بازدید 18149

یک فرمانده ارتش درگذشت

امیر سرتیپ سیاوش جوادیان، جانشین اسبق ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و از فرماندهان شاخص و عالیقدر سال‌های دفاع مقدس ساعاتی پیش به همرزمان شهیدش پیوست.
کد خبر: ۱۰۶۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 21 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ سیاوش جوادیان از پیشکسوتان و فرماندهان گرانقدر سال‌های دفاع مقدس بود که در حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران اسلامی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی و ده‌ها عملیات بزرگ و سرنوشت ساز حضوری موثر داشت.

وی در سال ۱۳۴۰ وارد دانشکده افسری ارتش شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با درجه سرگردی به فرماندهی گردان ۱۵۵ لشکر ۲۸ پیاده نیروی زمینی ارتش منصوب شد.

امیر جوادیان در شرایطی که عناصر ضدانقلاب قصد داشتند پادگان سنندج را به عنوان آخرین و تنها سد دفاعی انقلاب اسلامی در سنندج را به تصرف خود درآورند، شجاعانه مقاومت کرد و با انسجام نیروهای رزمنده داخل پادگان و اجرای راهبردهای رزمی و فنون دفاعی مختلف، مانع از نفوذ و هجوم عناصر ضدانقلاب به پادگان سنندج گردید و تنها پرچم برافراشته جمهوری اسلامی ایران در شهر سنندج را با اقتدار حفظ کرد.

وی پس از مدتی با درجه سرهنگ دومی به سمت جانشینی فرمانده لشکر ۲۸ نیروی زمینی ارتش منصوب شد و در مرداد سال ۱۳۶۱ به ریاست ستاد قرارگاه عملیاتی مشترک حمزه سیدالشهداء (ع) منصوب شد و همچنین به عنوان یک افسر شجاع و دلاور در هدایت نیروهای آفندی و پدافندی ارتش و سپاه در برابر ارتش بعثی عراق نقش ممتازی بر عهده داشت.

امیر جوادیان پس از گذراندن دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش در اواخر سال ۱۳۶۶ با درجه سرتیپ دومی به سمت معاون عملیات نیروی زمینی ارتش منصوب و با پایان جنگ تحمیلی مسئولیت فرماندهی قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب را عهده دار شد. کارنامه درخشان و لیاقت و رشادت‌های متعدد و مدیریت عالی وی موجب شد با تصویب فرمانده معظم کل قوا (مد ظله العالی) به درجه سرتیپی ارتقا یابد.

سرتیپ جوادیان همچنین در سمت‌های حساسی از جمله معاون عملیات ستاد مشترک ارتش و جانشینی رئیس ستاد ارتش به ایفای نقش موثر خود در سطوح عالی ارتش ادامه داد.

آن امیر سرافراز ارتش در سال ۱۳۸۱ به افتخار بازنشستگی نائل شد و به عنوان رئیس گروه مشاورین فرمانده کل ارتش معرفی و منصوب گردید و در سال ۱۳۸۸ بنا به دعوت امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی در گروه پژوهش و تدوین کتاب‌های تاریخ تحلیلی نقش ارتش در ۸ سال دفاع مقدس نقش ارزنده‌ای ایفا نمود و در مدت ۱۱ سال همکاری با این گروه تجارب ارزشمند، دانش نظامی و مشاوره‌های بسیار مهم و کاربردی را ارائه کرد که ۴ جلد آن به چاپ رسیده و مابقی در آینده‌ای نردیک به چاپ خواهد رسید و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، پیکر پاک این فرمانده مدبر، ولایی و نام آور ارتش و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران جهت تشییع و تدفین فردا از تهران به زادگاهش در استان سمنان انتقال خواهد یافت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر