بازدید 23328
پیمانه اقتصادی

جهانگیری: فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد/ علامت دوم به بازار دلار و افت بیشتر شاخص/ قیمت نفت کاهش یافت/ سرریز سرمایه‌های خارجی به طرف چین

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در آخرین روز هفته چه روندی داشت؟ نبود محدودیت برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیایی نوسان کردند، امارات توافق با عربستان در اوپک پلاس را تکذیب کرد، دلار در بازار جهانی عقب رفت و صعود بیتکوین را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵ 15 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس در آخرین روز هفته چه روندی داشت؟ نبود محدودیت برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیایی نوسان کردند، امارات توافق با عربستان در اوپک پلاس را تکذیب کرد، دلار در بازار جهانی عقب رفت و صعود بیتکوین را در بر دارد.

شاخص کل بورس در آخرین روز هفته چه روندی داشت؟

در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۰۲ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۴۹۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۴۲ واحدی به ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد رسید.

نبود محدودیت برای عرضه سهام شرکت‌ها در بورس

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت‌هایی که شرایط پذیرش داشته باشند، می‌توانند سهام خود را در بورس عرضه کنند و هیچ محدودیتی از سوی بورس برایشان وجود ندارد. شرکت‌ها در استانداردهای حسابداری و گزارش‌گری مالی باید همه موارد را رعایت کنند و هرچه شفاف‌تر باشند، می‌توانند در بورس سهام خود را عرضه کنند. صحرایی با تاکید بر حضور آگاهانه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاران برای حضور در بورس باید دانش کافی داشته باشند و با مطالعه، مشاوره و تحقیق وارد شوند. در غیر این صورت، بهتر است از طریق صندوق‌ها و بازارگردان‌ها و غیرمستقیم وارد بازار شوند. مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: در بورس، ۳۷۶ شرکت در ۴۰ صنعت حضور دارند که همه این‌ها تابع اقتصاد کلان و صنعت کشور هستند و از این‌روی لازم است تحلیل‌های بنیادی در این زمینه صورت گیرد. وی با اشاره به حضور گسترده حدود ۵۰ میلیون سرمایه‌گذار در بورس تهران که در سال گذشته صورت گرفت، گفت: عملیات بازار گردانی باید با توجه بیشتری انجام شود و از این روی باید ابزارهای اطمینان‌بخش بیشتری در اختیار سهامداران قرار دهیم.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۳۵۲ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی سه شنبه ۰.۱ درصد معادل ۱۳ هزار و ۵۱۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۸۱۱ تومان رسیده است.

 

سهام آسیایی نوسان کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، پنج‌شنبه، به دنبال انتشار گزارش رشد اقتصادی چین نوسان کردند. داده‌های رسمی نشان داد که رشد اقتصادی چین در سه ماهه دوم امسال قدرتمند بوده اما از آن‌چه انتظار می‌رفت پایین‌تر است. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۵۶ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۱.۱۷ درصد سقوط کرد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۴۵ درصد به ارزش خود افزود و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۱۳ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۱ درصد افت کرد اما کوسپی کره‌جنوبی با رشد ۰.۵۰ درصدی روبرو شد.

قیمت نفت کاهش یافت

قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، تحت تأثیر خبر رفع اختلافات اوپک پلاس و احتمال افزایش تولید این گروه سقوط کرد. از سوی دیگر انتشار گزارشی که نشان می‌داد، ذخایر سوخت آمریکا افزایش یافته است نگرانی‌هایی در مورد چشم‌انداز تقاضای بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان ایجاد کرد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، در ادامه افت دیشب خود تا ساعت ۹:۳۰ به وقت تهران ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۷۳.۸۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۱.۳ درصد سقوط کرد و به ۷۲.۲۱ دلار بازگشت. هر دو شاخص نفت دیشب به دنبال گزارش رویترز که اعلام کرد، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اختلافات بین خود را حل کرده‌اند و راه برای توافق اوپک پلاس باز شده است، بیش از ۲ درصد سقوط کردند.

امارات توافق با عربستان در اوپک پلاس را تکذیب کرد

وزارت انرژی و زیرساخت‌های امارات در بیانیه‌ای که خبرگزاری این کشور (وام) منتشر کرد، اخبار درباره توافق نفتی ابوظبی با ریاض در اوپک‌پلاس را تکذیب کرد. تکذیب امارات ساعاتی پس از آن منتشر شد که رویترز گزارش کرده بود که امارات و عربستان درباره اختلاف بر سر سهم ابوظبی برای تولید نفت تا سال ۲۰۲۲ به توافق میانه رسیده‌اند. در چند روز اخیر اختلاف ریاض و ابوظبی درباره سهم اعضای اوپک‌پلاس برای افزایش تدریجی تولید روزانه به سرتیتر خبرها تبدیل شده بود. وزارت انرژی امارات عربی متحده در این بیانیه گفت:  مذاکرات سازنده هنوز بین طرف‌های مسئول در جریان است و تاکنون توافق با سازمان [اوپک پلاس] نشده است. 

اواخر وقت چهارشنبه (دیروز) خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در ائتلاف اوپک پلاس از توافق امارات و عربستان خبر داده بود. طبق آن خبر امارات سهم تولید روزانه خود برای آوریل ۲۰۲۲ را تا ۳.۶۵ میلیون بشکه در روز افزایش داده بود. آن منبع گفته بود توافق جدید ریاض و ابوظبی به معنای ادامه یافتن توافق کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۲ است. چهارم جولای جاری وزارت انرژی امارات اعلام کرده بود که ابوظبی خواستار تعویق تصمیم تمدید تصمیم سال گذشته اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت شده است. این امر با مخالفت ریاض روبه‌رو شد و اختلاف دو کشور به سرتیتر اخبار چند روز گذشته تبدیل شد. 

جهانگیری: فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسمی با عنوان «تجلیل از یاوران اشتغال محرومین» که در بانک مرکزی برگزار شد، با بیان اینکه «با تمام وجود دعا می‌کنم خداوند به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و تیم وی در دولت کمک کند تا کشور را از این شرایط سخت عبور دهند»، اظهار کرد: دولت جدید به‌زودی کار را بر عهده می‌گیرد که می‌تواند با نیروهای جدید، تازه‌نفس و ابتکارات نو و انگیزه بالا وارد شود و امور کشور را به پیش ببرد. 

جهانگیری افزود: ‌فکر نمی‌کردیم حتی هند نیز از ایران نفت نخرد و مابه‌ازایی ندهد و حتی روسیه و برخی کشورهای همسایه که برای استقلال کشور آنها از خون فرزندان خود گذشتیم نیز چنین اقداماتی انجام دادند و ما در این جنگ اقتصادی تنها بودیم و مقابله به مثل نیز نکردیم و تنها می توانستیم تحریم ها را دور بزنیم، کالاها را جابجا کنیم و با اتخاذ سیاست هایی پس از تحریم بانکی، پول خرید کالاها را وارد کشور کنیم. معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه بارها به بزرگان کشور گفته ام که هیچ کس مانند من تولید در کشور را به خوبی نمی شناسد، ادامه داد: من برای سال های متمادی، مسئول تولید بودم اما الان چه اتفاقی برای تولید کننده افتاده که تنها می تواند یک میلیون دلار مواد اولیه وارد کند؟ وقتی در سال ۹۶ برای طرف خارجی ال سی باز می کردیم در حدود ده تا ۱۵ درصد این یک میلیون دلار پرداخت می شد و کالا به بندر ایران تحویل داده می شد که با نرخ ارز ۴۰۰۰ تومانی دلار در آن سال ۴۰۰ میلیون پرداخت می شد تا کالا وارد کشور شود؛ اما امروز همان تولید کننده برای ورود یک میلیون دلار مواد اولیه باید صددرصد و با نرخ ارز ۲۴ هزار تومانی و با ریسک بالا پرداخت کند که حتی گاهی نیز این نرخ صددرصدی تا ۴۰ درصد نیز به دلیل اینکه صرافی ها به دنبال اخذ ضمانتنامه هستند، افزایش می یابد. /ایسنا

علامت دوم به بازار دلار و افت بیشتر شاخص

دنیای‌اقتصاد نوشت: "بازار ارز، سیگنال برجامی تازه‌ای را دریافت کرد تا قیمت دلار با سرعت بیشتری در مسیر نزولی حرکت کند. روز چهارشنبه،‌ اسکناس آمریکایی ۲۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید. این در حالی بود که دلار روز سه‌شنبه، افت ۱۶۰ تومانی را به ثبت رسانده بود. بر اساس صحبت‌های فعالان، افت دو روز آخر دلار تحت‌تاثیر علامت‌هایی بود که از واشنگتن به بازار ارز خیابان فردوسی ارسال شد. روز سه‌شنبه، بازار خبر احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفت و بخشی از فروشندگان به بازار وارد شدند. روز چهارشنبه نیز معافیت‌های تحریمی تازه آمریکا موجب شد که سمت و سوی انتظارات در بازار ارز تغییرات معنادارتری را تجربه کند.
 
به گزارش «ایسنا» وزارت امور خارجه ایالات‌متحده اعلام کرد، با هدف دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بخشی از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره‌جنوبی و ژاپن، از بخشی از تحریم‌های تجارت نفت ایران، چشم‌پوشی می‌کند. از نگاه فعالان، این معافیت‌ها موجب می‌شود، ایران بخشی از تقاضاهای ارزی را از طریق دارایی‌های مسدود شده در خارج از کشور تامین کند. در واقع فشار تقاضا تا حدی از روی بازارساز برداشته می‌شود و می‌تواند از دارایی‌های در دسترس خود برای مدیریت بازار ارز و مقابله با سفته‌بازان استفاده کند،‌ نه اینکه از این ارزها برای پاسخگویی به تقاضای تجاری استفاده کند.
 
در کنار این برخی باور داشتند، چنین معافیت‌هایی نشان می‌دهد که آمریکا حاضر است برای برگشت ایران به برجام از مواضع تحریمی خود به شکل عملی تا حدی عقب‌نشینی کند. این در حالی بود که در یک ماه اخیر، بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند که مذاکرات به بن‌بست خورده است. به گفته برخی فعالان، بازار با توجه به علامت ازسرگیری مذاکرات هسته ای، به چنین استنباطی رسید که شرایط برای توافق اصلی و احیای برجام در حال فراهم شدن است و معافیت‌های  جدید آمریکا، تلقی برگشت به برجام را تقویت کرد.

دلار در بازار جهانی عقب رفت

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۷۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

سرریز سرمایه های خارجی به طرف چین

داده‌های منتشره از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در شش ماه نخست امسال به ۶۰۷.۸۴ میلیارد یوان ۹۰.۹۶ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه منتهی به سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین افزایش در سرمایه گذاری خارجی طی این مدت، مربوط به کشورهای عضو اتحادیه آ. سه. آن با ۵۰.۷ درصد کل سرمایه گذاری ها و اتحادیه اروپا با ۱۰.۳ درصد بوده است. در بین بخش های مختلف، سرمایه گذاری خارجی در بخش خدمات نسبت به سال قبل ۳۳.۴ درصد و بخش فناوری ۳۹.۴ درصد بیشتر و در بخش صنعت، این رشد ۲۸.۷ درصد اندازه گیری شده است.  

وانگ شو ون، معاون وزیر بازرگانی چین، پیشتر با اشاره به تمایل شرکت های خارجی به گسترش کسب و کار خود در چین، بر تمایل دولت متبوعش در فراهم کردن فضای بهتر برای سرمایه گذاران خارجی تاکید کرده بود. متوسط سرمایه گذاری خارجی چین در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۰ معادل ۴.۵۸ میلیارد دلار بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سرمایه گذاری ۱۳۴.۹۶ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۸ و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سرمایه گذاری ۱.۸۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۰ بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمترین رقم سرمایه گذاری خارجی مربوط به ماه ژانویه با ۱۲۶.۸ میلیون دلار بود.  

بیتکوین و اتریوم صعود کردند، دوج کوین ریزش

بیتکوین جایگاه خود را در کانال ۳۲ هزار دلاری مستحکم کرد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بانک های مرکزی در جهان به دنبال تسریع در صدور ارزهای دیجیتالی خود هستند. در منطقه یورو، بانک مرکزی اروپا از ورود یورو دیجیتالی به فاز آزمایشی اولیه خبر داده است. بانک مرکزی امارات هم اعلام کرد تا پنج سال آینده از نخستین ارز دیجیتالی رسمی این کشور رونمایی خواهد شد. پیش از این نیز این کشور یک پروژه مشترک پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتالی را با عربستان تعریف کرده بود. به گزارش ایسنا، مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۶۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۲ هزار و ۷۷۲.۴۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۱۱ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۹۸۷.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۷۶ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۰۸.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۲۴ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۴۶ درصد کاهش

۶- ریپل

قیمت: ۰.۶۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۰۳ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۷۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۸۸ درصد کاهش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۱۳.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۵۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۲۰ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۱۷.۸۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۱۲ درصد کاهش

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۶
داداش هر چی می کشیم از فکرهای غلط شماهاست...
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
آقای جهانگیری حالا معلوم شد ‌که در زمینه سیاست بین الملل هیچی نمیدانید!!!!
سرنوشت افغانستان باید فراروی غرب دوستان باشد.
روی پای خودتان بایستید نه امریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
سرنوشت شوروی هم باید فراروی شرق دوستان باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
روی پای خود ایستادن یک چیزی است و با عالم و آدم در افتادن یک چیز دیگر...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
نان و پنیر رو یادت رفت
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
سرنوشت کوبا و ونزوئلا و کره شمالی هم باید مورد توجه شرق دوستان باشد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
.سرنوشت کره شمالی باید فراروی شرق دوستان باشد
روی پای خودتان بایستید نه چین یا روسیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
وابسته به چين و روسيه بشيم خوبه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اخوی بیدار شوید. دیگر در قرن هفتم زندگی نمی کنیم. امروز صحبت از دهکده جهانی است. به بیان دیگر تمام کشورها به نوعی به یکدیگر وابسته هستند . حتی آمریکا با تمام امکانات و قدرتی که دارد مسئولینشان به خوبی می دانند که باید خود را با جامع جهانی هماهنگ کنند . ایران که جای خود دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
چهل و دو سال است روی پای خودمون ایسادیم . کاش ما هم مثل امارات روی پای خودمون نمی ایستادیم و تحت استعمار آمریکا بودیم
اقای جهانگیری پس با چه امیدی از تمام دنبا قهر کرده اید
مگر همه کشورها درآمد بادآورده نفت دارند؟ اگر قرار بود نفت هم وارد می کردید چه؟
آقای جهانگیری مگر شما مسئولین فکر هم میکنید؟
اگر یکسال همگی روزه سکوت بگیرید و عمل کنید‌شاید نجات یابیم.
وقتی مملکت را بر اساس نظریات غیر علمی و مغایر با علم نوین اقتصاد اداره می کنید و اطلاعی از ارتباط جهانی و پیوستگی اقتصاد دنیا و در هم تنیدگی آن ندارید طبیعیه که اینگونه بگویید...
آقا جان شما از فکرهایی بگو که می کردین!نه از فکرهایی که نمی کردین!اصلا خدایی فکر هم می کردین!؟
آقای جهانگیری کلا مگر مسئولین ایرانی فکر هم می کنن
کدوم کاری بوده که قبلش فکر کرده باشن
اول انجام می دن بعد که به مشکل خورد دوباره یه راه دیگرو امتحان می کنن
جناب جهانگیری چرابرای حاکمیت سیاسی خودنان کاری می کنید که مردم ایران به تحریم بیفتندمگر مدت عمر انسان چند سال هست که تماما باید درجنگ وتحریم و...بگذرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
چرا نمی روید دنبال کسانی که مخالف برجام هستند و از تحریم ها نان می خورند!حالا خودشان دنبال برجام خود خواهند رفت!؟
جناب جهانگیری بجای فکر کردن در فضای غیر واقعی اگر بیشتر بر چگونگی مبادلات اقتصادی جهانی متمرکز میشدید میدید که نه تنها هند بلکه چین و روسیه هم با اکراه و بند بازی معامله میکردند و سود انان از این نعامله ضررهای احتمالی انان را پوششش میداد جهان بر مبنای تعاملات اقتصادی حرکت میکند نه ایدئولوژی و نه احساسی
آقای جهانگیری سوالهایی کردی که جوابش را تو باید بدهی. مگر دولت نهم و دهم را به همینها متهم نمی کردید این شما بودید قرادادی بستید که آخرش این بود سال نود وشش که برای رای آوردن قیصریه را آتش زدید که ترامپ بر سر گار بود و اگر ننی دانستید چه خواهد مرد که سیاست نمی دانستید و اگر می دانستید و توان خودتان را هم که می دانید بس اینو اسمشو چی میشود گذاشت....
......کشوری که بسیاری از معاملات خارجی اون با آمریکا و اروپاست ،مشخصه که نمیاد آمریکا رو ول کنه ایران رو بگیره ....
وقتی هند از ایران نفت نخرید، بلافاصله توافقات با هند و واردات برنج و چای از هند را متوقف میکردید تا دیگه از این غلطها نکنند. مشکل از سیاستهای شما است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
لابد همین برنج آشغال رو هم از جای دیگه نمی شد خرید
شماها اصلاً مگه فکر هم می کنید؟!
فاصله میان کسی که فکر می کنه با کسی که فکر نمی کنه فرسنگهاست! این دو هیچ وقت همدیگر رو درک نمی کنند و نمی فهمند!
یعنی چی فکر نمیکردم هند نفت نخره .
مرد حسابی دولت که یک نفر معمولی نیست که فکر کنه یا نکنه . شما نماینده یک کشوری نمیشه چیز به این سادگی را نتونی حتی درصدی بهش احتمال بدی...... این حرفها خیلی عامیانه است
آقای جهانگیری خیلی چیزارو فکر نکردین که اینگونه شدیم.
اشکای نداره آقای جهانگیری خودمون برا خودمون میفروشیم‌و سودشو میبریم.
مگر میشه در عالم سیاست آدم چیزی رو فکر نکنه . البته شما میتونین.
اقاي جهانگيري همش حرف، چرا در اعتراض به كساني كه اين وضع به وجود اوردن واسه ملت استعفا ندادي؟ اين ميزي كه به قول شما قدرت عوض كردن منشيشو هم نداشتيد انقد ارزشمند بود.
دلار مگر به برجام و اینها ربط داره همه سیگنال های آن داخلی هست و دست خود دولت هست..!!
ترامپ بهترین بود برای امتیاز گیری وحل مناقشات.منتها اصلا قرار نیست با آمریکا رابطه برقرار شود و اینها همه هزینه است
میگه فکر نمی کردم هند هم نفت نخرد!! پس چه فکری میکردی
جهانگیری جان شما اصول و تغییر پارادایم های جهانی اقتصاد را نفهمیدی.همین 15 درصد که می گویی هم فقط برای بخش دولتی بود و شما اصلا نفهمیدی که از الف تا ی همه فعالیت های اقتصادی کشور باید توسط بخش خصوصی به دور از رانت و فساد دولتی اداره شود.نفهمیدی باید پول نفت را فراموش کنید و این پول فقط برای سرمایه گزاری در توسعه است نه حتی برای واردات غذا و دارو چه رسد به تامین بودجه دولت بی خاصیت و فربه و همه واردات باید با ارز صادرات بخش خصوصی با نرخ بازار تامین مالی شود و به دور از دسترس و دخالت دولت باشد.به یمن و برکت تحریم دیگر پول مفت برای حرکات پوپولیستی ندارید و واردات هیچ چیزی دیگر توجیه اقتصادی ندارد یا ایرانی مصرف می کنیم و یا مصرف نمی کنیمحتی غذا .دیگر نمی توانید با دلار 4200 تومانی تولید ملی را نابود کنید و دستتان از قیمت گزاری دستوری کوتاه شده است که اخرین ان شیر بود.یا کشتار گاوها و یا قطع دخالت دولت فقط این زبان برای شما قابل درک است.
حالا باور کرده آقای جهانگیری یا نه هنوز؟
"فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد" این جوابی است که یک دولت مرد به مردم می دهد منم فکر نمی کردم
پس فرق تویی که 40 ساله کارت مدیریته با ما چیست ؟ پس تو برا چی حقوق می گیری؟
ترامپ از خیلی از پیمانها خارج شد. اروپایی ها با ترامپ چی کار کردن؟ قطعا اونا برنامه داشتن و مشکلی هم براشون پیش نیومد. ولی شما با بی برنامگی زندگی یک مملکت را از بین بردید...
جناب جهانگیری بجز ایران تمام کشورهای جهان بر اساس منافع ملی خود روابط سیاسی و اقتصادی را تنظیم میکنند. شماها سالهاست که منافع عراق و سوریه و... را برمنافع ملی مردم ایران ترجیح داده و مملکت را به اینروز درآورده اید و عجیب آنکه انتظار داشته اید که دیگر کشورها هم مثل شما ها عمل کنند. خیلی خیلی خیلی عجیب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
طنز ماجرا اینه که فکر نمیکردند ولی به حرف مردم در ابان و دی که نه تنها فکر بلکه فریاد زدند نیز گوش نکردیدو استعفا ندادید
بله آقای جهانگیری کشوری که برای نخبگان خود ارزشی قایل نیست و هر کدام را با انگی بیکار، خانه نشین، سرخورده و ...مینماید مجبور خواهد بود که حتی غذای دام و انسان خود را وارد کند آنهم با این همه زحمت برای بدست آوردن پول صادرات نفت و مواد خام و ...
البته شما مدعی نباشید که صنعت را خوب میشناسید. شما متهمید به ترک فعل، کم کاری، عدم تلاش برای همجوشی صنعت، ...
خدایی باید از دولت روحانی که در این 8 سال سخت باوجود فشارهای خارحی و سنگ اندازی بعضی از داخلیها توانستند با دست واقعا خالی جلوی از هم پاشیدن اجتماعی و سیاسی و اخلاقی این جامعه را گرفت مطمئنم گروهی بدون توجه به واقعیت ها به عمد یا از روی بی اطلاعی شروع به شکایت میکنند ایکاش واقعیت ها را ببینیم و انصاف داشته باشییم
اصولا فکر نکنید . فکر کردن خسته تان میکند
جناب اقای جهانگیری....این حداقل انتظار از شما بود که با مکانیسم سیاست کلان در دنیا آشنا باشید.ضمن اینکه خیلی ها گفتند ونوشتند که کشور ها چون به منافع ملی خود را در اولویت قرار میدهند.در دوستی یادشمنی با کشور ها نیز از این زاویه ورود پیدا میکنند
اقای جهانگیری فقط بروید به ایام بازنشستگی فکر کنید
والسلام
من شهروند عادی و سایر مردم میدانستند کشورها از امریکا پیروی نیکنند ان وقت شما نمی دانستید؟؟؟؟؟؟
عراق که این همه ایران کمکش کرده از خزانه داری امریکا پیروی میکند چون نمی خواهد تحریم شود منتهی ما با جان و دل رفتیم تو دل تحریم و شما هم قول ارز ۴۲۰۰ دادید و فاجعه خالی شدن ذخایر ارزی رخ داد.
ادعا فرمودید ذخایر طلای کشور عالی است و همتی هم گفته اقدامات من باعث ان شده!!!!!!
میدانید این ذخایر چگونه پرشده؟؟؟با چاپ پولهای بدون پشتوانه و سهام های حباب گرفته را به مردم انداختن و قیمتهای دستوری طلای مردم را در ایام کرونایی به مفت ترین قیمت خریده اید و حاصل ان تورم ۷۰ تا ۸۰ درصدی فعلی است
مرحبا
دست مریزاد
۵ سال بعد: فکر نمیکردیم کرونا باعث فوت چند صد هزار یا حتی میلیون ایرانی بشه....الان فکر کن..واکسن درست حسابی بیار..حالا گذشته ها رو که نمیشه کاری کرد...بیمارستانا پرن و خود بهشت زهرا میگه ۳ شیفته داره کار میکنه!!! الان که میتونی یه کاری بکن مردم اواره مرز کشورای همسایه نشن برا یه واکسن ۵ دلاری
لمروز هندوانه کیلویی ۱۰۰۰ تومان روش رفته
خسته نباشند دلاوران
یک هندوانه ۷۰۰۰۰ تومان دربیاید!!!!!!!!
چرا وزارت بازرگانی یا صمت جوابگوی وضع موجود نیست؟؟؟
ایا هندوانه ها دارد به امارات صادر میشود که نرخ ان گران شده؟؟؟؟؟؟؟
بابا ۷۰ درصد محولات کشاورزی باید با نرخ یارانه ای باشد و ۳۰ درصد را صادر کنند تا مردم بدبخت خود کشور بتوانند یک چیزی بخرند.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اخوی کلمه منحوس یارانه را برای همیشه فراموش کن ما فقط یک نرخ داریم آنهم نرخ روز بازار است تنها عامل کم یا زیاد شدنش هم کل حجم پول توی جیب مردم است اگر زیاد شود به همان نسبت این نرخ گران می شود یا حتی بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
تقصیر اونهاییست که وقتی احمدی نژاد گفت هدفمندسازی یارانه ها رگ گردن کلفت کردند و تشویقش کردندبه بهانه 45/500 تومن همه کالاها صد برابر گران شدند
با جلو زدن چین از آمریکا برای ما فرقی نمی کند چون بیشتر بانک ها و بیمه ها و خیلی از چیزهای بین المللی خدمات که برای تحریم استفاده می شوند در آمریکا و انگلیس هستند. چین هم نمیتواند از پس هزینه ها به آمریکا بر بیاید و آمریکا در 100 کشور پایگاه دارد و هم در ناتو عضو است
دلار برود یرو می آید و اگر هم یرو برود پوند می آید. برای ما چین و روسیه فرج نیست
ما غرب دوست یا شرق دوست نیستیم برای ما سرنوشت ایران و مردم ایران از همه چیز مهم تر هست ولی یک چیز برای کسانی که خودشان را به آن راه زدند جهان الان جهان ارتباط هست باید به همه افزار احترام بگذاریم با مرگ بر این وآن پیشرفت نمی کنیم با قهر کردن و تو کنج خود نشستن و عده‌ای را ملامت کردن پیشرفت نمی کنیم ما از پیامبر که مسلمان تر نیستیم پیامبر هم بخاطر منافع اسلام و مسلمانان با کفار مذاکره کرد الان تمام منافع ایران را برای چیزهایی گرو گذاشتید که اصلاً به ایران ارتباط ندارد
چرا مسکن نساختید اقای جهانگیری
تیم سیاست خارجی پس چکار می کرد ؟ عرضه یک تحلیل هم نداشت ؟ که به شما بگوید اوضاع چطور می شود ؟
جناب جهانگيرى مشكل شما همين است كه فكر اشتباه در راه اشتباه داريد. اجازه بدهيد كسانى كه زبان دنيا را بلد نيستند كار را به انجام برسانند بدون التماس.
آقای جهانگیری یادتان رفته ازقدیم میگفتیم ؛ هرکه بفکرخویشه
کوسه بفکرریشه شمامطمئین باشیدکه تمام کشورهای دنیا بفکر
منافع خودشانند البته ما گاهاً بیشترازفکرمنافع خودمان بفکرمنافع دیگرانیم وآخربابی اعتنائی آنها کلاه سرمان میرود ولی حتی شماهم بفکرمنافع خودتانید وکاری به صلاح ومصلحت ماندارید
شما کلا فکرنمیکنید وگرنه به جای کاشت هندوانه غذای دام طیور کشت میکردید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
درست میگویدما کی باشیم که هندوانه میل کنیم ماهمان خوراک دام وطیورمیخوریم کیف میکنیم به اتفاق ناشناس محترمی که این نظرراداده اند واقعاًماراچه به هندوانه وخربزه چه ایرادداردکاه ویونجه بخوریم؟
آقای جهانگیری بسیاری از موارد دیگر را هم که فکر نمی کردید یکی یکی اتفاق افتاده یا خواهد افتاد. یکی از این موارد این بود که فکر می کردید آمریکا به خاطر نفت به دست و پای شما خواهد افتاد اما حتماً متوجه شده اید که خیر چنین نشد بلکه خود آمریکا تبدیل به صادر کننده نفت شد.
جهانگیری: فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد
جناب جهانگیری متاسفانه هنوز پس از سال‌های در مسولیت های مختلف انتظار شنیدن این حرف از شما بسیار بعید بود.
هندی ها منفعت طلب ترین و فرصت طلب تریت ملت دنیا هستند، مردمی که به همدیگر رحم نمیکنند و حداقل در صد زیادی از مردمش گرسنه در خیابان ها میخواهند.به هیچ‌وجه نمی‌شود در معامله بر روی یک نفر هندی حساب کرد.در کل هندوستان حتی صد نفر انسان صادق نمی توانید پیدا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
کلا امثال شماها هر بار یک کشوری با ما ختلااف پیدا کند در مورد تمام مردمش همین حرف را میزنید یکبار روس ها یکبار ترک ها اعراب که همیشه از نظر شما بد هستند غربی ها چینی ها. برادر همه بر اساس منافع خود سیسایت کشور را میچینند مثلا چرا هندی ها باید تحریم آمریکا را ؟؟بخاطر ما بجان بخرند
"فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد" ولی ما فکر نکرده هر آشغالی را از آنان و چینی ها خریدیم و به وارد کنندگان هم ارز مفت جهانگیری دادیم. از سنگ قبر بگیر تا تسبیح و سنگ پا و غذای سگ. بدتر از همه، اجناسی را که خودمان هم می تواستیم تولید کنیم را وارد کردیم و تولید کننده را به خاک سیاه نشاندیم.
مشکل گذشته و حال و آینده کشورما از همین فکر نکردن است هم مسئولان و هم مردم
جناب جهانگيري يك سياست مدار و معاون رييس جمهور بايد به سناريو صفر هم فكر كند و براي آن راه حل داشته باشد متاسفانه شما عادت به فكر كردن نداريد
ببین در عالم تجارت اینکه بگویی من محصولی دارم که بسیار مورد نیاز دنیاست اما نمیتوانم بفروشم مضحک ترین شوخی عالم است فروختن نفت کار شما نبود و ساختار فاسد دولتی مانع آن است که بفهمید فروختن هنری است که حتی از تولید کردن و تامین کردن مهم تر است حتی در شرایط عادی چه برسد به شرایط تحریم حالا میخواهی یک مشت حقوق بگیر دولتی بشوند تاجر دورآن تحریم؟نه برادر فروختن نفت در شرایط تحریم کار تجار بزرگ و با نفوذ ومافیای جهانی در این صنعت با پرداخت حق الزحمه کلان ایشان است نه کار اقتصاد دولتی و بازرسی کل محور
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
بعنی بهتراست تحریم. باشیم ودستمان دردست مافیای جهانی باشد منظورشمااین است یانظرشمارامانمیفهمیم خوب ماکه داریم ب ز یادت رفته یک پاپاسی پس ندادهمه‌راخوردآب هم رویش
جهانگیری : فکر نمی کردیم هند از ما نقت نخرد .
ناصر همتی می‌گفت یکسری لوازم خریدیم پولمون گرفتن و لوازم ندادن . یک هست از ایران فرستادیم گفتیم آقا یا لوازمی که خریدیم بدید یا پولمون حداقل گفتن یک لحظه صبر کن زنگ بزنم اتاق بازرگانی با آمریکا ببینم اگر چی میگه . بهش میگم آخه زنگ بزنی خب معلومه میگه نه تو برو پول مارو وردار بیار . میگه من میتونم پولتون و واریز کنم ولی آمریکا شمارو تحریم کرده و من نمیخوام روابطم بخاطر شما با آمریکا خراب کنم !
این کشور کره جنوبی بود ، چین و عراق هم همینطورن . چین درسته در بعضی مسائل با آمریکا مشکل داره ولی حجم تجارت آمریکا و چین تو ۱ سال از یک خاورمیانه بیشتره . معلومه هیچ کشوری بخاطر شعار مرگ بر آمریکا که ما می‌دیم حاضر نیست روابطش با شرکاش خراب کنه .
الان همین ترکیه ، بقدری روابط با اروپا و آمریکا خوبه و حجم سرمایه گذاری توش بالاست توسط اینها که هر روز داره پیشرفت می‌کنه . اون وقت شما یک واکسن درست تزریق نمی کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
یعنی اردوغان آدم خوبی است و سیاست او خوب است؟ یک نفر شبیه او پیدا کنیم؟ مثلا لازم شد با اسرائیل رابطه داشته باشیم و دنبال امپراطوری عثمانی باشیم و کشتار ارامنه را انکار کنیم و به عراق و سوریه لشکر بکشیم و به امریکا در عراق و افغانستان کمک کنیم! یعنی در کل وارد معاملات استعماری و کشور گشائی باشیم!؟
اصلا شما فکر هم دارید ؟ ...
جهانگیری: فکر نمی‌کردیم حتی هند از ایران نفت نخرد
جناب آقای جهانگیری همه کشور های دنیای آول منافع ملی خود را مد نظر قرار میدهدند الی ایران که خود را منجی دیگر کشور ها میداند.
در معامله و تجارت با کشورهای هندوستان، نیجریه،، آفریقای جنوبی، روسیه و تا حدی چین می بایستی بسیار با احتیاط عمل کرد چون در نهایت شما بازنده هستید اگر دقت نکنید.
ولی مردم عادی همه میدونستن که سنبه آمریکاپرزوره ودرضمن هیچکس حتی چین وهندوروسیه هم حاضرنیستندبازاروسیع وپرپول امریکاراباکشوری عوض کنندکه فردایش معلوم نیست ‌تازه خطرتحریم امریکاهم قویاوجودداشت ودارد!
قیمت نفت کاهش یافت
من روشی را پیدا کردم که نفتای با اکتان بسیار پایین را بدون نیاز به پالایشگاه با مواد افزودنی به بنزین با اکتان ۸۳ تبدیل و صادر کرد،
قابل توجه کسانی که افراد متخصص را تحویل نمی گیرند.
شما مگر دوستی برای ایران گداشتید هستی مملکت را به باد دادید حالا گله میکنید که هند هم از ما نفت نمب خرد
جناب جهانگیری این که شما نمی دانستید در اینده دوستانتان شما را تنها می گذارند عمق فاجعه سیاست خارجی و پیش بینی دولت شماست مردم عادی این را می دانستند الان که می گویند دوستی با روسها و چینی ها عاقبت خوبی ندارد مگر توجه می کنید چند سال بعد هم سلک شما می اید و می گوید ما نمی دانستیم روس ها و چینی ها سر ما کلاه بدارند
جناب جهانگیری اگر یادتان باشد چه جوری هند ماشین های جیپ را به ایران انداخت که نمیشد بالای ۸۰ کیلومتر سرعت گرفت.
جناب جهانگیری روی هند و چین و روسیه و ترکیه هیچوقت حساب باز نکنید.
این همه سال مردم رو توو بدبختی نگه داشتین تازه میگین هیشکی تحویلمون نمیگیره!؟
اصلاً شما ها فکر هم میکنید ؟ میگه هند مغز خر خورده بیاد آینده کشور ش رو با ایران گره بزند!
بیچاره ما ملت که شما تصمیم گیرندگان ما هستید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان