بازدید 11947

توضیحاتی درباره اشاره روحانی به اصل ۶۰ قانون اساسی

معاون پارلمانی رییس جمهوری درخصوص اشاره رییس جمهور در جلسه هیات دولت به اصل شصتم قانون اساسی گفت: این اصل تصریح دارد که اعمال قوه مجریه جز در اموری که در قانون اساسی مستقیما به عهده رهبری گذارده شده، بقیه امور اجرائی و اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و وزراء است.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۶ 15 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، حسینعلی امیری در پاسخ به سوالی درباره این که اشاره امروز رییس جمهور به اصل شصتم قانون اساسی در هیات دولت چه بود افزود: قانون اساسی امورات کشور را در سه دسته قرار داده است. امورات کشور یا از جنس قضاوت و داوری است که در صلاحیت قوه قضاییه قرار گرفته یا جنس تقنینی دارد که در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است، دسته سوم جنس کار نه قضایی است و نه تقنینی، بلکه جنس کار اجرائی است.

وی ادامه داد: اصل شصتم قانون اساسی تصریح دارد که اعمال قوه مجریه جز در اموری که در قانون اساسی مستقیما به عهده رهبری گذارده شده، مثل نصب و عزل فرماندهان ارشد نیرو‌های مسلح، یا مثلا نصب و عزل رئیس سازمان صدا و سیما، موارد اجرائی اصل ۱۱۰ قانون اساسی، بقیه امور اجرائی و اعمال قوه مجریه از طریق رئیس جمهور و وزراء است.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: اصل ۵۷ قانون اساسی نیز به اصل تفکیک قوا صراحت دارد. انحصار اعمال قوه مجریه به شکل عام و یا نسبتی خاص با توضیحی که عرض کردم در اختیار مقام رهبری، رئیس جمهور و وزراء است. از منظر حقوقی امور اجرائی اموری هستند که مستقیما وضع قاعد‌های عمومی نمی‌کنند بلکه بر حسب مورد و مصداق بر اساس قواعد و اصول عام الشمول نسبت به مصادیق تحمیل می‌شوند؛ لذا این موارد جنبه مصداقی و عملیاتی دارند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد اشاره امروز دکتر روحانی ریاست محترم جمهور به اصل شصتم قانون اساسی راجع به مذاکرات برجام و مصوبه مجلس در آذرماه سال گذشته با وضع قانون اقدام راهبردی بوده است.

امیری اضافه کرد: رییس جمهور مذاکرات را عموما از جنس کار اجرانی می‌دانند که روزانه و مستمرا توسط دولت و وزارتخانه انجام می‌گیرد و مذاکرات برجامی هم مثل بقیه مذاکرات أست، که با وضع قانون مذکور، مجلس شورای اسلامی به یک امر اجرائی ورود کرد و آقای رئیس جمهور بار‌ها بر از دست رفتن فرصت‌ها برای رفع تحریم‌ها با اشاره به موانع اعمال قوه مجریه تأکید داشته‌اند و امروز هم به این امر تأکید داشتند.

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: رییس جمهور معتقدند که چنانچه در رابطه با مذاکرات برجامی و تحریم‌ها اصل شصتم قانون اساسی تمام و کمال اجرائی می‌شد و دولت مبسوط الید بود در ماه‌های پایانی سال گذشته مذاکرات به نتیجه رسیده بود و تحریم‌ها برداشته شده بود و امروز شاهد مشکلات ناشی از به اتمام نرسیدن مذاکرات برجام و همچنین نپیوستن به FATF و عدم امکان مراودات بانکی کشورمان با بانک‌ها و مؤسسات مالی دنیا نبودیم. صحبت‌های امروز آقای رئیس جمهور در اشاره به اصل شصتم قانون اساسی معطوف به این موضوع بود که توضیح دادم. شاید خود رییس جمهور هم در فرصت مناسبی به توضیح موضوع بپردازند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات دولت گفت:‌ای کاش همه ما روی اصل ۶۰ قانون اساسی می‌رفتیم و همه به اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، در این صورت شرایط ما شرایط دیگری بود. ما در اسفند مذاکره می‌کردیم و تقریباً به همین نتیجه که اخیراً وزیر امور خارجه ما در یک گزارش بسیار خوبی به مجلس شورای اسلامی در ۴۴ صفحه برجام، دوران ترامپ، ایستادگی و مقاومت ملت و مذاکرات را بیان کرد، می‌رسیدیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها