بازدید 12353
۵

اوضاع بحرانی جامعه پزشکی

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با ابراز نارضایتی از مشکلات عدیده پزشکان جوان، گفت: از مسئولان می‌خواهم به فکر پزشکان جوان و گروه‌های تحصیل کرده کم درآمد باشند.
کد خبر: ۱۰۶۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 11 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، ایرج خسرونیا افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد بروز مشکلات عدیده برای جامعه پزشکی به ویژه پزشکان جوان از ابعاد مختلف، آموزشی و معیشتی هستیم.

وی با عنوان این مطلب که تعداد زیادی از همکاران جوان مهاجرت به کشورهای مختلف جهان برای کار و تلاش را به ماندن و خدمت در وطن ترجیح می‌دهند، گفت: وضع حقوق و دستمزد دستیاران تخصصی رشته‌های مختلف پزشکی و پزشکان عمومی بسیار بد است و از نظر کار و مسئولیت با دشواری‌های فراوان روبرو هستند.

خسرونیا افزود: باید از خواب غفلت بیدار شویم و به فکر سرمایه‌های آینده پزشکی ایران باشیم، جوانان ما سرمایه‌های آینده هستند و هرچه برای آنان هزینه کنیم این هزینه سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است. پزشکان عمومی در کنار همکاران متخصص خود با درآمد بسیار کم در اقصی نقاط ایران با انواع بیماری‌ها به ویژه امراض عفونی در حال جنگ هستند. اگر چه عده زیادی از پزشکان سالانه از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور فارغ التحصیل می‌شوند ولی با این وضعیتی که برقرار است قبل از پیوستن به جرگه طبابت، منفعل شده و یا از مملکت خارج می‌شوند؛ بدین ترتیب در آینده نه چندان دور با کمبود حتی پزشک عمومی مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسئولین هنوز فکر جدی برای کمک به پزشکان جوان نکرده اند، گفت: پزشکان جوان و پزشکان عمومی دست به هر کاری که می‌زنند چون ممکن است با سایر گروه‌ها و تخصص‌ها تداخل به وجود آید، پیوسته مورد انتقاد، تذکر و برخورد قرار گرفته اند. باید سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، الگوهای درمانی را منطبق با تحصیل و کوریکولوم آموزشی تدوین و مورد اجرا قرار دهند.

خسرونیا ادامه داد: هر پزشک بر اساس هر آنچه آموخته و برای آن در دانشگاه آموزش دیده است، باید بتواند به بیماران و مردم خدمت کند. تداخل و نزدیکی برخی رشته‌ها با یکدیگر موجب می‌شود که پزشک نتواند با دست باز و با تفکر به دیدگاه مصلحتی بیمار برای وی دارو تجویز یا خدمت ارائه کند. این تداخلات حرفه‌ای قبل از اینکه پیامد آن به شکایات مختلف منجر شود، باید مورد رسیدگی و تصمیم‌گیری کلان قرار گیرد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: آبروی جامعه پزشکی در خطر است، وقتی یک گروه علیه گروه دیگر شعار می‌دهد. تمام گروه‌ها حق خدمت و طبابت دارند و باید از زندگی و معیشت مناسب برخوردار باشند، منتهی با در نظر گرفتن دانش تخصصی و کوریکولوم آموزشی باید این حق، محقق شود. در رشته داخلی ۹ گروه فوق تخصصی وجود دارد که شاخه‌های آن محسوب شده و نزدیکی زیادی به تخصص داخلی دارند؛ در رشته‌های مرتبط با زیبایی از جمله جراحی پلاستیک، تخصص پوست، تخصص گوش، حلق و بینی از بابت اقدامات زیبایی و…؛ همچنین متخصصین زنان با رادیولوژی نیز از بابت حق انجام سونوگرافی و…، تداخلات کاری دارند و برخی اوقات شاهد تشکیل پرونده‌هایی بابت مداخله در امور تخصصی یکدیگر هستیم.

وی تاکید کرد: قوانین وجود دارد ولی متأسفانه اجرای نمی‌شود. چرا نمی‌گویند که یک پزشک عمومی بعد از فراغت از تحصیل چه کاری انجام دهد که هم به وظیفه خود رسیده باشد و هم زندگی و معاش خود را داشته باشد و سامان بدهد. پزشک عمومی هم حق زندگی و حیات دارد. قوانین می‌گوید تعرفه پزشکی بر اساس سطح تورم باید تعیین و اجرا شود. هزینه‌های زندگی و حتی امور مربوط به تمدید پروانه مطب، عضویت یا گذراندن دوره‌های آموزشی و شرکت در کنگره‌های علمی و…، چندین برابر شده است، آیا تعرفه و حق ویزیت یک پزشک نیز به همین میزان و به طور منطقی افزایش داشته است.

خسرونیا افزود: بیمارستان خاصی برای آموزش دستیاران تخصص داخلی نداریم و انگیزه‌ای برای تحصیل در تخصص داخلی نیز وجود ندارد. پزشک بدین ترتیب مجبور است برای گذراندن دوره‌های تکمیلی و فوق تخصصی به خارج کشور برود. ما با کمبود متخصص داخلی در تهران و شهرستان‌ها مواجه هستیم. الان تعداد این افراد انگشت شمار شده است چون اغلب به ادامه تحصیل در رشته‌های فوق تخصصی و یا غیر مرتبط گرایش پیدا کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۵
یعنی بعد از طرح تحول پزشکان بازم مشکل دارید؟
اگه كمبود پزشك داريم چرا ظرفيت رشته پزشكي دانشگاه ها رو افزايش نمي ديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گروه‌های تحصیل کرده کم درآمد؟ پزشکان متخصص؟؟!؟!؟! شما حالت خوبه؟
در مورد اوضاع پرستاران احتمالا هیچگونه نظری ندارید؟!
انگار حقوق و دستمزد برای سایر تحصیل کرده ها خوبه و فقط برای پزشک ها مساعد نیست
واقعااااااااااااا که اینقدر خود برتر بین!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر