بازدید 284713

استانی که در تابستان ۴۵ برابر زمستان بارش داشت

محسن حیدری گفت: در حالی زمستان پربارش‌ترین فصل سال در سیستان و بلوچستان است که بارش‌های مونسون این الگوی پنجاه ساله را بهم زد و سبب شد تا امسال تابستان، پر بارش ترین فصل شود.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 24 July 2021

به گزارش تابناک، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت:حداقل در نخستین ماه تابستان امسال معادل ۴۵ برابر تمام بارش های زمستان گذشته در استان باران باریده است.

وی افزود: این اختلاف بارش به دلیل کم بارشی بی سابقه در زمستان گذشته بوده است به طوری که تمام بارش های زمستان ۱۳۹۹ در سیستان و بلوچستان به ۰.۴ میلی متر رسید و کم بارش ترین زمستان استان در نیم قرن اخیر را رقم زد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در کنار کم بارشی زمستان،فعالیت خوب مونسون هند مزید بر علت شد تا حداقل بیش از ۱۸ میلی متر از کم بارشی استان در سال زراعی در نخستین ماه تابستان جبران شود.

حیدری گفت: در حدود سه هفته متناوب است که بارش های مونسون در نقاط مختلف استان در حال باریدن به طوریکه بیشینه ارتفاع نقطه ای بارش ها به بیش از ۸۰ میلیمتر نیز رسیده است.

بارش های تیرماه امسال ۲۷۰ درصد بارش های نرمال فصل تابستان

وی تصریح کرد: بارش های تیرماه امسال استان بیش از ۲۷۰ درصد شرایط نرمال بارش های سه ماهه تابستان در بلندمدت بوده است. به طور معمول سالی ۴.۹ میلی متر از بارش های استان در تابستان میبارد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: به رغم فعالیت خوب مونسون در تابستان اما بارش های این موقع از سال نقش قابل توجهی در جبران کسری بارش های ماههای سرد سال را نمی کند چراکه در این موقع از سال به دلیل گرمای هوا هم تبخیر زیاد است و هم بارش ها از نوع رگباری است که در مقطع زمانی کم و در حجم بالا می بارد.

حیدری افزود: با همه اوضاع و احوال بارش های تیرماه، تا حدی استان را از شرایط فوق بحرانی و اضطرار آبی خارج کرد اما هنوز با کسری جدی بارش مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین خروجی برآورد وضعیت خشکسالی هواشناسی با شاخص SPEI ۱۰ ساله، همچنان بیش از ۹۳ درصد مساحت استان و ۱۰۰ درصد مساحت شهرستان های دلگان، زابل، فنوج، قصرقند و نیکشهر درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: اگر حدود ۱۵ سال متوالی جمع بارش سالانه استان بیش از ۱۵ درصد شرایط نرمال شود، آن موقع می توان گفت وضعیت بارش استان به حالت نرمال باز گشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
"مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری گفت: اگر حدود ۱۵ سال متوالی جمع بارش سالانه استان بیش از ۱۵ درصد شرایط نرمال شود، آن موقع می توان گفت وضعیت بارش استان به حالت نرمال باز گشته است."!!
خودتان هم مي دانيد كه اين محال است!پس لطفا به جاي اينكه چشم انتظار معجزه باشيد با بكارگيري كارشناسان كاربلد و مديريت صحيح مانند ساير كشورهايي كه از ما خشك تر هستند ولي مشكلات ما را ندارند نسبت به حل اساسي مشكل اقدام كنيد!
خدایا به حق بهشتت آب را از ملت ایران دریغ نکن .....
پاسخ ها
ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
خدا به آدم عقل داده تا وقتی به مشکلی برخورد بتونه اون حل کنه
این منابع آبراچرادرقناتها قرار نمی دهی مثل قدیمقناتها ی بسیار بزرگ درست کنیدوآبها را برای مدت طولانی حفظ کنیدوازتبخیرآن جلو گیری می شودکومدیریت دلسوز ایرانیان قدیم یادبگیرید
جمع آوری اب توسط زیر زمینهای سیمانی و اب انبارها انجام شود
ازشما میخوام حرفهای بی پایه واساس اونور ابیها رو تکرار نکنید خودتون هم می دونید که تغییرات آب و هوایی مختص ایران نیست همه جا در حال اتفاق افتادنه
کشوری که یک مسئول دلسوز نداره این آبها کجا رفت به کجا هدایت شد بغیر از تخریب چه سودی حاصل شد ...
من ماندم چرا از پهنای زمین به عنوان یک باطری ذخیره آب استفاده کنند وبا قنات آب را خارج کنن لطفاً منتشر کنید من ایده دارم به مسیولین تا بتوانیم از آب حدر رفت بهتر استفاده کنیم در کشور
پاسخ ها
سوباسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
دوست فرهیخته
قبل از ایده جسارتا هدر صحیح است
الهی شکر
خوشبحال مردم بلوچستان ای کاش سیستان هم از این بارونها میومد
چه فایده؟؟؟
یکبار سیل میاد همه رو میبره
بعدش تا چند سال خشک سالی
مدیریت نمونه آبخیز داری در ایران
یعنی چی رای منفی دادن
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
خنگ هستن دیگه ولشون کن
فقط با کلمات وارقام بازی نکنید زمان را از دست ندهید چهار تا آدم کاربلد از داخل یا خارج بیاورید وبا این آبها وضعیت خشکسالی را حل وحداکثر استفاده را از بارشهای بعدی بکنید اینقدر حالت دانایی به خود نگیرید چیزی سرتان نمی شود کنار بروید واگر هم چیزی می دانید بدون معطلی انجام دهید
خجالت بکشید عکس مال پارسال است
کاشکی ایرانم میتونست ابرارو بارور کنه بارون ایجاد کنه از این وضع دربیاییم
متاسفانه این بارندگی ها مشکلی از کم ابی را حل نمی کنند این بارش های سیل اسا پس از طی مسافتی وارد دریا می شوند بهترین اقدام ابن هست مسولین با ایجاد سیل بند واحداث جاه نیمه شبیه انچه در شمال استان در سیستان هست مانع هدر رفتن اب شوند با این کار می توانند اب شرب چابهار و اطراف ان را مرتفع نمایند به امید روزی که این امر محقق بشه
واقعا تاسف دارد که کشوری که انقدر دم از دین وایمان میزند وبقول خودش باید در سختیها بخدا توکل کرد در چنین موقعیتی که خداوند دست یاری به او دراز کرده دست خدا را پس میزن وبرای حل مشکلاتش به برجام نافرجام آویزان شده و هیچ کاری برای مردم سرزمینش انجام نمیدهد وبه این راحتی برکت رحمت خدا را نادیده میگیرد
این عکس رومن توگوشیم دارم مال سال۹۸سیل درپلدختره حداقل عکسی ازاونجامیزاشتی
ایران بر خلاف مثلا امارات دارای پستی بلندی زیادیه.
امارات مثلا ابرها رو بارور میکنه چون کشورش کوهپایه ایی نیست. به جز طرفای العین. و چون کشورش مسطح هست بدترین کشور برا مدیریت ابیا همون ابخیزداری هست.
اما کشور ما حتی تو مناطق مسکونی سیستان پستی بلندیهای چند صد متری هست یا همون تپه ها کوه ها. کوه پایه ها و غیره.
یعنی به راحتی حتی مردم روستا میتونن لودر ببرن و مثل سنگرهای جنگ تحمیلی حوضچه درست کنن. بارون که میاد تو این حوضچه ها جمع میشه. فقط کافیه اراده داشته باشن. نه هزینه خاصی میخواد. نه تکنولوژی میخواد به جز همون لودر. تو کشورای افریقایی مستندشو من دیدم. مردم هر روستا با بیل میکنن. با دستشون چون لودر یا تراکتور ندارن. همین افریقا تا ۲۰ سال پیش فرسایش خاک و کم شدن جنگل داشت. اما الان دارن صحراهای شمال و جنوب قاره رو سبز میکنن. برین عکسای ماهواره اییشو ببینین.
چون میدونم تنبلین و دنبالش نمیرین خودم لینکشو میزارم
https://twitter.com/ESA_EO/status/890145502792232961/photo/1


ببینین چقدر سبز شده.
حالا چون حساسیت برانگیزه اما یه دانشگاه تو اسراییل محققهاش رفتن افریقا و اونجا رو سبز کردن. اتفاقا اکثر کشورایی که با پول اسراییل به صورت رایگان سبز شدن مسلمونه.
خودم مستندشو دیدم. یعنی هیچ تکنولوژی نمیخواد. فقط اموزش میدن به روستانشینا چطور اب رو جمع کنن.
خخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر