بازدید 16313
پیمانه اقتصادی

خوشحالی چینی‌ها از رویکرد ضددلاری روس‌ها/ پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آینده/ قیمت‌های پیشنهادی رهن و اجاره در دو منطقه تهران/ واردات برنج کاهش یافت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، پارامتر‌های تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام، بهای دلار در صرافی ملی چقدر شد؟ دومین صعود متوالی دلار در معاملات جهانی، داوجونز ۳۰۰ واحد سقوط کرد، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تمدید شد و تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در هفته جاری را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 17 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، پارامتر‌های تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام، بهای دلار در صرافی ملی چقدر شد؟ دومین صعود متوالی دلار در معاملات جهانی، داوجونز ۳۰۰ واحد سقوط کرد، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تمدید شد و تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در هفته جاری را در بر دارد.

شروع سبز بورس در اولین روز هفته

در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت بعد از سه ماه بار دیگر به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ورود کرد و با ۲۳ هزار واحد افزایش، به عدد یک‌میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید، امروز نیز شاهد روند صعودی شاخص هستیم و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افزایش ۱۰۵۰۹ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بورس امروز

پارامترهای تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت اشاره کرد و افزود: در بازار هفته ای که گذشت، قدرت تقاضا و عرضه به تعادل رسیدند و در پاره ای موارد، شاهد پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار بودیم که البته انتظار این اتفاق بعد از رشد قیمت سهام برای کوتاه مدت وجود داشت. وی به پارامترهای مهم تاثیرگذار بر بازار سهام تاکید کرد و گفت: از بعد خارجی بحث دور هفتم مذاکرات وین در مورد برجام و مسائل حاشیه ای آن مطرح است. با توجه به شرایطی که اکنون در آن قرار داریم و تصمیم قدرت های جهانی تا استقرار دولت آینده، نباید انتظار نتیجه چشمگیری از این مذاکرات داشت؛ بنابراین سایه این ابهام کماکان بر سر بازار سرمایه در کلیت اقتصاد وجود دارد.

امیرباقری خاطرنشان کرد: از طرف دیگر با توجه به رشد قیمت سهام در کوتاه مدت و برخورد آن به مقاومت ها، انتظار اصلاح درون کانالی بر کلیت بازار وجود داشت که این اتفاق به وقوع پیوست، این موضوع باید به طور حتم مورد توجه سرمایه گذاران باشد تا بین معنای اصلاح و ریزش تفکیک قایل باشند. /ایرنا

بهای دلار در صرافی ملی چقدر شد؟

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی همچون ملی، نشان می‌دهد نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم به رقم ۲۳۷۷۹ تومان و نرخ فروش دلار به متقاضی دریافت دلار نیز به رقم ۲۴۲۶۰ تومان رسیده است.

دومین صعود متوالی دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار باز هم مقابل رقبا افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۷۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۷ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آینده

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد، با صعود اونس طلا به بالاترین رکورد یک ماه اخیر در اواسط هفته گذشته، خوش بینی بالایی در میان تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران خُرد وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران همچنان پیش بینی می کنند، رشد فشارهای تورمی به سطوح کم سابقه، از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. با وجود تهدید تورم بالاتر، بانک مرکزی آمریکا همچنان تاکید دارد تورم بالاتر موقتی است و سیاست پولی انبساطی این بانک مرکزی برای آینده قابل پیش بینی ادامه خواهد یافت.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: نسبت به دورنمای قیمت طلا خوش بین مانده است زیرا این فلز ارزشمند در شرایطی که بانکهای مرکزی جهان اعتبارشان را در بازارهای مالی از دست می دهند، یک دارایی ارزشمند می ماند. سرمایه گذاران بیشتر و بیشتری به بانک مرکزی آمریکا و سایر بانکهای مرکزی اعتمادی ندارند و دریافته اند که تورم از آنچه بانک مرکزی آمریکا در ابتدا مدعی شده بود، قویتر و پایدارتر است. خوش بینی به دورنمای طلا پس از اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره ایجاد شده است. وی گفت: هرچند تورم ممکن است در چند ماه آینده بالاتر رود، مقامات بانک مرکزی همچنان تورم را موقتی می دانند. وی خاطرنشان کرد، هنوز با شرایط اقتصادی که باعث تغییر سیاست پولی شود، فاصله داریم.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۵۶ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند. سه نفر معادل ۱۹ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۸۳۶ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۵۵۶ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۴۴ نفر معادل ۱۷ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند، در حالی که ۱۳۶ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی قبلی، اکثر تحلیلگران و سرمایه گذاران قیمت بالاتر طلا را پیش بینی کرده بودند. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۴ دلار معادل ۰.۸ درصد کاهش، در ۱۸۱۵ دلار بسته شد؛ اما برای کل هفته حدود ۰.۲ درصد افزایش نشان داد که چهارمین رشد هفتگی متوالی این فلز ارزشمند بود.

خوشحالی چینی‌ها از رویکرد ضددلاری روس‌ها

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن از اقدام روسیه در کنار گذاشتن دلار از صندوق ثروت ملی این کشور و استفاده هرچه بیشتر از یوآن استقبال می‌کند. هفته گذشته روسیه دلار را کامل از دارایی‌های صندوق ملی این کشور حذف کرد و در واقع سهم آن را از ۳۵ درصد کل دارایی این صندوق به صفر رساند. در عین حال، سهم یوآن را هم از دارایی‌های صندوق ثروت ملی این کشور از ۳۰ درصد به ۳۹.۷ دلار افزایش داد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره گفت: اقدام روسیه نشان دهنده اطمینان این کشور به توسعه اقتصاد چین و آینده همکاری‌ها بین دو طرف است. وی تأکید کرد که چین به افزایش همکاری‌ها با روسیه ادامه خواهد داد، چون در عین حالی که این همکاری در راستای حمایت از هم‌پیمانان دو کشور است، باعث شده تا منافع دو جانبه نیز از محل همکاری بین دو کشور به دو برابر افزایش یابد. چین عزم جدی برای حمایت از ارز یوآن دارد و امیدوار است تا سال ۲۰۵۰ و در راستای سیاست‌های این کشور یوآن به ارز برتر جهان تبدیل شود.

داوجونز ۳۰۰ واحد سقوط کرد

میانگین صنعتی داو جونز در معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) حدود ۳۰۰ واحد سقوط کرد تا نوار رشد سه هفته‌ای آن پاره شود. نگرانی‌ها از تورم آمریکا باعث شد تا گزارش های مثبت فروش خرده‌فروشان و گزارش های فراتر از انتظار درآمد شرکت‌ها در سایه قرار بگیرد. میانگین صنعتی داو جونز ۲۹۹٫۱۷ واحد یا ۰.۸۶ درصد سقوط کرد و به ۳۴٫۶۷۸.۸۵ واحد رسید. اس‌اندپی ۷۵ درصد افت کرد و در ۴٫۳۲۷.۱۶ واحد بسته شد و کامپوزیت نزدک ۰.۸ درصد پایین آمد و در ۱۴٫۴۲۷.۲۴ واحد به کار خود پایان داد. هر سه شاخص سهام آمریکا به توالی رشد سه هفته‌ای خود پایان دادند و در معاملات این هفته افت کردند. این هفته داوجونز ۰.۵۲ درصد پایین آمد در حالی که اس‌اندپی و نزدک به ترتیب ۰.۹۷ درصد و ۱.۸۷ درصد سقوط کردند. شاخص حال و هوای مصرف‌کننده آمریکایی دانشگاه میشیگان برای شش ماه اول امسال به ۸۰.۰۸ واحد رسید. این شاخص در ماه گذشته ۸۵.۵ واحد بود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز هم پیش‌بینی کرده بودند که این شاخص این ماه رشد خواهد کرد.

قیمت‌های پیشنهادی رهن و اجاره در دو منطقه تهران

هرچند رونق بازار اجاره تحت تاثیر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که موجران را به جز موارد استثنا، موظف به تمدید قرارداد کرده، بسیار کمرنگ شده است، با این حال، یک گروه از مستاجران به هر دلیل جابه‌جایی را انتخاب کرده‌اند و اکنون ناگزیر به جست‌وجو در بازار اجاره‌بها هستند. در میان دو منطقه چهار و پنج که هم تقاضای خرید و هم تقاضای اجاره در آن‌ها بالاست، منطقه چهار از مزیت قیمتی نسبی برخوردار است و میانگین اجاره‌بها در آن قدری مناسب‌تر است. به این ترتیب، یافتن آپارتمان‌های اجاری که بهای رهن کامل آن‌ها پس از تبدیل اجاره ماهانه به مبلغ ودیعه از طریق فرمول «هر ۳۰ هزار تومان اجاره معادل یک میلیون تومان ودیعه» مترمربعی چهار میلیون تومان باشد، در منطقه چهار و محدوده شرقی تهران ساده‌تر است. در مناطق غربی تهران شامل مناطق پنج و ۲۲ دمای بازار اجاره‌بها تندتر است؛ به این معنا که عمده بهای پیشنهادی رهن کامل یا رهن و اجاره معادل مترمربعی ۵/ ۴ تا ۵/ ۵ میلیون تومان است و قیمت‌های کمتر از این اغلب متعلق به ابنیه قدیمی‌تر بدون امکانات ضروری مثل پارکینگ و آسانسور است. واسطه‌های ملکی می‌گویند، با وجود رکود در بازار مسکن، موجران متاثر از نرخ تورم بنا دارند، اجاره‌های سال جدید را افزایش دهند و این وضعیت سبب شده مستاجران منطقه چهار به مناطق همجوار مثل هفت و هشت که قدری ارزان‌تر هستند نقل مکان کنند و مستاجران مناطق پنج و ۲۲ نیز به منطقه ۲۱ واقع در جنوب‌غربی تهران بروند تا بتوانند آپارتمانی متناسب با بودجه خود برای اجاره به مدت یک سال آینده پیدا کنند. /دنیای اقتصاد

خوشحالی چینی‌ها از رویکرد ضددلاری روس‌ها/ پیش بینی قیمت طلا در روز‌های آینده/ قیمت‌های پیشنهادی رهن و اجاره در دو منطقه تهران/ واردات برنج کاهش یافت

مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تمدید شد

معاون اقتصادی رئیس جمهور، از تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی تا یک ماه آینده خبر داد. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با رسانه ملی با اشاره به شرایط قرمز کرونایی بیشتر شهر‌ها و استان‌ها و شیوع موج پنجم کرونا در کشور، افزود: طبق این تصمیم که در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده، موعد مقرر در قانون نظام مالیات‌های مستقیم در مواد ۵۷, ۸۰, ۱۱۰, ۱۱۶ و ۱۲۶ تا یک ماه آینده، تمدید شده است. وی گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور، شرکت‌ها و موسسات که باید تا پایان تیرماه اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تسلیم می‌کردند، دچار کندی و اختلال هستند و کارکنان آن‌ها با محدودیت در تردد مواجه شده اند. معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: ستاد مقابله با کرونا، سال ۹۹ زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی را تا دو ماه تمدید کرد که با درخواست اتاق ایران و برخی از دستگاه‌های اجرایی برای انجام این تمدید در سال جاری، ستاد مقابله با کرونا تمدید یک ماهه را تصویب کرد. نهاوندیان گفت: با تمدید یک ماهه تسلیم اظهارنامه مالیاتی، به تناسب آن مهلت‌های رسیدگی به سنوات قبل هم یک ماه تمدید می‌شود که امیدواریم این اتفاق سبب گشایش برای شرکت‌ها ایجاد کند که بتوانند در این یک ماه، حساب‌های خود را ببندند.
 

تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در هفته جاری

 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما در جلسه شواری عالی هواپیمایی کشوری در هفته جاری خبر داد. محمد حسن ذیبخش ضمن اعلام این خبر گفت: مباحث بسیاری در دستور کار قرار گرفته، اما مبنای تصمیم‌گیری، آنالیز قیمتی است که از سوی شرکت‌های هواپیمایی (ایرلاین‌ها) باید ارائه شود. ذیبخش درباره اینکه بالاخره تکلیف قیمت بلیت هواپیما که طی هفته‌های گذشته بدون ضابطه از سوی شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته است، چه زمانی روشن خواهد شد، افزود: تکلیف قیمت بلیت هواپیما در جلسه شواری عالی هواپیمایی کشوری که در همین هفته برگزار خواهد شد، تعیین می‌شود و درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ اما مبنای اصلی تصمیم‌گیری در این جلسه آنالیز قیمتی است که شرکت‌های هواپیمایی باید ارائه دهند. وی افزود: هر احتمالی در این جلسه وجود دارد. ممکن است با بخشی از این افزایش، قیمت موافقت شود و ممکن است مخالفت کاملی صورت گیرد و شرکت‌های هواپیمایی مجبور به بازگرداندن قیمت بلیت هایشان شوند.

افت هفتگی بزرگ قیمت نفت خام

 
قیمت نفت خام در پایان معاملات دیشب (بامداد شنبه به وقت تهران) تحت تأثیر اخبار حل شدن اختلافات اوپک پلاس و احتمال افزایش تولید نفت، افت هفتگی بزرگی به ثبت رساند. قیمت نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، در پایان معاملات جمعه ۰.۲۵ درصد رشد کرد و به ۷۳.۵۹ دلار رسید. به این ترتیب، شاخص برنت افت هفتگی سنگین ۴.۰۵ درصدی را به ثبت رساند. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا هم در پایان معاملات دیشب ۰.۲۸ درصد افت کرد و به ۷۱.۴۵ دلار رسید تا سقوط این هفته خود را به ۵.۸۲ درصد برساند. عربستان سعودی و امارات این هفته به اختلافات خود را حل کردند تا راه برای توافق نهایی اوپک پلاس در مورد افزایش تولید نفت این گروه باز شود. گزارش‌های حاکی از آن است که اوپک پلاس به امارات متحده عربی اجازه خواهد داد تا سطح تولید مبنای خود را بالاتر ببرد.

واردات برنج کاهش یافت


مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در نامه‌ای اعلام کرد: از تاریخ ۱۴۰۰.۱.۱ لغایت ۱۴۰۰.۴.۱۵، صرفاً ٣٦٧.٨٦ تن برنج وارداتی به ارزش ٩٠٣.١٤٠.٧٨ دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که در مقایسه با واردات برنج در مدت مشابه سال قبل ۹۹.۱.۱لغایت ۹۹.۴.۱۵ با وزنی معادل ٦٩١.٢٧٧ تن و ارزش ٥٣٨.٧١٠.٢٤٩ دلار، واردات این کالا از نظر وزنی، ٦٩ درصد و از نظر ارزشی نیز ٦٩ درصد کاهش داشته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
تا چند سال قبل با پول رهن این خانه ها یک واحد خرید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
چه دوران خوبی بودنان‌سنگک‌بزرگ‌دانه ای پنج ریال بود گوشت گوسفدی عالی کیلوئی یکصدتومان یاهزارریال بود سیمان کیسه ای سی تومان بود دلارهزارتومان بودباحقوق کارمندی میشد یکماه زندگی آبرومندکرد
این خوشحالی که فرمودیدازاینجهت برای چین باارزش است که درواقع اگرروسیه جداًرویکردضددلاری داشته باشدبامخ بزمین بخوردوچین زبل وموذی اقتصادبازهم‌ بهتری پیداکندچون میدانیم که بزرگترین شریک تجاری چین دردنیاکشورامریکا است ودلارهمانقدربرای امریکاارزش داردکه برای چین مگرچین دیوانه است که ازتخریب دلارکه پول اول مبادلات تجاری دنیااست وتمام کشورهای ثروتمند شریک تجاری چین باآن اقتصادشان سنجیده میشودخوشحال شود مثل کسی که ازدست دادن سرمایه اش شادشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
اگر سیطره دلار برداشته بشود یوان جای آن را می‌گیرد و قدرت سیاسی تحریم‌های عمو شام از بین می‌رود فهمته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
چین کم کم دلار را کنار بگذارد، هیچ اتفاقی نمی افتد! مگر روسیه با امریکا داد و ستد ندارد و دلار را جزء ذخایر ملی قرار نداده است!؟
اجاره هارو دیدید؟ بعد روزنامه کیهان تیتر زده باید به جوانان سخت گرفت تا ازدواج کنن
خنده داره نه ؟؟!!
قیمتهای مسکن خیالبافنه است و هیچ کسی حاضر به خرید یا اجاره با این قیمتها نخواهد ب.د!
مردم به حال خود رها شده اند

نیازی به گفتن و شنیدن و دیدن از شبکه های ماهواره ای نیست

خودمان داریم می بینیم
بازي هميشگي ، قيمت ها افزايش پيدا ميكنه ، دولت شعار ميده كه نبايد افزايش پيدا كنه ، اما اقدامي براي بازگشت پول مردم نميكنه ، بعد مجوز افزايش ميده ، بدون توجه به قدرت مالي مردم
آقا این چین و روسیه دارند یک غلطی می کنند بهتر نیست بیشتر و دقیق تر بررسی کنیم
ای کاش فقط مشکل فقط مشکل تورم بود ما هم مشکل تورم داریم و هم نابسامانی قیمت ها که از تورم بدتر است (یعنی یک جا 20 برابر قیمت ها بالا رفته و یکجا 2 و سه برابر) یعنی هر کس به خودش اجازه می ده بر اساس قدرتش قیمت گذاری کنه و به اندازه کافی دولت بهانه برای آنها بوجود آورده که بازرسان و نهادهای مدنی نتوانند جلوی آنها را بگیرند و عملا نهادهای نظارتی منفعل و دست بسته شدند و بود و نبود آنها هیچ تفاوتی ندارند و فقط برای کشور هزینه تراشی می کنند.
البته اگر آقای روحانی این نابسامانی را به ترامپ ربط ندهد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر