسه نمود و الا تحلیل درست نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر