بازدید 4972

توصیه سازمان‌شانگ‌های به‌طرف‌های‌درگیر در‌افغانستان

وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خواستار خویشتنداری طرف‌های مناقشه در افغانستان از بکارگیری زور و اقداماتی شد که منجر به بی ثباتی اوضاع این کشور می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ 15 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از رسانه‌های روسی در بیانیه مشترک وزیران خارجه عضو سازمان شانگ‌های در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آمده است: از همه طرف‌های درگیری در افغانستان مصرانه می‌خواهیم از بکارگیری زور و اقدامات نظامی که وضعیت این کشور را بی‌ثبات‌تر می‌کند و پیامد‌های غیرقابل پیش بینی برای کشور‌های همسایه افغانستان داشته باشد بپرهیزند.

این بیانیه تصریح کرد: وزیران خارجه عضو سازمان شانگ‌های خواهان افغانستانی مستقل، بیطرف و یکپارچه هستند که صلح و آرامش و فضای دمکراتیک بر آن حاکم باشد.

این بیانیه افزود: مطابق با اصول پذیرفته شده و معیار‌های حقوقی بین‌المللی در وهله اول منشور ملل متحد، کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های بر احترام به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تاکید دارند.

در بیانیه آمده است: کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های مصمم به کمک به افغانستان هستند تا این کشور عاری از تروریسم و جنگ و قاچاق مواد مخدر باشد.

وزیران خارجه کشور‌های عضو سازمان شانگهای، دستیابی به صلح در افغانستان را از عوامل کلیدی امنیت کل منطقه خواندند.

این بیانیه تصریح کرد: کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های بر آمادگی برای توسعه همکاری‌ها با افغانستان در زمینه مبارزه با چالش‌ها و سایر تهدید‌های امنیتی منطقه در وهله اول تروریسم تاکید دارند.

اجلاس وزیران خارجه سازمان همکاری شانگ‌های روز‌های ۱۳ و ۱۴ ژوئیه برابر با ۲۲ و ۲۳ تیر در شهر دوشنبه برگزار می‌شود، که در آن بطور سنتی مسائل مربوط به مقدمات اجلاس سران این سازمان را بررسی می‌کنند، اما این بار مساله امنیت افغانستان و طرح کمک به این کشور در شرایطی که آمریکا نیرو‌های خود را پس از ۲۰ سال از این کشور خارج می‌کند یکی از اصلی‌ترین محور‌های این مذاکرات است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اجلاس سازمان شانگ‌های در دوشنبه حضور دارد.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه طالبان به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون ۹۵ درصد نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر