بازدید 18459
پیمانه اقتصادی

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کُند شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مسیر سهام پس از تعطیلات چگونه خواهد بود؟، جهش شاخص‌های سهام آمریکا، خبر خوب برای سهامداران سهام عدالت، جدیدترین قیمت‌ها از بازار طلای سیاه، چین خرید نفت خام از عربستان را کاهش داد و دلار جهانی در آستانه فتح کانال جدید را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 24 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مسیر سهام پس از تعطیلات چگونه خواهد بود؟، جهش شاخص‌های سهام آمریکا، خبر خوب برای سهامداران سهام عدالت، جدیدترین قیمت‌ها از بازار طلای سیاه، چین خرید نفت خام از عربستان را کاهش داد و دلار جهانی در آستانه فتح کانال جدید را در بر دارد.

مسیر سهام پس از تعطیلات چگونه خواهد بود؟

معاملات بازار سهام کشور در هفته گذشته با رشد کمتر از نیم‌درصدی شاخص کل به پایان رسید تا هفته نیمه‌تعطیل بورس کمی بر تردیدها بیفزاید. با وجود پیشی‌ گرفتن تقاضا بر عرضه سهام در مقیاس هفتگی، روند ناپایدار و سینوسی بازار سهام بار دیگر احتیاط و تعدد نظرات را در بین اهالی بازار به وجود آورده است؛ بنابراین، عمده کارشناسان در نظرسنجی «دنیای اقتصاد» روند عمومی قیمت سهام را طی هفته جاری کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد، تحولات عرصه کلان سیاسی حداقل در آینده نزدیک رنگ و بوی توافق هسته‌ای را ندارد؛ امری که می‌تواند وضعیت اقتصاد را نابسامان‌تر و بورس را به‌عنوان گزینه سرمایه‌گذاری از نگاه‌ها دور کند. از سوی دیگر سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی، بیشتر در انتظار حرکت قیمت عمومی سهام در مسیر صعودی هستند و معتقدند به دلیل کاهش احتمال توافق هسته‌ای بورس باز هم براثر موج انتظارات تورمی مورد استقبال سرمایه‌گذاران خواهد بود.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

خبر خوب برای سهامداران سهام عدالت

مدیر نظارت بر ناشران بورس گفت: مطابق با مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار، تمام مشمولین سهام عدالت در روش مستقیم از تمام حقوق و مزایای سهامداری برخوردار شدند. /جزئیات بیشتر اینجا بخوانید

جهش شاخص‌های سهام آمریکا

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آمریکا در معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) با غلبه بر نگرانی‌های به وجود آمده از تأثیرات احتمالی کرونای دلتا بر اقتصاد آمریکا، جهش کرده و به رکوردهای تاریخی جدیدی رسیدند. میانگین صنعتی داوجونز برای اولین بار در تاریخ بالاتر از ۳۵ هزار واحد بسته شد تا رشد خود در سال ۲۰۲۱ را به بیش از ۱۴ درصد برساند. این شاخص ۲۳۸.۲۰ واحد در معاملات دیشب جهش کرد و به ۳۵,۰۶۱.۵۵ واحد رسید تا چهارمین رشد روزانه متوالی خود را ثبت کند. این شاخص آخرین رشد ۱۰۰۰ واحدی خود را خیلی سریع‌تر انجام داد. داوجونز در اواسط آوریل بود که برای اولین بار به ۳۴ هزار واحد رسیده بود.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

اس‌اندپی ۵۰۰ با جهشی ۱.۰۱ درصدی به ۴,۴۱۱.۷۹ واحد رسید، در حالی که کامپوزیت نزدک ۱.۰۴ درصد جهش کرده و در ۱۴,۸۳۶.۹۹ واحد بسته شد. هر دو این مقادیر رکوردهای تاریخی جدیدی برای این شاخص‌ها به حساب می‌آیند. سود اوراق قرضه ده ساله آمریکا که روز دوشنبه گذشته با نگرانی از شیوع کرونای دلتا در این کشور و احتمال کند شدن رشد اقتصادی سقوط کرده بود، دیشب به ۱.۲۸۱ درصد جهش کرد. روز دوشنبه سود این اوراق به ۱.۱۳ درصد سقوط کرده بود که پایین‌ترین سطح در ۵ ماه اخیر است. هر سه شاخص سهام آمریکا از سقوط هفتگی هفته گذشته و سقوط روز دوشنبه بازگشتند و این هفته خود را با رشد پشت سر گذاشتند؛ به لحاظ هفتگی اس‌اندپی ۲ درصد، نزدک ۲.۸ درصد و داوجونز ۱ درصد رشد کردند.

تمایل شرکت‌های آمریکایی به حضور در چین نشانه چیست؟

راشاتودی: به رغم اینکه شاهد افزایش تنش سیاسی و حتی تجاری بین پکن و واشنگتن هستیم، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی به دنبال پررنگ‌تر کردن حضور خود در بازار چین هستند و کار به جایی رسیده که حتی صنعت سینمای آمریکا، هالیوود تلاش می‌کند تا حضور در بازار چین را گسترش دهد. ژرالد سلنت کارشناس مؤسسه ترندز ریسرچ، در این باره می‌گوید: این یکی از نشانه‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود چین قرار است آمریکا را به عنوان اقتصاد برتر جهان کنار بزند.

جدیدترین قیمت ها از بازار طلای سیاه

قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) توانست سقوط سنگین روز دوشنبه گذشته را جبران کرده و این هفته خود را در محدوده مثبت به پایان برساند. روز دوشنبه افزایش نگرانی‌ها از گسترش کرونای دلتا در مصرف‌کنندگان بزرگ نفت جهان مانند آمریکا، انگلیس و ژاپن باعث شده بود، نگرانی‌هایی در مورد آینده تقاضای سوخت به وجود بیاید. از سوی دیگر توافق اوپک پلاس برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه خود در هر ماه از ماه‌های پیش‌ روی، فشار مضاعفی بر قیمت‌ها وارد کرده بود؛ اما با کاهش نگرانی‌ها در مورد موج جدید کرونا و نظریات کارشناسان در مورد اینکه افزایش تولید اوپک پلاس نمی‌تواند برای جبران افزایش تقاضای جهانی کافی باشد، قیمت‌ها دوباره رشد کردند.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ـ که روز پنج‌شنبه با جهش ۲.۲ درصدی همراه شده بود ـ در معاملات دیشب ۳۱ سنت یا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۷۴.۱۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا هم ۱۶ سنت یا ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۷۲.۰۷ دلار رسید. این شاخص هم در معاملات پنج‌شنبه ۲.۳ درصد جهش کرده بود. شاخص‌های نفت خام پس از ثبت دو هفته افت متوالی این هفته توانستند ۰.۴ درصد رشد کنند.

چین خرید نفت خام از عربستان را کاهش داد

ماه گذشته واردات نفت خام چین از عربستان سعودی با سقوطی ۱۹ درصدی همراه بود اما عربستان همچنان پیش از روسیه بزرگترین تأمین‌کننده نفت چین باقی ماند. اداره کل گمرک چین اعلام کرد این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۱ به طور میانگین ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از عربستان سعودی وارد کرده است. همچنین داده‌ها نشان داد در ماه ژوئن واردات نفت خام چین از روسیه به ۱.۶۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. به این ترتیب عربستان سعودی همچنان برترین تأمین‌کننده نفت خام چین باقی ماند. داده‌های اداره گمرک چین هیچ واردات نفتی از ایران یا ونزوئلا را که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارند نشان نداد. اما داده‌های غیر رسمی نشان می‌دهد چین همچنان به واردات نفت خام از ایران ادامه داده است. آن‌طور که گزارش های رویترز نشان می‌دهد ایران نفت خام خود را پنهان از منابعی مانند امارات متحده عربی به چین ارسال می‌کند. طبق این گزارش کل واردات نفت خام چین در ماه ژوئن ۰.۲ درصد افت کرد و به ۹.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند. دو نفر معادل ۱۳ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۷ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۵۷۱ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۳۱۵ نفر معادل ۵۵ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۴۶ نفر معادل ۲۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۱۰ نفر معادل ۱۹ درصد نظری نداشتند.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

هرچند سرمایه گذاران خُرد نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین مانده اند، علاقه به این فلز ارزشمند ضعیف شده و شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی آنلاین به پایین ترین حد از اواخر نوامبر سال ۲۰۱۹ رسیده است. احساسات متناقضی که در خصوص طلا وجود دارد، با عملکرد منفی هفتگی طلا تقویت شده است. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا سه دلار و ۶۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و در ۱۸۰۱ دلار و ۸۰ سنت بسته شد. قیمت طلا برای کل هفته حدود ۰.۷ درصد کاهش داشت. عملکرد کم فروغ اخیر طلا، دلیل کافی برای بدبینی بعضی از تحلیلگران نسبت به این فلز ارزشمند فراهم کرده است. با وجود این که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله روز جمعه به پایین ترین حد از فوریه نزول کرد اونس طلا موفق نشد مقاومت برای صعود از سطح ۱۸۰۰ دلار را بشکند.

بعضی از تحلیلگران می گویند اکنون که بازده اوراق قرضه از رکورد پایین روز سه شنبه بالاتر رفته، اونس طلا ممکن است به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کند. مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس در گفت و گو با کیتکونیوز، قیمت پایینتر طلا در هفته جاری را پیش بینی کرد که تحت تاثیر رشد بازده اوراق قرضه آمریکا خواهد بود. کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA اظهار کرد: سطح۱۷۶۰ دلار را که رکورد پایین طلا در ژوئن است، به عنوان یک سطح حمایتی بزرگ را نظاره می کند. نیکلاس فراپل، مدیرکل جهانی شرکت "ای بی سی بولیون" گفت: انتظار دارد قیمت طلا در بازه محدودی بماند و ریسکها در کوتاه مدت به سمت نزول متمایل می ماند که به دلیل نیروی صعودی رو به رشد دلار آمریکا خواهد بود. پایین ۱۷۹۰ دلار طلا نسبت به نزول بیشتر آسیب پذیر خواهد بود و در صورت صعود، با مقاومت در سطح ۱۸۱۲ دلار و سپس در سطح ۱۸۱۹ دلار روبه رو می شود.

کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود

سبحانیان مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه هیچ منابعی برای تامین افزایش های اخیر حقوق کارکنان دولت وجود ندارد و از محل پایه پولی، این منابع قرار است تامین شود، گفت: اگر این مسیر را ادامه دهیم، فشار مضاعفش بر طبقات محروم می آید و ممکن است کشور را با تورم های بسیار بالایی مواجه کند. سبحانیان تاکید کرد: متاسفانه در ماه های اخیر و حتی در روزهای پایانی دولت، ما با تصمیماتی مواجه هستیم که به شدت هزینه های دولت را افزایش می دهد. همچنین نه تنها بار مالی آن برای سال جاری خواهد بود و به دولت بعدی تحمیل می‌شود، بلکه این هزینه ها کاملا پایدار است و در سال های بعدی هم به شکل فزاینده ای افزایش پیدا می کند؛ افزایش‌هایی که در هزینه های دولت و عموما در بخش حقوق و مزایای کارکنان دولت دارد اتفاق می افتد؛ هرچند در شرایط عادی منطقی و حتی قابل دفاع است با توجه به فشاری که به مردم وجود دارد. اما واقعیت این است که این فشار به همه مردم دارد وارد می شود. در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد مردم یعنی بالغ بر ۲۵ میلیون تن زیر خط فقر هستند و عموم و چه بسا همه این افراد، کارمند دولت نیستند. در نتیجه، وقتی ما این افزایش‌ها را در زمانی که هیچ منابعی برای تامین این هزینه‌ها وجود ندارد و از محل پایه پولی و منابع بانک مرکزی، این منابع قرار است تامین شود، اگر این مسیر را ادامه دهیم، فشار مضاعفش بر طبقات محروم و فرودستان می‌آید و ممکن است کشور را با مشکلات بسیار جدی و تورم‌های بسیار بالایی مواجه کند که حتی می‌تواند تبعات اجتماعی هم داشته باشد.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که وقتی در یک شرکت خصوصی، مدیر مالی اش با کسری مواجه شود، صاحبان و سهامداران آن شرکت از وی بازخواست می کنند و چه بسا، وی را از این شرکت بیرون بکنند؛ اما ما در سطح کلان و در حوزه مدیریت مالی کشور، با یک حالت بی‌نظیری مواجه هستیم و افزایش های بسیار بالایی در کسری بودجه شاهدیم. به جای اینکه تدبیر گذاشته شود برای کاهش کسری بودجه، متاسفانه برنامه های زنده گذاشته می شود و افزایش هزینه هایی که در این شرایط دارد اتفاق می افتد، به عنوان دستاورد و کار تبلیغاتی از آن یاد می کنند. شاید کمتر اقتصاددان یا حتی اقتصاد خوانی باشد که نداند این اقدامات به ضرر اقتصاد کشور است.

سبحانیان تاکید کرد: چرا یک فرد می‌تواند به گونه ای عمل کند، مسیری که حتما به ضرر اقتصاد کشور است، ادامه دهد و حتی تبلیغ بکند و متاسفانه هیچ گونه پاسخگو و مرجع و نهادی هم وجود ندارد این را مطالبه کند که چرا وضعیت کشور به لحاظ مالی و بی عملی مفرط دولت در اصلاحات نظام مالیاتی به جایی رسیده که اگر قبلا دغدغه دولت، پرداخت یارانه بود، امروز دولت را به گونه ای تحویل می دهد که دغدغه دولتمردان جدید، نه تنها یارانه های پرداختی است، بلکه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت، جزو مهمترین دغدغه های آنهاست؟ /فارس

چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

در آخرین روز کاری تیرماه، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند. روز سه‌شنبه، ۲۹ تیر، اسکناس آمریکایی ۱۳۰ تومان رشد را تجربه کرد و توانست خود را به عدد ۲۴هزار و ۵۵۰تومان برساند. با ثبت رشد روز سه‌شنبه، میزان بازدهی اسکناس آمریکایی در تیرماه به ۳/ ۲‌درصد رسید که به شکل قابل توجهی کمتر از بازدهی خردادماه بود. اسکناس آمریکایی در آخرین ماه بهار افزایش ۵/ ۴درصدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، دلیل اینکه دلار در خردادماه بازدهی بیشتری را به ثبت رسانده بود، تعدیل آنی انتظارات برجامی معامله‌گران بود. در واقع خوش‌بینی‌ که نسبت به احیای برجام صورت گرفته بود، به تدریج کاسته و خریدهای معامله گران زیاد شد.

به نقل از دنیای اقتصاد؛ در اولین ماه تابستان، در سمت وسوی انتظارات سیاسی اتفاق معناداری رخ نداد، ولی سطح خرید‌ها محدودتر شد و رشد قیمت دلار نیز نسبت به خردادماه کاهش یافت. اسکناس آمریکایی پس از اینکه در اواخر اردیبهشت ماه به کانال ۲۱ هزار تومانی برخورد کرد، با هجوم خریداران مواجه شد و در انتهای بهار توانست خود را در کانال ۲۴ هزار تومانی قرار دهد. دلار در تیرماه در مقطعی توانست تا بالای محدوده ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کند، ولی در روز‌های پایانی ماه، عمدتا در کانال ۲۴ هزار تومانی حرکت کند.

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

دلار جهانی در آستانه فتح کانال جدید

ارزش دلار برای دومین روز متوالی صعودی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۴۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۶ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ماندگاری بیتکوین بالای ۳۲ هزار دلار

با وجود افزایش فشار فروش، بیتکوین کانال ۳۲ هزار را حفظ کرده است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، صرافی باینانس که فعالیت آن تحت تاثیر رویکرد سختگیرانه برخی کشورها قرار گرفته است، تصمیم دارد برای پرهیز از وقوع اتفاق مشابه و از دست رفتن بازار آمریکا، سهام صرافی باینانس در آمریکا را در بورس این کشور عرضه کند. مدیرعامل باینانس با بیان اینکه مجموعه تحت مدیریتش الزامات و قوانین مالی کشورها را رعایت کند، وعده داده است باینانس تلاش کند با کمک گرفتن مشاوره های حقوقدانان و فعالان مالی، انتظارات نهادهای ناظر را برآورده سازد.

صحبت های اخیر جک دورسی، مدیر عامل توییتر و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در خصوص ارزهای دیجیتالی باعث ورود موج تازه ای از تقاضا به بازار شده است. ایلان ماسک گفته احتمال پذیرش مجدد بیتکوین به عنوان ابزار پرداخت برای خرید خودروهای تسلا وجود دارد؛ اما به شرطی که بیشتر انرژی لازم برای استخراج رمزارزها از انرژی های پاک تامین شود. ماسک همچنین گفته است تسلا در بیتکوین و خودش در بیتکوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه گذاری کرده اند.  

پیش بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا در هفته جاری/ کارشناس اقتصادی: جلوی دومینوی افزایش حقوق‌ها گرفته شود/ چرا سرعت رشد دلار در اولین ماه تابستان کند شد؟

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۲ هزار و ۱۵۷.۰۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۴۵ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۰۱۹.۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۷۸ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۲۸۳.۱۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۷۴ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۴۵ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۵۷۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۹۶ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۴۹ درصد کاهش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۲.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۷۰ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۴۴ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۷.۰۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۷۳ درصد افزایش

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
حقوقها را ۴۰ درصد افزایش دادند تورم ۴۰ درصد از اول سال ایجاد شد ولی تکلیف ما که بیکار هستیم چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
ما، بازنشسته ها، چی!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
هیچی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
شمای اقای کارشناس که تز بیخودی می دهی میشود بفرمایید مردم و بازنشسته ها چگونه امور خود را در این شرایط سخت باید اداره کنند؟ حالا که نوبت به افزایش حقوق رسید اسمون تپید؟ اگر پول نیست خرجهای الکی خود را در صدا و سیما بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
این مثلا کارشناسان اقتصادی که از افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران و کارمندان ناراحت هستند !!؟؟

فیش حقوقی و درامد های متعدد و رسمی و غیر رسمی
خودشان را مردانه و صادقانه اعلام کنند

البته اگر این وازه ها را هنوز می شناسند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
کجا 40 درصد مالیاتی که کم می کنند را در نظر نگرفتید خالص 20 درصد هم ضافه نکردند
نگویید افزایش حقوق کارمندان دولت. بگوئید افزایش حق مدیریت مدیران دولتی. چون حق مدیریتها اضافه سد. نیز که خیلی خوب هم مدیریت میکنند حق مدیریت را اضافه کردند. اینطوری که شما میگویید افزایش حقوق کارمندان مردم فکر میکنند حقوق کارمندان دون پایه را اضافه کردند. از کارمندان دون پایه نردبان ترقی درست نکنید
برای مثال قیمت یک کیسه سیمان در مدت 3 سال از 10 هزار تومان به 70 هزار تومان رسیده است از نظر نمایندگان دلسوز مردم این نوع افزایش قیمت ها عایدی سرمایه نیست اما اگر قیمت خانه یا خودرو مردم در همین مدت 3 سال افزایش یابد عایدی سرمایه است !!!
کدوم 40ددرصد بخش خصوصی 25درصده
فقط حقوق کاکنان دولتی روافزایش دادن شرکتهای خصوصی برده داری می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
دقیقا
بخش بزرگی از جامعه واقعا فقیرند ما بخش دیگری از آنها، نیازمند تغییراتی هستند تا بتوانند درآمدهای جدید کسب کنند.
مثلا پیرمرد و پیرزنی که در منطقه گرانقیمت شهر ساکنند و زندگی فقیرانه ای با حقوق بازنشستگی خود دارند با جابجایی در محل سکونت ، از محل اجاره خانه می توانند ماهیانه چند میلیون درآمد مازاد کسب کنند.
افرادی که چند ده یا چند صد هزار دلار پول در بالشت کرده اند و البته این در جایی ثبت هم نشده، در بسیاری از موارد از فقر شکایت دارند در حالی که ممکن است از محل این پول بتوانند کسب درآمد کنند
تورم ٧٠ درصد افزايش حقوق ٢٠ درصد!آقاي كارشناس اقتصادي شما يك راهكار درست براي كاهش تورم ارائه فرماييد كه باعث فشار به قشر ضعيف جامعه نشود
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
سلام جناب دکتر
اول به دولت و مجلس بگین که برای شما هیات علمی دانشگاهها اون 50 درصدی که اضافه کردن بعلاوه سقف حقوقی که برای شما برداشتن و مالیاتت پلکانی که از همه می گیرن ولی از شما نمی گیرن رو به خزانه .
برگردونین بعد واسه بقیه اظهار نظر بکنین.
باسلام
چرا حقوق کارکنان دولت با حقوق کارگران بخش خصوصی تفاوت فاحشی دارد؟
چرا باوجود اینکه حقوق کارکنان دولت این قدر زیادتر از بخش خصوصی است، بازهم افزایش های آنچنانی میدهند؟
هی، اینکار را نکنید دولت آینده فلان/آن کار را نکنید دولت آینده بحمان و....
مرد حسابی در سختیها و مشکلاته که توان مدیریتی دولت محک میخوره....
چطور؟! تا حالا برجام بد بود! حقوقها کم بود! یارانه کم بود! وووو.... اما حالا......
با حقوق یک مدیر خدوم یا یک وزیر یا سفیر میشود برای هزار کارگر شغل ایجاد کرد و حقوق داد..
سیاستمداران کمی از توهمات شان در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی بکاهند و به فکر مردم باشند تا مشکلات اقتصادی حل شود تا جنگ قدرت بین گروههای سیاسی داخلی تمام نشود و مصلحت مردم و کشور در نظر گرفته نشود این دومینو تورم و هزینه وجود خواهد داشت و ملت مظلوم و بیچاره .....
ما کارمندان حاضریم حقوق مان برگردد به سال ۸۳ و یا ۹۶ و قیمت ها هم بر گرد انید به همان قیمت آن زمان و حتی یارانه را هم حذف کنید و بنزین هم به قیمت سال ۹۸ برگردان
نید و این افزایش حقوقی هم نباشد
چاپ پول را متوقف کنید
اول از همه حقوق همین استاد رو کاهش بدین بعد برسه به دیگران
هر چقدر حقوق افزایش پیدا کنه به تورم این سالها نمیرسه، دولت باید درآمدها را به مردم و کارمندان بده تا خرج بی سیاستی نشه
این اقای کارشناس اقتصادی بجای نظرهای مسکن وار بهتر است از تنها علاج اقتصاد ایران و آن هم ارتباط و دوستی با بزرگترین اقتصاد جهان یعنی ایالات متحده امریکا حرف به میان آورد
آقای دکترای اقتصاد ماشین ۲۰تومنی چینی شده ۷۰۰میلیون حقوق ۵تومنی‌ما شده ۷تومن
کدوم افزایش حقوق
چشمات رو باز کن اون مفاهیم تئوری توی‌ کتاب اینجا جواب نمیده
شما از همینجا ۲۰۰ درصد حقوق رو‌اضافه کنی تازه میرسیم به شرایط حقوق ۵تومنی قبلی
وقتی یه اظهار نظر آکادمیک می دهید باید تمامی شرایط معادله رو‌انالیز کنید و بک طرفه به قاضی نروید شما به عنوان یک دانشگاهی چرا سرکوب دستمزد ها توسط دولت و کارفرما رو‌بررسی نمی کنید کارگر و کارمند رو دارید به خفت و گدایی می اندازید و تحلیل ریسک افزایش حقوق می دهید
شما اگر واقعا دانشگاهی هستی بشین خط فقر جهانی رو‌محاسبه کن و به دولت بگو نباید زیر این مبلغ پرداخت کنی با همون خط فقر باید حقوق ها رو‌دوبرابر کنید
کارمابه جائی رسیده که تعجب میکنیم سرعت رشددلاردر
اولین ماه تابستان کندشده یعنی بزبان دیگر سقوط ارزش پول
ماکمی یواش ترشده وبازهم بزبان ساده تریعنی سرعت فقیر تر
شدن وآب شدن سرمایه اندکمان کمی کندترشده ولی همچنان ادامه دارد این نشان ازچیست ناشکری مایاضعف مدیران محترم اقتصادیمان ویاهردو درهرحال شکرخدا که سرعت رشد شدیدفقرکمترشده .
اقای عضو هیات علمی خوارزمی، شما که تز می دهید مردم چگونه با این همه هزینه زندگی کنند. میلیاردها میلیارد صرف کارهای بیهوده و موسسات تبلیغی می شود بدون هیچ گونه نتیجه کار فرهنگی . حالا که نوبت به بازنشسته ها و حقوق بگیر ها شد شما کارشناس شدی؟؟
اگر قانون بر اساس تورم اقدام گردد ارزیابی ات بی اساس است
کارشناس محترمی که نفست از جای گرم درمیاد بی زحمت بگوجلوی افزایش حقوقهای بالارو بگیرن.کارمند وزارت کشورم با تحصیلات دانشگاهی و ۱۸ سال سابقه تا اسفند ۳۹۰۰ میگرفتم الان چشمم به این اضافه حقوقه .شب و روز با ۴ سرعائله لحظه شماری میکنیم که این افزایش لعنتی انجام بشه به مبلغ ۵ میلیون برسه که ازگرسنگی نمیریم.با این اجاره ها اقساط قبوض و هزینه های یک زندگی درحد بخورو نمیر ۵ میلیون حقوق چیه که اینهمه مارو سپر بلای دولت کردین و آه و نفرین بقیه مردم رو انداختین به جون ما....مردم میگن فقط به کارمنداشون میرسن والله بالله نمیرسن....این افزایش حقوق ها مال ازمابهترانه که شغل دولتی داشته باشن یا نداشته باشن هم شکمشون اونقدر سره ککشون نمیگزه.به حقوق منه بدبخت اگر یک میلیون اضافه کنن به حقوق نور چشمی ها ۱۵ تومن اضافه میشه.مردم عزیز اگر نفرین میکنید و میگید کارمندها کوفتشون بشه و حرومشون بشه درجریان باشید کوفتمون میشه اما حروم نیست این پول.والله بخدا امثال من که پارتی نداریم جای ده نفر جون میکنیم حتی جای اون نورچشمی های حقوق بالا که کار هم نمیکنند.آدرس دادم که آه و نفرینتون رو دقیق نشونه گیری و شلیک کنید مثل این کارشناس منو امثال منو علم نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
اگر بخواهید واقعی حساب کنید حقوق کارمندان سه برابر کمتر شده و اگر سه برابر اضافه بشه تازه می شه مثل یک سال قبل و این افزایش حقوق فقط مختص مدیران است که خونشان رنگین تر از بقیه است
این چه تعبیری از علت تورم هست که واضح است زمانی که نرخ ارز در سال 97 از4200تومان و سپس به 12000 تومان و مالا تا 24000افزایش پیدا نموده یعنی به میزان 5.7 برابر وولی افزایش حقوق بطور متوسط به قریب 2.6 برابر افزایش یافته و توان تقاضای موثر خریدنیروی انسانی به زوال رفته است که مالا منجر به کاهش موثر انگیزه و خلاقیت خواهد شد را این تحلیل گران درک نکرده و بر اساس یک تفکر سیاسی ویا نا بخردی موج ایجاد تورم را به حق الزحمه نیروی انسانی نسبت میدهند . و مخاطبان خود را نا دان فرض میکنند .
جناب اقتصاد دان این که در بخش حقوق بگیران اندکی اضافه گردید و همینطور بازنشستگان با توجه به تورم میانگین هر ساله 36 درصدی و افزایش 25 درصدی حقوق که به مراتب کمتر از این در سالیان گذشنه بوده یعنی اینکه قدرت خرید هرساله 11 درصد کم میشود که دز مدت 3 سال 33 درصد گم در آمد تر شده ایم گفته شما در صورتی صدق میکند که تورم مثلاً بشود 30 در صد و افزایش حقوق 35 درصد شما چرا همیشه توپ تو زمین حقوق بگیران میندازین خودرو پراید که قیمتش شده 133 ملیون باعث تورم نمیشه به مردم فشار نمی آورد نان 2500 تومانی باعث گرانی نمی شود این برف کجاست که ما هم سرمون بکنیم زیر برف این حرفهای به اصطلاح کارشناسان ذا نشنویم
ایشان خودش هیات علمی هست. برای امثال خودشان معافیت مالیاتی ایجاد کرده اند آنوقت نگران چندرغاز افزایش حقوق کارمندی شده است که بخش زیادی از حقوقش میشه مالیات
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
لطفا تحقیق نکرده حرف نزن. هیچ معافیتی درکار نیست.
امسال در کل حقوقا رو ۲۵ درصد افزایش دادن در حالی که تورم به گفته خودتان ۵۰ درصد هست حالا این نماینده مجلس چند صدمیلیون تومان میگیرد کاری ندارم بهتره شماخودتان حقوقاتونو بابقیه کارمندان تطبیق دهید در آن صورت مشکل بودجه هم حل میشود چون شما به اندازه چند صدنفر کارمتد حقوق میگیرین
این اقتصاد خوانده ها وقتی افزایش حقوق هیات علمی و انواع امتیازات برا بچه هاشون تصویب میشه اصلا نگران مردم و بچه هاشون نمیشن، بچه هاشون کارشناسی یه دانشگاه درجه 3قبول میشن منتقل میشه به یه دانشگاه مادر با تغییر رشته و به ریش همه می‌خندن، تازه هیات‌علمی شدن بعضیاشون هم با امتیازات خاص و ویژه اتفاق میافته که همگان دانند
پاسخ ها
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
اولا این قانون برداشته شد. ثانیا هیات علمی شدن یعنی عمر جوانی را صرف تحصیل و کار کردن. اگر شما ازبیست سالگی درامد دارید یک هیات علمی تازه از سی و سه شروع میکنه. حساب کن ببینم چطور عمر هدر رفتش باید جبران بشه
چون در مجلس برای حقوق های بالای 12 میلیون محدودیت افزایش گذاشته بودند و اغلب کسانی که حقوق بالا می گرفتند مدیر بودند خواستند با این مصوبه آن محدودیت را جبران کنند و افزایش حقوقی فقط برای مدیران اتفاق افتاد و حتی احتلاف بین مدیر پایینی و بالایی در حد دو سه برابر است
کارشناس خبره به جای اینکه جلوی افزایش حقوق ها گرفته بشه بهتر نیست جلوی افزایش قیمتها گرفته بشه ما چه گناهی کردیم هر روز قیمتا بالا می ریم چیکار کنیم چطور زنده بمونیم
آقا من می گم یا رومی روم باش یا زنگی زنگ و مردم را با رنگ و لعاب ارزش ها فریب ندید در مورد حقوق اگر توان ندارید ارزش ریال را حفظ کنید همه چیز را به دلار حساب کنید من قول می دم همه چیز ثابت خواهد شد.
تا وقتی دولت دنبال فریب مردم است نباید از مردم توقع راست کرداری داشته باشید و نمونه واضح آن فریب کاری دولت در همین نظام پولی است که با دستگاه چاپ پول و بی ارزش کردن پول ثانیه به ثانیه کلاه سر مردم می گذارد و ما را مشغول دو ریال افزایش حقوق کرده است
سلام آقای مشاور و هیئت علمی خوارزمی
من هم یک همکار شما در گوشه ای از این کشور مقدس هستم. با آپارتمان در یک شهر کوچک که میانگین متری حدود 30 میلیون شده (به عنوان یک نمونه از افزایش تورم) آیا افزایش حقوق حتی 4 برابری می تواند جوابگو باشد؟ اگر دستمزدها متناسب با تورم افزایش نیابد، فقط فقرا بیشتر می شوند. شما فقط یاد گرفته ای به کارمندان بتازی یا غیر از این هم مشاوره ای می دهی؟ جناب مشاور باید دستمزدهای تمام اقشار افزایش یابد آن هم متناسب با تورم. حالا که توان این را ندارید که یک مشاوره درست بدهید و راهکاری عملی برای جلوگیری از افزایش تورم ارائه دهید، نعل وارونه می زنید...
با افزایش درآمد کشور و افراد می توان ارزش پول ملی را تقویت کرد وبا تورم مبارزه نمود مردم از تبعیض ناراحتند این دانشگاهیانی که حقوق زیادی هم میگیرند نمک به زخم مردم نپاشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
لطفا بدون تحقیق حرف نزن. دانشگاهیان زیاد نمیگیرند
ایشان متوجه نیستند که باید از پرداخت های کارکنان دولت باید تبعیض برطرف شود ؟ متوجه نیستید بیشترین فشار اقتصادی در این تورم و گرانی بر دوش کارکنان دولت است . سرمایه داران و مقامات و روسا فشاری ندارند . پرداخت های کارکنان دولت باید عادلانه باشد .
قیمت ارز را آزاد کردید یارانه ها را حذف کردین درامد های ارزی کشور را در خارج از کشور هزینه می کنید بودجه های کشور را در ارگانها و نهادهای موازی و ناکارآمد هزینه میکنید و درصد زیادی از اقتصاد را از پرداخت مالیات معاف کردید و........
به حقوق کارمندآن بدبخت که رسید اسمش شد دومینو. چهار ساله هر ماه قیمت ها داره افزایش پیدا میکنه ولی ظاهرا به دومینو نرسیده
اقای سبحانیان متاسفانه قوانین مملکت را که در همین و دیگر مجالس کشور تصویب شده مطالعه نکرده است که درصد اضافه حقوق بر اساس در صدتورم در سال میباشد بعد همین نمایندگان در مجلس برای تصویب سالیانه بودجه وقتی نوبت بودجه حقوق می رسد هرکدام از خودش قانون و طرح من دراوردی در میکنند . ازجمله حقوق پایین درصد بیشتر و حقوق بالا درصد کمتر اگر میخواهید عمق فاجعه این تفکر را درک کنید مثالی می زنم بیاییم بگوییم در ارتش هرکس تازه امده درجه اش بالاتر باشد و انکه سالها خدمت میکند پند درجه ازشان کم کنیم حالا بیایید نوبت حقوق همین نماینده می رسد بابت از سیر تا پیاز پول میگیرد بعلاوه ماشین و خونه و اجاره دفتر در دو مکان وووو....بنظر ایشان مرگ خوب است اما برای همسایه...
آقامگه بناس حقوقهااضافه شود؟ لطفآیکی جواب بده..
خوب دولت لیاقت داشته باشد و از مجل افزایش تولید و صادرات درآمد را افزایش دهد نه از رشد پایه پولی.
خود دولت داره همه چیز را افزایش میده. از شیر و لبنیات تا گوشت و روغن و گندم و خودرو و ... همه با مجوزهای مکرر از دولت دارند قیمت ها را میبرند بالا و به حقوق کارمند که میرسه باید جلویش را گرفت؟ چرا چون تنها چیزی هست که میشه جلوش را گرفت؟
چرا وقتی نمیتونید مملکت را اداره کنید کلی وعده وعید میدین؟
لطفا پول چاپ کنید.
اقای تحلیل گر اقتصادی که خودت را هیات علمی معرفی میکنه، افزایش حقوق نشان دهنده‌ی تورم لگام گسیخته ای هست که سیستم به وجود اورده، پس اگر چندرغاز روی حقوق میزارن میخواند اون تورم را جبران کنند اما دریغا که تورم داره به صورت تصاعد هندسی بالا میره اما افزایش حقوق صرفا به صورت کنترل شده هست، در کل تحریم های این سری چنان اثر داشته که ارزش پول مارا چند ده برابر نسبت به قبل کاهش داده و موجب ایجاد تورهای روزانه ی شارپ و سنگین شده، اما آقایون و مسئولین نمیخواهند واقعیت را بپذیرند
حقوق نجومی چیه؟کدوم کارمند دولت که افزایش حقوقش مصوب مجلس حقوق نجومی دارن.اگه راست میگی چرا حقوق نجومی پزشکان،مدرسین دانشگاه و قضات ،نمایندگان مجلس،صدا سیما با برنامه های بنجل و ناکارآمد و بودجه کلان رو نمی گی تا کارشناسانی هستن که ادرس غلط می دن باید وضع ابن باشه
اورژانسی ترین کار در تورم، افزایش توان خرید مردم است. اگر دولت منابع مالی ندارد، دلیلش را در ضعف خرد اقتصادی ،برنامه ریزی و کم هوشی مدیران دانست که با موج سیاسی قدرت را در دست می گیرند و صرفا یاد گرفته اند درآمد را از جیب و سرمایه مردم بیرون بکشند و توان خلق درآمد واقعی و اشتغال زا را ندارند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل