بازدید 9296
۹

هاشمی: مجلس به جای طرح صیانت، دنبال شفافیت برود

محسن هاشمی گفت: مجلس شورای اسلامی در این شرایط جامعه، به جای طرح‌هایی که واکنش منفی گسترده در جامعه ایجاد کند به دنبال حل مشکلات معیشتی و مطالبات واقعی جامعه برود.
کد خبر: ۱۰۶۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ 01 August 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، از طرح صیانت از فضای مجازی مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: شورای پنجم شورای شفافیت بود، نه صیانت؛ و مجلس شورای اسلامی هم به نظر می‌آید به جای رفتن به سمت چنین طرح‌هایی به سمت شفافیت برود.

 محسن هاشمی روز یکشنبه در جریان سیصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجلس شورای اسلامی در این شرایط جامعه، به جای طرح‌هایی که واکنش منفی گسترده در جامعه ایجاد کند به دنبال حل مشکلات معیشتی و مطالبات واقعی جامعه برود و قطعا شفافیت نیز از مطالبات اصلی جامعه و وعده‌های محقق نشده در مجلس است.

وی در بخشی دیگر از سخناننش، از شهردار تهران و همکارانش در منطقه ۱۷ و ۱۸، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان پارک‌ها و فضای سبز تشکر کرد و گفت: بالاخره طلسم آماده‌سازی و بازآفرینی روی ریل منطقه ۱۷ و ۱۸ راه آهن تهران-تبریز شکست و این منطقه در اختیار مردم قرار گرفت.

هاشمی افزود: ابتدا قرار بود طوری بازآفرینی شود که با درآمد ساخت و ساز، هزینه ساخت تونل فراهم شود، اما در این دوره شهرداری تصمیم گرفت به این باغراه که بزرگترین باغ‌راه ایران و شاید منطقه است، دید کاسبکارانه نداشته باشد و آن را به فضای عمومی برای استفاده مردم تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: روز گذشته و در افتتاح این باغراه شاهد استقبال خوب مردمی بودم و از اعضای شورا و مدیران شهرداری تشکر می‌کنم.

شورای پنجم با وجود کارشکنی‌ها در باتلاق غرق نشد
«محمد جواد حق‌شناس» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با ارائه نطق پیش از دستور خود، به نکاتی درباره شورای پنجم و مقایسه آن با دوره‌های گذشته شورای شهر پرداخت.

وی گفت: این شورا با فهرست امید و شعار‌های شهر انسان محور، شهر پاک، شهر زیست پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهر فروشی کار خود را آغاز کرد.

حق شناس اظهار داشت: در طول چند دهه رویکرد مدیریت شهری تهران آن بود که با صدور مجوز و ساخت ساز‌های نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن، کسب درآمد‌های کلان و استقراض از بانک‌ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پل‌ها، تونل‌ها و اتوبان‌هایی ساخته شد و در حوزه مترو نیز پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفت، اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت و ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد و حال مردم شهر را خوب نکرد.

وی گفت: اکنون که بخش بزرگی از شهروندان به ویژه جوانان چالش مسکن دارند حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد.

حق شناس ادامه داد: از خود بپرسید ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی و حداقل معادل همان مبلغ درآمد شهر در کجای شهر هزینه شده بود با دلار میانگین ۱۵۰۰ تومان بین سال‌های ۸۴ تا ۹۶ با فرض صرف ۱۳ هزار میلیارد تومان مبلغ معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان به نام شهر هزینه شده است؛ آیا آنچه در شهر ساخته شده است با این مبلغ تناسبی دارد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح پرسش دیگر گفت: آیا می‌دانید کل هزینه کرد مدیریت شهری در دوره پنجم بر فرض تحقق کل بودجه چهار سال با دلار میانگین ۲۵ هزار تومان کمتر از ۵ هزار میلیارد دلار است؟

وی با بیان اینکه شورای پنجم با وجود همه کارشکنی‌ها و فشار‌ها و با وجود معضلات بدهی و هجوم چند هزار طلبکار چند ساله، تورم نیروی انسانی، فساد و نابسامانی به جا مانده از گذشته، با وجود کاهش شدید درآمد‌ها به دلیل توقف شهر فروشی، با وجود مشکلات کلان اقتصادی ناشی از تشدید تحریم‌ها و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی و با وجود آثار زیانبار ناشی از پاندمی کرونا علیرغم وعده‌های برخی، در باتلاق شهرداری غرق نشد و در جهاتی پدیده موفق بود، هر چند که این توفیق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح طلب و اعضای این شورا از خود، فاصله بسیار داشت.

آثار و عواقب تصمیمات شورای شهر سال‌ها و دهه‌ها بر شهر اثر خواهد گذاشت
«شهربانو امانی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت که چهار سال از عمر مدیریتی شهر تهران گذشت و این ۴ سال و سایر ۴ سال‌ها ممکن است در مقابل عمر ۲۳۵ ساله یا ۷۰۰۰ ساله تهران هیچ به نظر رسد، اما طبعا نه برای من و نه برای هیچکدام از همکاران سابق و آتی من، این مقایسه، عامل انفعال نیست و نباید باشد، زیرا که تاریخ با ثانیه‌ها نوشته میشود و تک تک تصمیمات و حرف‌ها و اعمال ما، در آینده این شهر و زندگی مردمانش اثر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اقدامات شورا در حوزه خودرو، گفت: خودرو، عامل بسیاری از اتلاف‌ها و نابسامانی، در حوزه اقتصاد، محیط زیست، جامعه، فرهنگ و سلامت شهروندان، عملا یعنی باعث خرابی در همه وجوه زندگی اجتماعی و شهری است.

وی افزود: خودرو عامل اصلی یا یکی از عوامل اصلی، گرمایش زمین، آلودگی هوا، سوبسید‌های سنگین اقتصادی، تخریب محلات، از بین رفتن سرزندگی شهری، چاقی و کم تحرکی شهروندان، هزینه‌های سنگین حوزه سلامت، ترافیک و عوارض اجتماعی و اقتصادی آن و بسیاری پدیده دیگر که میتوان به این لیست افزود.

امانی ادامه داد: از ابتدای دوره بر آن شدم که این بازآرایی را آغاز کنم و می‌دانم که سال‌ها و دهه‌ها طول خواهد کشید. این موضوع برایم بسیار مهم بود و عمده ۴ سال را به این مساله پرداختم.

وی، تعریف بخشی از زون‌های TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این حوزه در سطح برنامه ۵ ساله و بودجه‌های سالانه، الزام شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر مبنای TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته‌های ۲۴ گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران، آموزش حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تالیف و ترجمه ۷ کتاب در این حوزه، بخش‌های برجسته این اقدامات بودند که همه، اولین بودند و مستدام نیز خواهند بود.

وی درباره سرویس مدارس گفت که سرویس‌های مدارس وضعیت بسیار آشفته‌ای داشتند و شکایات متعددی از سوی اولیا و دانش آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این موضوع مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده ای، طرح سرویس‌های مدارس را به تصویب رساندیم و ابلاغ شد و به اجرا درآمد. استقبال از وجوه مثبت این اقدام بالا گرفت و آنچه در شورا و شهرداری انجام داده بودیم، منشاء یک ساماندهی ملی در این زمینه شد.

امانی با اشاره به اقدامات شورا در حوزه آب عنوان کرد: مساله مدیریت آب در شهر نیز از نظر من بنیادی است؛ درست است که اهمیت مهندسی آن، کمتر از مدیریت آب سرزمینی است، لکن اگر در ریشه‌های بحران آب سرزمینی دقیق شویم، خواهیم دید که ریشهاش در آموزش است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مسوولیت اجتماعی نیز اظهار داشت: قبلا نظراتم را در باب آبان ۹۸ و رویداد‌های مشابه آن را گفته ام؛ بخش تلخ تاریخ کشورند و ریشه آن در عقب ماندگی حکمرانی از تحولات جامعه است؛ باری، به بیان نظراتم اکتفا نکردم و کمترین مسوولیت اجتماعی خود را در این دیدم که به عنوان عضو کوچکی از نظام حاکمیت، به حضور پدر و مادران داغداری بروم که در آبان ۹۸ عزیزان خود را از دست داده بودند و عذرخواه باشم. جهت رسمیت بخشیدن به این حرکت، طرحی دوفوریتی ارایه دادم و طبق آن، شورا و شهرداری موظف به دلجویی رسمی از این خانواده‌های داغدار شدند.

وی با بیان اینکه اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان، گفت: البته برخی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست، ولی در هر حال، کمترین مسوولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و نیز فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم.

وی ادامه داد: شورا‌های شهر در ایران با پارلمان‌های محلی بسیار فاصله دارند. شهرداری‌ها در ایران، با دولت‌های محلی بسیار فاصله دارند. مسوولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است. یک مثال ساده، بحث آلودگی هواست؛ اکنون ۱۸ بخش از حاکمیت، به طور مستقیم در این موضوع موثرند.

وی افزود: تعداد زیادی از این بخشها، مستقر در دولت هستند و در حالی که همگی مصرف کننده خدمات تهران و عامل آلوده کردن هوای شهر هستند، پاسخگویی در مقابل مسایل شهر تهران، وظیفه رده چندم آنهاست.

امانی با بیان اینکه تجمیع اختیارات، پاسخگویی می‌آورد، عنوان کرد که در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شورا‌ها و شهرداری‌ها موفق نبودیم، ولی نمونه‌ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را ارایه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی برای آیندگانی که سعی در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات پارلمان‌ها و دولت‌های محلی خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین خطاب به شورای ششم اظهار داشت: درست است که ما و شما به مدت ۴ سال در راس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم، ولی آثار و عواقب تصمیماتمان، سال‌ها و دهه‌ها بر شهر اثر خواهد گذاشت.

امانی خاطر نشان کرد: لطفا، عمیقا آگاه باشید که تصمیات و بیانات شما بویژه در زمینه کالبد و زیرساخت‌های شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرح‌ها و لوایح نداشته باشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۹
تو در اینجایی که نشستی اول مجوز گرفته می شود بعد اجازه فعالیت داده می شود!!!!!
پس زیاد ادا در نیار
آهان 50 میلیون نفر در شبکه هایی هستند که نه قانون کشور را اجرا می کنند و نه مجوزی از نظر شما اولویت وجود ندارد!
پس چجوری اونوقت باند بازی کنن؟؟؟ یه حرفایی می زنید شما
واقعااااااا
ولی اگر بر هدنبال شفافیت اول از قالیباف و خودشون باید شروع کنن
دنبال هر دو برود
هم صيانت هم شفافيت
اتفاقا این طرح صیانت مشتی محکم بود به دهان موکلان محترم که به این نمایندگان رای دادند و الان هم تف سر بالاست نه میتوانند از این طرح حمایت کنند و نه میتواند بر علیه ان باشند
شفافیت یعنی همین که شبکه های اجتماعی قانونمند شوند
حوصله داری آقای هاشمی این مجلس انقلابی واز این قبیل کار ظاهری ومردم فریب مثل زندگی مردم گرانی نبود امکانات اولیه مرغ گوشت نان آب برق خوشش نمیاد
مجلس ناساز هست و روی برنامه نیست مانند یک عده ادم امدند در مجلس نه با قانون سر کار داشته اند نه با مردم عده ادمهای کم محترمی هم هستند که معلوم هستند و احتیاج به نامبردن نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان