بازدید 3137
اقتصاد در گذر زمان

از «موافقت با پرداخت غرامت ایران به دولت انگلستان» تا «شکایت گازی ۵ میلیارد دلاری اوکراین از روسیه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ 01 August 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

10 مرداد 1333، درجريان مذاكرات كنسرسيوم، دولت ايران موافقت كرد بابت حوادث ملي شدن صنعت نفت به دولت انگليس غرامت بپردازد.

10 مرداد 1337، پرداخت نخستین مالیات‌ های اراضی به ‌صورت یک درصدی در تهران آغاز شد.

10 مرداد 1338، کار ساخت ساختمان وزارت دارایی در خیابان ناصرخسرو که از بیست سال پیش آغاز شده بود، پایان یافت. این ساختمان با 663 اتاق و هزینه ‌ای نزدیک به440 میلیون ریال ساخته شد.

10 مرداد 1342، موضوع استفاده از نفت خانقين و ميزان استخراج آن ميان ايران و عراق اختلاف شديدي به وجود آورد. ايران، دولت عراق را به استفاده يكجانبه از نفت خانقين متهم كرد.

10 مرداد 1349، بزرگ ‌ترین موافقتنامه اقتصادی ایران و شوروی تا آن زمان امضا شد.

10 مرداد 1350، ایران سیصد دستگاه مینی ‌بوس به رومانی فروخت.

10 مرداد 1354، ستاد مبارزه با گرانفروشی جمعا 7750 نفر را در تهران و شهرستان‌ها به دادگاه معرفی کرد.

10 مرداد 1356، امروز اعلام شد گفت وگو در مورد فروش احتمالي 8 نيروگاه هسته اي از سوي آمريكا به ايران به زودي از سر گرفته خواهد شد. روزنامه «الاعتماد» چاپ امارات متحده عربي نيز در شمار امروز خود نوشت فرانسه تا پايان سال جاري دو مولد اتمي به ايران تحويل خواهد داد.

10 مرداد 1371، تهران امروز شاهد راهپيمايي مردم تهران عليه تخلف شركت آلماني زيمنس در انجام تعهدات اين شركت نسبت به نيروگاه اتمي بوشهر بود. اين راهپيمايي همزمان با سفر دكتر «فونپيرز» مديرعامل شركت زيمنس آلمان به تهران صورت گرفت.

10 مرداد 1373، عظيم ترين مجتمع پتروشيمي كشور در بندر امام خميني (ره) افتتاح شد. اين مجتمع با قابليت توليد 15 نوع محصول، سالانه 3 ميليون تن مواد شيميايي و پتروشيمي توليد مي كند و طبق برآوردهاي اولين سالانه، بالغ بر 200 ميليون دلار درآمد ارزي دارد.

10 مرداد 1390، حمیدرضا تیموری معاون حقوقی دیوان محاسبات تاسیس صندوق توسعه ملی را بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه عنوان کرد و گفت: طبق قانون، برداشت از صندوق توسعه ملی برای امور دولتی ممنوع است.

10 مرداد 1391، رییس کل بانک مرکزی وقت که به همراه برخی دیگر از اعضای کابینه برای ارائه توضیحات در مورد برنامه ‌های ارزی بانک مرکزی به مجلس رفته بود، بار دیگر با ارز دو نرخی یا سه نرخی مخالفت کرد و به طور تلویحی از تعیین نرخ جدیدی برای ارز به صورت «تک نرخی» خبر داد.

10 مرداد 1395، چند ماه پس از آغاز ماجرای افشای فیش‌های حقوقی و استعفای چند تن از مدیران، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از بازگشت ۴۰ میلیارد ریال از حقوق‌های نامتعارف به خزانه دولت خبر داد و گفت: استرداد حقوق‌های نامتعارف ادامه دارد.

10 مرداد 1396، نخستین تماس دیپلماتیک وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی پس از حدود ۲۰ ماه برقرار شد و دو طرف در حاشیه نشست وزرای سازمان همکاری ‌های اسلامی در شهر استانبول ترکیه با یکدیگر دیدار کردند. تصاویری منتشر شده نشان می ‌داد که ظریف و الجبیر با یکدیگر در حال دست دادن هستند. ظریف این اقدام همتای سعودی را اقدامی عادی و حرکتی در عرف دیپلماتیک دانست و گفت: دلیل این کار هم احترام متقابل و هم دوستی دیرینه‌ ای بود که با جبیر داشتم.

10 مرداد 1397، حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس از تلاش چهار کشور آمریکا، اسرائیل، عربستان و آرژانتین برای برگرداندن ایران به لیست سیاه FATF خبر داد و گفت: اگر ایران نتواند در این زمینه به یک جمع‌بندی مناسب دست یابد ممکن است با دست خودمان نظام بانکی و مالی را دچار تحریم‌های تحمیلی کنیم.

10 مرداد 1398، گروه انرژی دولتی "نفت و گاز" اوکراین از دادگاه داوری دائمی لاهه درخواست کرد فدراسیون روسیه را وادار کند ۵.۲ میلیارد دلار خسارت به این شرکت بابت دارایی‌هایی که در کریمه از دست داده است، پرداخت کند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان