بازدید 6268
۱

حجم دولت در اقتصاد از ۸۰ درصد عبور کرد

یک کارشناس اقتصادی گفت: حجم دولت در اقتصاد ما از ۸۰ درصد عبور کرده است و بنا به برخی شنیده‌ها، حجم دولت در اقتصاد ما از حجم دولت در اقتصاد شوروی سابق حتی بالاتر رفته و این یک علامت هشدار است.
کد خبر: ۱۰۶۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴ 29 July 2021

به گزارش تابناک، علی صادقی‌همدانی در کلاب‌هاوس خبرگزاری خبرآنلاین درباره این‌که ایده‌های اقتصادی دولت رییسی وامدار کدام تفکر اقتصادی است؟ اظهار داشت: کلیدواژه اصلی این بحث، تفکر اقتصادی است. تئوریسین‌ها و مشاوران تیم اقتصادی دولت آینده را به دو بخش تقسیم می‌کند. بخش اول، افرادی هستند مثل آقای دکتر رهبر و دکتر طیب‌نیا و دکتر داودی، سوابق اجرایی در کشور داشتند و کارنامه اجرایی‌شان مشخص هست. بنابراین ارزیابی مشخصی می‌توانیم داشته باشیم که چه نوع تفکر اقتصادی‌ای دارند.

وی افزود: امروز که صحبت می‌کنیم، حجم دولت در اقتصاد ما از ۸۰ درصد عبور کرده است و بنا به برخی شنیده‌ها، حجم دولت در اقتصاد ما از حجم دولت در اقتصاد شوروی سابق در آستانه فروپاشی حتی تجاوز کرده و این یک علامت هشدار است، یا به نوعی نشان‌دهنده تفکر حاکم بر اقتصاد کشور از منظر مجریان و مدیران دولت‌های قبلی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما یک بخشی از تئوریسین‌ها، مشاوران و مدیران اقتصادی دولت آقای رییسی، افرادی هستند که ممکن است با آنها کمتر آشنایی داشته باشیم، اما بنده به دلیل مطالعاتی که داشتم، با تالیفات این افراد سروکار داشتم و مقالات و کارهای تحقیقاتی آنها را مورد مطالعه قرار دادم.

صادقی‌همدانی ادامه داد: به نظر می‌رسد یک ضعف عمده‌ای وجود دارد و آن هم ضعف در حوزه مدل‌سازی و نظریه‌پردازی است. یک ضعفی که مشاوران و تیم آقای رییسی دارند، این است که براساس پشتوانه غنی علمی‌ای که داشتند، نتوانستند آن‌طور که باید و شاید، نظریه‌پردازی در خصوص مسایل روز اقتصاد کنند. برای مثال، تاثیر نرخ ارز بر تورم یا تاثیر اعمال سیاست پولی تحت رژیم‌های مختلف ارزی بر رشد اقتصادی.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این حوزه با توجه به این‌که دوستان اقتصاد مرسوم را به رسمیت نمی‌شناسند، در نوعی خلاء فکری به سر می‌برند و این بسیار خطرناک برای اقتصاد ما خواهد بود که اگر بخواهد نوعی سیاست‌گذاری در اقتصاد ما به این بخش از مشاوران و مدیران اقتصادی تیم آقای رییسی واگذار شود.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: من امیدوارم که سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی لااقل به دسته اول واگذار شود، چون تجربیاتی دارند.

صادقی‌همدانی عنوان کرد: نکته مهم این است که اگر ما بخواهیم شاهد سیاست‌گذاری توسط این طیف از مشاوران و مدیران آقای رییسی باشیم، متاسفانه سیاست براساس آزمون و خطا جلو می‌رود؛ نه براساس روش‌های علمی.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد دسته دوم، فاقد توان کارشناسی، مدل‌سازی و نظریه‌پردازی مناسب هستند و در نوعی خلاء فکری در حوزه نظریه‌پردازی اقتصاد به سر می‌برند.

این کارشناس اقتصادی افزود: متاسفانه نام‌هایی در تیم آقای رییسی شنیده می‌شود که به لحاظ کارشناسی، فنی و تکنیکی، در خلاء فکری به سر می‌برند و سوابق تحقیقاتی‌شان هم بیشتر متمرکز است بر تبیین و تشریح آثار بزرگانی مثل شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر که افکار بسیار مترقی دارند.

صادقی‌همدانی عنوان کرد: جالب است که بدانید شهید بهشتی و شهید صدر اتفاقا دیدگاه‌هایشان نافی بر اصول بازار آزاد نیست و صرفا ملاحظاتی در خصوص بازار پول و ربا دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
بعد مالیات را از مردم مطالبه می کنید و نماینده ها با هواپیمای اختصاصی خارج میرن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر