بازدید 18671
مردم زیر بار سنگین اجاره

آمار تکان دهنده از سهم ۶۴ درصدی درآمد خانوار‌ها برای اجاره!

گزارش جدید وزارت راه و شهرسازی بیانگر آن است که سهم اجاره بها از درآمد خانوار‌ها در تهران و کلانشهر‌ها ۶۴ درصد است که سهم بالایی است! دلیل این رشد سهم اجاره بها از درآمد خانوار چیست و راهکار‌های دولت از جمله پرداخت وام ودیعه مسکن و تعیین سقف اجاره بها چقدر کارساز بوده است؟
کد خبر: ۱۰۶۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ 20 July 2021
تاکنون سه میلیون نفر در سامانه جامع املاک و اسکان نام نویسی کرده اند که به دلیل شرایط کرونا تا پایان شهریور مهلت نام نویسی خانوارها در این سامانه تمدید شده است.

این روز‌ها فصل جابجایی است، ولی کرایه خانه‌ها بیداد می‌کنند؛ هر چند صاحبخانه‌هایی هستند که جانب انصاف را رعایت می‌کنند، غولی به نام اجاره وجود دارد که بیشتر درآمد خانوار‌ها را می‌بلعد.

به گزارش تابناک اقتصادی، بنا بر اطلاعات وزارت راه و شهرسازی که به تازگی منتشر شده است، متوسط درآمد خانوار در سال ۹۹ بالغ بر ۸ میلیون تومان بوده است که بنا بر آن، وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره یک واحد مسکونی ۷۵ متری در سال ۹۹ ماهانه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد شد؛ بنابراین سهم اجاره بها از درآمد خانوار در سال ۹۹ برای تهران و کلانشهر‌ها ۶۴ درصد است که رقم قابل توجهی است. این سهم برای سایر مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار جمعیت ۵۹ درصد و شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۹ درصد برآورد شده است؛ بنابراین حداقل بیش از نیمی از درآمد یک خانوار مستاجر به پرداخت اجاره بها می‌رود و نیمی دیگر برای سایر مخارج باید هزینه شود.

چند درصد مردم اجاره نشینند؟

 
بر پایه آخرین آمار‌های رسمی موجود در حوزه مسکن که مربوط به سال ۱۳۹۸ است، حدود ۲۴.۱ درصد از خانوار‌های شهری و ۴.۵ درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند و این در حالی است که این ارقام در سال ۱۳۹۷ به ترتیب ۲۶ درصد و ۵ درصد بوده است. مقایسه این آمار‌ها نشان از کاهش تعداد مستاجران در این سال‌ها داشته است؛ بنابراین، بر اساس آخرین آمار موجود، اجاره بها و رشد آن دغدغه  ۲۴.۱ درصد از خانوار‌های شهری و ۴.۵ درصد از خانوار‌های روستایی است.

چرا اجاره بها رشد کرد؟

 
همان گونه که گفته شد، حداقل ۵۰ درصد درآمد خانوار‌های مستاجر برای هزینه اجاره می‌رود و این رقم بسیار بالایی است؛ اما چرا اجاره بها در این سال‌ها رشد کرده است؟

شاید مهمترین دلیل رشد اجاره بها، رشد قیمت مسکن در این سال‌ها بوده است. طبق آمار‌های موجود در حوزه مسکن که از سال ۱۳۹۴ به بعد است، در سال ۱۳۹۴ مجموع تعداد معاملات واحد‌های مسکونی ۱۵۳ هزار و ۷۶۳ واحد گزارش شده است. در این سال متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

در سال ۱۳۹۹ مجموع تعداد معاملات واحد‌های مسکونی ۸۳ هزار و ۳۰۳ واحد اعلام شده است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع از مسکن ۲۳ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۹۰۰ تومان گزارش شده است.

آمار‌ها بیانگر آن هستند که قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران بین سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ رشد ۴۷۳ درصدی داشته است! در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۱۳۹۸ نیز رشد قیمت هر مترمربع مسکن ۸۰ درصد بوده است.

در نمودار زیر، روند رشد قیمت هر مترمربع مسکن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ را ملاحظه می‌کنید.
تاکنون سه میلیون نفر در سامانه جامع املاک و اسکان نام نویسی کرده اند که به دلیل شرایط کرونا تا پایان شهریور مهلت نام نویسی خانوارها در این سامانه تمدید شده است.

دلیل رشد قیمت مسکن در این سال‌ها علاوه بر اینکه رشد هزینه‌های ساخت و ساز به این مساله دامن زده است، موضوع عرضه ناکافی مسکن به دلیل بی توجهی به مقوله ساخت و ساز نیز بسیار در شکل گیری وضع موجود در حوزه مسکن موثر بوده است.

از تمام طرح‌هایی که در دوران دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن داده شد، تنها طرح مسکن ملی آن هم با ساخت ۴۰۰ هزار واحد عملی شد! این در حالی بود که میزان عرضه مسکن در سال باید حدود یک میلیون واحد می‌بود.

همچنین عدم اقدام عملی در زمینه مالیات ستانی از خانه‌های خالی، موجب شد تا بخشی از خانه‌ها نیز به نیت فروش با قیمت بالاتر احتکار و از چرخه بازار مسکن خارج شوند.

طرح‌های دولت در حوزه اجاره مسکن چه بود؟

 
دولت دو راهکار برای جلوگیری از فشار هزینه‌های ناشی از اجاره به خانوار‌ها در دو سال اخیر در نظر گرفت؛ نخستین راهکار این بود که برای افزایش اجاره بها سقف در نظر گرفته شد. بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر افزایش اجاره بهای واحد‌های مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد و برای کلانشهر‌های دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد.
 

اسلامی: مصوبه سقف اجاره‌بها عملکرد موفقی داشته است

اسلامی وزیر مسکن، راه و شهرسازی 23 تیرماه امسال در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره تعیین سقف اجاره‌بها در تهران و عدم اجرای آن از سوی مالکان، تصریح کرد: نمی‌دانم منبع آماری شما که می‌گویید این طرح اجرا نمی‌شود چیست! عملکرد این مصوبه در سال ۹۹ در تهران بالای ۶۵ درصد کنترل کرده و اسباب‌کشی اتفاق نیفتاده و در سایر کلانشهرها و شهرها هم ۸۵ درصد اجرایی شده است. صاحبخانه‌های فاخری هم بوده‌اند که به خاطر شرایط کرونا و وضعیت اقتصادی حتی اجاره‌بها را افزایش نداده‌اند؛ اما درست است کسانی هم بوده‌اند که نپذیرفته‌اند اما ضمانت اجرایی خیلی مهم آن شورای حل اختلاف است. اسلامی تاکید کرد: بر اساس گزارش شورای حل اختلاف، حدود ۱۱۰۰ شکایت به آنان رسیده که ۲۳۰ مورد را شورای حل اختلاف حکم به تخلیه داده‌اند و مابقی مسموع واقع نشده است. این آمار حکایت از موفق بودن مصوبه سقف اجاره‌بها دارد.


دومین طرح دولت، اعطای وام ودیعه مسکن بود. همه وام‌های ودیعه مسکن در سال جاری به شرح زیر است؛

۱-  مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر موافقت با پرداخت وام ودیعه مسکن به اعضای فاقد مسکن هیات علمی دانشگاه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله با نرخ ۱۸ درصد،

۲- اعطای وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به خانوار‌های فاقد مسکن در صورت تولد فرزند سوم به بعد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله (قانون بودجه ۱۴۰۰)،

۳- وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان (هر یک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان) به خانواده‌های دارای ۲ فرزند و فاقد مسکن با بازپرداخت ۱۰ ساله (طبق قانون بودجه ۱۴۰۰)،

۴- وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به خانوار‌های دارای یک فرزند و فاقد مسکن تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان (هر یک از زوجین ۸۰ میلیون تومان) با بازپرداخت ۱۰ ساله (طبق قانون بودجه ۱۴۰۰)،

۵‌- وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی به هر یک از خانواده‌های بدون فرزند (هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان) با بازپرداخت ۱۰ ساله (مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۰)

۶- وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی به کارکنان و بازنشستگان نیرو‌های مسلح (ناجا، ارتش، سپاه و ودجا) با بازپرداخت ۱۰ ساله (قانون بودجه ۱۴۰۰)،

۷-  وام ودیعه مسکن به خانوار‌های فاقد مسکن که در اثر شرایط کرونایی، امکان جابه‌جایی ندارند (مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا).

البته در چند ماهی که از سال جاری گذشته است، تنها تسهیلاتی که وزیر راه و شهرسازی از آن خبر داده است، افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن به مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای شهر تهران، ۴۰ میلیون تومان برای دیگر کلان‌شهرها و ۲۵ میلیون تومان برای سایر شهرهاست؛ تسهیلاتی که مدتی است ثبت نام آن آغاز شده و به کفته اسلامی وزیر راه و شهرسازی، تاکنون سه میلیون نفر در سامانه جامع املاک و اسکان نام نویسی کرده اند که به دلیل شرایط کرونا تا پایان شهریور، مهلت نام نویسی خانوارها در این سامانه تمدید شده است.

نتیجه گیری

 
با توجه به رشد وحشتناک اجاره بها، گویا پرداخت وام ودیعه مسکن و یا تعیین سقف اجاره بها، راهکار دائمی برای حل این معضل نباشد. به نظر می‌رسد راهکار دائمی این است که دولت آینده دست به کار شود و میزان عرضه مسکن را از طریق ساخت و ساز افزایش دهد که این مساله نیز با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز کار بسیار دشواری است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
تازه این متوسط‌ها را گفته والا در عمل خانه ۷۵ متری سهم کسانی است که درآمدشان کمتر از متوسط ۸ تومان ماهانه ست.
برخی ها دارند میاند شهرها روستاها خالی شده است. الان خوواهر زاده من با شورش مشکل پیدا کرده می گه گوسفندها بفروش بریم شهر. الان شخصی در الموت است و خانه بسیار خوبی هم داره در روستای الموت و زنش نمی ره مستاجره در اطراف قزوین . باید دولت برنامه درست بچیند تمام موارد را پیش بنی کند. یا کمیته امدادی است. باید تمام اشخاص وارد بشینند برنامه بریزند.
من از هر کس که می پرسم بابت اجاره خانه و خورک اشک در چشمانشان پر می شود و اندکی ساکت می شوند و کمی به فکر می روند و سپس می گویند وضع خیلی خراب است و ادم شرمنده زن و بچه هایش می شود و نمی دانیم چه انجام بدهیم خوب حالا مقصر این وضع نابسامان کیست بقیه ان بماند کم بود اب و قطعی برق و غیره و غیره اسم خودتان را می گذارید مسئول....... مردم و دیگران به کنار فرزندان شما در باره شما چه می گویند و چی فکر می کنند
تکان دهنده؟ کدوم مسئول رو تکون داده تا حالا؟
می گویند خواب را می‌شود بیدار کرد اما با کسی که خودش را به خواب زده چه کنیم؟مشگل مسکن ریشه در بیماری اقتصاد خرد و کلان و عدم تدبیر کلان دارد حالا این که بخواهیم با قیمت گزاری یا پرداخت وام ودیعه این مشگل را حل کنیم یعنی الف و ب اقتصاد را نمی فهیم وضع امروز نتیجه ۴۰ سال تورم و رشد نقدینگی دو رقمی در کنار فساد و سو، مدیریت بالاست و بدون حل این موارد هم قابل رفع شدن نیست. بدون رشد اقتصادی،خلق ثروت و آمایش بهینه جمعیت در کل سرزمین حل این مشگل محال است.
عیب نداره . سختیش صد سالِ اوله . . .
ایا مسولین هم کرایه خانه پرداخت میکنند تا به راحتی تز ندند
از دلایل رشد افسار گسیخته اجاره بها:
1- بی تدبیری کامل مسئولین اجرایی در مقوله ساخت و ساز مسکن.
2- بی تفاوتی مسئولین نظارتی در حوزه نظارت بر افزایش نامعقول اجاره بها و عملکرد نامطلوب بنگاههای معاملات ملکی.
3- حرص و طمع برخی از مالکین در تعیین ناعادلانه و بی ضابطه اجاره بها.
4- نقش خائنانه بانکها و موسسات سرمایه گذاری در بالا بردن قیمت املاک در جهت اهداف سیاه سوداگرانه.
یکی از عوامل گرانی مسکن
تصمیماتی هست که در مجلس گرفته می شود بدون توجه به نتایجی که محتملا می تواند بوجود اورد. یکی از انها اخذ مالیات از خانه های خالی هست که در ده های قبلی مشابه چنین تصمیمی گرفته شده بود و نتایج به اورده اش معلوم بود. تا انجایی که بخاطر دارم مالیاتها برای تشویق بر داشته شد که برای مدتی رونق ساخت را بهمراه داشت. حال چرا دوباره عمل شد اله واعلم. دیگر در بخش ساخت مسکن سرمایه گذاری نخواهد شد فاحعه چند سال دیگر روی خود را نشان خواهد داد. فکر کنم انموقع هم مجلسان خواهند گفت اطاق اجاره بدین
پاسخ ها
مجید
| United States of America |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
شما خونه های خالیتون رو اجاره بدین مشکل حل میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
همه دنیا است
واکثریت کم درامد های مستاجر که به حال خود رها شده اند تا زمانی که خود مسولین رده بالا مستجر نباشند مشکل مستاجرین را درک وحل نخواهند کرد
چه عجب بالاخره تکان خوردید ولی یه کم دیر تکان نخوردید؟ ولی بازم خداروشکر تکان خوردید وگرنه کم کم نگران میشدیم
حالا هی مشکلات مردم را به نبود آب تقلیل دهید
با عرض سلام . گویا اینطور مشخص هست سامان دادن به وضعیت مسکن طبق روال بودجه ای معمول توسط دولت فعلی و دولت بعدی میسر نخواهد بود مگر کل نظام و حاکمیت فکر اساسی نماید و با نیت جهادی و با امکانات واقعی و غیر شعاری و با همت بسیجی رفع و سامان نماید
خوزستان
سیستان بلوچستان
کردستان
تهران
البرز
مشکلات مردم مثل بادکنی که روز به روز بزرگتر میشه و هر لحظه احتمال ترکیدن داره . و کسی هم نیست مشکلات رو حل کنه. وای به روزی که این بادکنک بترکه...
شهرداری منطقه جهار تبریز برای صدور پروانه یک ساختمان 5 طبقه در یک محله خیلی معمولی 800 میلیون تومان عوارض در خواست کرد که سازنده هم که مشارکت کرده بود از کار عقب کشید خوشبختانه نکوبیده بودند فقظ کابینت ها را باز کرده بودند که دو باره در جای خود نصب کردند .یکی از عوامل گرانی ساخت بعد از مصالح شهرداری ها هستند.
سلام. موضوع اینجاست که روش حل موضوع قیمت خانه و همچنین قیمت اجاره خانه در دنیا به اصطلاح کشف شده. فقط لازم است مقامات حکومت چه در مجلس و چه در دولت آن را در کشور اجرا کنند. مالیات. حکومت ها با اطلاعاتی که از قیمت واقعی، هزینه ساخته شدن یک خانه، دارند. آن را مبنا قرار می‌دهند و هر کس که بخواهد بالاتر از آن مبلغ مصوب خانه اش را بفروشد و یا اجاره بدهد با ابزار مالیات او را مجبور می‌کنند تا مطیع قانون شود. یعنی ما برای تقلید از روش های کشف شده هم مشکل داریم؟؟؟؟ عجیبه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
آخرپدرآمرزیده شمامیفهمی چه میگوئی وقتی دولت ازمالک‌مالیات بگیردمالک ازارث پدرش نمیدهداوهم‌ازمستاجرباید بگیرد خدابهمه ما هوش کافی دهد
تنها راه حل مشكل مسكن خارج كردن آن از كالاي سرمايه اي هستش . ماليات گرفتن از خانه هاي خالي راه حل خوبيه ولي در فضاي رانت و فسادي كه در ارگانهايي مثل بانك ها وجود دارد
(اكثر بانكها با سرمايه هاي مردم در املاك سرمايه گزاري زيادي
كردن و بيش از ٩٠ درصد خانه هاي خالي مربوط به بانك هاست)
با لابي گري مانع از اجراي چنين تصميمي از سوي مسءولين ميشن.
من خودم مستاجر هستم و تقریبا دیگه خرید خانه را محال میدانم... اما فقط بحث مستاجر بودن نیست! بدبختی حداقل آرزو هر ایرانی هست، الان یعنی تقریبا صاحب خانه ها نمیتوانند خانه خود را عوض کنند یا تعمیر، نمیتوانند دو خانه داشته باشند و... این یعنی مرگ یک ملت که به حداقل تا اخر عمر خودش راضی شده و الانم دیگه به حداقل توان اجاره یک لانه موش
واقعا اینم سواله که میپرسید: "دلیل این رشد سهم اجاره بها از درآمد خانوار چیست؟" جوابش رو نمی دونید؟
64 درصد؟ صدر درصد درآمد رو هم بدی بابت اجاره باز کم میاری! ...
همه امارها تکان دهنده است ، اما دریغ از یه تکان
مسکن در رکود کامل به سر میبرد. سازنده ها نمی‌توانند خانه های خود را بفروشند چون مصرف کننده های واقعی را نمیتوانند مجبور کنند تا در این بازار با این قیمت های توهمی خرید انجام دهند. مصرف کننده مجبور نیست ولی مستاجر مجبور است تا سرپناهی را اجاره کند و تمام این گرانی ها بر سر مستاجر آوار می شود و خانه ها همچنان فروش نمی‌روند ولی با قیمت های عجیب اجاره داده می شوند
حقوقی که میگیرم با اضافه کار حدود ۸.۵ هست و اجاره ای که میدم ۷ تومن هست . قشنگ حس برده مالک بودن رو دارم
ودیعه مسکن دلالان را به افزایش قیمت ترغیب و مستاجرین را بدهکار می کنه این راهکار فقط برای دلالان و مالکان فله ای مسکن که خود بانکها هستن وضع شده است
تنها راهکار افزایش ارزش پول ملی هست
خفته را که خبر از عالم بیداران هست. به عنوان یک مستاجر ۵۰ درصد کل درآمد ماهیانه را اجاره می دهم. جز خداوند رحمان هیچکس بداد ما نمی رسد.
نفس وزیر محترم مسکن از جای گرم در میاد ماشالا
والا تجربه من این بود که اجاره 1 میلیون 100 تومانیم امسال با کلی چک و چونه شد 6 میلیون! (پول پیش ثابت موند)
گفتم این قانون 25% وجود داره و ... که صاحب خانه فرمودن این قانون ها جنبه اجرایی نداره و صرفا تبلیغاتی و نمایشیه
سوال:آیا قانون در کشور ما ضمانت اجرایی داره؟
سيمان از دوماه پيش که 30 هزارتومن بود امروز رسيده به صد هزار تومن و مستقيما رو قيمت ساخت و ساز و خونه تاثير ميذاره
اگه دولت عرضه داره قيمت سيمان و ميلگرد و آهن رو کنترل کنه اول
خدایا خودت ما را نجات بده
مسکن نداریم
امیدی هم برای خریدش نیست
ما را از این ظلم بی نهایت نجات بده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
تنبلی وولخرجی نکن پایت رابه اندازه گلیمت درازکن بهمه چیزمیرسی باسعی وتلاش وکوشش فراوان خداوندهم‌بهشت رارایگان بکسی نمیدهد
ناشناس
| Canada |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
بنده خداکاروتلاش کن اینقدرنق نزن باتنبلی بهیچ جانمیرسی بروجائیکه‌ارزانتراست خانه اجاره کن بگذارتهران نفس بکشد شماهم زندگی راخت تری خواهی داشت آخرچقدرچشم وهمچشمی
کشور را معطل قوانین نکنید هر روزی که می گذرد مالیات بر عایدی را تصویب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
با توجه به تجربه اینجانب از اداره محترم مالیات
اگر روی خانه هاراجاره ای بخواهند مالیات ببندند
اجاره بهای خانه قطعا دو برابر خواهد شد چون اداره مالیات ارقام خودش رو برای اجاره لحاظ می نماید که
این مبالغ بر گردن مستاجر خواهد افتاد مثال ساده اش
هست مالیات بر ارزش افزوده
چندروزه دنبال خونه هستم انقد رهن واجاره گرونه واز این ور صاحب خونه قبلی بهم فشار آورده تخلیه کنم دچار استرس و ظاهرا سکته شدم الان بینایی ام مختل شده...
مردم در بدترین شرایط اقتصادی اجتماعی ۶۰ سال قبل قرار دارند

و متاسفانه ، هیچ امیدی به اصلاح امور جاری کشور نیست
مادرم نماز که میخواند پدرم را با دست نشان میداد و می گفت: خدایا این مرد را شرمنده ی من و بچه ها نکن.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
بگوئیدبمادرمحترمتان که دعاکندفرزندانش پرتلاش وکارکن‌شوند‌ونه ناشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
ناشناسی که با پرچ امریکا افاضات میفرمایی معلومه که نفست از جای گرم در میاد. به ماری آنتوانت آخرین ملکه
فرانسه گفتند مردم نان برای خوردن ندارند. افاضه فرمد که خب بجاش شیرینی بخورند.
علت نهایی تمامی مشکلات تورم است و علت تورم عدم تعادل در حجم پول و حجم کالا و خدمات است یا میزان نقدینگی زیاد است یا عرضه ی کالا و خدمات دچار اشکال است . در کشور ما هر دو مولفه دچار مشکل است .دولت مجبور است از قدرت چاپ پول برای پوشش هزینه هایش مرتب استفاده کند ، از طرفی سمت عرضه ی اقتصاد متناسب با حجم نقدینکی توان رشد ندارد ، تحریم ها هم قدرت دولت را در استفاده از ابزار واردات برای جبران کمبودها تا حد بسیار زیادی محدود کرده است . دولت برای غلبه بر این مشکلات باید در هر دو حوزه تلاش جدی کند . اول هزینه های خود را تا حد ممکن کاهش دهد و کارایی و بهره وری را در ارایه ی خدمات تقویت کند . در سمت دیگر باید نقش بخش خصوصی را در اقتصاد بیشتر کند و بخش اعظمی از کارهای خود را با برنامه و نظارت کافی به مردم بسپارد و برای اینکه بهبود اجتماعی حاصل شود باید در برقراری یک رقابت سالم و منطقی اقتصادی و توزیع عادلانه ی فرصتها بین تمام مردم تلاش کند . در کنار این کارها باید موانع تجارت بین الملل برداشته شود تا اقتصاد کشور با دنیا تعمل داشته باشد . همه ی این اقدامات ارزش پول رایج را افزایش میدهد و آرامش را به بازارها بر میگرداند و زندگی را برای مردم تسهیل میکند .
خدا به همه خونه بده، ان شاء الله
عوضش امنیت دارن
این آمار دروغه. در همه مراکز استانها اینجوری نیست. اجاره یک خانه تک خوابه ۶۵ متری بدون رهن در ماه چیزی حدود دو میلیون تومان بیشتر نیست. در برخی شهرها اجاره متناسب با تورم بالا نمیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
در شهر اصفهان اجاره خانه تو یک محله متوسط مثلا احمد اباد متر ۳میلیون رهن است یعنی برای یک واحددو سال ساخت ۱۰۰ متری ۳۰۰ میلون رهن باید داد که تبدیلش میشه۱۰۰ میلیون ۵ تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
دو ملیون کمه؟؟
مقایسه آمارهای 97 و 98 نشون میده تعداد مستاجران کم شده اما نه بخاطر خونه دار شدن بلکه بخاطر سکونت در کانکس و چادرنشین شدن و خیابون خواب شدن!
هیچ تکان دهنده نیست حکایت تورم لجام گسیخته از سیاست های غلطی است که فقط سفره برخی مسئولین را پر کرده و بقیه ولمعطلند
فقط اجاره بها نیست، همه چیز دچار مشکل شده
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
اجاره بهاکمترین میزان تورم رادارداین صحبتها بمنظوربه اشتباه انداختن ماوپوشاندن ایرادات مدیران اقتصادی مان است
مشکلات اقتصادی موجود در جامعه در دو بخش دارای اختلاف طبقاتی شدید می باشد.
1- در بخش سرمایه ای که قیمت های اقلام سرمایه ای و کالا های اساسی متناسب با نرخ سقوط ارزش پول رشد می کنند و عملا باعث ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه می شود(و به نظر نگارنده به شعار ما کاری می کنیم حتی یک فقیر در جامعه نباشد نزدیک می شوند چرا که فقرا و کسانی که در آمد متوسط دارند در حال مرگ هستند)
2- تمایل دولت و نظام به عدم قبول واقعیت که اقتصاد مملکت پاشیده هست و موقع اعلام واقعیت دست به کاغإ بازی و آمارهایی که حتی خودشون هم قبول ندارند می زند و متناسب با آن حقوق و دستمزد تعیین می کنند که یک قانون از پایه اشتباه می باشد. ملاحظه کنید که طبق آمار گفته شده در گزارش متوسط درآمد را 8 میلیون فرموده که در مقایسه با حداقل حقوق و دستمزد سال 99 که 2 میلیون و 800 هزار بود یک اختلاف شدیدی و غیر مطقی مشاهده می گردد حال که فرد با دو سه برابر استاندارد کاری کار می کند و دچار چه معضلات اجتماعی می شود را کنار بگذاریم مشخص هست دولت و مسئولین واقعیت زندگی مردم رو درک نمیکنند.
3- موضوع مهمتر و جالب تر اینکه نظام مالیاتی کشور کلی درآمد از همین قشر کم درآمد دریافت می کند که عملا بایستی با همان مبلغ که شامل مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده هست که همین مالیات بر ارزش افزوده و 9 درصد بصورت کامل از همه خدمات اخذ می شود باید اداره شود که رقم قابل توجهی می باشد ولی در عمل دولت هیچگونه خدماتی در امر زیرساخت و نه در امر توسعه انجام نمیدهد. منابع و ذخایر معدنی، نفت، گاز و دیگر ذخایر خدادادی این مملکت را هم که اصلا موضوع بحث نیست.
هیچ راهی نیست مگر اینکه دولت مسکن و اموال سرمایه داران را بگیرد بدهد مستاجرین و فقرا
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
دقیقا همین نظر را اول انقلاب گفتن.
سلام
وام ودیعه مسکن دروغ دیگر دولت به مردم است. حقوق بگیر دولت در شهر تهران هستم و دو سال است درخواست می دهم و در سامانه ثبت نام می کنم ولی هیچ فایده نداشته است. تورم روز به روز بدتر می شود و خانوارهای چهار نفری با مشکلات زیادی از طرف صاحبخانه ها مواجه هستند از جمله اینکه تعداد شما زیاد است ! اجاره بالا است و ما هم با این حقوق دولتی قادر به پرداخت اجاره بهاء نیستیم. نمی دانیم چه کنیم. هیچ پناهی هم نداریم. هزینه زندگی هم بالا است و هر روز هم بالاتر می رود. منتظر خانه سازی آقای رئیسی در شهر تهران هستیم که افزایش قیمت اجاره بهاء را تعدیل کند. خدا بداد مردم مستأجر در شهر تهران برسد. این مشکل را نظام باید حل کند و کاری از دولتها بر نمی آید.
کمبودمسکن‌وجودنداردتهاجم روستائیان ازروستاهاوسکنه‌شهرهای کوچک به تهران وشهرهای بزرگ معضل بزرگی فراهم کرده واگربابی‌تدبیری بخواهندبافشاربه مالکان آنان راوادارکنندکه برخلاف میلشان خانه هایشان راحراج کنندبمروروضع ازاین بدترمیشودتنهاراه نجات آنستکه بجای آبادکردن تهران وشهرهای پرجمعیت وخراب کردن روستاهاوشهرهای کم جمعیت این حلقه معیوب رامتوقف کننددرسه چهاردهه اخیرروستاهاوشهرهای کوچک خراب وتهران ابادو لی ناامن شده باحاشبه نشینهای ناهمگون وهوای بشدت آلوده وخطرناک ازطرف دیگر همه چیزگران شده مسکن هم یکی ازآنها است مثال ساده قیمت اکثرمیوه وخوراکیها ازسه سال پیش شش برابرشده نان یارانه ای سه برابر خدمات دولتی واب وبرق وگازوعوارض شهرداریها گاهاًچندبرابرشده اند شمافقط اجاره بهارامیبینیدبقیه رانمیبینید یانمیخواهیدببینید مطمئن باشیدبااین برنامه ها جلوساخت وسازمسکن رامیگیریدکمااینکه رکودساخت شروع شده ودرزمان کوتاهی چنان کمبودپدیدخواهدآمد که دیگرراهی برای حلش نباشد بامشکلات بایستی عقلانی برخوردشودونه احساسی همه چیزراتخریب کردن
خیلی هم تکان دهنده نیست افرادبسیاری هستندکارمندبخش خصوصی وتولیدی وخدماتی که درخانواده دو نفر کارمیکنند درآمدخوبی دارند وحدود بیست تاسی درصددرآمدخودرابابت اجاره بها میدهنددرکشورهای غربی اکثراً زن وشوهرکارمیکنند
درآمدیکی ازآنها میشوراجاره بهاودیگری میشودخرج وبرج زندگیشان البته باتورم زیردودرصددرکشورماکه تورم واقعی بسیاربالااست وکارمندان وکارگرانی که فقط یکنفرکارکندوبقیه مصرف کننده باشندوبخواهددرشهرهای پرجمعیت وآنهم درنقاط نسبتاًبالای آن شهرهازندگی‌کندبسارسخت است که بقول ضرب المثل معروف هم خداراخواستن وهم خرمارا البته نه برای مدیران محترم مسکن وشهرسازی که مشکلات راسیاست گذای آنان ایجادمیکندولی درمان آنراازمردم میخواهند اگر توقع خودمان رابه اندازه توانمان کنیم همه چیزحل میشودواگرتوقع بیشتری از زندگی داریم بجای آرزوی یک شبه پولدارشدن کارو تلاش بیشترکنیم بازهم مشکلات حل میشودولی اگرچشم طمع به زندگی دیگران داشته باشیم ومرتب نق بزنیم اگرهم به چیزی برسیم تاآخرعمربدبختیم ونسلی بدبخت ترازخودمان بجامیگذاریم
با این وضع بی حساب و کتاب قیمتهای نجومی اجاره حداقل بالای 80 درصد درامد خانوار صرف
رداخت اجاره میشه یعنی مستاجر کار میکنه سر ماه ان درامد را یکجا میده به موجر و موجر هم با این درامد کلان ریالی مالیات نمیده مملکتی که بحال خود رها شده باشه همینه
کاربرمحترم بانام گرسنه ساعت ۰۹:۰۹ که فرمودیدبهتراست هرچه مردم وسرمایه داران که معمولاً عمری زحمت کشیده اندودرپیری سرمایه ای دارندکه دستشان نزدفرزندانشان ودولت ومردم درازنباشد رابگیرندوبدهندبه مستاجران وفقرا باید عرض شود سفره نعمت خداوندبسیارگسترده است بعضی تنبل وتن پرورهستند وچون انگل بجان جامعه افتاده اندوعلاقمندهستند ازدسترنج دیگران بهره بگیرند وبعضی کارمیکنندولی ولخرج وعیاش وخوشگذرانند وخودرامحتاج میکنند دوست گرسنه محترم فکرنمیکنیدتمام ثروت دنیارابه شمابدهندبازهم گرسنه اید بجای دست درازکردن نزداین وآن کاروتلاش کنید باورکنیدهرکه برای
کسب مال حلال بکوشد وکاری به کاردیگران نداشته باشد
ثروتمند میشود این رازمگوی ثروتمندشدن است ...ره چنان رو که رهروان رفتند.
سلام من آمدم یک خانه صد متری در یک روستا در فاصله 150کیلومتری از شیراز بسازم پس از تایید کارشناس مسکن شروع به فرآیند اخذ مجوز نمودم و به علت نبود زمین در روستا به فاصله ده متری روستا زمینی با تایید کارشناس بنیاد مشخص گردیدکه پس از خرید زمین گفتند در طرح هادی نیست پس از چهار سال و انجام هزینه ده ملیونی (بجز خرید زمین) در بیش از چهل اداره به بنیاد مسکن رسیدم حالا کارشناس راه میگویدکه باید چهل متر عقب نشینی کنی(البته غیر قانونی می‌گوید چون مصوبه راه کشوری راه روستا ده متر هست و نقشه کشوری هم همین را می‌گوید و نقشه مستدل وجود داره ) و بنیاد مسکن می‌گوید نقطه اول که من میگویم (جالبه تا 70متر هم زمین مال خودم هست) حالا من ماند ام با اداره راه و بنیاد مسکن که هردو متعلق به وزارت مسکن فارس هستند تکلیف چیست این خسارت مرا چه کسی باید جبران کندو....
از اینکه تابناک مرتبا بحث اجاره به عنوان یک مساله ملی رو دنبال می‌کند خرسندم وپیشنهاد میکنم با صاحب‌نظران که در این حوزه تخصص دارند مصاحبه کنید
63% ؟؟؟ کجای کارید؟؟؟ بنده مستمری بگیر تامین اجتماعی هستم و 90% دریافتیم را بابت اجاره بها پرداخت میکنم.
قیمت پایه برای ساخت هر مترمربع ساختمان الان حدود 6 میلیون هست، اختلاف 23 میلیون 6 میلین همان علت اصلی است یعنی قیمت زمین هست که زیاده، چند ماه پیش تابناک مصاحبه ای از رییس مشاورین املاک گذاشته بود مبنی بر علت اصلی افزایش قیمت ملک، بانک مرکزی است که با اعلام نرخ بالاتر از ولقعیت نرخ ملک باعث این موضوع شده است. البته که این افزایش نرخ ملک ، بانک ها رو از ورشکستگی نجات داد.فقط خدا به داد مردم ایران برسه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان