بازدید 8000
۶

چرا دستور رییس قضا برای تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص مهم است؟

اجرای حق قصاص به عنوان یکی از اصول حقوقی حاکم بر قوانین موضوعه ایران، دارای پیچیدگی‌ها و جزییات منحصر بفردی است که همین امر موجب واکنش‌های متفاوتی به آن شده است. در اجرای این حق بر اساس قوانین شرایط و جزییاتی در نظر گرفته شده و برای اینکه اجرای این حق و اهداف وضع آن منافاتی نداشته باشند، قانونگذار تمهیداتی را در نظر گرفته که یکی از این تمهیدات، مقابله با سوءاستفاده از حق قصاص است.
کد خبر: ۱۰۶۴۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳ 18 July 2021

چرا دستور رییس قضا برای تعیین تکلیف پرونده های قصاص مهم است؟

چرا دستور رییس قضا برای تعیین تکلیف پرونده های قصاص مهم است؟اجرای حق قصاص به عنوان یکی از اصول حقوقی حاکم بر قوانین موضوعه ایران، دارای پیچیدگی‌ها و جزییات منحصر بفردی است که همین امر موجب واکنش‌های متفاوتی به آن شده است. در اجرای این حق بر اساس قوانین شرایط و جزییاتی در نظر گرفته شده و برای اینکه اجرای این حق و اهداف وضع آن منافاتی نداشته باشند، قانونگذار تمهیداتی را در نظر گرفته که یکی از این تمهیدات، مقابله با سوءاستفاده از حق قصاص است.

به گزارش «تابناک»؛ در بسیاری از پرونده‌های قصاص دیده می‌شود که موضوع تفاضل دیه یا عدم اعلام نظر صریح صاحب حق قصاص، موجب بلاتکلیفی مرتکبین جرم و خانواده و اطرافیان آن‌ها شده است، به گونه‌ای که ممکن است عفو یا اجرای یک حق قصاص، سال‌ها زمان برده و در این مدت معضلات و مشکلات عدیده‌ای برای افراد مرتبط با چنین پرونده‌هایی به وجود آید.

حجت الاسلام اژه‌ای، رییس جدید قوه قضاییه اخیرا در سفری که به استان ایلام داشند، بر این موضوع تصریح کردند که اجرای حق قصاص، نباید محلی برای سوء استفاده از این حق شود و تاکید کردند که از ظرفیت‌های قانونی به خوبی استفاده شود.

وی خطاب به قضات گفت: تعدادی پرونده قصاص داریم که در مراحل گوناگون هستند؛ از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام کمک بگیرید تا جایی که ممکن است از تقاضای قصاص صرف نظر شود. اگر ولی یا اولیای دم در مرحله اول از قصاص صرف نظر نکردند، باز تلاش کنید. فردی، چهار، پنج یا ده سال در زندان است و حکم قصاص برای وی صادر شده است. چنانچه اولیای دم بدون عذر موجه هستند، ماده ۴۲۹ تکلیف را روشن کرده و تضمین مناسب بگیرید و آزاد کنید. تضمین مناسب را قاضی می‌تواند تشخیص دهد.


ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی اظهار می‌دارد: در مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت فاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه، ولی دم یا محکوم علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها نماید، با شکایت محکوم علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می‌کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند. در صورت عدم اقدام او در این مدت، دادگاه می‌تواند پس از تعیین تعزیر بر اساس کتاب پنجم «تعزیرات» و گذشتن مدت زمان آن با اخذ وثیقه مناسب و تایید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند.

همچنین در تبصره ماده ۶۵ آیین نامه اجرای احکام مجازات مصوب سال ۱۳۹۸ آمده است: در صورت عدم مراجعه، ولی دم برای استیفای قصاص بدون عذر موجه یا ناتوانی وی از پرداخت فاضل دیه و یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه، ولی دم، مطابق ماده (۴۲۹) قانون مجازات اسلامی اقدام می‌شود.

همان گونه که قانون گذار حق قصاص را محترم شمرده، برای جلوگیری از سوء استفاده از این حق هم تمهیداتی اندیشیده که بهتر است، کامل مورد توجه قرار گیرد. حضور افراد در زندان علی رغم اینکه یک امر قانونی است، اما بالاخره هزینه‌های مادی و معنوی متعددی بر مجرم و اطرافیانی و حتی دولت و جامعه دارد، چون علی رغم همه تمهیداتی که برای مناسب سازی محیط زندان‌ها در نظر گرفته شده است، معضلات و مشکلاتی در محیط زندان‌ها وجود دارد که موجب آسیب زا بودن آن محیط می‌شود؛ لذا با توجه به دستور رییس قضا مسئولان قضایی در وهله اول تا می‌توانند در صلح و سازش پرونده‌های قصاص کوشش نمایند؛ اما هر وقت بر این امر واقف شدند که صاحبان حق قصاص در حال سوء استفاده هستند، بهتر است از ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از امر استفاده کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
اگر این اخطار باعث تصمیم به قصاص بشود چه؟
کسی که در مرداخت تفاضل دیه ناتوان است چه؟ اینطوری به ولی دم ظلم نمیشه؟
قانون باید طوری باشه که در صورت ناتوانی ولی دم از پرداخت تفاضل دیه این حق از بیت المال پرداخت بشه.
رییس جدید قضا اول به مردم بگوید چرا مهدی جهانگیری که محاکمه و محکوم به حبس شد آزاد است و حکمش اجرا نمی شود؟
چه قانون جالبی داریم ما که خانواده مقتول باید دیه قاتل را بدهد تا قاتل قصاص شود!
این به عهده ی دستگاه قضاست که بیهوده فرد قاتل رو به امید واهی ده سال زندان نگه نداره . وقتی خانواده مقتول تو همون سال اول اگر رضایت ندن باید حکم الهی اجرا شه و بازی نکن . آمار و باید دید اگه تو سال اول رضایت حاصل شد که هیچ وگرنه با قاتل و خانواده مقتول بازی نکنن و حکم و اجرا کنن .
ادمی که نمی بخشد یک روز خوشحال است ادمی که می بخشد یک عمر خوشحال است باید اسم قصاص باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان