بازدید 20770
پیمانه اقتصادی

ترمز دلار کشیده شد/ یک‌سوم بانک‌های مرکزی جهان به دنبال یوآن چین/ نماینده مجلس: بسیاری از خانه‌های خالی به بانک‌ها تعلق دارند/ پیش بینی عجیب عضو اتاق بازرگانی از مرغ ۱۰۰ هزار تومانی/ قیمت خودرو‌ها در تعقیب نرخ دلار!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نگاهی به روند بورس در هفته جاری، انگلیس طلا‌های ونزوئلا را بالا کشید، کدام ارز‌های دیجیتالی بیش از بقیه صعود کردند؟ برق در اروپا گران شد و روز خوب بورس‌ها در جهان را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱ 22 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نگاهی به روند بورس در هفته جاری، انگلیس طلا‌های ونزوئلا را بالا کشید، کدام ارز‌های دیجیتالی بیش از بقیه صعود کردند؟ برق در اروپا گران شد و روز خوب بورس‌ها در جهان را در بر دارد.

نگاهی به روند بورس در هفته جاری

بازار سرمایه هفته جاری را پرنوسان آغاز کرد و کل بورس در روز شنبه، در ساعات میانی تا یک میلیون و ۳۱۷ هزار واحد افزایش یافت اما در ساعات پایانی معاملات روندی نزولی به خود گرفت و در رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد ایستاد.  شاخص کل بورس در این روز در نهایت با ۵۷۲۵ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۹۷۱ واحد افزایش یافت و رقم ۴۰۲ هزار و ۵۸۳ هزار واحد را ثبت کرد.

این درحالی است که شاخص کل بورس در روز یکشنبه روندی نزولی داشت و با ۸۳۲۶ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم در این روز  با ۲۲۶۰ واحد کاهش به رقم ۴۰۰ هزار ۳۲۶ واحد رسید. در نهایت در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس با ۸۴۲۰ واحد افزایش، رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۷۴۱ واحد افزایش یافت و به رقم ۴۰۳ هزار و ۶۸ واحد رسید. پرونده فعالیت بازار هفته به دلیل مصوبه ستاد مقابله با کرونا، مبنی بر تعطیلات شش روزه استان های البرز و تهران در روز دوشنبه بسته شد.

هرچند در این هفته، ارزش کل و حجم کل معاملات نسبت به هفته قبل به ترتیب با کاهشی ۴۰ درصد و حدود ۳۹ درصدی همراه بود، شاخص کل بورس توانست با ۰.۴۴ درصد رشد نسبت به هفته قبل ۵۷۸۲ واحد افزایش یابد و از یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد در هفته جاری برسد.

روز خوب بورس ها در جهان

بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان افزایش پیدا کردند. در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۷۶۸.۹۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۶۹ درصد صعود تا سطح ۴۳۵۲.۸۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا، یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶۶ درصد افزایش در سطح ۱۴ هزار و ۵۹۴.۷۲ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۷۰ درصد افزایش، نسبت به روز قبل و در سطح ۶۹۹۸.۲۸ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۱.۳۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۲۲.۵۰ واحدی به کار خود پایان داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۱.۸۵ درصدی در سطح ۶۴۶۴.۴۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۵۱ درصد بالا رفت و به ۸۵۶۷.۰۱ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند، تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۵۸ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۵۴۸.۰۱ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۸۴ درصد پایین رفت و در سطح ۲۷ هزار و ۲۲۴.۵۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۶۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۴۴.۰۴ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۰۸.۷۲ واحدی به کار خود پایان داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

ترمز دلار کشیده شد

دلار پس از شش صعود متوالی، عقب نشست. به نقل از رویترز، معامله گران بازار ارز منتظر رونمایی از تصمیمات جدید لندن در قبال مساله ایرلند برای تعیین مسیر بعدی یورو و پوند هستند. بر این اساس، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۸۰۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

یک سوم بانک‌های مرکزی جهان به دنبال یوآن چین

رویترز: نتایج یک نظرسنجی، نشان می‌دهد که یوآن چین در مسیر تبدیل شدن به یک ارز با نفوذ بیشتر در نظام مالی بین‌المللی است، چون یک سوم بانک‌های مرکزی جهان می‌خواهند این ارز چینی را به حساب ذخیره ارزی خارجی خود اضافه کنند. نظرسنجی نشریه گلوبال پابلیک انگلیس نشان می‌دهد، ۳۰ درصد بانک‌های مرکزی جهان می‌خواهند در ۱۲ تا ۲۴ ساعت آینده سهم یوآن از حساب ذخیره ارز خارجی خود را افزایش دهند. در واقع میزان این بانک‌ها نسبت به نظرسنجی قبلی که سال گذشته انجام شد، سه برابر شده است.
 
یکی دیگر از نتایج قابل توجه این نظرسنجی این است که ۷۵ درصد بانک‌های مرکزی جهان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های پولی تأثیرات شدیدی روی بازار‌های مالی دارند. از طرف دیگر، ۲۰ درصد بانک‌های مرکزی جهان هم اعلام کردند سهم دلار از حساب ذخیره ارز خارجی خود را کاهش دهند و ۱۸ درصد دیگر می‌خواهند سهم یورو را پایین بیاورند.  در حال حاضر مجموع دارایی بانک‌های مرکزی جهان، صندوق ثروت ملی کشور‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در جهان ۴۲.۷ تریلیون دلار برآورد می‌شود. در سال ۲۰۲۰ هم بانک‌های مرکزی جهان، دارایی‌های ارزی خود را ۱.۳ تریلیون دلار افزایش داده و در مجموع ۱۵.۳ تریلیون دلار هم رسانده‌اند.

انگلیس طلاهای ونزوئلا را بالا کشید

به نقل از اسپوتنیک دولت انگلیس باز هم اعلام کرد، به حمایت از خوآن گوآیدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا ادامه خواهد داد و از تحویل ۱.۲ دلار طلای ونزوئلا ـ که در بانک مرکزی این کشور است ـ خودداری خواهد کرد. دولت انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرده که لندن کاملا واضح از فوریه سال ۲۰۱۹ خوآن گوایدو را رئیس دولت در ونزوئلا می‌داند. البته روز دوشنبه، یک جلسه دادرسی در دادگاه عالی انگلیس برای رسیدگی به این پرونده تشکیل شد و قرار است تکلیف تحویل طلا‌های ونزوئلا توسط بانک مرکزی انگلیس در این دادگاه مشخص شود. پس از شکست کودتای سال ۲۰۱۹ در ونزوئلا آمریکا برخی کشور‌های آمریکای لاتین و متحدان اروپایی این کشور از جمله انگلیس، ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های ونزوئلا را مسدود کردند.

از جمله این دارایی‌ها ۱.۲ دلار ذخایر طلای ونزوئلا بود که در بانک مرکزی انگلیس نگهداری می‌شد و از آن زمان کاراکاس تلاش می‌کند تا به این طلا‌ها دسترسی پیدا کنند. این حجم طلا معادل ۱۵ درصد کل دارایی‌های خارجی ونزوئلا بوده و قرار است دادگاه روشن کند که آیا این طلا‌ها به دولت منتخب مردم ونزوئلا به ریاست نیگولاس مادورو تحویل داده می شود و یا دولت خود خوانده گوآیدو مالک آن‌ها خواهد بود؟ دولت انگلیس در بیانیه خود، دولت نیکولاس مادورو را غیرقانونی خوانده و گفته با هر گونه انتقال طلا به کاراکاس در دولت مادورو مخالفت خواهد کرد. وکیل ونزوئلا در این باره گفته اقدامات سیاسی انگلیس اعتبار شهر لندن و بانک مرکزی این کشور را زیر سؤال خواهد برد.

نماینده مجلس: بسیاری از خانه‌های خالی به بانک‌ها تعلق دارند

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر اینکه قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در اردیبهشت ماه ۹۴ با هدف خروج بانک‌ها و موسسات اعتباری از بنگاهداری در مجلس تصویب شد، گفت: زمانی که حفظ و نگهداری اموال و دارایی‌های منقول در کشور مقرون به صرفه است، پس بانک‌ها هم برای فروش مقاومت نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: بنابراین، قانون مالیات بر عایدی سرمایه با همین دیدگاه در مجلس پیگیری می‌شود تا دیگر انگیزه‌ای برای نگهداری این سرمایه‌ها وجود نداشته باشد. متاسفانه به موجب اطلاعات ارائه شده بسیاری از خانه‌های خالی به بانک‌ها تعلق دارد و باید واگذار شوند. تا زمانی که انگیزه‌های مادی وجود دارد، طبعا بانک‌ها نیز تلاش می‌کنند تا دارایی‌های خود را نگاه دارند و رسیدگی به این موضوع و نظارت بر اجرای قانون واگذاری اموال مازاد بانک‌ها بر عهده بانک مرکزی است و باید در صورت تعلل از سوی بانک‌ها با آن‌ها برخورد قانونی لازم انجام شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تشخیص مازاد بودن اموال بر عهده شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است و باید هر چه زودتر نسبت به تعیین این اموال و رسیدگی به آن‌ها اقدام کنند. متاسفانه برخی قوانین در کشور ضمانت اجرایی لازم را ندارند و باید این موضوع نیز مورد توجه قرار بگیرد. /خانه ملت

پیش بینی عجیب عضو اتاق بازرگانی از مرغ ۱۰۰ هزار تومانی!

روزنامه جهان صنعت: محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به معضل ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که به خوراک دام تخصیص داده می‌شود، خود نوعی رانت ایجاد می‌کند. در این خصوص با اینکه سامانه بازارگاه وجود دارد، شاهدیم که خوراک دام به قیمت‌های بیشتری به دست دامداران و دامپروری‌ها می‌رسد و همین روال وضعیت بدی را برای دامداران و مرغداران و در نهایت بازار محصولات پروتئینی ایجاد کرده است. وی همچنین با اشاره به تولیدکنندگان محصولات پروتئینی خراسان رضوی که در گرداب گرانی و خشکسالی قرار دارند، افزود: در شهر نیشابور در استان خراسان رضوی که ۶۰۰ مرغداری وجود دارد، تنها ۲۰ مرغداری جوجه‌ریزی انجام داده‌اند که همین مساله نشان‌دهنده یک بحران جدی است.

حسینا با بیان اینکه بازار نهاده‌های دامی در حلقه آخر با ارزاق و خوراک مردم در ارتباط است، گفت: باید به بازار خوراک دام توجه جدی شود، چون بی‌توجهی نسبت به این موضوع می‌تواند تولید و در نهایت بازار مواد پروتئینی مورد نیاز مردم را خیلی بیشتر تحت تاثیر قرار دهد. این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: ادامه این مساله بحران‌های جدی اجتماعی و امنیتی را ایجاد می‌کند. حتی پیش‌بینی ما این است که اگر این شرایط ادامه پیدا کند، مرغ دست کم به کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به کیلویی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برسد. در حالی که هم اکنون نیز بسیاری از قشرهای سطح جامعه توانایی خرید گوشت و مرغ را ندارند و در صورتی که بازار مواد پروتئینی با گرانی بیشتری روبه‌رو شود، دامداری‌ها و دامپروری‌ها نیز با بحران فروش روبه‌رو می‌شوند که این نیز خود یک معضل است.

کدام ارزهای دیجیتالی بیش از بقیه صعود کردند؟

بازار ارزهای دیجیتالی پس از چندین ریزش متوالی، صعود پرقدرتی را تجربه کرد و ارزش بیشتر رمزارزها به میزان قابل توجهی نسبت به روز قبل افزایش یافت. در ادامه بهترین و بدترین عملکردها طی ۲۴ ساعت گذشته ( تا ساعت ۱۳ به وقت شرقی) آورده شده است.

بهترین عملکردها

۱- تل کوین

قیمت: ۰.۰۱ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۳۹.۱۷ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود ۴۳ میلیون دلار

۲- ای ایکس اس

قیمت: ۱۹.۸۲ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۳۲.۳۸ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار

۳- متیک

قیمت: ۰.۸۹۹ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۲۵.۷۶ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود پنج میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار

۴- رون

قیمت: ۴.۳۳ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۲۴.۶۴ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود یک میلیارد و ۱۲ میلیون دلار

۵- دش

قیمت: ۱۴۳.۷۴ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۲۱.۶۷ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود ۷۶۶ میلیون دلار

بدترین عملکردها

۱- لیو

قیمت: ۲.۹۴ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۵ درصد کاهش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود دو میلیون دلار

۲- ریون

قیمت: ۰.۰۰۵ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۳ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود سه میلیون دلار

۳- کوانت

قیمت: ۷۳.۷۶ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۵ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود ۱۴ میلیون دلار

۴- امدکس

قیمت: ۱.۱۸ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۳ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود ۵۹ میلیون دلار

۵- ویوز

قیمت: ۱۲.۶۷ دلار

میزان تغییرات به نسبت ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۶۸ درصد افزایش

حجم معاملات ۲۴ ساعت اخیر: حدود ۸۳ میلیون دلار

برق در اروپا گران شد

دمای بالای هوا، تقاضا برای دستگاه های خنک سازی را افزایش داده است؛ آن هم در شرایطی که مصرف برق پیش از این با آغاز خروج جهان از همه گیری کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده بود. قیمت برق روز آتی در اسپانیا رکورد زده و قیمتها در انگلیس برای پنجمین روز متوالی افزایش داشته است که طولانی ترین روند افزایشی در بیش از یک ماه گذشته به شمار می رود. نرخ های روز آتی در آلمان هم دو برابر میانگین فصلی پنج ساله شده است. قیمت های برق در اروپا پیش از این هم با عادی شدن مصرف و بازگشت آن به سطح پیش از شیوع همه گیری بالا رفته بود. هزینه گاز طبیعی و زغال سنگ که برای تولید برق استفاده می شوند، امسال جهش پیدا کرده اند و عرضه منابع تجدیدپذیر مانند نیروی بادی کاهش پیدا کرده است.

هانس فان کلیف، اقتصاددان انرژی ارشد بانک ABN Amro در این باره گفت: تقاضای فزاینده برای خنک سازی قیمت ها را در بخش های وسیعی از اروپا افزایش داده است. تقاضای بالاتر برای برق به همراه دسترسی پذیری کمتر به نیروی بادی و قیمتهای بالای کالا باعث تشدید افزایش قیمت ها شده است. طبق آمار بورس برق OMIE، برق اسپانیا برای تحویل در روز چهارشنبه ۴.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶.۵۷ یورو (۱۲۵ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت رسید که رکورد بالایی به شمار می رود. در مناقصه روزانه بازار N۲EX انگلیس، قیمت برق ۳.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۸.۴۷ پوند (۱۳۴ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت برق روز آتی در آلمان که اوایل ماه جاری به ۱۰۰ یورو صعود کرده بود، ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۸۹.۹۹ یورو رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عاملی که هزینه برق در اروپا را گرانتر کرده، پیگیری جدی تر سیاست اقلیمی این منطقه به منظور تحقق هدف سال ۲۰۳۰ و کاهش گازهای گلخانه ای به میزان ۵۵ درصد از سطح سال ۱۹۹۰ است که باعث افزایش قیمت مجوزهای انتشار کربن شده است. قیمت گاز طبیعی هم پس از زمستان سردی که مخازن نگهداری گاز اروپا را خالی کرد، جهش پیدا کرده است.

قیمت خودرو‌ها در تعقیب نرخ دلار!

"بازار خودرو چند وقتی است حال و روز خوبی ندارد"؛ این گفته یکی از نمایشگاه دارانی است که از گرانی ها و نبود مشتری در این بازار همیشه آشفته، گله دارد. حال نه تنها بازار خودروهای داخلی، بلکه بازار خودروهای خارجی هم نوسانات عجیب و غریبی دارد. به گفته یکی از نمایشگاه داران، این روز‌ها قیمت خودرو‌های خارجی همپای قیمت داخلی‌ها روز‌های پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند؛ حضور پر رنگ واسطه‌ها و دلالان و رشد نجومی قیمت‌ها از مشخصه‌های این روز‌های بازار است. این موضوع در حالی رخ داده که چند روزی است کرکره نمایشگاه های ماشین پایین آمده و خرید و فروشی صورت نمی گیرد. اما زمانی که به فضای مجازی برای به دست آوردن قیمت ها، سری می زنیم، متوجه تغییر قیمت روزانه این خودروها می شویم؛ چه خودروهای خارجی و چه داخلی!

یکی از نمایشگاه داران در شرق تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت خودرو از اول سال تاکنون رشد چشمگیری داشته است، گفت: با وجود اینکه چند وقت است نرخ ارز روند کاهشی دارد و اصولا قیمت خودرو متاثر از قیمت ارز است، در حال حاضر با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش نیافته و چه بسا شاهد افزایش قیمت هم بوده ایم. این افزایش قیمت را بیشتر در خودرو‌های داخلی دیده ایم و قیمت خودرو‌های خارجی چند روز است، ایست کرده و شاهد نوسانی در آن نیستیم. حتی در برخی از خودرو‌ها از اول سال تاکنون شاهد کاهش قیمت هم بوده ایم، به طور مثال، رنو کولئوس ۲۰۱۸ اول سال ۲ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان بوده و اکنون به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این فروشنده افزود: رنو تلیسمان ۲۰۱۸ اول سال حدود قیمت یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان داشته که اکنون به یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است. این کاهش نوسانات به دلیل کاهش قیمت ارز بوده و اگر نرخ ارز ثابت بماند، قیمت خودرو‌های خارجی نیز ثابت خواهد ماند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته است، گفت: به دلیل نوسانات نرخ ارز، قیمت معاملات خودرو تا ۵۰ درصد کاهش یافته و خودرویی خرید و فروش نمی‌شود. همچنین با ممنوعیت واردات خودرو حدود ۳۰ درصد نمایشگاه‌داران خودرو‌های خارجی به طور کلی تعطیل شدند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه قیمت خودرو‌های خارجی متاثر از قیمت ارز، قیمت گذاری می‌شود، گفت: با کاهش نرخ دلار ممکن است قیمت خودرو‌های خارجی کاهش یابد، اما تا زمانی که واردات آزاد و خودرویی وارد بازار نشود، این قیمت‌ها همچنان بالا خواهد ماند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
دلار و یورو و دیگر ارزهای مربوط به هم پیمانان این دو ارز پشتوانه ی محکم و قابل اعتماد اقتصادی دارند تفکر حاکم بر اقتصاد این ارزها این است که محصول وخدمت تولیدی باید رضایت مشتری را جلب کند . در سایه ی وجود اقتصاد های رقابتی درحوزه ی یورو و دلار استعداد ها روز به روز شکوفا میشوند و مرتب نیازهای یک زندگی برخوردار از رفاه کشف و محصول یا خدمت جدیدی برای بر آورده کردن آن نیاز تولید و ارایه مبشود .در حوزه ی یوان و روبل اقتصاد قوی و قابل اعتماد ی وجود ندارد تفکر در این حوزه نه جلب رضایت مشتری بلکه بساز و بنداز است و هدف نهایی کسب درآمد به هر طریق است . محال است یک آلمانی یا ژاپنی یک جنس بنجول بسازد و به مصرف کننده بیندازد . دلار و یورو همچنان پیشتاز باقی میمانند و به این پیشتازی ادامه می دهند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
استفاده ابزاری بیش از حد از دلار برای اهداف سیاسی و تحریم، سرانجام تیزی و بارندگی و ارزش های دلار را پایین میاره. این فهم برای اقتصاد جهانی ثابت شده و به همین خاطر استفاده از یوآن سه برابر شده. خوشبختانه اقتصادی جهانی تحت تأثیر از خودبیگانگی فرهنگی مثل شما نیست، تا بخواد روی اسب بازنده شرط بندی کنه
به ناشناس دومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
یعنی میفرمایید ژاپن و مالزی و تایوان و ترکیه و باقی کشورای درس حسابی به چین اعتماد میکنن که فردا روزی از یوان برای ایدئولوژی که در مقابل دموکراسی آمریکایی اصلا برای دنیا قابل فهمم نیست استفاده نکنه؟؟؟داداش خیلی ساده ای و تو سراب خوشبختی
میمونی ولی کشورا راهشونو میرن
الان در بازارهای جهانی قیمت مرغ خرده فروشی دانه ای یک و نیم دلاره با احتساب مرغ استاندارد که یک کیلو و هفتصد گرمه تقریبا کیلویی بیست هزار تومان میشه حالا که مرغداری‌ها دنبال سود غیر متعارفند چرا دولت برای تنبیه آنها هم که شده مرغ رو به وفور وارد نمیکنه تا یکبار برای همیشه تکلیف خودش و مردم روبا زیاده خواهان روشن بکنه البته امان از مافیای واردات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
کجا قیمت مرغ یک ونیم دلاره؟ اصلا اونجا مرغ کامل ندارن.یک بسته با چهار عدد ران 3 دلار و 40 سنت
جانم جان
جهان چهار نعل بسوی حلق آویز کردن خود با بورس روان است.
بزودی هیچگونه کارت شناسایی و یا پاسپورتی قبول نخواهد شد جز کارت شناسایی در بازار بورس.
این بازار فقط متعلق به افراد ده درصدی فوق جامعه میباشند که در عمق چاه فساد عقلانی گیر افتاده اند.
خوشبختانه نود درصد اهالی جهان از آن در آینده بی بهره خواهند بود و در محله های اصلی شهر «گتو» سربسته زندگی خواهند کرد.
مادر گرانی ها دولت و صندوق های سرمایه‌گذاری بانک ها و نهادها هستن
مرغ 100هزارتومانی اینکه خیلی خوب است وثابت میکند تحریمها هیچ اثری ندارند
مرغ را نیز از ملت داره می گیرید ؟...
به مرگ می گیرید که مردم به تب راضی شوند شما قیمت 100هزار بگویید که مردم مرغ کیلویی 50هزار به جان شما دعا کنند که خدایا شکر چه مسولان فهمیده ای داریم نخیر شما مردم ایران را شناختید خوب هم شناختیدید
زمانيكه مرغ گوشت الى آخر گران شود نتيجه ملت سوتغذيه پيدا مى كند و در ادامه بچه هاى زشت و كودن و عقب افتاده بوجود خواهد آمد و در نهايت چون ديگر قدرت تفكر و هوش افراد به شدت پايين آمده شرق غرب به راحتى به أهداف خودشان خواهند رسيد ، البته در يك بازده زمانه بيست سال كمتر ، ،حال خود دانيد تا مى توانيد گران كنيد ، در حال حاضر هم روى اين ريل قرار گرفتيم و يا قرارمان دادن ، به خاطر هزار دليل ، از طرفى هم مى ببينيد كه نرخ رشد جمعيت هم شديدا رو به كاهش كه در دراز مدت .......
متاسفانه به خاطر برخی سیاست های غلط مردم نسبت به مهمترین بازار و نهاد مالی اطمینان خودشان را از دست دادند
اما باید توجه داشت که بورس مثل اسب و گاو است و اسب برخی اوقات چموش و ممکن است صاحب خودش را زمین بزند و چموش بودن اسب نشانه مفید نبودن آن نیست و همچنین گاو ممکن است برخی اوقات شاخ بزند و یا پا به ظرف شیر بزند و اینها نشانه بد بودن گاو نیست
از مزیت های بورس این است که اگر با دانش و علم (نه شایعات و غیر علمی) به آن ورود شود نه تنها سهامدار را صاحب سود بیشتر بلکه نقش بسیار زیادی در کنترل نقدینگی و کمک به تولید و اشتغال کشور دارد که امروزه کشور از نبود آن دچار رنج شدید است و همچنین می توان نقدینگی سرگردان را که در بازار دلالی مشغول جولان و زندگی و معیشت مردم را به خطر انداخته را به سمت تولید هدایت کند
اما چیزی که مهم است باید با علم دانش وارد بورس شد و سازمان بورس هم باید تلاش زیادی برای نمایش دقیق نسبت های مالی کند و نسبت به شفافیت آن بطور جدی سخت گیر و پاسخگو باشد
و مردم هم به جای توجه به شایعات باید یا علم بورس را کسب و یا به سرمایه گذاری غیر مستقیم رو بیاورند.
علت ضرر های هنگفت در بورس سال گذشته بدلایل مختلف بود اول بخاطر افزایش شدید تورم ناشی از کسری بودجه و تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی و موضوع ارزیابی مجدد شرکت های بورسی در شرایط رشد منفی بازار بود دوم بخاطر هجوم هیجانی مردم و خرید های هیجانی بود و این درحالی بود که بخاطر شایعات غلط، سهام شرکت هایی بالا رفت که کاملا بی ارزش و دارای شاخص های بد اقتصادی بودند که حتی برای سهامداران حرفه ای این سئوال وجود داشت که چرا سهام های مستعد همچنان ثابت و سهام های ضررده در حال رشد تعجب آور هستند تا حایی که حتی برخی از آنها هم فریب خورده و در این فضای هیجانی سهام های شرکت های ضررده را خریداری و دچار ضررهای هنگفت شدند و اصطلاح تحلیل خریدهای احمقانه برای اولین بار در بورس خود را نشان داد
مهمترین نقش دولت در بورس هم این است که به رشد اقتصادی مثبت شرکت ها کمک و به گروهای بورسی بصورت کارشناسی و علمی کمک و حمایت مالی و قانونی و صادراتی کند تا از ضررهای احتمالی خارج شوند نه اینکه بصورت صوری و با دستکاری اعداد و ارقام بخواهد به بورس رونق ببخشد
اینکه چرا دلار در بازار جهانی خواهان و دارای اعتبار است بخاطر این است که بر خلاف پول ما تقلب در پشت آن نیست و آمریکا با وجود کسری بودجه تریلیون دلاری حاضر نیست کسری بودجه را با چاپ پول بدون پشتوانه جبران کند ولی دولت ما براحتی با کوچکترین مشکل پول بدون پشتوانه چاپ می کند که حتی در داخل کشور هم بی اعتبار شده است
حقیقت،شما میخواهید مردم عصبی کنید باابن تحلیل..کدام سرمایه داد کدام لانک مرکزی .همین روسیه .ایران کره شمالی حاصرند ذخیره ارزی وسرمایه رابه بوان تبدیل کنند چندسال دیگه چین از تامین مواو غذائی مردمس با بحران مواجه خواهد شد ابنقدر سنگ چین را به سر نرنید
ما صحبت از نظام سرمایه داری در کشورهای غربی می کنیم و آیا مفهوم آن جز این است که از قشر ضعیف مالیات گرفته شود و به قشر غنی داده شود؟
حال خودتان قضاوت کنید که کدام کشور است که با چاپ پول مالیات پنهان از فقیر و غنی بطور یکسان می گیرد و خود قضاوت کنید که کدام کشور است که با یارانه های بدون در و پیکر از منابع کشور چندین برابر به غنی و حتی در حد قوت بخور نمیر هم به فقیر نمی دهد
و خود قضاوت کنید که کدام کشور است که با رونق بخشیدن به فضای دلالی عده ای سرمایه دار را صاحب رشد سرمایه های تصاعدی و قشر ضعیف را مفلوک تر می کند
آیا کدام نظام نظام سرمایه داری است و یا اینکه در تعریف آن اشتباه شده است.
فقط باید دانست که ارزش ها ارزشمند هستند ولی مهمتر از آن اینکه ارزش ها در کلام نیستند بلکه در عمل هستند که اثبات می شوند
آیا آنزمان که بانک ها ایجاد شد چه اهداف و قوانینی را برای آن تدوین کردند؟ جز آنکه مسئول مبادله پول و سرمایه گذاری دارایی مردم در فعالیت های مولد و تامین سرمایه فعالیت های مواد بودند؟
پس چرا درحالی که بانک خود را در فعالیت های دلالی و مسکن انداخته و باعث افزایش مسکن شده اند همان کسانی که این قوانین را تعریف و برای آن بازرس و ناظر تعیین کرده اند جلوی تخلفات آنها را نمی گیرند؟ و آیا تخلفات نهادهای نظارتی را چه کسی باید رسیدگی کند؟!
طرح مالیات بر خانه خالی کلی مشکل داره و بهارخوابم شامل شده.
موارد موجه را معاف نکرده.
بیچاره و بدبختارو گرفته، نه محتکرین بزرگ.
اصلاحش کنین
پس چرا بانک ها را مجبور نمی کنند که این واحدها را به فروش برسانند
خسته نمیشوید ۳ سال دلار دلار میکنید و زندگی مردم را به نکبت کشاندید؟؟؟؟؟؟
دیگر دلار کاغذی در کف بازار دستوری ایران ارزشی ندارد و قیمت اجناس وارداتی که به مردم میرسد با دلارهای قیمت بالا محاسبه میشود.
وقتی ارزش دلار درست است که جنس ۱۰ دلاری کف بازار با ۹ درصد ارزش افزوده اش حدود ۲۷۰هزار تومان در بیاید نه اینکه به اسم عوارض گمرک و کوفت و زهر مار جنس ۱۰ دلاری ۱ میلیون در بیاید کف بازار یعنی دلارش ۱۰۰۰۰۰ تومان پای مشتری درامده.
همتی تاسف تاسف
پیش بینی عجیب عضو اتاق بازرگانی از مرغ ۱۰۰ هزار تومانی:
این آقایان هرکاری که دوست دارند انجام میدهند! وقتی جوجه کشی (خاک ریختن روی جوجه های یک روزه) گفتند جوجه یک روزه قیمتش افزایش نیافته برای همین تولیدش زیاده و باید آنها را از بین برد! در هفته های گدشته که مجددا مرغ گران شد گفتند جوجه یک روزه به 7500 تومان رسید و افزایش قیمت مرغ به این خاطر است. صدا و سیما هم که حاضر نیست که این تناقض گویایهای این آقایان را باز بخش کند. موقعی که دولت را وادار کردند که به بانکها فشار بیاورند تا وام خرید کالای ایرانی بدهند، موقعی که تحت فشار واردات را ممنوع کردن، موقعی که صادرات را آزاد کردند، موقعی که ارز ناشی از صادرات را به سامانه نیمای نگردانند، موقعی که پول ملی را بی ارزش کردند، موقعی که ...، نمیگفتند که دولت نباید در کار آنها دخالت کند، حال که مردم را به بدترین شکل تحت شدید ترین فشار اقتصادی گذاشته اند و پول بادآورده روی پول میگذارند، میگویند دولت نباید در بخش خصوصی دخالت کند!! قبلاً دولت باید هم چیزی را برای چپاول آنها مهیا میکرد دخالت دولت خوب و حالا دخالت دولت بنفع مصرف کننده، بد شد. تازه حضرات به دنبال وزات بارگانی هم میگردند. اینها از حمایت همه جانبه از کالای داخلی سو استفاده کردند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر