بازدید 6963

تفاهمنامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو امضا شد

تفاهمنامه خواهرخواندگی اصفهان و پورتو پرتغال، روز سه‌شنبه توسط شهرداران این شهر‌ها بصورت ویدیو کنفرانس امضا شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱ 27 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این مراسم با حضور قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان، "روئی موریرا " شهردار پورتو و مرتضی دامن پاک جامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور پرتغال، بصورت مجازی در تالار شورای شهرداری اصفهان برگزار شد.

با امضای این تفاهمنامه، پورتو پرتغال پانزدهمین شهر جهان است که با اصفهان خواهرخوانده شده است.

شهردار اصفهان در این مراسم گفت: اصفهان و پورتو از وجوه مشترک بسیاری برخوردارند که همین عامل در عقد خواهرخواندگی این ۲ شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوروزی افزود: بخشی از میراث تاریخی اصفهان و پورتو در یونسکو ثبت شده است و این ۲ شهر از لحاظ تاریخی و مقصد گردشگری نیز در جایگاه مهمی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: این قرارداد خواهرخواندگی بین ۲ شهر است، اما زمینه تعامل نهاد‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و مراکز فرهنگی در این شهر‌ها را نیز فراهم می‌کند.

نوروزی ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهمنامه این دو شهر تجربیات خود را به یکدیگر انتقال دهند و از امکانات موجود برای توسعه روابط استفاده کنند.

وی اضافه کرد: پورتو از سال ۲۰۱۸ بعنوان "بهترین شهر استارت آپی" اروپایی برگزیده شد و اصفهان هم در این سال‌ها فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داد که این امر نیز می‌تواند بعنوان یکی از زمینه‌های تعامل دوجانبه باشد.

شهردار اصفهان گفت: حمایت از انجمن دوستی ایران و پرتغال، برگزاری هفته فرهنگی در پرتغال توسط اصفهانی‌ها و برعکس آن در اصفهان جزو زمینه‌های همکاری ۲ شهر است که نمونه این تجارب با دیگر شهر‌های خواهرخوانده اصفهان هم وجود دارد.

وی، از شهردار پورتو دعوت کرد تا از شهر زیبا و تاریخی اصفهان که بعنوان شهر مهم جهانی در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی می‌کند، دیدن کند.

شهردار پورتو نیز در این مراسم مجازی گفت: مردم پرتغال اهمیت و احترام بسیاری برای فرهنگ و شعر و شعرای ایرانی قائل هستند و تمایل زیادی به ترجمه این اشعار به زبان پرتغالی دارند.

روئی موریرا افزود: ایران و اصفهان به لحاظ تاریخی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند و پورتو مانند اصفهان یک شهر تاریخی محسوب می‌شود که توسط یونسکو به ثبت رسیده و میراث فرهنگی کشور‌ها برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی از سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال که این ۲ شهر را به هم معرفی کرد، تشکر کرد و گفت: تاکنون به اصفهان سفر نکرده‌ام، اما تعریف این شهر را از فرزندم که ۲ سال پیش به این شهر سفر کرد، شنیده‌ام.

موریرا بیان کرد: نه‌تن‌ها در باره زیبایی‌های اصفهان بلکه در مورد فضای دوستانه‌ای حاکم در این شهر اصفهان هم تعاریف بسیاری شنیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان ایرانی بسیاری در پورتو زندگی می‌کنند که انجمن دوستی ایران و پرتغال را برگزار کردند که این رویداد فرهنگی می‌تواند با تمرکز بر اصفهان برگزار شود و از توسعه چنین رویداد‌هایی بویژه در حوزه کودکان و موسیقی استقبال می‌کنیم.

شهردار پورتو افزود: ۲ شهر اصفهان و پورتو در حوزه ورزش هم می‌توانند همکاری گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشند و در حوزه اقتصاد و تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور هم می‌توانیم با هم پیوند برقرار کنیم.

وی گفت: لحظه امضای این تفاهمنامه، برای من و همه شهروندان پورتو، لحظه مهمی است.

موریرا در عین حال برای تیم ایران در بازی‌های المپیک توکیو آرزوی موفقیت و ابراز امیدواری کرد که همه مردم جهان با ریشه کن شدن کرونا، روزگاری بهتری داشته باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال نیز گفت: تلاش بسیاری برای برقراری این پیوند از یکسال گذشته تاکنون توسط این سفارتخانه و از طرف ۲ شهرداری انجام شده است.

مرتضی دامن پاک جامی افزود: این تفاهمنامه بستر و چارچوب مناسبی برای همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و ورزشی بین این اصفهان و پورتو ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ایران و پرتغال از سابقه ارتباط ۵۰۰ ساله با یکدیگر برخوردارند و اصفهان بعنوان پایتخت ایران در دوره صفوی رابطه گسترده‌ای با این کشور داشته است.

دامن پاک جامی خاطرنشان کرد: اصفهان و پورتو از غنای فرهنگی بالایی برخوردارند و شهر‌های مهمی در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری محسوب می‌شوند.

وی گفت: اصفهان و پورتو غیر از مباحث فرهنگی، تاریخی و گردشگری، از نظر ورزشی هم شاخص هستند و باشگاه سپاهان هم در آستانه امضای تفاهمنامه همکاری با باشگاه پورتو قرار دارد.

سفیر ایران در پرتغال اضافه کرد: انجمن دوستی ایران و پرتغال در اصفهان و پورتو بسیار فعال هستند.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری متعددی بین اصفهان و پورتو وجود دارد و اقتصاد می‌تواند یکی از این زمینه‌ها باشد.

دامن پاک جامی اظهار داشت: تماس‌های اولیه برای برقراری ارتباط دانشگاهی بین ۲ شهر انجام شده است و امیدواریم این روابط توسعه پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد که هفته فرهنگی ایران و پرتغال، سال آینده در اصفهان برگزار شود.

به گزارش ایرنا، کلانشهر اصفهان با نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت، مرکز استان اصفهان و یکی از قُطب‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، صنعتی و علمی کشور بشمار می‌آید.

این کلانشهر جز پورتو با شهر‌های شیان، فلورانس، داکار، کوالالامپور، کویت، بارسلونا، فرایبورگ، سنت پترزبورگ، لاهور، هاوانا، یاش، ایروان، بعلبک و سمرقند نیز عقد خواهرخواندگی دارد.

پورتو یا آُپورتو (Porto) دومین شهر پرتغال پس از لیسبون پایتخت این کشور محسوب می‌شود.

این شهر که اکثر مناطق آن بر کرانه شمالی رود "دورو" در شمال کشور و نزدیک به اقیانوس اطلس واقع شده، مرکز استان پورتو است.

پیوند شهر‌های خواهرخوانده بر اساس مشابهت زمینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی است که موجب شکل‌گیری و پایداری این پیوند و در نتیجه همکاری در حفظ و نگهداری داشته‌ها و ظرفیت‌های خواهرشهر‌ها می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر