بازدید 11361
کیوسک بین الملل تابناک

دور جدید تنش‌های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

دور جدید تنش‌های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل، جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش، واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های رزمی از عراق، برقراری خطوط تلفن اضطراری میان دو کره و اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره کره شمالی و چین از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱ 27 July 2021

ور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

کیوسک بین الملل تابناک: دور جدید تنش‌های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل، جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش، واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های رزمی از عراق، برقراری خطوط تلفن اضطراری میان دو کره و اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره کره شمالی و چین از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

دور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل

میخاییل میشوستین، نخست وزیر روسیه در روزهای اخیر به جزایر کوریل مورد اختلاف با ژاپن سفر کرد و این رویداد باعث آغاز دور جدید تنش ها بین مسکو و توکیو شد که بیش از هفتاد سال است که ادامه دارد.

 سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل از جمله بازدید از مراکز اقتصادی جزیره مسکونی ایتوروپ و دیدار با ساکنان این جزیره همسایه با ژاپن در چارچوب برنامه سفر میشوستین به خاور دور روسیه انجام گرفت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه پیش از آغاز این سفر در نشست شورای امنیت روسیه درباره جزایر کوریل و توسعه این جزایر با اعضای این شورا ازجمله نخست وزیر گفت و گو کرده و بر لزوم جلب مشارکت اقتصادی ژاپن در جزایر مورد اختلاف کوریل تاکید کرد.

به گزارش ایرنا از بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین در آن نشست با اشاره به اینکه میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه به منطقه خاور دور و ایرکوتسک این کشور سفر می کند، خطاب به وی گفت: در این سفر به وضعیت جزایر کوریل جنوبی توجه خاص کنید.

رئیس جمهوری روسیه خطاب به نخست وزیر این کشور با تاکید بر لزوم ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در جزایر کوریل گفت: شما اطلاع دارید که از مدتها پیش با شرکای ژاپنی اقداماتی را برای تامین شرایط لازم برای فعالیت های اقتصادی در منطقه جزایر کوریل انجام می دهیم.

میشوستین دیروز نیز در جریان بازدید از یک کارخانه تولید خاویار قرمز در جزیره ایتوروپ از سرمایه گذاران روسی و خارجی دعوت کرد تا در طرح های اقتصادی جزایر کوریل مشارکت کنند.

نخست وزیر روسیه گفت: اخیرا درباره اقدامات اقتصادی و سرمایه گذاری در جزایر کوریل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت و گو و در این بازدید درباره ایجاد یک منطقه آزاد گمرکی در جزایر کوریل بحث و تبادل نظر کردیم.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، دولت روسیه قصد دارد تسهیلاتی را برای سرمایه گذارانی که بخواهند در طرح های جزایر کوریل مشارکت کنند، اعمال کند و به غیر از بخش ماهی گیری، بقیه بخش های صنعتی و سرمایه گذاران خارجی ازجمله ژاپنی از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل با اعتراض توکیو مواجه شد.

ور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

ژاپن به سفر هر مقام ارشد روسی به جزایر کوریل اعتراض می کند، از جمله در سال های اخیر به سفر دیمیتری مدودیف نخست وزیر وقت روسیه و سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به این منطقه اعتراض کرده است.

روز گذشته نیز وزارت امور خارجه ژاپن، میخاییل گالوزین سفیر مسکو در توکیو را به منظور اعتراض رسمی به بازدید نخست وزیر روسیه از جزیره‌ ایتوروپ از جزایر کوریل جنوبی، فراخواند.

به گزارش رسانه های روسی، کاتسونوبو کاتو، وزیر کابینه یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: توکیو قصد دارد در رابطه با این موضوع علیه روسیه شکایت کند.

سفیر روسیه در توکیو در وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد که اعتراض طرف ژاپنی در مورد سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل را نمی پذیرد.

به گفته گالوزین، جزایر کوریل بخش جدایی ناپذیر روسیه است و قانون اساسی روسیه به مقام های این کشور اجازه نمی دهد در مورد حق حاکمیت بر مناطق این کشور با کشورهای دیگر مذاکره کنند.

کرملین بر مالکیت روسیه بر جزایر کوریل تاکید کرد

دیمتیری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که جزایر کوریل بخش جدایی ناپذیر قلمرو روسیه است.

وی گفت: میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه به مناطقی از کشور که برای سفر و بازدید ضروری می داند و باید از جمله با مشارکت شرکای خارجی توسعه بیابند، سفر خواهد کرد.

به گفته سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، مسکو موضع خود را در مورد لزوم عقد موافقت نامه صلح به اطلاع شرکای ژاپنی خواهد رساند.

جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش 

دو کشور آمریکا و چین روز دوشنبه جنگ لفظی به راه انداختند، زیرا دو طرف پس از تازه‌ترین نشست‌های ملتهب خودشان در سطح ارشد، برای تنظیم روایتی از ماجرا تلاش کردند.

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، هیات آمریکایی به رهبری وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با وانگ یی، وزیر خارجه چین و دیگر مقام های ارشد این کشور در تیانجین ملاقات کرد و این دیدار یک هفته پس از آن انجام شد که دولت بایدن به یک ائتلاف بین المللی برای محکوم کردن چین بابت حملات سایبری جهانی آن پیوست.

وزارت خارجه آمریکا این نشستها را "دوستانه و باز" توصیف کرد که می توان گفت این کدی دیپلماتیک برای یک مشاجره است و پکن را به عنوان یک طرف منزوی بین‌المللی به تصویر کشید که هنجارهای بین المللی را نقض می کند و فهرستی از نسل کشی چین در سین کیانگ و امتناع آن برای همکاری در یک تحقیقات بین المللی در رابطه با منشاء ویروس کرونا ارائه کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: معاون وزیر خارجه تاکید کرد که ایالات متحده از رقابت سخت میان کشورهایمان استقبال میکند و اینکه ما قصد داریم به تقویت رویه رقابتی خودمان ادامه دهیم اما ما دنبال درگیری با چین نیستیم.

پکن این مذاکرات را "عمیق و دوستانه" توصیف کرد و با سیلی از محکومیت پاسخ داد. مقامهای چینی "نارضایتی عمیق" خودشان را از "سیاست به شدت خطرناک واشنگتن در قبال چین" ابراز کرده و آن را به ریاکاری در مساله حقوق بشر متهم کردند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، مقامهای چینی درخواست دارند که آمریکا فورا به مداخله در امور داخلی چین پایان دهد، آسیب رساندن به منافع چین را خاتمه دهد و عبور از خط قرمز را متوقف کرده، دیگر با آتش بازی نکند و از سازماندهی گروه مقابله به اسم ارزش ها خودداری کند.

ور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

این دو کشور در تلاش هستند که امتیاز به دست آورند. آنها برای مدیریت مهمترین روابط دوجانبه جهان و فراهم کردن زمینه اولین نشست رهبران میان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین که انتظار می رود در نشست اکتبر گروه هفت باشد، دست و پنجه نرم می کنند. با وجود این لحن کوبنده، دو طرف به ادامه گفتگوها تمایل نشان دادند.

نیل توماس، تحلیلگر چینی در اوراسیا گروپ که یک شرکت مشاوره سیاسی است، گفت: آمریکا و چین در دوره رقابت استراتژیک به سر میبرند، روابط به طور کلی رو به افول می رود و این روند در طول مذاکرات اخیر هم ادامه داشت. اما این حقیقت که دو طرف می خواستند این نشست را برگزار کنند، نشان می دهد که بایدن و شی جینپینگ هنوز هم می خواهند نوعی پایه در زیر این روابط رو به وخامت قرار دهند زیرا آنها میدانند که این مهمترین روابط دوجانبه در جهان است. این تبعات مهمی روی ثبات جهانی دارد؛ روی سیاست، امنیت و اقتصاد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا هم بعد از این دیدار به نیویورک تایمز گفت: در حوزه هایی که ما منافع مشترک داریم و منافع جهانی بزرگی وجود دارد، ما گفتگوهای بسیار اساسی داشتیم و ایده هایی را رد و بدل کردیم. باید ببینیم این روند به کجا می انجامد.

نشستهای وندی شرمن در چین، در ادامه تور آسیایی او در ژاپن، کره و مغولستان انجام شد و در شرایطی بود که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به سنگاپور و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به هند سفر کرده بودند و همگی اینها بازتاب اهمیتی است که دولت بایدن برای آسیا قائل شده است.

سفر وندی شرمن به تیانجین در واقع اولین نشست عالی رتبه از زمان نشست پرتنش ماه مارس در آلاسکا میان بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با وانگ یی و مقامهای ارشد چین به شمار میرود. این اظهارات پس از نشستهای شرمن نشان میدهد که مناقشه های ماه مارس نه تنها حل نشده باقی مانده است بلکه همچنان ادامه خواهد یافت، خصوصا بر سر مسائل حقوق بشری در آستانه میزبانی پکن برای المپیک زمستانی و تلاش های بین المللی برای تعیین منشا ویروس کرونا.

ند پراس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: معاون وزیر خارجه به طور خصوصی نگرانی‌ها را ابراز کرد، همانطور که ما پیشتر علنی درباره اقدامات چین که مغایر ارزش ها و منافع ما و متحدان و شرکای ماست و قوانین مبنی بر قانون بین المللی را نقض می کند، گفته بودیم.

پرایس ادامه داد: خانم شرمن نگرانی ها درباره وضعیت حقوق بشر، شامل سرکوب غیردموکراتیک پکن در هنگ کنگ، نسل کشی کنونی و جنایت علیه بشریت در سین کیانگ، سوءرفتارها در تبت و محدودسازی دسترسی رسانه ها و آزادی مطبوعات را مطرح کردند. او همچنین درباره نگرانی های ما در مورد رفتار پکن در فضای سایبری، در تنگه تایوان و در دریای چین شرقی و جنوبی گفت.

نشست وندی شرمن تنها چند روز پس از مخالفت چین با برنامه سازمان بهداشت جهانی برای فاز دوم تحقیقات در رابطه با منشاء ویروس کرونا انجام شد. پرایس تاکید کرد: معاون وزیر خارجه همچنین نگرانی ها درباره امتناع چین برای همکاری با سازمان بهداشت جهانی و اجرای فاز دوم تحقیقات در چین درباره منشا کرونا را مطرح کرد. او همچنین در رابطه با مساله بازداشت آمریکایی ها و کانادایی ها در چین طبق ممنوعیت های خروج صحبت داشت و به مقام های چین یادآور شد که مردم اهرمی برای چانه زنی نیستند.

در بیانیه چینی ها درباره اولین ملاقات شرمن با شی فنگ، معاون وزیر خارجه چین آمده است که او به شرمن گفت که رابطه پر اصطکاک آمریکا و چین به دلیل هیچ یک از موضوعات مطرح شده شرمن نیست بلکه به دلیل نمایش آمریکایی‌ها از چین به عنوان "دشمن فرضی" است.

براساس این بیانیه، شی فنگ همچنین به وندی شرمن گفت که این آمریکاست که نظم جهانی مبتنی بر قانون را که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، رها کرده است اما چین دوست دارد یک "نوع جدید از روابط بین المللی بر مبنای احترام" ایجاد کند.

شی فنگ همچنین گفت، آمریکا در موضعی نیست که بخواهد برای چین در زمینه دموکراسی و حقوق بشر موعظه کند و به نسل کشی آمریکایی ها علیه بومیان آمریکایی و اقدام ارتش آمریکا اشاره کرد و گفت که آمریکا "مخترع و صاحب امتیاز و حق مالکیت معنوی" دیپلماسی اجباری است؛ انتقاد دیگری که واشنگتن اغلب به پکن بابت رویکردش در قبال کشورهای کوچک تر و فقیرتر نسبت میدهد.

واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق

سخنگوی کرملین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، وضعیتی که پس از تصمیم واشنگتن برای پایان دادن به ماموریت نظامی خود در عراق پیش خواهد آمد شایسته توجه بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت: «غیرقابل انکار است که این وضعیت شایسته توجه بیشتر است. وضعیت در عراق کمی متفاوت است زیرا به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از مشاوران نظامی در آنجا بمانند آنها به کار خود در عراق ادامه خواهند داد. پیش بینی در این زمینه زود است، اما ما نمی‌خواهیم قلمرو دیگری به منطقه ای بی ثبات بالقوه اضافه شود.»

پسکوف تاکید کرد که شرایط درعراق و افغانستان متفاوت است. وی گفت: «باز هم تاکید می‌کنم که همه ما خواستار این هستیم که هیچ بخش جدیدی بالقوه به منطقه درگیری در منطقه اضافه نشود.»

سخنگوی کرملین همچنین اشاره کرد که این اقدام واشنگتن برای کرملین تعجب آور نبود. وی افزود: «اظهاراتی از جانب نمایندگان ایالات متحده و دولت آمریکا مبنی بر اینکه آنها باید دیر یا زود عراق را ترک کنند بیان شده بود، بنابراین خبر جدیدی نیست.»

ور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

پسکوف در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا نیروهایی در عراق وجود دارد که روسیه بتواند با توجه به آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد و تجربه مسکو در مذاکره با طالبان، با آنها گفت‌وگو کند، گفت: «اول از همه، هدف ما تماس بیشتر و توسعه روابط ما با دولت عراق است و ما علاقه مند به این هستیم.»

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که مأموریت جنگی آمریکا در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ پایان می یابد ، اما خاطرنشان کرد که همکاری های دو جانبه در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت. رئیس جمهور آمریکا توضیح داد که آمریکا بر مشورت و آموزش نیروهای امنیتی محلی تمرکز خواهد کرد.

در پنجم ژانویه سال ۲۰۲۰، مجلس عراق قطعنامه‌ای را تصویب کرد و خواستار اخراج کامل نیروهای خارجی از کشور شد. در مارس ۲۰۲۱ نیز «برهم صالح » رئیس جمهور عراق گفت که شمار پرسنل ارتش آمریکا در این کشور از ۲۵۰۰ نفر فراتر نمی رود.

در ماه آوریل ، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد که بهبود آموزش رزمی ارتش و نیروهای امنیتی و همچنین موفقیت در مبارزه با تروریست‌ها، امکان خروج ۶۰درصد از نیروهای خارجی را فراهم می‌کند.

برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

کاخ آبی (کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی) امروز (سه‌شنبه) خبر داد که پیونگ‌یانگ و سئول خطوط تلفنی اضطراری را که کره شمالی یک سال قبل قطع کرده بود، مجدداً برقرار کردند.

«پارک سو هیون» دبیر مطبوعاتی «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد مون و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از آوریل تاکنون چند نامه رد و بدل کرده و توافق کرده‌اند تلفن‌ها را وصل کنند.

به گزارش رویترز، «کِی‌سی‌ان‌اِی) رسانه دولتی کره شمالی هم اعلام کرد همه کانال‌های ارتباطی بین دو کره امروز سه‌شنبه ساعت ۱۰ (به وقت محلی) در پی توافق مون و کیم فعالیت خود را از سر گرفتند.

پارک در بیانیه خود اعلام کرد: دو رهبر چندین بار با تبادل نامه راه‌های بهبود روابط را بررسی و توافق کردند که خطوط تلفنی قطع شده را به عنوان اولین قدم در این روند، وصل کنند. آن‌ها همچنین توافق کردند اعتماد را در اسرع وقت بازیابی و دوباره روابط را تقویت کنند.

ور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

رسانه کره شمالی هم از برقراری خطوط تلفن به عنوان گامی بزرگ در جلب اعتماد متقابل و ترویج آشتی یاد کرد.

وزارت دفاع سئول تأیید کرد که یک خط تلفن نظامی از امروز آزمایش شده و ارتباط منظم دو بار در روز، از سر گرفته می شود.

کره شمالی ژوئن سال ۲۰۲۰ خطوط تلفن را بعد از تنش در روابط دو کشور به دنبال شکست نشست دوم رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور آمریکا در فوریه ۲۰۱۹ که رئیس‌جمهور کره جنوبی پیشنهاد میانجیگری را مطرح نموده بود، قطع کرد.

به دنبال آن، کره شمالی دفتر ارتباط مشترک دو کره در خاک خود را که در سال ۲۰۱۸ برای تقویت روابط ایجاد شده بود را هم منفجر کرد و روابط بین دو همسایه به پایین‌ترین سطح رسید.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره کره شمالی و چین

وزیر دفاع آمریکا گفت، کشورش از گفتگو با کره شمالی استقبال می کند؛ اما همزمان متمرکز بر تعهدش به کمک به دفاع از کره جنوبی است. او تاکید کرد که واشنگتن به دنبال رویارویی با پکن نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در یک اجلاس در سنگاپور گفت: تا جایی که مساله به کره شمالی مربوط می شود، ما از گفتگو استقبال می کنیم. ما همچنین متمرکز بر تعهدمان، مسئولیتمان به کمک به دفاع از جمهوری کره (کره جنوبی) نیز می مانیم.

آستین گفت، واشنگتن آمادگی خود برای پایبندی به تعهداتش را "دارای اهمیت فراوان" می داند.

ور جدید تنش های مسکو و توکیو با سفر نخست وزیر روسیه به جزایر کوریل/ جدال لفظی آمریکا و چین به دنبال یک نشست پرتنش/ واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای رزمی از عراق/ برقرار خطوط تلفن اضطراری میان دو کره

وی افزود: اما بار دیگر ما همچنان موافق گفتگو با کره شمالی هستیم.

آستین تاکید کرد: رقابت ذاتی بین ایالات متحده و چین از وضعیت نظامی و اقتصادی آنها ناشی می‌شود. واشنگتن به دنبال رویارویی با پکن نیست، اما آماده جلوگیری از هرگونه درگیری است. ما لزوما با چین رقابت می کنیم زیرا ما دو قدرت بزرگ اقتصادی و هر دو دارای قدرت نظامی چشمگیر هستیم، اما به دنبال درگیری با چین نیستیم.

به گفته رئیس پنتاگون، رقابت آمریکا با چین چند وجهی است و شامل نظامی، اقتصادی، علمی و فناوری است. آستین گفت: "یک رقابت وجود خواهد داشت زیرا ما دو کشور بزرگ با اقتصاد فوق العاده بزرگ هستیم."

از زمان نشست رهبران آمریکا و کره شمالی در فوریه ۲۰۱۹ در هانوی، گفتگوی میان دو کشور و همینطور گفتگوی بین دو کره در بن بست قرار داشته است. مذاکرات بیشتر مربوط به خلع سلاح هسته ای در اکتبر ۲۰۱۹ در سوئد هم نتوانست بن بست را بشکند.

سفر آستین به سنگاپور که تا فردا چهارشنبه طول می کشد، بخشی از یک تور سفرهای او به منطقه جنوب شرق آسیاست. او در جریان این سفر به دیدار وزیر دفاع سنگاپور رفت تا با او در خصوص روابط دفاعی و همکاری در حوزه هایی نظیر دفاع سایبری و ارتباطات استراتژیک به بحث بپردازد. او در ادامه این سفرش به ویتنام و فیلیپین خواهد رفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر