بازدید 5266

فرونشست ۱۷ سانتی متری اراضی قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: فرونشست سه تا ۱۷ سانتی متری اراضی و دشت قزوین که براساس آخرین مطالعات زمین شناسی کشور صورت گرفته را باید جدی گرفت.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵ 24 July 2021

به گزارش «تابناک»، قدرت الله مهدیخانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۴۵ درصد از فرونشست‌های استان مربوط به دشت قزوین بوده و این در حالی است که به غیر از شهرستان آوج، هر پنج شهرستان دیگر این استان به نوعی درگیر بحران فرونشست هستند.

وی تصریح کرد: فرونشست به عنوان پدیده خاموش اما خطرناک علاوه بر آثار مخرب و جبران ناپذیر به تاسیسات روزمینی و زیرزمینی، ضررهای هنگفتی وارد می‌آورد که جبران آن شاید حالا حالاها میسر نباشد و برطرف کردن آن غیرممکن و در صورت بهینه سازی نیز به اعتبارات هنگفتی نیاز پیدا خواهد کرد.

به گفته این مسوول مدیریت بحران، امروزه در مناطقی چون فتح آباد فرونشست‌های طولی زمین به سه کیلومتر هم رسیده که برای جلوگیری و پیشروی چنین پدیده‌ای باید در اسرع وقت برنامه ریزی و اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط به عمل آید.

مهدیخانی با اشاره به خشکسالی سال‌های اخیر در سطح کشور و استان، اضافه کرد: وقوع بارش‌های کم متاسفانه باعث برداشت بیش از حد سفره‌های آب زیرزمینی با اهداف مختلف از جمله مصرف آب شرب و یا کشاورزی شده که این مساله به علت عدم کنترل و نظارت‌های جامع و دقیق در نهایت امروز به نشست لایه‌های خاک منجر شده است.

وی، پدیده فرونشست را مساله جبران ناپذیری دانست و اظهار داشت: وقوع این مساله تا آنجایی است که اگر در آینده حتی شاهد بارش‌های متناوب هم باشیم بازهم خسارت‌های ایجاد شده جبران نخواهد شد.

وی اضافه کرد: تنها راه اساسی و فوری برای مقابله با پدیده فرونشست، جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی است و هرچند که طی چهار سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه با کمک دستگاه قضایی صورت گرفته اما متولیان امر از جمله جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای باید علاوه بر نظارت‌های دایمی و کامل، به دنبال ارقام کم آب بر بوده و در این زمینه نیز آموزش‌های لازم به کشاورزان هم در دستور کار جدی قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آب مورد نیاز تاکنون در دسترس بوده و متاسفانه تاحدودی هم برخی شهروندان عادت به صرفه جویی در این زمینه را نداشته‌اند اما این چنین نیست که همیشه این وضع ادامه داشته باشد، به همین جهت توصیه می‌شود تا مدیریت مصرف در حوزه انرژی، به خصوص آب در دستور کار جدی مردم استان باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر