بازدید 6063

هشدار روسیه درباره تنش‌آفرینی در دریای‌سیاه

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشور‌های فرامنطقه‌ای در پی تنش آفرینی در منطقه دریای سیاه هستند.
کد خبر: ۱۰۶۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷ 25 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، خبرگزاری ریانووستی روز یکشنبه به نقل از مقام وزارت خارجه روسیه و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: اوضاع دریای سیاه از طرف بازیگران فرامنطقه‌ای بطور مصنوعی متشنج می‌شود.

مقام روس تصریح کرد که ترکیه در تردد دریایی در دریای سیاه باتوجه به کنترل عبور کشتی‌های جنگی از تنگه‌های واقع در این پهنه آبی (بسفر و داردانل) نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: به دقت اوضاع را رصد می‌کنیم تا ببینیم در عمل مفاد قرارداد مونترو ازجمله در بخش مربوط به محدودیت تناژ کشتی‌هایی که از تنگه‌های دریای سیاه عبور می‌کنند و حداکثر تناژ ناو‌های کشور‌های خارج از منطقه دریای سیاه و زمان حضور آن‌ها در این پهنه آبی چگونه اجرا می‌شود.

مقام وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو و آنکارا بطور منظم در این مورد به گفتگو می‌پردازند، اظهار داشت: وزیران خارجه روسیه و ترکیه روز سی ام ماه ژوئن در دیدار خود در آنتالیا در باره اجرای قرارداد مونترو تبادل نظر کردند.

قرارداد مونترو یکی از مهم‌ترین اسناد در حقوق بین الملل است که رژیم حقوقی عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل را در قلمرو ترکیه تنظیم می‌کند و به موجب آن عبور کشتی‌های تجاری و جنگی از این تنگه‌ها بدون توقف در ‎۲۹ ماده و چهار تبصره تنظیم شده است.

هدف اصلی از انعقاد این قرارداد که در بیستم جولای ‎۱۹۳۶ میلادی (۱۳۱۵) در شهر مونتروی سوئیس به امضا رسید، تنظیم حقوق و مقررات آن دسته از کشتی‌های تجاری و جنگی است که دارای ساحلی در دریای سیاه نبوده و قصد ورود به این دریا را دارند.

قرارداد مونترو، برای عبور کشتی‌ها در زمان صلح، در زمان جنگ و در زمان‌هایی که تهدید جنگ در نزدیکی حس می‌شود، تنظیم شده است.

این قرارداد محدودیت‌های جدی هم از نظر وزن و هم از نظر تعداد رزمناو‌ها و مدت زمان حضور آن‌ها درعبور از تنگه‌ها و حضور در دریای سیاه اعمال می‌کند.

کشور‌هایی که دارای ساحل در دریای سیاه هستند برای عبور دادن رزمناو‌های خود از این دو تنگه باید از طرق دیپلماتیک ۸ روز قبل و کشور‌هایی که دارای ساحل در دریای سیاه نیستند باید ‎ ۱۵روز قبل موضوع را به اطلاع ترکیه برسانند. به استثنای مواردی که در قرارداد لحاظ شده، وزن کشتی‌های خارجی که قصد عبور از تنگه را دارند نباید بیش از ‎ ۱۵هزار تن باشد.

روسیه بار‌ها از تنش آفرینی آمریکا و متحدانش در دریای سیاه انتقاد کرد.

مسکو یک ماه پیش در مورد برگزاری رزمایش بین المللی ناتو با عنوان سی. بریز-۲۰۲۱ با شرکت بیش از ۳۰ کشور در دریای سیاه هشدار داد و در چند مورد ازجمله ورود غیرقانونی ناو انگلیسی دیفندر به آب‌های روسیه در ساحل شبه جزیره کریمه، با کشور‌های شرکت کننده در این رزمایش تنش پیدا کرد.

سرگئی لاوروف' وزیر خارجه روسیه چندی پیش در مورد لزوم رعایت رژیم حقوقی تنگه‌های 'بسفر' و 'داردانل که مهمترین آبراه بین المللی ارتباط دریای سیاه با دریا‌های آزاد است، به ترکیه و آمریکا هشدار داد.

به گزارش ایرنا، لاوروف گفت که آمریکا رژیم حقوقی تنگه‌های بسفر و داردانل را رعایت نمی‌کند و ترکیه نیز که کنترل این تنگه‌ها را در اختیار دارد، نسبت به نقض رژیم حقوقی این تنگه‌ها توسط آمریکا چشم پوشی می‌کند.

تنگه بسفر، دریای مرمره را به دریای سیاه و تنگه داردانل دریای مرمره را به دریای مدیترانه وصل می‌کند.

موضوع رعایت رژیم حقوقی تنگه‌های بسفر و داردانل که در کنترل و قلمرو ترکیه است، در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و افزایش تنش بین پیمان آتلانتیک شمالی 'ناتو' و روسیه بر سر مساله اوکراین، به صورت یکی از موضوعات مهم بین المللی درآورده است.

لاوروف گفت: کشور‌هایی که در دریای سیاه ساحل ندارند، باید مطابق رژیم حقوقی تنگه بسفر که در چارچوب قرارداد بین المللی مونترو تنظیم شده است با رعایت تناژ تعریف شده و مدت زمان اعلام شده بتوانند کشتی‌های جنگی خودرا از این تنگه‌ها عبور داده و در سواحل سیاه لنگر بیندارند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشتی‌های جنگی آمریکا از نظر وزن و مدت زمان حضور در دریای سیاه، مطابق با مواد ذکر شده در قرارداد مونترو عمل نمی‌کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر