بازدید 5077

بحران آبی خوزستان در جلسه سران قوا بررسی می‌شود

استاندار خوزستان با اشاره به نتایج بررسی بحران آبی در جلسه روز جمعه شورای مدیریت بحران خوزستان گفت: مقرر شد در کمیته‌ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران با همکاری رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، نماینده رئیس مجلس و مدیران مربوطه، تا هفته آینده طرح جامعی آماده شود و در اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی قرار دهند تا با دعوت از استاندار و نمایندگان در جلسه سران سه قوه بررسی شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷ 17 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی مشکلات تامین آب که جمعه (۲۵ تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: امسال با تنش آبی بسیار شدیدی روبه‌رو هستیم. حجم ذخایر پشت سدها بسیار کم است که به ترتیب برای آب شرب، تالاب‌ها، دام‌ها و کشاورزی، ساماندهی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی، مشخص شده است که از مسیر سایر رودخانه‌ها و سدها چه میزان آب رهاسازی شود تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه طبیعتا در پی خشکسالی مردم دچار خسارت می‌شوند و نارضایتی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مردم حق دارند و ما حقوق آن‌ها را به رسمیت می‌شناسیم. در راستای احقاق حقوق مردم گفت‌وگوی زیادی با دولت داشتیم و برای رسیدگی و نتیجه‌گیری مکاتبات، در چند روز اخیر فشارهای بیشتری به مقامات عالی‌رتبه وارد کردیم. در دو هفته گذشته دیدارهایی نیز با مسئولان ملی در خصوص پیگیری مشکلات استان خوزستان داشتم.

استاندار خوزستان بیان کرد: پس از پیگیری‌های فراوان، معاون اول رئیس جمهور دستور داد هیاتی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران کشور به خوزستان سفر کنند و در نشست ستاد مدیریت بحران موضوعات مرتبط با تنش آبی بررسی شود.

وی تصریح کرد: دادستان کل کشور نیز معاون خود را به اهواز اعزام کرد تا از نظر قضایی در این مسیر کمک کند. وزیر کشور به عنوان مسئول امنیت کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور تاکید بسیار زیادی داشتند که به خواسته‌ها و مطالبات مردم رسیدگی شود و جمع‌بندی مطالب این نشست، در نشست هیات دولت در روز یکشنبه مطرح شود.

سلیمانی‌دشتکی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست با من تماس داشت و اعلام کرد که برای تصویب مصوباتی که در جلسه هیات دولت در خصوص خوزستان مطرح می‌شوند تا حد امکان کمک می‌کند. در این جلسه، سید محمود واعظی از طرف رئیس جمهور با من تماس گرفت و بر رفع مشکلات مردم تاکید و عنوان کرد که هر پیشنهادی از سوی خوزستان داده شود در هیات دولت مطرح می‌شود.

وی گفت: در گذشته از طریق وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران کشور، چند پیشنهاد به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه شده بود که این پیشنهادات در این نشست بازخوانی شدند تا در این هفته در دولت مطرح شوند. یکی از پیشنهادات در خصوص پرداخت خسارات کشاورزان در سال ۹۸ بود که در آن، دوگانگی ایجاد شده بود. ستاد مدیریت بحران کشور فکر کرده بود این مطالبات را پرداخت کرده اما کشاورزان می‌گفتند که پرداخت نشده است. پس از پیگیری‌های کارشناسی متعدد، مشخص شد که ۳۷ درصد از مطالبات کشاورزان معادل ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت نشده است.

استاندار خوزستان افزود: پیشنهاد دوم در خصوص شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر و نرسیدن آب مناسب به نخیلات بود که از سوی وزیر کشور، نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته شد تا یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای سد چوئبده و مارد کمک کنند.

وی گفت: در پیشنهاد سوم مقرر شد ۳۰۰ میلیارد تومان برای آب‌های روان اهواز اختصاص داده شود. اختصاص این اعتبار در دست‌انداز شرح وظایف وزارت نیرو و شهرداری مانده بود که این مورد نیز برای ارائه در نشست هیات دولت مطرح شد. پیشنهاد دادیم علاوه بر تنش‌های آبی، برای رفع مشکلات آب شرب مانند آبرسانی با تانکر و اصلاح خطوط و سیستم‌های آبرسانی نیز ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان داده شود.

سلیمانی‌دشتکی افزود: بنا شد ۷۰ میلیارد تومان برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی که طی چند سال گذشته با همت نظام و دولت اقداماتی در این نقاط انجام‌شده، اختصاص یابد زیرا در صورت عدم آبیاری و سم‌زدایی، درختان بلوط آسیب زیادی خواهند دید. برای لایروبی کانال‌ها نیز علاوه بر اعتباراتی که به آب و برق خوزستان داده شده است، پیشنهاد دادیم ۱۰۰ میلیارد تومان کمک کنند.

استاندار خوزستان گفت: همچنین پیشنهاد دادیم دولت تصویب کند که ستاد مدیریت بحران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، خسارات کشاورزان که مربوط به کشت فصلی، کشت جایگزین و کشت تابستانه است را برآورد کنند و از محل بند (خ) آن را پرداخت کنند.

وی با اشاره به پیشنهاد رهاسازی آب از بالادست، بیان کرد: پیشنهاد دادیم از استان‌های بالا دست آب بیشتری رهاسازی شود تا آب پشت سدهای خوستان نیز بیشتر شود. مقرر شد در کمیته‌ای با مسئولیت ستاد مدیریت بحران با همکاری رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، نماینده رئیس مجلس و مدیران مربوطه تا هفته آینده طرح جامعی آماده شود و در اختیار رئیس مجلس شورای اسلامی قرار دهند تا با دعوت از استاندار و نمایندگان در جلسه سران سه قوه بررسی شود.

سلیمانی‌دشتکی گفت: من از مردم خوب استان خوزستان تشکر می‌کنم. ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم و معتقدیم باید به آن‌ها کمک شود. هر کاری از دست ما بر بیاید برای کمک به مردم عزیز دریغ نمی‌کنیم.

وی افزود: باید توجه شود که اگر گاومیشی تلف می‌شود، آبی به تالاب نمی‌رسد یا آب مسیر شور است باید دلیل آن بررسی شود. در حال حاضر از کارون بیش از ۳۰۰ مترمکعب آب و از کرخه بیش از ۱۳۰ مترمکعب آب رهاسازی می‌شود اما عددی که به هور می‎رسد حدود ۲۰ مترمکعب است. علاوه براین با این ۲۰ مترمکعب آب نیز در اطراف هور شلتوک‌کاری می‌شود بنابراین مفهوم این مطلب این است که در مسیر، شلتوک‌کاران نمی‌گذارند آب به هور برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد: ما هم برای آب کشاورزی و آب دام و هم برای تالاب‌ها و آب شرب تا حدی که پشت سد کامل خالی نشود آب رها کردیم اما کسانی که به برنج‌کاری روی آورده‌اند باید بدانند که این کار منجر به نابودی تالاب، نابودی دام سنگین، مشکلات آب شرب، حذف کشت جایگزین و کشت تابستانه و شاید حتی کشت پاییزه می‌شود بنابراین از شلتوک‌کاران می‌خواهم به فکر آب شرب و دام‌ها باشند.

سلیمانی‌دشتکی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه استاندار خوزستان اعلام کرده تصاویر منتشرشده در فضای مجازی مربوط به اعتراضات گذشته است، بیان کرد: شبکه‌های ضد انقلاب این مطلب را عنوان کرده‌اند. باید ریشه این خبر دروغ ابتدا پیدا شود. این مطلب را تکذیب می‌کنم. تمام هم و غم ما، رفع مشکلات مردم است.

وی افزود: ما خود را همدرد مردم می‌دانیم؛ ما از عشایر هستیم و می‌دانیم درد و مشکل‌شان چیست. من از شب گذشته تاکنون بدون یک ثانیه بیکار شدن، در حال پیگیری مشکلات هستم. چندین نوبت با معاون اول رئیس جمهور، چند بار با وزیر کشور، چند بار با وزیر نیرو، رئیس دفتر رئیس جمهور و مسئولان دیگر صحبت کردم تا توانستم عصر امروز این جلسه را به فوریت تشکیل بدهم. اگر به فکر مردم نبودم چرا باید این کارها را انجام بدهم؟

استاندار خوزستان بیان کرد: چانه‌زنی‌های ما در این نشست‌ها، برای مردم است. من مخلص مردم هستم و کاری از دست‌مان بر بیاید برای حمایت از مردم انجام می‌دهیم اما شلتوک‌کاران باید حال استان خوزستان و مردم را رعایت کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار