بازدید 3538
اقتصاد در گذر زمان

از «انتخاب استوکس به عنوان معاون خزانه دار کل کشور» تا «هدف ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق در تجارت»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۱۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 22 July 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سی و یکمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

31 تیر 1290، مورگان شوستر آمريكايي خزانه دار كل كشور «ماژور استوكس» انگليسي را به معاونت خود برگزيد.

31 تیر 1314، بخشنامه تعميم ساعت محلي تهران به تمام نقاط ايران و يكسان سازي ساعت رسمي در سراسر كشور صادر شد.

31 تیر 1320، كابينه جنگي بريتانيا، سرانجام با انجام يك اقدام نظامي در جنوب ايران موافقت كرد. در اين عمليات تصرف حوزه ‌هاي نفتي خوزستان براي واداشتن ايران به اخراج كارشناسان آلماني پيش ‌بيني شده است.

31 تیر 1331، دادگاه لاهه عدم صلاحيت خود را براي حل اختلاف ايران و انگليس در خصوص نفت اعلام كرد. همچنین در این روز كابينه دوم دكتر محمدمصدق تشكيل شد. اين كابينه تا روز كودتاي 28 مرداد 1332 دوام داشت‌.

31 تیر 1337، در خبرهایی که در این روز در رسانه ‌ها منعکس شد، خبر آب لوله ‌کشی تهران بزرگ شامل شمیرانات، یوسف‌آباد، تهران نو، نارمک، تهران ‌پارس و شهر ری بیشتر از دیگر خبرهای اقتصادی جلب توجه می ‌کند.

31 تیر 1351، 15 كشور عربي به خاطر بازپس گرفته شدن جزاير تنب بزرگ و تنب كوچك و ابوموسي توسط ايران به شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كردند.

31 تیر 1359، در این روز، با 181 رأي موافق، 7 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از مجموع 195 نماينده حاضر در مجلس، نام نهاد قانونگذاري كشور از مجلس شوراي ملي به «مجلس شوراي اسلامي» تغيير كرد.

31 تیر 1372، 150 نفر از نمايندگان كنگره آمريكا طي نامه اي از رئيس جمهور كشورشان تقاضا كردند از فروش هواپيماهاي بوئينگ به ايران جلوگيري كند.

31 تیر 1390، سران اتحادیه اروپا توافق کردند که بسته دوم کمک ‌های مالی به یونان به ارزش بیش از ۱۰۹ میلیارد یورو به یونان پرداخت شود.

31 تیر 1393، حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آقای مهندس محمد سعیدی ‌کیا را برای یک دوره پنج ‌ساله به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند.

31 تیر 1394، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی علت تفاوت ارقام دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور را تعاریف افراد مختلف از این پول‌ها دانست و گفت: ذخایر ما در خارج از کشور ممکن است نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلار باشد.

31 تیر 1395، رئیس کل بیمه مرکزی از عودت ۷۰ درصد حقوق‌های غیرمتعارف بیمه مرکزی به خزانه خبر داد. عبدالناصر همتی با اشاره به پرداخت‌های نامتعارف در بیمه مرکزی گفت: مبالغی که خارج از عرف حقوقی در بیمه مرکزی پرداخت شده بود، عودت داده شد و همچنین در مورد وام‌های کلان تقریبا ۵۰ درصد به حساب خزانه بازگردانده شد و از بقیه نیز چک دوماهه برای بازگشت اموال دریافت شده است. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه درپی اتفاقات رخ داده در بیمه مرکزی معاون منابع انسانی این شرکت تغییر یافت، افزود: بیمه مرکزی سازمانی فنی است، بنابراین برای تصمیم‌گیری در عزل و نصب‌ها باید مسائل فنی را در نظر گرفت.

31 تیر 1397، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۳۲۴ تن انواع مجسمه‌های کوچک و اشیاء تزئینی غیر از صنایع دستی طلاکوب از ۱۰ کشور وارد ایران می‌شود.

31 تیر 1398، بانک مرکزی ژاپن در گزارشی اعلام کرد که تورم این کشور در دوازده ماهه منتهی به ماه ژوئن بدون در نظر گرفتن قیمت مواد غذایی تنها ۰.۶ درصد بوده است که این رقم در طول دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

31 تیر 1399، نخستین سفر خارجی نخست‌وزیر عراق با استقبال حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران از مصطفی الالکاظمی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران صورت گرفت.  رئیس‌جمهوری ایران از اراده دو دولت ایران و عراق برای ارتقای روابط تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار خبر داد و گفت دو کشور مصمم هستند همه مفاد توافقات دو طرف در اسفند ماه ۹۷ را اجرایی کنند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر