بازدید 15788
۸
آخرین تحولات خاورمیانه

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق/ تشدید جنگ و درگیری‌ها در ۱۰ استان افغانستان/ طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق، تشدید جنگ و درگیری‌ها در ۱۰ استان افغانستان، طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین، سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران و هشدار آمریکا درباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹ 24 July 2021

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق/ تشدید جنگ و درگیری ها در 10 استان افغانستان/ طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق، تشدید جنگ و درگیری‌ها در ۱۰ استان افغانستان، طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین، سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران و هشدار آمریکا درباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق

گروه مقاومت لواء الثارین عراق، بامداد شنبه ضمن اعلام حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل کردستان عراق، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

به گزارش ایرنا از کانال تلگرامی صابرین نیوز، در بیانیه این گروه مقاومت آمده است: مسئولیت هدف قرار دادن پایگاه الحریر در استان اربیل در کردستان عراق را بر عهده می‌گیریم.

این گروه اعلام کرد، اشغالگران ترسوی آمریکایی، جاسوسان و مزدوران آن‌ها در پایگاه الحریر پناه گرفته‌اند.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق/ تشدید جنگ و درگیری ها در 10 استان افغانستان/ طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

براساس این بیانیه، در این عملیات که ساعت ۲ بامداد جمعه با پهپادهای مسلح انجام شد، خساراتی به تجهیزات نظامیان آمریکایی وارد آمد؛ تاکنون آمریکا و نظامیان آن به این حمله واکنشی نشان نداده‌اند.

تشدید جنگ و درگیری ها در ده استان افغانستان

«فواد امان» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، در عملیات بازپس‌گیری شهرستان کرخ در هرات، نیروهای تحت حمایت محمد اسماعیل خان با نیروهای دولتی همکاری کرده اند.

وی افزود: در این درگیری ۱۵ عضو گروه طالبان کشته و ۲۰ تن از آنها نیز زخمی شدند. همچنین چندین روستا در اطراف شهر قندوز از وجود گروه طالبان پاکسازی شده است.

امان گفت، در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۲ تن از افراد طالبان در مناطق مختلف افغانستان کشته و ۵۳ تن دیگر زخمی شده اند اما در باره تلفات نیروهای دولتی چیزی نگفته است.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق/ تشدید جنگ و درگیری ها در 10 استان افغانستان/ طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

اما در مقابل گروه طالبان از تصرف شهرستان «غازی آباد» در استان کنر خبر داده و گفته اند که سلاح و مهمات زیادی از این شهرستان به دست آنان افتاده است. وزارت دفاع افغانستان سقوط این شهرستان را تایید کرده است.

به گفته مقامات دولتی افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته درگیری در استانهای لوگر، کنر، پکتیا، غزنی، قندهار، بلخ، سمنگان، هلمند، نیمروز و کاپیسا ادامه داشت.

«عبدالستار میرزکوال» سرپرست وزارت کشور افغانستان هم مدعی شد، در جنگ‌های چند روز اخیر، ۳ هزار و ۵۰۰ تن از افراد طالبان در مناطق مختلف این کشور در حملات زمینی و هوایی ارتش کشته شده اند.

میرزکوال افزود که اجساد بیش از یکهزارو ۵۰۰ تن از افراد این گروه به پاکستان منتقل شده است.

بنا بر این گزارش، از سرعت پیشروی افراد طالبان طی یک هفته گذشته کاسته شده و دولت افغانستان در تازه ترین طرح های خود اعلام کرده است که طی شش ماه آینده، مناطق مهمی را که به دست طالبان افتاده بود، پس خواهند گرفت.

وزارت کشور افغانستان گفته است که تصمیم گرفته اند، طی سه ماه آینده، تعدادی از شهرستان های مهم و مرزهای تجارتی با کشورهای همسایه را از وجود طالبان پاکسازی کنند.

در پی این اعلام وزارت کشور افغانستان، گروه طالبان در واکنشی دولت را به جنگ افروزی متهم کرده و گفته است، هرچه در این مدت رخ دهد، مسئول آن دولت افغانستان خواهد بود، زیرا آنها طرحی برای ادامه جنگ ریخته اند.

ذبیح الله مجاهد در توئیتی نوشت، طالبان هم مجبور است در پی این تصمیم دولت افغانستان به حملات تهاجمی اقدام کند.

هرچند طالبان گفته اند، اکنون در م وضع دفاعی قرار دارند، تصرف بیش از صد شهرستان طی دو ماه گذشته نشان می دهد که طالبان در حال حاضر هم در وضعیت تهاجمی هستند.

طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین

یک مقام آمریکایی شامگاه جمعه گفت، ایالات متحده در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است.

رویترز به نقل از این مقام آمریکایی نوشته واشنگتن، در حال آماده شدن برای شرایطی است که ایران نخواهد به مذاکرات بر سر برجام بازگردد.

واشنگتن چند ماه پیش به پکن گفته بود، هدفش ازسرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای برجام است و چنانچه این موضوع محقق شود، نیازی برای جریمه شرکت‌های چینی که اقدام به خریداری نفت خام از ایران می‌کنند، وجود نخواهد داشت.

رویترز نوشته، این موضع آمریکا اکنون با توجه به ابهام‌ها در خصوص زمان ازسرگیری هفتمین دور مذاکرات وین دستخوش تغییراتی شده است.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق/ تشدید جنگ و درگیری ها در 10 استان افغانستان/ طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

مقام آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز مصاحبه می‌کرد، مدعی شده که ایران در خصوص نیات و مقاصدش «بسیار مبهم» عمل کرده است.

او گفت: «اگر ما به برجام برگردیم، دلیلی برای تحریم شرکت‌هایی که نفت ایران را وارد می‌کنند وجود ندارد. اما اگر ببینیم شرایط به گونه‌ای است که چشم‌انداز‌ها برای بازگشت فوری به برجام، رو به کمرنگ شدن هستند، باید موضعمان را با آن سازگار کنیم.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نخستین رسانه‌ای بود که گزارش داد واشنگتن به دنبال اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها به ویژه در حوزه مبادلات نفتی بین ایران و چین است.

رویترز در گزارش جدید خود، روز جمعه مدعی شده چین، بین ماه نوامبر ۲۰۲۰ تا مارس سال جاری به طور میانگین روزانه ۵۵۷ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

یک مقام آمریکایی روز ۲۸ تیرماه به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن نمانده، (تحریم) فروش نفت ایران به چین غنیمت است.»

مقام‌های مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال در عین حال تأکید کرده بودند، «هنوز تصمیمی درباره ادامه کار (اجرای تحریم‌ها) گرفته نشده و این خطر وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را سرعت ببخشد.» این مقام‌ها مدعی شده بودند گزینه‌های دیگری هم در حال بررسی هستند.

سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته آینده به هند و کویت سفر می‌کند تا با مقام‌های این دو کشور در خصوص موضوعاتی چون خروج آمریکا از افغانستان و موضوعات جهانی مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ و تغییرات اقلیمی و ایران و موضوعات دیگر گفت‌وگو کند.

وبگاه «هیل» گزارش کرد، بلینکن روز دوشنبه (چهارم مرداد ماه) عازم «دهلی نو» پایتخت هندوستان می‌شود و در آن جا با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر و «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

طبق این گزارش، ‌این اولین سفر آنتونی بلینکن به هند در مقام وزیر خارجه آمریکا محسوب می‌شود که شریک امنیتی کلیدی ایالات متحده در مقابله با پکن محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا فردا (یکشنبه) اولین سفر خود به چین به عنوان قائم مقام وزارت خارجه ایالات متحده را انجام می‌دهد.

هند و ایالات متحده به همراه ژاپن و استرالیا بخشی از گروه چهارجانبه گفت‌وگوهای امنیتی بوده و مدعی هستند که هدف آن‌ها یک ایندوپاسفیک (آسیا-اقیانوسیه) «آزاد، باز و دربرگیرنده» است؛ اما اقدامات آن‌ها نشان می‌دهد که تلاش آن‌ها بر تقابل با چین در منطقه متمرکز است.

حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی در کردستان عراق/ تشدید جنگ و درگیری ها در 10 استان افغانستان/ طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت و هند با محوریت ایران

«دین تامپسون» دستیار موقت وزیر امور خارجه آمریکا در امور مربوط به دفتر امور آسیای جنوبی و مرکزی، روز گذشته (جمعه) در جلسه‌ای گفت که بحث‌های دوجانبه بلینکن با شرکای هندی بر «توسعه همکاری امنیتی، دفاعی، سایبری و مبارزه با تروریسم متمرکز خواهد بود.»

وی همچنین ادامه داد افغانستان به طور برجسته یکی از موضوعات بحث‌های بلینکن با مقام‌های هندی خواهد بود.

ایالات متحده آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد قرار است، خروج نظامیان خود از افغانستان را تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) تکمیل کند.

تامپسون در این خصوص توضیح داد: «هند قطعاً شریک مهمی در منطقه است و ما از تعهد مشترک هند برای صلح و حمایت از تحولات اقتصادی در افغانستان استقبال می‌کنیم.»

بر اساس این گزارش، بلینکن همچنین قصد دارد در خصوص همکاری آمریکا و هند در خصوص رسیدگی جهانی به مساله همه‌گیری کرونا گفت‌وگو کنند.

طبق این گزارش، بلینکن قصد دارد روز چهارشنبه (ششم مرداد ماه) به کویت سفر کند و در آن جا با مقام‌های ارشد دیدار کرده و از نزدیک در خصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله ایران و یمن گفت‌وگو کند.

«دانیل بنایم»، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شبه‌جزیره عربی، روز گذشته در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت گفت: «ما شاهد تلاش کویت برای پایان دادن به درگیری‌ها، از بین بردن شکاف‌ها، تنش‌زدایی و ارائه کمک‌های انساندوستانه بوده‌ایم.»

سفر بلینکن به هند و کویت در حالی صورت می‌گیرد که شرمن قصد دارد، سوم و چهارم مرداد ماه با سفر به پکن در خصوص ایران با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

پکن از جمله کشورهایی است که بارها از مواضع ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است و مقام‌های این کشور در مناسبات مختلف خواستار لغو تحریم‌های ایران به منظور کمک به احیای توافق هسته‌ای ایران شده‌اند.

هشدار آمریکا درباره به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به تبعات ویران کننده بیست سال حضور اشغالگری ایالات متحده در افغانستان گفت: اگر طالبان قدرت را به زور بدست آورد، افغانستان به یک کشور مطرود تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن جمعه شب در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی گفت: ما در مورد اقدامات طالبان که ممکن است با توسل به زور به دنبال کسب قدرت در افغانستان باشد نگران هستیم.

وی افزود، اگر این اتفاق رخ دهد افغانستان، کشوری مطرود خواهد شد.

بلینکن خاطرنشان کرد، واشنگتن به راه حل نظامی در مورد افغانستان اعتقادی ندارد، اما ایالات متحده در حال بررسی روشی برای پایان دادن به درگیری چهل ساله است.

وزیر امورخارجه امریکا افزود: ما از طریق سفارت خود و دیگر سفارتخانه ها پشتیبانی از مردم افغانستان را حفظ می کنیم و در عین حال در تلاشیم تا تعهد خود را نسبت به کسانی که به ما کمک می کنند، به خوبی انجام دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۸
باید همه طالبانهارو به همراه عقیده منحوسشونو و همینطور رهبران مذهبی اونارو در آتش سوزاند و خاکسترشو توی چاه توالت ریخت ...
باید همه اقوام و خانواده و بستگانشونو در بیابانهای سیبری به بردگی و کار اجباری برد تا همونجا جون بدن !!
مرگ بر طالبان و طرفداران اونها !!

ممنونم تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
من برای هیچ کس انقد بیرحمی نمیخوام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
خونواده‌هاشون گناهی ندارن
ناشناس
| Luxembourg |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
بقول رئیس جمهور قبلا خیلی محبوبت ن، آب رو اونجا بریز که میسوزه.
ب شرکت نکردن در انتخابات سیگنال غلط به دشمن دادید حالا تحویل بگیرید :طرح دولت بایدن برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران ـ چین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
هر چی شما می گویید درست هست همه اشتباه می کنند نمی دانم همه امور کشور دست شماست همیشه دنبال بهانه هستید کسیکه دنبال بهانه باشد بهانه پیدا می کند
ناشناس
| Luxembourg |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
انتخابات که با شکوه بود.
اگر با بایدن توافق نکنید ، دموکرات های امریکا در تحریم بسیار کارکشته تر و کاربلدتر از جمهوری خواهان هستند

تعطیل کنید صنعت هسته ای که یک مگا وات برق نمی تونید ازش دربیارید

از همه مهمتر هم این ادعای کاذب در منطقه رو هم کنار بگذارید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار