بازدید 7386
۱

۹۰ درصد احیای برجام انجام شده، بجز تعهدات آمریکا

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام گفت: کار بر روی احیای برجام تقریبا ۹۰ درصد تکمیل شده، برخی موارد سیاسی از جمله موضوعات مربوط به تعهدات آمریکا باقی مانده است.
کد خبر: ۱۰۶۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲ 12 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از مسکو اولیانوف عصر روز یکشنبه به رسانه روسی گفت: مذاکرات احیای برجام در وین احتمالا حداقل ۱۰ روز دیگر و یا دیرتر آغاز خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام تصریح کرد: برنامه ایران برای تولید اورانیوم فلزی نتیجه مستقیم سیاست فشار حداکثری آمریکاست.

وی گفت: روسیه امیدوار است که واشنگتن در راستای احیای برجام از شکست‌های خود درس بگیرد؛ سیاست فشار کارساز نیست.

اولیانوف اظهار داشت: اگر توافق بر سر احیای برجام حاصل شود، تحریم‌های اصلی ایران از جمله تحریم‌های نفتی احتمالا در ماه آگوست برداشته خواهد شد.

اولیانوف در باره تاریخ جدید مذاکرات اظهار داشت: تا به امروز، هیچ کس، حتی طرف ایرانی، این را نمی‌داند. «این را می‌توان فهمید: یک رئیس جمهور جدید به تازگی در ایران انتخاب شده است، تیم جدیدی در حال آمدن است، آن‌ها برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. این مسئله برای جامعه ایران و تشکیلات بسیار مهم است. بحث‌های شدیدی وجود دارد؛ بنابراین جای تعجب نیست»

وی گفت: ما با این فرض پیش می‌رویم که هرچه مذاکرات زودتر شروع شود، بهتر است. فکر می‌کنم حداقل ۱۰ روز دیگر باشد.

روسیه با احیای برجام چه چیزی بدست خواهد آورد؟

اولیانوف در جواب این سوال کامرسانت گفت: در اینجا دو بعد بین المللی و دو طرفه وجود دارد. اگر در مورد اول صحبت کنیم، در سیاست خارجی ما مسئله منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی جایگاه بسیار برجسته‌ای دارد. این یکی از اولویت‌های ما است. احیای برجام اطمینان از برنامه مسالمت آمیز برنامه هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند، که ایران بدون شک حق آن را دارد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، که رئیس هیئت روسی در مذاکرات برجام است، گفت: اگر "توافق هسته ای" قابل احیا باشد موفقیت چشمگیری در تقویت منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود.

میخائیل اولیانوف، افزود: اگر احیای برجام عملی شود، راه برای گفت و گوی منطقه‌ای در مورد مسائل امنیتی که در آن همه کشور‌های خلیج فارس شرکت می‌کنند، باز می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون اوضاع در آنجا متشنج است. اما توجه ما به علاقه روزافزون کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای مقابله با این مسئله است و تلاشی که برای کاهش تنش‌ها؛ برقراری روابط عادی و اعتمادسازی و امنیت وجود دارد.

اولیانوف تصریح کرد: «تکرار می‌کنم؛ اگر توافقاتی در مورد بازگرداندن فرصت‌های برجام حاصل شود، شانس پیشرفت در این مسیر به وضوح افزایش می‌یابد.

وی افزود: در مورد روابط دو جانبه، احیای برجام به معنای لغو بیشتر تحریم‌های اقتصادی و تجاری آمریکا علیه ایران است، به این معنی که کار تجارت روسیه با ایران به صورت دولتی و خصوصی راحت‌تر است. این نیز یک نکته اساسی است.»

وی در مورد تعهدات آمریکا گفت: «من نمی‌توانم جزئیات مذاکرات را فاش کنم. اما برخی از موارد قبلاً به رسانه‌ها درز کرده است. به عنوان مثال، یکی از سوالات کاملاً معقول: آیا تضمین‌هایی وجود دارد که اتفاقی که در زمان دونالد ترامپ اتفاق افتاد، تکرار نشود و نتایج فاجعه باری به همراه نداشته باشد؟ این مشکلاتی دارد.»

اولیانوف اظهار داشت که آمریکایی‌ها به این واقعیت اشاره می‌کنند که قانون آن‌ها اجازه دادن هیچ تضمینی را نمی‌دهد. اصولاً من بار‌ها و بار‌ها در جلسات کمیسیون مشترک در مورد این صحبت کردم، در واقع ضمانت وجود دارد. اگر یکی از طرفین شروع به بد رفتاری کند، طرف دیگر می‌تواند بلافاصله پاسخ دهد. اگر آمریکایی‌ها شروع کنند، به احتمال زیاد ایرانی‌ها دوباره در مسیر کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای پیش می‌روند؛ و این برای همه از جمله آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند خواهد بود و بالعکس.

وی اظهار داشت: امیدوارم آمریکایی‌ها بتوانند از شکست‌های خود درس بگیرند. از این گذشته، مخالفان توافق هسته ای، به ویژه در ایالات متحده، به مدت سه سال فرصت داشتند تا اطمینان حاصل کنند که سیاست فشار حداکثر نتیجه‌ای دارد که دقیقاً برعکس آن اتفاق افتاد.

اولیانوف تصریح کرد: کار به جایی رسید که ایران برای اولین بار در عمل شروع به غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد کرد و در حال حاضر تولید فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد را آغاز کرده است.

وی افزود: «فکر نمی‌کنم کسی در ایالات متحده از این شرایط خوشحال باشد. اما این دقیقاً نتیجه مستقیم سیاست فشار حداکثری است که اتفاقاً تا امروز نیز ادامه دارد. دولت جدید ایالات متحده آمادگی دارد آن را کنار بگذارد، اما فقط در چارچوب توافق نامه‌های مربوط به احیای برجام - لغو تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود.»

وی گفت: می‌خواهم یادآوری کنم که پس از خروج ایالات متحده از توافق و شروع سیاست فشار حداکثر، ایرانی‌ها صبر و حوصله فوق العاده‌ای نشان دادند و در طول سال به طور کامل به تمام تعهدات خود تحت برجام ادامه دادند. آن‌ها فقط زمانی این اقدام را متوقف کردند که دولت ترامپ تلاش کرد تحریم نفتی را اعمال کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام گفت: کار بر روی احیای برجام تقریبا ۹۰ درصد تکمیل شده، برخی موارد سیاسی از جمله موضوعات مربوط به تعهدات آمریکا باقی مانده است.
تو سریال روزی روزگاری هم یه دیالوگ شبیه به همین بود.میگفت اسلحه به اندازه همه هست ولی فشنگ نداریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل