بازدید 9958
۳
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در پاسخ به خبرنگار «تابناک»

آیین نامه تازه تصویب استقلال کانون وکلا قابلیت اجرایی ندارد / طرفدار گفت‌وگو و تعامل و البته اجرای قانونمند مصوبات هستیم / از آقای رییسی بابت تصویب لحظه آخری آیین نامه گلایه مندیم / ابهامات و ایرادات احتمالی وارد بر آزمون کارآموزی وکالت را بررسی می‌کنیم / کرونا خسارات مادی و معنوی زیادی بر وکلا و موکلان وارد کرد

کوشا درباره سرنوشت آیین‌نامه نیز گفت: ما باب تعامل را نمی‌بندیم و منافع کانون‌ها را در نظر می‌گیریم. من نماینده ۲۶ کانون هستم و انتظار دارم آقای محسنی اژه‌ای با سوابقی که دارند، به درخواست‌های ما پاسخ بدهند و وقتی تعیین کنند تا در این خصوص نظارت خود را مطرح و توافق کنیم و به نتیجه برسیم.
کد خبر: ۱۰۶۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳ 18 July 2021

آیین نامه تازه تصویب استقلال کانون وکلا قابلیت اجرایی ندارد / طرفدار گفتگو و تعامل و البته اجرای قانونمند مصوبات هستیم / از آقای رییسی بابت تصویب لحظه آخری آیین نامه گلایه مندیم / ابهامات و ایرادات احتمالی وارد بر ازمون کارآموزی وکالت را بررسی می کنیم / کرونا خسارات مادی و معنوی زیادی بر وکلا و موکلان وارد کرد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری گفت: آیین نامه تازه تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری قابلیت اجرایی ندارد.

جعفر کوشا، در نشست خبری این اتحادیه در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک درباره نحوه تعامل با رییس جدید قوه قضاییه گفت: قطعا ما برای اجرای صحیح و قانون مند آیین نامه مناسب به دنبال گفتگو و تعامل با قوه قضاییه هستیم و بر این اعتقادیم که نباید هیچ سوء استفاده ای از این اختلاف نظر ـ چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور ـ شود. این موضوع امری صنفی و مرتبط با حوزه وکالت و قوه قضاییه است و ما خوشبین هستیم که با تعامل این موضوع حل شود.

وی در ادامه افزود: آقای اژه‌ای از خود قوه است و برای ملاقات با ایشان نامه‌ای نوشتیم و درخواست ملاقات کردیم. از آقای مصدق معاون اول قوه قضاییه نیز وقت خواستیم که برویم با آقای اژه‌ای صحبت کنیم و ایرادات را بگوییم. ما طالب گفتگو و تعامل هستیم؛ اما تعاملی منطقی و مدبرانه. ما مجری مصوباتی هستیم که خلاف قانون نباشد.

رئیس اسکودا درباره سرنوشت آیین‌نامه نیز گفت: ما باب تعامل را نمی‌بندیم و منافع کانون‌ها را در نظر می‌گیریم. من نماینده ۲۷ کانون هستم و انتظار دارم آقای محسنی اژه‌ای با سوابقی که دارند با ما توافق کنند و به نتیجه‌ای برسیم. طبق قانون ما باید آیین‌نامه را اجرا کنیم و اگر تشریفات رعایت شود ما باید اجرا کنیم اما اگر تشریفات رعایت نشود بحث اجرا مختل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر «تابناک» درباره برخی از ابهامات و ایرادات شکلی و ماهوی وارد بر آزمون این اتحادیه که در روز جمعه گذشته برگزار شد، گفت: کمیته ای تشکیل شده است که در پی بررسی این موضوع بوده و با کمک سازمان سنجش به بررسی سوالات خواهند پرداخت و نتیجه را اعلام خواهند کرد اما درباره امنیت سوالات و نحوه برگزاری قول می دهیم که هیچ تخلفی صورت نگرفته و آزمون در کمال صحت و سلامت گزارش شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه درباره اثرات شیوع کرونا بر جامعه وکالت و اصل دفاع از حقوق مردم گفت : واقعیت امر این است که به علت دفاع وکلا از وکلای خود و حضور در محاکم دادگستری، متاسفانه تعداد زیادی از همکارانمان به کرونا مبتلا شده و حتی متاسفانه دارفانی را وداع گفتند.یکی دیگر از مشکلات این بود که متاسفانه شیوع کرونا موجب شد تا بسیاری از دفاعیه ها به صورت تبادل لایحه باشد و وکلا از امکان دفاع حضوری محروم شدند که همین امر هم گاهی به تضییع حقوق موکلان انجامید.

گفتنی است دکتر جعفر کوشا در ایتدای این نشست خبری با تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) افزود: در ماه گذشته شاهد انتخابات ریاست جمهوری بودیم و با شرکت مردم در انتخابات جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور شدند و برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم در اجرای قانون اساسی موفق باشند همچنین انتصاب جناب آقای اژه‌ای را تبریک می‌گویم.

وی درباره آیین‌نامه تازه تصویب قوه قضاییه درباره لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری گفت: در این آیین‌نامه تشریفات ماده ۲۲ قانون استقلال کانون‌های وکلا رعایت نشده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه در ماده ۲۲ بین مرجع تنظیم و تصویب تفکیک قائل شده است، افزود: باید ماده ۲۲ قانون استقلال کانون‌های وکلا رعایت شود، اما در این آیین نامه این تفکیک رعایت نشده است.

وی گفت: یک بار در سال ۱۳۳۴ آیین‌نامه نوشته شده است و بعد از آن هیچ آیین‌نامه جدیدی نمی‌تواند نوشته شود، مگر برای اصلاح آیین‌نامه پیشین که در آن مرجع تنظیم کانون وکلا و مرجع تصویب قوه قضاییه است، اما این اتفاق نیفتاده و اگر این آیین‌نامه به اجرا دربیاید، ما عملا کانون‌های وکلای قوه قضاییه خواهیم شد و دیگر استقلالی نخواهیم داشت.

کوشا ادامه داد: در دوره ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه ما یک بار آیین‌نامه را اصلاح کردیم و برای قوه قضاییه فرستادیم و قرار شد اگر نیاز به اصلاح دارد دوباره به ما برگرداند که متاسفانه خودشان با الحاقات و اضافات بدون لحاظ آنچه ما پیشنهاد داده بودیم آن را تصویب کردند و جناب آقای رئیسی نیز در آخرین روز‌های حضورشان در قوه قضاییه آن را امضا کردند و رفتند.

وی درباره تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه نیز گفت: از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۸ قوه قضاییه هیچ فشاری مبنی بر نوشتن آیین‌نامه جدید نداشتیم، اما در سال ۸۸ آیین‌نامه‌ای در این خصوص نوشتند که آقای هاشمی شاهرودی آن را متوقف کردند و در دوره آقای آملی لاریجانی نیز متوقف ماند، اما در زمان ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه، معاونت حقوقی قوه ۲۸ اسفند ۹۸ پیش‌نویس آیین‌نامه را تهیه و در تاریخ ۶ چهار ۱۴۰۰ به منزل رئیس وقت اسکودا فرستادند که باید این آیین نام را اجرایی کنید.

رئیس اسکودا افزود: بنابراین برای پیگیری این آیین نامه در میان کانون‌های وکلا، کارگروهی تشکیل دادیم و در مقابل این قضیه ایستادیم که نیازی به آیین‌نامه (جدید) نداریم، اما آن‌ها گفتند نیاز دارید در نهایت پیشنهاد‌های خود را به قوه قضاییه ارسال کردیم، اما هیچ یک از پیشنهاد‌های ما در آیین نامه جدید لحاظ نشده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: اکنون آیین‌نامه اجرایی سال ۱۳۳۴ را با آیین‌نامه ۱۴۰۰ مقایسه کنید، ببینید چه تفاوت‌هایی لحاظ شده، چطور است که در قانون اساسی اصلی را به وکالت اختصاص دادیم، اما با یک آیین‌نامه، استقلال آن را را زیر سوال می‌بریم.

آقای کوشا درباره اشکالات آیین‌نامه تازه تصویب افزود: این اشکالات در چهار بخش مطرح است؛ یکی این است که مواردی مغایر با مواد قانونی و ناقض استقلال کانون‌های وکلاست، در این آیین‌نامه به معاونت حقوقی قوه قضاییه گفته شده است که با کانون‌های وکلا دستورالعمل بنویسید، شما چرا می‌خواهید ما را زیر مجموعه معاونت حقوقی (قوه قضاییه) ببرید، چرا ما باید دستورالعملی بنویسیم آیا ضرورتی برای نوشتن آیین نامه بود، چرا نظارت را به دخالت تبدیل می‌کنید. دومین بخش این است که در آیین‌نامه ماده را به طور کلی عوض کردند و در نتیجه تعریف کانون به طور کلی عوض شده است. آیا می‌خواهید ما را تبدیل به یک شرکت تجاری کنید، سوال من این است که چرا ماده یک (قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت) را عوض کردید، آیا آیین‌نامه می‌تواند قانون را عوض کند؟

آیین نامه تازه تصویب استقلال کانون وکلا قابلیت اجرایی ندارد / طرفدار گفتگو و تعامل و البته اجرای قانونمند مصوبات هستیم / از آقای رییسی بابت تصویب لحظه آخری آیین نامه گلایه مندیم / ابهامات و ایرادات احتمالی وارد بر ازمون کارآموزی وکالت را بررسی می کنیم / کرونا خسارات مادی و معنوی زیادی بر وکلا و موکلان وارد کرد

رئیس اسکودا با بیان اینکه سومین اشکال آیین نامه این است که تغییراتی اعمال شده که بر خلاف نظریات کانون‌های وکلا و مغایر با مواد قانونی است افزود: اشکال چهارم نیز این است که موادی از پیشنهادهای کانون‌های وکلا و نوآوری‌های ما در آیین‌نامه به طور کلی حذف و آیین‌نامه ۱۳۳۴ به طور کلی نسخ شد؛ به عنوان مثال قرار بود موسسات حقوقی که توسط افراد ذی‌نفوذ ایجاد شود، ساماندهی شوند و ما در این خصوص پیشنهادی دادیم که ثبت موسسه حقوقی حرفه‌ای با داشتن پروانه وکالت ممکن شود، اما این پیشنهاد ما را حذف کردند. چرا آن را حذف کردید، آیا موسسه حقوقی می‌تواند بدون داشتن پروانه وکالت تاسیس شود؟

وی با بیان اینکه چه ضرورتی داشت آیین نامه‌ای مغایر قانون نوشته شود گفت: تغییرات اعمال شده در این آیین نامه نه تنها مورد نظر قانون نبوده بلکه مغایر است؛ بنابراین، این آیین‌نامه قابلیت اجرا ندارد و ما در هیات عمومی جلسه تشکیل دادیم و در هیات مدیره کانون‌ها تصویب شد که آیین‌نامه اخیرالتصویب که به امضای آقای رئیسی رسید، قابلیت اجرا ندارد. آن‌چه می‌گوییم براساس قانون و در نهایت به نفع حقوق مردم است و هیچ انگیزه شخصی نداریم.

کوشا درباره سرنوشت آیین‌نامه نیز گفت: ما باب تعامل را نمی‌بندیم و منافع کانون‌ها را در نظر می‌گیریم. من نماینده ۲۶ کانون هستم و انتظار دارم آقای محسنی اژه‌ای با سوابقی که دارند به درخواست‌های ما پاسخ بدهند و وقتی تعیین کنند تا در این خصوص نظارت خود را مطرح و توافق کنیم و به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: طبق قانون ما باید آیین‌نامه را اجرا کنیم و اگر تشریفات رعایت شود، ما باید اجرا کنیم، اما اگر تشریفات رعایت نشود بحث اجرا مختل می‌شود.

کوشا در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ گفت: این آزمون قطعا در هفتم آبان برگزار می‌شود. درباره دروس هم یک مورد حقوق اساسی به پیشنهاد خودمان افزوده شده و برای درس متون فقه هم باید جلساتی برگزار شود تا درباره آن تصمیم گیری شود و دروس امتحانی ارتباطی به آیین‌نامه وکالت ندارند.

وی افزود: در سال ۹۹، ۸۸۵۰۰ نفر در آزمون شرکت کردند و ما بیش از ۳۰۰۰ نفر را جذب خواهیم کرد اما در سال ۱۴۰۰، ظرفیت کانون‌ها ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و بیش از ۴۰۰۰ نفر جذب خواهند شد. نکته جالب این که از یک طرف قوه قضائیه می‌گوید ظرفیت‌ها را بالا ببرید اما رئیس دادگستری برخی استان‌ها در کمیسیون تعیین تعداد کارآموزان با افزایش ظرفیت مخالفت می‌کنند.

نایب رئیس اسکودا نیز توضیح داد: چیزی به نام حذف آزمون وجود ندارد و کانون‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهند زیرا دانشگاه‌ها معیاری برای جذب ندارند.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا در پاسخ به سوال دیگری درمورد آزمون وکالت گفت: کلید آزمون سال ۹۹ به زودی توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، سالم‌ترین آزمون کشور براساس گواهی خود سنجش، آزمون وکالت است و آزمون ۲۵ تیر هم به خوبی برگزار شد و حدودا یک ماه دیگر نیز نتایج آزمون مشخص خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
مافیای کانون وکلا باید برچیده شود...
واقعاً توقع داشتید قوه قضائیه اجازه بده آئین نامه را خودتان بنویسید؟! عجب رویی......
بیچاره 98 درصد فارغ التحصیلان حقوق که سالها باید پشت کنکور اصلیشون بمونند تا در آزمون وکالت قبول شوند. وگرنه مدرکشون با یه کاغذپاره معادل خواهد بود.
جالبه این آزمون هم مثل کنکور ظرفیتی است نه حدنصاب علمی. یعنی امکان داره همه در یک سطح باشند اما فقط 2 درصد اجازه ورود به وکالت دارند.. جالب تر اینه که حتی بعد از قبولی در آزمون، باز هم کانون میتونه پروانه وکالت رو به طرف نده. خلاصه کانون یک انحصار بزرگ در پروانه وکالت ایجاد کرده تا تعداد وکلا زیاد نباشه تا حقالوکاله ها کاهش نیابه و منافعشون در خطر نیفته.
جالبترین نکته هم اینه که از گذشته یه رشوه های قانونی به نماینده ها و سازمان های مختلف از جمله سیستم قضایی دادند تا کاری به اصلاح این روند نداشته باشند.
و اون هم قانونی که نماینده های مجلس و قضات و کارشناسان حقوقی سازمانها و ارگانهای دولتی میتونند بدون آزمون وکیل بشن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل