بازدید 20740
پیمانه اقتصادی

ارتباط قطعی برق و کاهش قیمت دلار/ افت ۶.۳ درصدی ارزش بیت‌کوین در یک روز/ شایعات مشکوک معدن‌فروشی و پاسخ معاون وزیر/ دلیل جهش قیمت نفت خام به بالاترین سطح چندین سال اخیر

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش معنادار شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیا اقیانوسیه با جهش قیمت نفت نوسان کرد، آمازون چقدر بزوس را پولدار کرد؟ قیمت جهانی طلا افزایش یافت، رکوردشکنی تجارت الکترونیکی روسیه به واسطه پاندمی کرونا و افت مجدد دلار در بازار جهانی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 06 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش معنادار شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ سهام آسیا اقیانوسیه با جهش قیمت نفت نوسان کرد، آمازون چقدر بزوس را پولدار کرد؟ قیمت جهانی طلا افزایش یافت، رکوردشکنی تجارت الکترونیکی روسیه به واسطه پاندمی کرونا و افت مجدد دلار در بازار جهانی را در بر دارد.

جهش معنادار شاخص کل بورس

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۰ هزار و ۸۹۳ واحدی معادل ۰.۸۸ درصد به یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۶۱۲ واحد رسید، امروز و در لحظه تنظیم این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد قابل توجه ۲۴۹۴۶ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از قیمت سهام

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۸۹۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴ درصد معادل ۳۱ هزار تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۳۳۹ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۴ تیرماه | سهامداران عدالت ۵۳۲ هزارتومانی چقدر سود گرفتند؟

دلیل جهش قیمت نفت خام به بالاترین سطح چندین سال اخیر

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اوپک پلاس جهش کرد و به بالاترین سطح در چندین سال اخیر رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام بنچ‌مارک بین‌المللی برنت، تا ساعت ۷:۰۳ به وقت تهران، ۰.۵۲ درصد رشد کرد و به ۷۷.۵۶ دلار رسید. این شاخص در معاملات دیشب ۱.۱۷ درصد جهش کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۲.۲۶ درصد جهش کرد و به ۷۶.۷۱ دلار رسید. اعضای اوپک پلاس پیشنهاد داده بودند، از ماه آگوست هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزایند تا در پایان سال، تولید این گروه ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته باشد. همچنین اعضای اوپک پلاس پیشنهاد کرده بودند، توافق کاهش تولید فعلی در سال ۲۰۲۲ پابرجا بماند. با مخالفت امارات متحده عربی اوپک پلاس نتوانست برای سیاست‌گذاری تولید خود در نیمه دوم سال به نتیجه واحدی برسد. به این ترتیب با بالا نرفتن تولید آینده اوپک پلاس و روند افزایشی کنونی تقاضای سوخت، قیمت‌های نفت با سرعت بیشتری رشد خواهند کرد.

سهام آسیا اقیانوسیه با جهش قیمت نفت نوسان کرد

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر جهش قیمت‌های نفت خام و در آستانه تصمیم بانک مرکزی استرالیا در مورد نرخ بهره، نوسان کردند. به نتیجه نرسیدن مذاکرات اوپک پلاس و جهش قیمت‌های نفت باعث شد تا سهام شرکت‌های انرژی در معاملات امروز جهش کنند. اجلاس ساعت ۹:۰۰ بانک مرکزی استرالیا که در آن در مورد نرخ بهره این کشور تصمیم‌گیری خواهد شد، مورد توجه برخی سرمایه‌گذاران در بورس‌های آسیایی قرار گرفته است. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن تقریباً بدون تغییر ماند؛ اما نیکی ژاپن با رشد ۰.۴۸ درصدی روبه رو شد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۳۵ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۳۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۰ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۵۱ درصد بالا آمد.

افت مجدد دلار در بازار جهانی

شاخص دلار در آستانه از دست دادن کانال ۹۲ واحدی قرار گرفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۱۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارتباط قطعی برق و کاهش قیمت دلار در بازار ارز

در سومین روز هفته، دلار نتوانست در مسیر صعودی گام بردارد و قدرت در دست فروشندگان بازار بود. ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۱۰ تومان قیمت خورد که ۱۸۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود. فعالان بازار نسبت به افت قیمت دلار دیدگاه‌های متفاوتی داشتند. دسته‌ای ناامیدی نوسان‌گیران از شکست مقاومت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را عامل افت معرفی کردند، حال آنکه گروه دیگری بر عرضه بازارساز تاکید داشتند. به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که شماری از معامله‌گران اعتقاد داشتند، افت قیمت دلار ناشی از تقویت سمت عرضه ارز بوده است، دسته دیگری معتقد بودند، کاهش حجم تقاضا نقش اصلی را در کاهش بهای اسکناس آمریکایی بازی کرده است. از نگاه این گروه تعطیلات کرونایی و قطعی‌های برق موجب شده است که تقاضا، محرک و انگیزه کمتری برای ورود به بازار داشته باشد. به باور آنها، زمانی که بازارها و برخی اصناف تعطیل می‌شوند، انگیزه معامله‌گران برای خرید ارز کاهش پیدا می‌کند، چون انگیزه خرید برخی از معامله‌گران، تهیه کالا و خدماتی است که می‌خواهند به مشتری برسانند. زمانی که تقاضا در بازار خدمات و کالاها به‌ دلیل تعطیلی‌ها کاهش پیدا کند، انگیزه معامله‌گران و تجار نیز برای خرید ارز پایین می‌آید. در کنار این گفته می‌شود که قطعی‌های برق موجب شده، برخی از جابه‌‌جایی‌های حواله‌ای با تاخیر و سختی بیشتری صورت بگیرد و همین مساله انگیزه ورود این بخش از تقاضا برای ورود به بازار را تعدیل کرده است.

افت ۶.۳ درصدی ارزش بیت‌کوین در یک روز

به نقل از بلومبرگ، روند نزولی ارزش بیت‌کوین به‌ دنبال بهبود شرایط آن در آخر هفته، دوباره از سر گرفته شد. بزرگترین ارز مجازی دنیا ۶.۳ درصد از ارزش خود را در روز دوشنبه از دست داد و به ۳۳۶۵۶ دلار رسید. استراتژیست‌ها هشدار داده‌اند قرار گرفتن زیر سطح ۳۰۰۰۰ دلار مشکل‌ساز خواهد بود، ولی حرکت به‌سمت ۴۰ هزار دلار نویدبخش افزایش قیمت بیشتر خواهد بود. بیت‌کوین حدود ۵۰ درصد از ارزش خود را از اواسط آوریل در بحبوحه زیر سؤال رفتن مصرف انرژی آن توسط الون ماسک، مدیرعامل تسلا و همچنین محدودیت‌های اعمال‌شده در چین، از دست داده است، با وجود این، ارزش بیت‌کوین طی یک سال گذشته تقریباً ۴ برابر شده است. فراز و فرود‌های شدید پدیده جدیدی برای بیت‌کوین و سایر ارز‌های مجازی نیستند. مطالعات صورت‌گرفته به‌روی افزایش و کاهش قیمت اخیر ارز‌های مجازی نشان می‌دهد یک سقوط قیمت دیگر در راه است.
 

شایعات مشکوک معدن‌فروشی و پاسخ معاون وزیر

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع‌معدنی با اشاره به انتشار مشکوک برخی شایعات در خصوص طرح بزرگ آزادسازی ۶۰۰۰ محدوده و معدن غیرفعال کشور با تیتر معدن فروشی در روز‌های اخیر اعلام کرد: بیان چنین مطالبی آن هم در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اقدامات علمی و عملی در تلاش برای خروج معادن از حبس و رکود حاکم بر این بخش است، توهم است نه واقعیت. اسدالله کشاورز با بیان اینکه این وزارتخانه پس از فرمایش های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه بیشتر به بخش معدن نسبت به احصای معادن غیرفعال اقدام کرد، افزود: آزادسازی محدوده‌های معدنی غیرفعال از دو سال پیش تاکنون دستور کار این وزارتخانه بوده اما به دلایلی اجرای آن محقق نشده بود، در حقیقت آزادسازی پهنه‌های مطالعه شده از سال ۹۵ انجام می شده و یکی از تکالیف مستمر و متداول معاونت امور معادن و صنایع معدنی بوده است و ارتباطی به مزایده‌ها یا ابتدا و انتهای دولت ها ندارد.

وی آزادسازی شش هزار محدوده و معدن حبس شده کشور را اقدامی شجاعانه و خردمندانه دانست و گفت: بیش از یک سال از اتمام مطالعات برخی از این پهنه‌ها گذشته بود و کاملا بلاتکلیف و باعث بلوکه شدن بیش از ۳۰۰ هزار کیلومترمربع شده بودند و باید توجه کرد با آزادسازی و واگذاری این معادن، رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش معدن و همچنین تأمین مواد اولیه بسیاری از واحد‌های تولیدی سراسر کشور انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه مزایده شش هزار محدوده معدنی با تعیین تکلیف حدود ۷ هزار و ۵۰۰ محدوده بلوکه شده که مخالفت دستگاه‌های موضوع ماده ۲۴ قانون معادن را داشتند و همچنین آزادسازی پهنه‌های اکتشافی به لحاظ موضوعی متفاوت است، افزود: از ۱۳ هزار و ۵۰۰ محدوده معدنی غیرفعال، ۶ هزار محدوده مشمول مزایده و ۷ هزار و ۵۰۰ محدوه به لحاظ وجود معارض و مخالفت ارگان‌های ماده ۲۴ قانون معادن بلوکه بوده‌اند. /جزئیات بیشتر

آمازون چقدر بزوس را پولدار کرد؟

مجله فوربس برآورد کرده که ثروت جف بزوس از سال ۱۹۹۸ که برای نخستین بار در فهرست پولدارترین آمریکایی ها وارد شد، ۱۹۶ میلیارد دلار صعود کرده و اکنون به حدود ۲۰۲ میلیارد دلار رسیده است. بیزنس اینسایدر برآورد کرده که ثروت بزوس ۷۳۹ هزار و ۴۸۹ برابر ثروت یک بازنشسته آمریکایی معمولی است. در حقیقت بزوس که با وجود واگذاری مدیرعاملی آمازون به اندی جاسی، همچنان رییس هیات مدیره اجرایی این شرکت می ماند، از سال ۲۰۱۹ به تنهایی شاهد افزایش ۷۳ درصدی ثروتش بوده است و این با وجود واگذاری بیش از یک چهارم از سهام شرکتش به مک کنزی اسکات، همسر سابقش در جریان طلاقشان اتفاق افتاده است.

عمده ثروت جف بزوس (۹۰ درصد) در آمازون بوده و باقی آن در فعالیت های دیگری مانند شرکت موشکی بلو اوریجین و روزنامه واشنگتن پست است. یک موضوع دیگری که بزوس را از افراد عادی جدا می کند، این حقیقت است که وی مالیات بر درآمد کمتری پرداخت می کند. پروپابلیکا از آمار سرویس درآمد داخلی آمریکا برای بررسی اظهارنامه مالیاتی ثروتمندترین آمریکایی ها استفاده کرده است. در سال ۲۰۰۷ بزوس که یک میلیاردر بود و نیز در سال ۲۰۱۱ که وی ثروت خالص ۱۸ میلیارد دلار داشت، هیچ مالیات فدرالی پرداخت نکرد و حتی ۴۰۰۰ دلار اعتبار مالیاتی برای کودکانش دریافت کرد. بر اساس گزارش یو اس ای تودی، بزوس روز دوشنبه در بیست و هفتمین سالگرد راه اندازی کتاب فروشی آنلاین آمازون بازنشسته شد. بزوس در نشست سالانه سهامداران آمازون گفته بود این تاریخ را انتخاب کردیم، زیرا برای من احساسی است و ۲۷ سال پیش دقیقا در چنین روزی آمازون رسما به یک شرکت تبدیل شد. وی قرار است در نخستین پرواز انسانی بلو اوریجین به فضا سفر کند.

قیمت جهانی طلا افزایش یافت

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی رشد کرد که ارزش دلار از رکوردهای چند ماهه فرو نشست. پس از گزارش مشاغل اخیر آمریکا نگرانی‌هایی که در مورد امکان افزایش زودتر از موعد نرخ بهره آمریکا به وجود آمده بود کمرنگ و منجر شد شاخص دلار افت کند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۲۵ به وقت تهران، ۰.۳۰ درصد رشد کرده و به ۱٫۷۹۶.۹۲ دلار برسد. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۷۹ درصد رشد کرده و به ۱٫۷۹۷.۴۰ واحد رسید.

رشد بخش خدمات چین به پایین‌ترین سطح ۱۴ ماهه رسید

رشد بخش خدمات چین در ماه ژوئن تحت فشار گسترش مجدد کرونا در بخش‌های جنوبی این کشور قرار گرفت و به کمترین سطح خود در چهارده ماه اخیر رسید. به این ترتیب، نگرانی‌هایی از اینکه دوباره شتاب موتور اقتصاد چین به علت پاندمی کرونا کاهش یابد به وجود آمد. در ماه ژوئن شاخص کایچین مارکیت مدیران خرید (پی‌ام‌آی) شرکت‌های خدماتی چین به ۵۰.۳ واحد سقوط کرد که کمترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ تا کنون است. این میزان نشان‌دهنده افتی قابل توجه از رقم ۵۵.۱ واحدی است که در ماه می به ثبت رسیده بود.

با این حال این رقم همچنان بالاتر از ۵۰ واحد ماند که رشد را از افت جدا می‌کند. رقم بالاتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد بخش خدمات و رقم پایین‌تر از آن نشان‌دهنده افت این بخش است و هرچه فاصله این رقم با ۵۰ واحد بیشتر باشد شدت رشد یا افت بیشتر است. با توجه به اینکه قبلاً با انتشار شاخص پی‌ام‌آی بخش تولید مشخص شده بود رشد این بخش در حال کند شدن است، کند شدن رشد بخش خدمات کارشناسان را به این باور می‌رساند که ریکاوری قدرتمند اقتصاد چین از بحران کرونا شتاب خود را از دست داده و آرام‌تر شده است. با این حال بخش خدمات که ریکاوری آن کندتر از بخش تولید انجام می‌شود در ماه‌های اخیر با بهبود مصرف داخلی به تدریج رونق پیدا کرده است. شاخص پی‌ام‌آی کایچین مارکیت کامپوزیت چین که هم بخش خدمات و هم بخش تولید را در بر می‌گیرد در ماه ژوئن از ۵۳.۸ واحد به ۵۰.۶ واحد سقوط کرد که پایین‌ترین سطح در ۱۴ ماه اخیر است. داده‌ها نشان می‌دهد که بخش تولید به سطح نرمال خود بازگشته است اما بخش خدمات هنوز به بازگشت کرونا در برخی مناطق واکنش نشان می‌دهد.

رکوردشکنی تجارت الکترونیکی روسیه به واسطه پاندمی کرونا

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که تجارت الکترونیک روسیه در آغاز پاندمی کرونا در این کشور در سال ۲۰۲۰ با جهشی ۶۰ درصدی روبه رو شده است. میشوستین گفت، پلت‌فرم‌های آنلاین در سال گذشته توانسته‌اند محصولات و مشتریان را مستقیم به هم متصل کنند. او ادامه داد: در اوج پاندمی کرونا حدود ۴۵ درصد کل شرکت‌ها و تجارت‌های روسیه توانستند به دورکاری سوئیچ کنند و این فرصت بزرگی را برای تجارت الکترونیک به وجود آورد. نخست‌وزیر همچنین گفت: به علت پاندمی تمام بخش‌های اقتصاد روسیه، شامل بانک‌ها، حمل‌ونقل شهری، خرده‌فروشی، ارتباطات رادیویی و رسانه‌ها به شکل مثبتی تغییر کرده‌اند و به استفاده از فضای آنلاین روی آورده‌اند. او در پایان تاکید کرد: تلاش‌های بیشتری باید برای اتوماتیک کردن کامل پروسه‌های تولید، لجستیک و تصمیم‌گیری مدیریتی در سطح ملی صورت بگیرد. در این راستا، استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
متاسفانه هميشه بايد از يك طرف پشت بام بيفتيم!
در قضيه فعال سازي معادن متاسفانه هيچ توجهي به ساكنين اطراف اين معادن نشده و با فعال سازي اين معادن، سكونتگاه اين افراد در حال نابودي است!
واقعا این قطعی های برق در کشورهای جنگ زده هم مشاهده نمی شود و شرم آور است!
خدایا شکر این رمز ارزها مفت شود شاید دم به ساعت برق را قطع نکنند و مصرف مردم را مشکل معرفی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
ایشالا همشون برسن به صفر تا ببینیم اون موقع دیگه قطعی برق هر روز رو گردن چیچی میخواین بندازیم!
تابی دوباره که داری برای بورس دون میپاچی. دوباره میخوان پولهای مردم رو توی کوره پولسوزی بورس ذوب کنند
چرا به جای قطع برق می نو یسید قطعی برق؟ قطعی معنای دیگر دارد. الفاظ غلط را ترویج نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
معانی را عوضی نگرفته اند. این یک لاپوشی مسولین است که کم کاری خود را بگردن تصادف و یا گردن ... می اندازند.
دوتا تیتر زدین راجع به افت یکی خنده دار تر از اون یکی
دلار که تا همین چند روز پیش 23 تومن بود حالا شده 25 تومن بعد میگی افت!!!!
بیت کوین هم همینطور تا چند روز پیش 28 هزار دلار بود حالا شده 34 هزار. 7 ماه پیش هم که بود 9 هزار و پارسال بود 3 هزار بعد به این میگین افت!!!!
گفته میشه که دولت برق رو از نیروگاهها به قیمت پایین میخره و باعث شده که بخش خصوصی تمایلی برای تاسیس نیروگاههای جدید نداشته باشه. اگر این راسته که مسئولان دولت باید تکلیف مشخص بشه دلیل مشکل چیه.
واقعیت اینه با توجه به تورم موجود دلار با نرخ موجود و وضعیت ارزی کشور واقعا خوبه ، فراموش نکنیم سال پیش همین موقع دلار ۲۲ هزار تومان بود اگه تورم ۵۰ درصدی رو هم ملاک قرار دهیم نرخ ۳۴هزار خ اهیم رسید
ماچقدربیچاره شده ایم تاچندروز پیش که دلاردرکانال بیست ودوتومان هزارتومان بودرابزودی فراموش کردیم ووقتی بسرعت به کانال بیست وشش. هزارتومان رسیده ویک روزاستثنائاً به کانال بیست وپنج هزارتومان برگشته ذوق میکنیم میگوئیم ارزان شد!
در این کشور همه اتفاقات به منافع بعضی از اشخاص وابستگی دارد
نه اب هست .نه برق هست. نه شغل هست.قیمت خانه و اجاره خانه سر به فلک کشیده.بعد میگن فرزند بیارید و ایران تا 150 میلیون نفر ظرفیت دارد! با مسئولانی که داریم ایران ظرفیت 1 میلیون نفر هم نداره.
واقعا این قطعی های برق در کشورهای جنگ زده هم مشاهده نمی شود و شرم آور است!
عاملین شناسایی شدند و انشالله بزودی طی چند روز آینده قعطی برق رفع خواهد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان