بازدید 5140
۱

تبلیغات نوشابه‌های انرژی‌زا؛ راست یا دروغ؟

یک کارشناس تغذیە در کردستان گفت: نوشابەهای انرژی‌زا از نوشیدنی های پر طرفداری است کە امروزە در باشگاە‌های ورزشی مورد استفادە قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 10 July 2021

به گزارش «تابناک»، سارا فوضی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نوشابە‌های انرژی‌زا، دارای کافئین بالایی هستند؛ اظهار کرد: ترکیبات شکر و کافئین در اینگونە نوشابەها سبب تحرک و انرژی در افراد می‌شود؛ اما اینکە حدود ٨۰درصد از این نوشابەها دارای کافئین هستند و بیشتر از ترکیب یک قهوە است.

فوضی بیان کرد: کافئین یک محرک برای یک سیستم عصبی مرکزی است کە بە طور موقت سبب رفع خواب‌آلودگی، رفع خستگی، افزایش تمرکز، افزایش عملکرد جسمی و ذهنی، افزایش استقامت و شل کردن عضلات و افزایش اسید معدە خواهد شد.

وی در خصوص مصرف بیش از حد مجاز کافئین در نوشابەهای انرژی‌زا عنوان کرد: مقدار کافئینی کە ما در طول روز در یک سری از ترکیبات استفادە می‌کنیم باید در حد مجاز باشد؛ زیرا استفادە بیش از حد مجاز کافئین سبب ایجاد اضطراب، تحریک‌پذیری، عصبی بودن، بی‌خوابی، تپش قلب و مشکلات گوارشی خواهد شد.

فوضی یکی از ترکیبات استفادە شدە در نوشابەهای انرژی‌زا را تائورین عنوان کرد و گفت: تائورین یکی از ترکیباتی است کە از گروە آمینو اسیدهای غیرضروری است کە بدن انسان زیاد نیازمند دریافت آن نیست، اما استفادە از آن در نوشابەها سبب رفع خستگی و استرس در انسان خواهد شد.

وی ادامە داد: تائورین خود یکی از اجزای اصلی کیسە صفرا است کە بە منظور هضم چربی و کنترل کلسترول خون و جذب ویتامین‌های محلول در چربی؛ بدن انسان بە آن نیاز دارد.

فوضی اظهار کرد: تائورین در بدن زمانی کە بدن دارای مقداری روی هم باشد؛ سبب سلامت چشم و حس بینایی می‌شود، همچنین نقش سم زدایی از بدن را برعهدە دارد و این ترکیب اگر در یک اندازە و در حد مجاز استفادە شود؛ برای بدن کافی است.

وی عوارض مصرف بیش از حد تائورین را اینگونە برشمرد و افزود: مصرف بیش از اندازە آن سبب افزایش اضطراب، بیش‌فعالی و تحریک‌پذیری سیستم عصبی می‌شود و همچنین اعتیادآور است.

سارا فوضی اظهار کرد: یکی دیگر از موادی کە در این نوشابەها استفادە شدە است. عصارە گوارانا است، گوارانا گیاهی در منطقە آمریکای جنوبی است کە حاوی کافئین است و محرک سیستم عصبی مرکزی است و باعث افزایش انرژی، چربی‌سوزی و ادرارآوری در افراد می‌شود.

وی یکی دیگر از ترکیبات نوشابەهای انرژی‌زا را جینسینگ دانست و افزود: جینسینگ گیاهی در آسیای شرقی است و مصرف آن سبب افزایش مقاومت بدن، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی بدن، شادابی، انرژی، کاهش قند خون و کاهش عوارض پیری در انسان می‌شود.

فوضی ادامە داد: مصرف بیش از حد جینسینگ و گوارانا سبب بی‌خوابی، سردرد، اسهال، افزایش فشارخون خواهد شد.

بە گفتە این کارشناس تغذیە، جینکوبیلو یکی دیگر از ترکیبات مصرفی نوشابەهای انرژی‌زا است کە گیاە بومی کشور چین است کە سبب بهبود یادگیری، حافظه و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

وی در ادامە سخنان خود در خصوص دیگر ترکیبات بە کار رفتە در نوشابەهای انرژی‌زا گفت: ال-کارنیتین از دیگر ترکیبات بە کار رفتە در این نوع نوشابەها است کە نوعی آمینواسید است کە در کبد و بە صورت طبیعی در بدن انسان تولید و در متابولیسم چربی‌ها نقش دارد.

سارا فوضی ادامە داد: به طور کلی نوشابەهای انرژی‌زا دارای ترکیباتی است کە سبب افزایش سطح انرژی، تحریک سیستم عصبی و افزایش توانایی در افراد می‌شود.

وی در پاسخ بە این سوال کە آیا مصرف این نوع نوشابەها مفید است یا مضر؟ تصریح کرد: هر ترکیب غذایی، هر نوشیدنی یا هر نوشابەای، معمولا نوشابەهای انرژی‌زا، نوشابەهای گازدار و ... در واقع ترکیباتی هستند کە مقداری قند، شکر، کافئین و ترکیبات تحریک کنندە در خود دارند کە اگر زیاد مصرف شوند؛ سبب تغییرات در سیستم بدن و متابولیسم و سوخت و ساز بدن و افزایش قندخون خواهند شد، اما اگر بە صورت تنوعی و گاە گاە از آن استفادە کنیم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

فوضی اظهار کرد: مصرف این نوشابەها در حین ورزش بە منظور افزایش تحریک‌پذیری در ورزش مخصوصا ورزشکاران حرفەای بە هیچ‌وجە توصیە نمی‌شود، زیرا این ترکیبات بە مرور زمان سبب افزایش قند خون فشار بر بافت کبدی و کلیەها خواهند شد.

این کارشناس تغذیە عوارض مصرف نوشابەهای گازدار را اینگونە برشمرد و افزود: مصرف اینگونە نوشابەها برای اولین بار سبب ایجاد استرس و تشویش در افراد خواهد شد؛ زیرا بە دلیل دارا بودن کافئین بر سیستم آدنوزین اثرگذارند و استرس و اضطراب‌ را در افراد ایجاد و باعث افزایش انرژی خواهند شد.

وی بە تداخل داروها با این نوشابەها اشارە کرد و افزود: افرادی کە در حین مصرف این نوشابەها از داروهای خاصی استفادە می‌کنند، بە دلیل وجود کافئین در این نوع نوشابەها ممکن است عوارض دارویی در پی داشتە باشد.

فوضی ادامە داد: ابتلا بە بی‌خوابی، چاقی، دیابت نوع دو، اعتیادآور، ایجاد رفتارهای پرخطر، حس عصبانیت، ناسازگاری در بدن و ایجاد حس تهوع و سردردهای طولانی مدت از جملە عوارض مصرف نوشابەهای انرژی‌زا است.

وی اظهار کرد: همچنین مصرف این نوشابەها سبب واکنش‌های آلرژیک همانند تنگی نفس، خارش، سرگیجە، تپش قلب، بی‌قراری، حالت تهوع، گرفتگی بینی خواهد شد که از دیگر عوارض مصرف این نوشابەها است.

بە گفتە این کارشناس، مصرف بیش از حد نوشابەهای انرژی‌زا سبب پرفشاری خون، فعال شدن هورمون‌های استرس، تغییرات در خلق و خو، ایجاد خستگی، چاقی، آسیب‌رساندن بە اندام‌های داخلی و رفتارهای پرخطر خواهد شد.

وی تاکید کرد: ورزشکاران بهتر است از مصرف نوشابەهای انرژی‌زا در حین ورزش پرهیز و بە جای مصرف اینگونە نوشابەها از آب آشامیدنی سالم، آب‌های طعم‌دار با مواد طبیعی همچون گلاب و بیدمشک و در فصل گرما از شربت‌های خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین استفادە کرد.

فوضی تصریح کرد: بیشتر فوایدی کە در خصوص نوشابەهای انرژی‌زا بیان می‌شوند، تبلیغات بودە و واقعی نیست و تاثیرات آنچنانی در افزایش انرژی افراد نخواهد داشت.

وی ادامە داد: بە جای استفادە از نوشابەهای انرژی‌زا بهتر آن است از مواد غذایی و آبمیوەهای طبیعی همچون آب هندوانە، آب طالبی، انواع شربت‌های گیاهی، آب پرتقال، آب هویج و ... استفادە کرد.

فوضی مصرف بە اندازە نوشابەهای انرژی‌زا را توصیە و خاطرنشان کرد: نوشابەهای انرژی‌زا معمولا بە صورت سرد و گازدار سرو می‌شوند کە همین تاثیر سرحال‌کنندەای در مصرف‌کنندە ایجاد می‌کند و همین امر سبب جذابیت نوشابەهای انرژی‌زا بە نسبت سایر نوشیدنی‌ها شدە است کە می‌تواند دردسرساز باشد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: بهتر آن است افراد از شربت موهیتو، شربت نعناع و لیمو ترش، میلک شیک‌های طبیعی و ... بە جای نوشابەهای انرژی‌زا استفادە کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
من اگه عصر یا غروب قهوه بخورم، شب خوابم نمیبره. ولی اگه نوشابه انرژی زا بخورم مشکلی برام پیش نمیاد. به همین خاطر فکر میکنم کافئین نوشابه های انرژی زا از یک فنجان قهوه هم کمتره.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان