بازدید 32537

احداث استخر برای نجات گاومیش‌های خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:برای نجات گاومیش‌ها در مناطق حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه که در معرض خطرات ناشی از خشکسالی و کمبود آب قرار دارند استخرهایی در کنار رودخانه‌ کرخه ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ 19 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، خدارحم امیری زاده روز یکشنبه در نشست کار گروه مقابله با خشکسالی در سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: کار ساخت استخر در حمیدیه شروع شده و در دشت آزادگان وهویزه نیز در حال اقدام است.

وی گفت:مه پاشی برای گاومیش‌ها نیز پیشنهاد شده که این امر نیز به خنک ماندن گله‌های گاومیش کمک خواهد کرد.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان نیزدر این نشست با اشاره به وجود حدود ۹۰ هزار راس گاومیش در استان گفت: حیات گاومیش به عنوان یک ذخیره ژنتیکی ارزشمند، وابسته به آب و شناور شدن این دام درآن است.

مصطفی کنارکوهی اظهار داشت: سه طرح احداث حوضچه و تامین آب، دوش دادن گاومیش ها و انتقال و استفاده از گل ناشی از لایروبی سطح رودخانه و انتقال آنها به جایگاه دام ها طرح های پیشنهادی ما برای بقای حیات گاومیش‌های خوزستان است.

وی واکسیناسیون گاومیش‌های منطقه حمیدیه و هورالعظیم برای مقابله با بیماری های پوستی و تامین نهاده های بهداشتی از جمله سم و داروهای ضد انگل را از جمله اقدام‌های صورت گرفته دامپزشکی برای این مناطق عنوان کرد.

کنارکوهی به بازگشت آب دریا و شوری آب در مسیر کارون بخصوص در شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره و اضافه کرد: زندگی آبزیان نیز با شوری آب به خطر خواهد افتاد و با افزایش شوری آب بامشکلات جدی تنفسی رو به رو خواهند شد.

وی در ادامه بیان داشت: در دام سبک کمبود آب، بیماری های گوارشی و انگلی، کاهش سیستم ایمنی بدن و در طیور نیز علاوه بر موارد ذکر شده کاهش وزن گیری و مساعد شدن شرایط بیماری را به دنبال خواهد داشت.

رییس سازمان سازمان جهاد کشاورزی در ادامه این نشست گفت:خشکسالی شدید و بی سابقه صدمات جبران ناپذیری بر بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

امیری زاده افزود:خشک شدن بخش زیادی از تالاب هورالعظیم در چند هفته های اخیر به دلیل تامین نشدن کامل حقابه آن، موجب وارد آمدن خساراتی به دام سنگین هورنشینان و نیز آبزیان این تالاب شده است.

وی ادامه داد: ما مایل نیستیم به خاطر کشاورزی هور خشک شود و اگر امسال برنج کشت نکنیم شاید بر ما فشار وارد شود اما سال دیگر باران می‌آید و جبران می‌شود، ولی خشک شدن هور قابل جبران نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود:بی آبی موجب شد تا شلتوک کاری در تابستان امسال در خوزستان ممنوع شود و الگوی کشت ما که سال زراعی گذشته حدود ۳۰۰ هزار هکتار بود به ۸۸ هزار هکتار کاهش یافت.

امیری زاده بیان کرد: در سال زراعی جاری هیچگونه مجوز شلتوک کاری در هیچ یک از حوضه‌های دز، کارون، کرخه و مارون داده نشده و هرکسی کشت کرده غیرمجاز بوده است ، شلتوک کاری تابستان امسال در خوزستان مساوی ضربه زدن به کشت پاییزه است.

تولیدات سالانه زیرمجموعه بخش کشاورزی خوزستان ۱۷.۵میلیون تن است.پیش بینی شده با بروز خشکسالی شدید ، میزان تولیدات کشاورزی خوزستان در سال زراعی جاری ۲۰تا ۲درصد کاهش یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۱
بجای خوزستان در اصفهان شلتوک میکارند
پاسخ ها
یاسمن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
مسولین خوزستان. تو سیما گفتن بالا دست کرخه برنجکاری کردن و بی رویه برداشت اب داشتن اب ب پایین دست نمیرسه و خشک شده. چی میگین جو میدین شماها
تا بوده همین بوده
| Netherlands |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
روزی بزرگان و مسئولین روستایی برای حل مشکل بزرگی جلسه گرفتند
گویی گودال بزرگی در روستا بود که هر روز چند نفر درون آن گودال می‌افتادند و مصدوم می شدند
اولین نفر گفت بهترین راه این است که یک ماشین نزدیک این گودال بگذاریم و هرکس درون گودال افتاد آن را سوار ماشین کرده و زود به بیمارستان ببریم
دومی می گوید: چقدر نادانی تو ، به جای این کار یک بیمارستان نزدیک همین گودال درست می کنیم
شخص سوم گفت: مطمئن شدم که مردم بیخود نمی گویند که مسئولین روستای ما ابله هستند . میگویند پیشنهاد تو چیست؟ شخص سوم میگه: باید این گودال را پر کنیم
همه برایش دست و هورا می کشند
ولی می گوید صبر کنید ادامه دارد ، باید این گودال را پر کنیم
جایش نزدیک بیمارستان یک گودال حفر کنیم
(البته هیچ ربطی به این خبر نداشت)
شما آب رو باز کنید، استخر زدن پیشکش. باز هم بوی پول و بودجه به دماغتون خورده و می خواهید به نام استخر، پولها را ببرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
باز کردن آب که کاری ندارد آبی نذاشتن که باز کنن
کسی نیست به داد مردم خوزستان برسه آب نیست هوا گرمه برق ها ضعیف ما جز مملکت ایران نیستیم؟
آب کارون و کرخه رو انتقال دادین ،حالا منت میزارین که می‌خوان استخر بزنین،لازم نکرده شما آب و آزاد کنید فقط
سبحان الله درست است گاومیش حیوان است ولی کردارورفتارانسان رادارددرست است نخل درخت است اماشعورانسان راداردعجم زبان این دورانمی شناسدنخل شترگاومیش نمادعرب است انسانها رانکشیم تشنگان راسرکوب نکنیم
خدا نابود کنه هرچی مدیر نالایق وناکارامد که هرچی داره سر خو زستان میاد بخاطر سو مدیریته
بی ایمانی ندادن زکات خمس و بی رحمی شده عدم ریزش رحمت خدا
آب غصبی را برگردانید حق خوزستان را نخورید هور نابود شد لعنت خدا بر شما.....
واقعاحیف ۸سال دفاع کردن توجنگ تحمیلی برااین دولت بی تدبیر
آب نیست استخرو با چی میخواهید پر کنید
ايران رو در اصفهان خلاصه كرديد و اكثر استانها رو فداي اصفهان كرديد
سنگ اهن از كردستان و زنجان و .... به اصفهان منتقل ميشه

آب رودها به سمت اصفهان منتقل ميشه
جمعيت به اصفهان كشيده ميشه
اين چه سياستي هست كه داريد اجرا مي كنيد
سونا بخار هم خوبه بسازند.داخلش اوکالیپتوسم بریزن لطفا
خوشبختانه مشکلات خوزستان هم داره حل میشه.
بس کنید اعتراضات رو
عاقبت گندم‌کاری در بیابان خشکسالی است
آقایان وزرامدیرکل ها ومدیران پایینترلطفا جلسات صدتا یه غازتون و اتاق های مطبوع تان وصندلی های سلطنتی تان را ماهی ده روز رها کنید بیایید میدان عمل ودرشهرها و روستاها بدادمردم برسید باجلسات تان ولنگش کن لنگش کن تان هیچی تو این مملکت درست نمیشود همه چیز داره هرروزبدترمیشود
هه هه استخر ؟ بعد از کجا پر آبش میکنید؟ خوب آدرس بدین حیوناشونو میبرن اونجا ...
کنار رود کرخه استخر میسازید؟
از نظر بنده اعتراض کردن مشکلی نداره ولی چرا با تفگ شلیک میکنید چرا ماشین های نظامی رو آتیش میزنید مگر نظامی ها آب رو به روی ما قطع کردن
خوب اب دريا رو شيرين كنيد تا كمي از مشكل استان حل بشه .
اقای استاندار خوزستان فرمودند بی آبی و تلف شدن حیوانات دروغه و سند برای من بیاورید، اگر مشکلی نیست استخر برای چی؟ اگرهم مشکل وجود دارد لطف کنید و استاندار مارا در جریان بگذارید چون ظاهرا هیچ اطلاعی از وضع مردم استان ندارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان