بازدید 36481
پیمانه اقتصادی

خبر خوش رئیس سازمان بورس برای سهامداران متضرر/ جهش ۱۴.۳ درصدی اقتصاد سنگاپور، در مسیر ریکاوری بعد از کرونا/ نگرانی از تورم آمریکا بورس های جهانی را پایین کشید/ ضربه کاهشی دلار به سکه/ قیمت خودروی جدید ایران خودرو اعلام شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، تورم آلمان کمتر شد، قیمت نفت خام پس از رشد دیشب افت کرد، کاهش نرخ دلار در معاملات امروز، افزایش حجم تجارت روسیه و آمریکا علی‌رغم تحریم‌ها و هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره جنگ قیمت نفت را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰ 14 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، تورم آلمان کمتر شد، قیمت نفت خام پس از رشد دیشب افت کرد، کاهش نرخ دلار در معاملات امروز، صعود جهانی دلار در بازار جهانی، افزایش حجم تجارت روسیه و آمریکا علی‌رغم تحریم‌ها و هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره جنگ قیمت نفت را در بر دارد.

روند شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۱۴ واحدی معادل ۰.۰۳ درصد به یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۹۲۱ واحد رسید، امروز و در زمان انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت ۴۸۲ واحدی مواجه شده است.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۸۶۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۰۲ درصد معادل ۲ هزار و ۳۱۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۹۱۷ تومان رسیده است.

خبر خوش رئیس سازمان بورس برای سهامداران متضرر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اینکه افرادی سهامی را بالاتر از ارزش واقعی آن خریداری کردند، یک ناراحتی ایجاد می‌کند و اینکه مجبور شوند همان سهام را کمتر از قیمت واقعی آن به فروش برسانند، ناراحتی مضاعفی را به ویژه برای سهامداران خرد موجب می‌شود؛ بنابراین طرحی را به اجرا رساندیم، مبنی بر اینکه کسانی که تا اردیبهشت ۱۴۰۱ پرتفوی خود را حفظ کنند، می‌توانند از تضمین سود ۲۵ درصدی استفاده کنند.  دهقان دهنوی در پاسخ به منتقدانی که معتقدند این طرح شبیه به سود بانکی برای سپرده گذاران است، اظهار داشت: این دیدگاه تحلیل اشتباهی است، چون هم اکنون امکان اختیار فروش تبعی روی سهام وجود دارد و بسیاری از ناشران برای اینکه از سهام خود حمایت کنند، اوراق اختیار فروش تبعی منتشر می‌کنند و اطلاعیه آن هم در کدال ثبت می‌شود.

نگرانی از تورم آمریکا بورس های جهانی را پایین کشید

شاخص های مهم بورسی در اروپا و آمریکا به دنبال انتشار آمار تورم آمریکا ریزش کردند. به نقل از بلومبرگ، نرخ تورم آمریکا همچنان به طرز نگران کننده ای رو به افزایش است: متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دوازده ماه منتهی به ژوئن با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۵.۴ درصد رسید.  این نرخ تورم که ۰.۵ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سیزده سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته، به گونه ای که تورم بنزین به ۴۵.۱ درصد رسیده است.

در وال استریت همه شاخص ها نزولی بودند، تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۹۲۳.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۴ درصد ریزش تا سطح ۴۳۷۵.۴۶ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۵ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۶۹۷.۵۴ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۲۴.۷۲ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۰۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۸۹.۶۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۰۱ درصدی در سطح ۶۵۵۸.۴۷ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۳۸ درصد پایین رفت و به ۸۶۹۴.۸۰ واحد رسید.

تورم آلمان کمتر شد

نرخ تورم آلمان بار دیگر به ۲درصد نزدیک شد. نرخ تورم آلمان در ماه ژوئن بالای نرخ هدف گذاری شده ۲درصدی باقی مانده است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۲.۳ درصد بوده که ۰.۲ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم که یکی از بالاترین تورم های ثبت شده در ۱۰ سال اخیر در این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته که نرخ تورم آن به ۹.۴ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش خدمات  به ۲.۰ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۱ برابر با ۲.۱۱ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است.

جهش ۱۴.۳ درصدی اقتصاد سنگاپور، در مسیر ریکاوری بعد از کرونا

گزارش وزارت تجارت و صنعت سنگاپور منتشر شد و نشان داد اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم امسال با جهش قدرتمندی همراه شده و از بدترین افت اقتصادی خود که در سال گذشته به علت پاندمی کرونا به آن دچار شده بود بازگشته است. طبق این گزارش اقتصاد سنگاپور ۱۴.۳ درصد در سه ماهه دوم امسال نسبت به سال گذشته جهش کرده است که این بزرگترین جهش اقتصادی سه ماهانه این کشور در یازده سال اخیر است. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند که اقتصاد سنگاپور در سه ماهه دوم امسال حداکثر ۱۴.۲ درصد رشد کند. اما این رشد قدرتمند به علت مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته بوده است که اقتصاد تحت فشار پاندمی کرونا متوقف شده بود. طبق گزارش این وزارتخانه اقتصاد سنگاپور نسبت به سه ماهه اول امسال ۲ درصد افت کرده است. علت این افت هم این است که سنگاپور در مواجهه با موج جدید کرونا، محدودیت‌های فاصله گذاری اجتماعی جدیدی را از اواسط ماه می آغاز کرده است.

قیمت نفت خام پس از رشد دیشب افت کرد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، چهارشنبه، در حالی تحت تأثیر نگرانی از موج جدید کرونا در جهان افت کرد که دیشب در انتظار کاهش ذخایر نفت آمریکا و خوش‌بینی به بازگشت تقاضای سوخت، رشد کرده بود. تا ساعت ۸:۲۱ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت از بنچ‌مارک جهانی برنت ۰.۳۵ درصد افت کرد و به ۷۶.۲۳ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب تا ۷۶.۴۹ دلار بالا رفته بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا هم ۰.۴۵ درصد پایین آمد و به ۷۴.۹۱ دلار بازگشت. این شاخص در معاملات دیشب در ۷۵.۲۵ دلار بسته شده بود. انتظار می‌رود گزارش عصر امروز اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان دهد، ذخایر انبارهای نفت و انبارهای بنزین آمریکا برای هشتمین هفته متوالی افت کرده باشد. عامل دیگری که به شاخص‌های نفت خام فشار می‌آورد این است که همچنان سیاست‌گذاری آینده اوپک پلاس بعد از بی‌نتیجه ماندن اجلاس اخیر این گروه، نامشخص است.

هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره جنگ قیمت نفت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود هشدار داد بازارهای جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه می شوند مگر این که تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند.

کاهش نرخ دلار در معاملات امروز

جدیدترین قیمت‌ها از صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور نشان می‌دهد، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به نرخ ۲۳۹۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۴۳۸۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ارزان‌تر شده است. برخی معامله‌گران افت دلار را به احتمال ازسرگیری مذاکرات نسبت دادند و عده دیگری باور داشتند، کاهش تقاضا‌های حواله‌ای موجب شده است که اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

ضربه کاهشی دلار به سکه

دیروز، افت قیمت دلار موجب شد که فروش‌ها در بازار سکه نیز به شکل معناداری افزایش پیدا کند. فلز گرانبهای داخلی دیروز ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. در برخی مقاطع روز، سکه حتی در کانال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نوسان کرد،‌ ولی به نظر می‌رسد نوسان اونس طلا بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلار موجب شد که معامله‌گران، سکه را در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نگه دارند.  تحلیلگران فنی تاکید دارند که فلز گرانبهای داخلی با از دست دادن حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با دور جدیدی از افزایش فروش‌ها مواجه خواهد شد. سکه برای اینکه بار دیگر با افزایش معنادار قیمت مواجه شود، نیاز دارد که از مقاومت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عبور کند. /دنیای اقتصاد

صعود جهانی دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۴۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

قیمت خودروی جدید ایران خودرو اعلام شد

در پی تعیین قیمت رسمی خودرو تارا دنده‌ای معادل ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان توسط شورای رقابت، دعوتنامه مشتریانی که پیشتر خودرو ثبت‌نام کرده بودند، صادر شده و پس از تکمیل، روند تحویل به مشتریان آغاز خواهد شد.

افزایش حجم تجارت روسیه و آمریکا علی‌رغم تحریم‌ها

حجم تجارت بین روسیه و آمریکا علی‌رغم تنش‌های سیاسی در سه ماهه اول امسال، ۷.۷ درصد جهش کرد و به ۳.۸۸ میلیارد دلار رسید. با این حال تحریم‌های ضد روسی واشنگتن تجارت بین دو کشور را محدود کرده است. این داده‌ها از سوی موسپرام، که مجتمع سیاست‌گذاری اقتصادی و روابط املاک مسکو است، منتشر شده است. طبق این گزارش، صادرات از پایتخت روسیه به بازار آمریکا ۷.۶ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۱.۸۷ میلیارد دلار رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که در سه سال گذشته سهم مسکو از تجارت دوجانبه، تدریجی افزایش یافته و از ۳۹.۲ درصد در ۲۰۱۸ به ۵۲ درصد در ۲۰۲۰ و ۵۵.۳ درصد در حال حاضر رسیده است. صادرات محصولات صنعتی از پایتخت روسیه به بازار آمریکا به ۱.۰۲ میلیارد دلار رسیده که این ۲۹.۲ درصد بالاتر از سال گذشته است. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد، سهم مسکو در صادرات محصولات کشاورزی هم به شدت افزایش یافته است. معاون موسپرام، ولادیمیر یفیموف، می‌گوید: آمریکا همچنان به عنوان یکی از شرکای کلیدی روسیه در تجارت مانده است. طبق گزارش دفتر نماینده تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ روسیه چهلمین بازار بزرگ صادرات آمریکا بوده، در حالی که بیستمین منبع تأمین واردات آمریکا به حساب می‌آمده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
اقاي مسول 40 درصد پولم تو بورس از بين رفت پول لازم شدم و سهاممو فروختم چيو مي خواهي جبران كني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
نباید بی گدار به آب بورس می زدی. کسانی ضرر هنگفت کرده اند که در فکر سود جهشی بوده اند
اون ۹۰۰ تومن آخر قیمت تارا رو دقیقا طبق چه فرمولی بدست آوردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
هاااا این 900 تومان از همه چیز ارزشش بیشتره ، اینجوری کلی سر مردم رو شیره میمالن که آقا کارمون حساب و کتاب داره و الکی نیست !!!!!!
خبر خوش برای سهام داران بازهم برای باقیمانده سرمایه ها دانه میپاشند
یعنی میدونی بورس ترکیده سود تضمینی میخوای بدی کسی خارج نشه
ایا بهتر نیست ارزش و وزن کلمات را بی اعتبار نکنیم ...زمانیکه من سهامدار خرد در ۶۰ ٪ ضرر هستم چند سال صبر کنم تا به اصل پولم برسم.با در نظر گرفتن تورمهای کمرشکن موجود....شاید هم رییس بورس دارد بچه گول می زند....!!!!
عجیب بود معمولا خبر خوب شما این است که مالیاتی بسته ایم تا دولت به حقش برسد
ای خدا پس این دولت کی تموم میشه. خسته شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
عزیزم این دولت و اون دولت نداره. همشون یکی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
خودمون رو‌گول نزنیم به این دولت نیست با تبلیغ آدرس غلط به ما می دهند
رییس بورس خسته نشوند!!!!!
مرد حسابی مردم ۴۰۰ درصد ضرر کرده اند بعد طرف بیاید ۲۵ درصد ضررش جبران شود!!!!!!!!!!
پول مردم را همتی و دژپسند و متاسفانه سیگنال دعوت اقای روحانی به مردم برای بورس سرمایه انها را نابود کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
خیلی بی ذوقی
با این خبر خوش بورسی یاید تمام غم و اندوهات تمام شود و بروی مسافرت
تاسف انگیزه!!!!
خبر خووووووووووووش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
دولت و حکومت به هر چه دعوت کنند مردم معمولا وارونه عمل می کنند چه شد که حالا به دعوت دولت آمدید؟ نخیر دیدین دارع دو برابر دو برابر سود غیر متعارف میده هول شدید و اومدید یک دفعه بخش درشتی از سرمایه آوردید که بعد هم متضرر شدید معلومه چیزی که یک شبه دو برابر میشه فردا یا پسفرداشم نصف بشه.
باز دیگه چه دامی تدارک دیده شده؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
ضرب المثلها هم عوض شده..... باید بگن : آدم عاقل از یه سوراخ هزاران بار گزیده میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ايرانخودرو را 800 خريده الان 180 تومان است. حالا يک سال هم نگه داري با 25 درصد سود چقدر ميشود قيمت سهم يک چهارم شده يعني بيش از 400 درصد افت داشته الان تنها بعد ازيکسال انهم معلوم نيست بامبول در نيارند 25 درصد سود ميگيرد.
تورم رسمي پيش بيني شده براي سال آتي حدود 40 درصد است و بسياري از سهامهايي که تو صفهاي خريد به مردم فريب خورده انداختند از جمله خودروييها و ... قيمت شان بين يک سوم تا يک چهارم شده است. حالا بفرماييد 25 درصد انهم با وعده هاي نسيه شان چه خاکي مردم فريب خورده بر سرشان بريزند. منتهي به اين رسيدند مسئوالان هيچ کدام نه حرف و نه عملشان قابل وثوق و اعتمادند.
باز دارن دون میپاچن برای نابود کردن سرمایه های مردم.
وعده سرخرمن به این مگویند .
با تغییر دولت، اردیبهشت سال دیگه شما کجایی که به مردم وعده می دهی
اول اینکه اکثریت مردم 50 تا 90 درصد پولشون از بین رفته و این 25 درصد آنهم با این تورم و گرانی و ضرری که کردند چقدر میتونه ضررهاشون را جبران کنند
دوم با این همه بی اعتمادی چه تضمینی هست که این وعده عملیاتی شوند

در نهایت اینکه دولت بعدی که بیاد سیاست های متفاوتی دارد وقطعا شما دیگر نیستید
شما تضمین کن که ارزش پول در اردیبهشت 1401 همین چیزی است که الان است سود 25 درصد پیشکش و مردم هم نباید فریب وعده های دولت را بخورند چون در کشور ما هیچ چیز حساب و کتاب ندارد و فردا معلوم نیست مجلس و دولت چه تصمیماتی می گیرند.
هر وقت حاکمیت حساب و کتاب خودش را درست و استاندارد و منطقی کرد آنوقت باید به وعده هایش اطمینان داشت
من به جای گوش کردن به خبرهای خوش در بورس به مردم می گویم فقط با چشم باز وارد بورس شوید. دولت هم به جای این مسائل بهتر است عاقلانه و استاندارد تصمیم گیری کند و از بیراهه دنبال درست کردن بورس نباشد
بورس سالم یعنی شفافیت مالی و اقتصادی شرکت های بورسی
بورس سالم یعنی حمایت گروه ها و صنایع ضررده در بورس
بورس سالم یعنی برداشتن موانع صادرات و سالم کردن چرخه رقابت به جای قیمت دستوری شرکت ها
بورس سالم یعنی رساندن مواد اولیه با قیمت واقعی به تولید
نه اینکه بصورت صوری و با دوز و کلک بخواهید مردم را وارد بورس کنید تا با هجوم خریدار بورس بالا بکشد و یک عده را بدبخت کند و به یک عده ثروت باد آورده بدهد
یعنی باید من 8 ماه دیگه پولم را نگه دارم و منتظر باشم که آیا این آقا راست می گوید یا دروغ..خب حالا فرض کنیم که راست بگوید این 25 درصد جبران چقدر از ضررها را می کند؟ ما فقط در بورس متضرر نشدیم سهام عدالت و سرمایه ای که در صندوق های سرمایه گذاری گذاشته بودیم ... آقا این 25 درصد فقط بخش کوچکی از ضررهای ما را جبران می کند نه کل ضرر را
بورس بازیچه ایست برای سرمایه دارن/ به دلیل رفتن سیمان در بورس در عرض 1هفته سیمان 30هزار تومان گران شد/ یعنی فلج شدن ساخت و ساز ورشدن جیب سرمایه دار
حاجی بنزین در امریکا بر اساس قیمت نفت جهانی تعیین میشه،لطفا کمی سواد اقتصادی یاد بگیرید! به این تورم نمیگند،چون در امریکا هر روز بنزین ی قیمت داره
۲۹۰میلیون یا خدا با این پول بهترین ماشین تو اروپا میشه خرید...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار