بازدید 25917
مرور روزنامه‌های سه شنبه پانزدهم تیرماه

بود و نبود این دو نفر چه فرقی دارد؟ / شوخی تلخ رعایت پروتکل‌ها / نمک بر زخم شهروندان و دنیایی از ادعا

مخمصه خاموشی در گرما و کرونا، کدام سیاه‌نمایی، آقای وزیر، تحمل تحریم‌ها به سبک گاندی، رشد ناهنجاری‌های اجتماعی در حاشیه کلانشهرها، عذرخواهی وزیر ارتباطات بابت قطعی اینترنت، بلخ، بدخشان و تخار بار دیگر در آستانه سقوط، نامه مطهری به رئیس جدید قوه‌قضائیه، خفگی محیط‌ زیست با طناب پلاستیکی، قطع ناگهانی و چندباره برق در کشور و جای خالی سکاندار قدر اقتصادی در روز‌های پایانی دولت از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۶۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۴ 06 July 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه پانزدهم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیتر‌های مربوط با خاموشی‌های چندباره در مناطق مختلف کشور، وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان و انتقاد‌ها از وزرای بهداشت و نیرو در کنار تیترهای مرتبط با سقوط شهر‌ها در افغانستان و تحلیل وضعیت طالبان و تکریم و معارفه رئیس جدید قوه قضائیه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 

نمک بر زخم شهروندان و دنیایی از ادعا

احسان شادی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: شهروندان ایرانی این روز‌ها از کمبود‌ها و ناکارآمدی‌ها در هر مقوله‌ای خشمگین هستند و این حرف قالیباف که آن‌ها اعتمادشان را از دست داده‌اند حرف درستی است. این روز‌ها ایرانیان نه تنها خشمگین هستند بلکه به نظر می‌رسد غرور ملی‌شان نیز آسیب جدی دیده است. شهروندان این سرزمین به چشم می‌بینند کشوری که همین چند ماه پیش جنگی دهشتناک را با همسایه دیگرش داشت و شکست خورد، این روز‌ها در واکسیناسیون از ایرانی که ادعای مقام‌های سیاسی و بهداشتی آن گوش دنیا را پر کرده است، جلو زده و ایرانیان گروه‌گروه برای صیانت از جان خود به ارمنستان می‌روند. در این هنگامه‌ای که ایرانیان از رنج و درد شتاب بهت‌برانگیز قیمت‌ها نیز خشمگین هستند و کمبود آب و برق آن‌ها را کلافه کرده، بالاترین مقام اجرایی کشور از افتخاری که در ساخت آن کمترین نقش را داشته است می‌گوید و به منتقدان ناسزا می‌گوید. خدا را شکر که در دوره‌ای که انستیتوپاستور ساخته می‌شد چنین مدیرانی نبودند وگرنه معلوم نبود که ساخته می‌شد. کسی هم نیست به همه کسانی که در یک سال تازه‌سپری‌شده به مردم ایران وعده سرخرمن داده و بار‌ها از تولید و توزیع واکسن ایرانی سخن غیرواقعی گفته‌اند تشری بزند و حرفی بگوید و کسی را برکنار کند.


شهروندان ایرانی بردباری و رفتار مداراجویانه‌ای دارند و با همه این گرفتاری‌ها سازش کرده‌اند، اما رسم جوانمردی نیست این‌طور نمک بر زخم این مردم پاشیده شود. جوانمردی و انصاف فرمان می‌دهند شهروندان را با این رفتار‌های بی‌رحمانه آزار ندهیم و روراست باشیم و دلیل درنگ در واکسیناسیون را با آن‌ها در میان بگذاریم. روز‌ها و هفته‌های پرشماری از اینکه تحریم‌ها راه را برای واردات بسته‌اند گفتید و حالا از تولید داخلی می‌گویید و شهروندان را خشمگین و ناراحت می‌کنید. آیا جایی هست ناراستگویان در این باره را بازخواست کند و هر پنهانی را آشکار کند و از ناکارآمدی و بی‌رحمی برخی پرده بردارد؟ دور از جوانمردی است که گروهی به هر بهانه ایرانیان را از حق واکسیناسیون در زمان درست و دور از رنج روحی و روانی محروم کنند. کاش به جای این همه رجزخوانی و این همه ادعا که روسیه و چین متحدان استراتژیک ما هستند در این باره کمی کارآمد‌تر عمل می‌کردیم. مگر واکسن کالای یک‌بار مصرف است که اجازه ندادیم واردات در کنار تولید داخلی انجام شود؟

شوخی تلخ رعایت پروتکل‌ها

طاهر اکوانیان روزنامه‌نگار طی یادداشتی درشماره امروز همدلی نوشت: در حالی که بنا بر شواهد و آمار ویروس کرونای نوع «دلتا» بسیاری از اظهارنظر‌ها و خوشبینی‌ها را در مورد پایان پاندومی جهانی به باد داده، کشورمان هم با موج دیگری از ابتلای سریع مواجه است که از مرز‌های کشور‌های همسایه با شدت تمام به نقاط مختلف کشور پیشرفت می‌کند. مسئولان و کارشناسان امر هم هشدار داده‌اند که اگر تدابیر احتیاطی نادیده گرفته شود، این ویروس که هرازگاهی با نوعی جدید به میدان می‌آید حداقل تا آخر سال در کشور خواهد ماند. ادامه‌دار شدن پاندمی کرونا باعث خستگی روانی جامعه و به خصوص مردمی شده که در فشار اقتصادی شدیدی به سر می‌برند و در این بین گاه تمایل دارند که به انجام آداب و رسوم گذشته مانند برگزاری مراسم عروسی و ختم نیز بپردازند. اگر چه بعد از جدی شدن خطر کرونا ستادی برای هماهنگی و اعمال نظارت‌ها تشکیل شد، ولی این ستاد چندان نتوانست حرف آخر را در بیشتر موارد بزند و هنوز به درستی و دقیق معلوم نیست چه نهاد یا تشکیلاتی برای مقابله با این وضعیت باید برنامه‌ریزی کند تا بقیه از این برنامه‌ها تبعیت کنند و استثنایی هم در کار نباشد.

 

در شرایطی که فقط حرف از اعمال محدودیت‌های گوناگون است و با جرایم در نظر گرفته شده اغلب این محدودیت‌ها با سختگیری برای مردم اجرا می‌شود، ولی به طور مرتب محدودیت‌های ذکر شده در بعضی مواقع نادیده گرفته می‌شوند یا برای مدتی به حالت تعلیق درمی‌آیند. البته که این نادیده گرفتن‌ها به شکل سازمانی از طرف عامه مردم صورت نمی‌گیرد- اگر چه مردم هم در این مدت گاه با محدودیت‌ها همراهی نکرده‌اند- و بیشتر در جا‌هایی صورت می‌گیرد که تشکیلاتی وجود دارد یا موضوعی سراسری مثل انتخابات در جریان باشد و به هر حال می‌شود گفت که بیشترین تخطی‌ها با تمایل مسئولان و چراغ سبز آن‌ها رخ می‌دهد. از کاربردی‌ترین جملاتی که در مدت اعمال محدودیت‌های کرونایی در همه جا به گوش می‌رسد و گاه توسط مقامات در بالاترین سطوح بیان می‌شود، جمله «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» است که برای برگزاری مراسم مذهبی و سیاسی به کرات گفته می‌شود و توسط مردم هم برای دعوت به شرکت در جا‌های گوناگون از تشییع جنازه‌ها گرفته تا دعوت به عروسی آشنا و فامیل تکرار می‌شود. معلوم نیست اگر اعمال محدودیت قرار است ادامه داشته باشد و در مراکز توریستی و تفریحی و مشابه آن با سختگیری حتی نظامی جدی گرفته شود، پس در دیگر مکان‌ها چطور می‌شود با رعایت پروتکل‌ها گردهما‌ئی‌های شلوغ‌تر برگزار شود و اینکه با چه ترتیب و برنامه‌ای و با کدام نظارت رعایت این پروتکل‌ها تضمین می‌شود. در نتیجه می‌توان به راحتی گفت که این جمله کلیشه‌ای و تکراری این روز‌ها «با رعایت پروتکل‌های بهداشتی» شوخی‌ای تلخ و مرگ‌آور بیش نیست و مثل بیشتر موارد در کشورمان راهی برای دور زدن قانون و مقررات شده است.

بود و نبود این دو نفر چه فرقی دارد؟

سید علیرضا کریمی طی یادداشتی در شملره امروز آفتاب یزد نوشت: فروغی مدیر جوان شبکه سه سیما اگر بداند پخش مستقیم فوتبال یورو ۲۰۲۰ چه داغی به دل مردم ایران گذاشته همین امروز دستور می‌دهد که پخش این بازی‌ها متوقف شود! چرا؟ عرض می‌کنم در ادامه.
بنده در زمان پخش این بازی‌ها از شبکه سه بیش از آنکه ذهن و چشمم معطوف به هنرنمایی بازیکنان داخل میدان باشد متمرکز بر هنرنمایی تماشاگران است! فکرش را بکنید؛ در حالیکه ما اینجا درگیر پیک پنجم کرونا هستیم و جرات نمی‌کنیم ماسک خود را قدری پایین بیاوریم مبادا کارمان به بیمارستان بکشد و سرگردان راهرو‌های مریض خانه‌ها شویم، فرنگی‌ها بدون ماسک و رعایت پروتکل‌های جهانی در استادیوم‌ها نظاره گر بازی‌های حساس و زیبای یورو هستند.


این فقط بخشی از داستان است. زیرا بعد از بازی نیز تازه جشن و پایکوبی‌ها شروع می‌شود. البته صدا وسیما این فقره را کمی به مردم رحم کرده و سانسور می‌نماید! وگرنه به داغ‌های دلمان اضافه می‌شد وقتی می‌دیدیم هنگامیکه ما بی‌برق، بی آب، بی واکسن و بی‌چیز‌های دیگر هستیم در آن دیار تقریبا همه چیز نرمال است. اشتباه نشود. مشکل دارند، ولی مشکلات به چالش تبدیل نمی‌شود. این در حالی است که سوگمندانه اینجا، بر داغ‌ها روز به روز افزوده می‌شود؛ فی المثل در شرایطی که اوضاع از هر جهت به سامان نیست به خوبی حس می‌شود که بود و نبود برخی مسئولان تفاوتی ندارد. به نوعی این افراد موجودات اضافه‌ای در وزارتخانه‌های خود هستند!


مثلا اگر آقای اردکانیان وزیر محترم نیرو از فردا به وزارتخانه نیایند و خدمت همسر و فرزند خود در کانادا باشند چه تغییری در شرایط مردم ایجاد می‌شود؟ در مورد آقای نمکی نیز همین است. وزیر بهداشت الان استعفا دهد، برود وکلاس‌های فن بیان و سخنرانی پرشور راه بیندازد چه تفاوتی در بروز سریالی پیک‌های کرونا می‌کند؟
حضور مدیر و مسئول زمانی محسوس و روشن است که تغییری مثبت در روند ایجاد شود. تمام وزارتخانه‌ها یکسری اقدامات روتین انجام می‌دهند که به خوبی کارمندان جزء نیز از آن خبر دارند و به نحو احسن انجام می‌دهند. این در شرایط بحران و خاص است که ارزش مدیران عالیرتبه، هنرمند و استراتژیک تعیین می‌شود. وگرنه وقتی خشکسالی نباشد، ورشکستگی نباشد، کرونا نباشد و... هر بنی بشری بلد است پشت آن میز بنشیند و حقوق چند ده میلیونی بگیرد.
و، اما عرض پایانی:می خواهید بدانید تفاوت کجاست؟ می‌خواهید بدانید چرا مسائل و مصائب اینجا لاینحل باقی می‌ماند؟ می‌خواهید لمس کنید فرق شعر و شعور چیست؟ فقط کافیست این شب‌ها از شبکه سه صدا وسیما میزبان بازی‌های یورو ۲۰۲۰ شوید. البته اگر برق داشته باشید!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۵
از این شوخی ها تلخ ما زیاد داشتیم از ضدعفونی کردن پیاده رو ها و دستگاههای خودپرداز گرفته تا رونمایی از کرونایاب مستعان، همیشه نشان دادیم که دنیا به هر سمتی برود(مثلا اولویت واکسن زدن) ما به سمت مخالف خواهیم رفت
این بر خلاف جریان آب شنا کردن دائمی ما تلخ ترین و پر هزینه ترین شوخی تاریخ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
آقای اردکانیان بعد از قریب چهل سال فعالیت مشعشعانه در زمینه آب از قبیل سد گتوند و فولاد اردکان یزد و......بعد از بازنشستگی باید ببینیم به کانادا پیش همسر و فرزندشان تشریف میبرند یا تصمیم میگیرند این خدمات مشعشعانه را چهل سال دیگر در این کشور ادامه دهند!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
عشق این رو داریم که هر کاری دنیا می کنه ما خلافش رو انجام بدیم.
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
این رفتارها را که شما مسخره می نامید دستوالعمل های صریح و موکد سازمان بهداشت جهانی بود
گمشده این مملکت قانون گذاران کاربلد و مدیران نخبه و فعال است
پاسخ ها
تیزبین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
ای کاش اجازه داده می شد همه ایرانیان با هر مشرب فکری و اعتقادی به ایران می آمدند, ای کاش اجازه می دادند تمامی ایرانیانی که دل در گرو پیشرفت ایران و عشق به کشور دارند با هرنوع نگاه سیاسی و اعتقادی و مذهبی به ایران می آمدند. و ای کاش دایره تنگ ایدئولوژی آنقدر محدود و محصور نبود که تنها عده کمی در آن بگنجد؛ آنوقت میدیدیم که ایران گلستان بود و مهد پیشرفت و تمدن جهانی. میلیونها ایرانی با میلیلردها سرمایه و هزاران اندیشه بلندو هزاران متخصص تنها به دلیل این دایره تنگ ایدئولوژی در پشت مرزها مانده اند در حالیکه عشق در گرو مام میهن دارند و دلهایشان برای دیداری دوبره به این کشور باستانی می تپد. مگر انقلاب برای همین نشد تا همه ایرانیان با هرنوع مسلک و اندیشه ای در پیشرفت کشور نقش داشته باشند. مگر نبود در مجلس شورای ملی در اولین سال تاسیس که از همه گروها و احزاب شرکت داشتند؟ پس چه شد چرا آنقدر این دایره تنگ شد که تنها عده قلیلی در آن ماندندو از این عده به مرور زمان بسیاری نیز از قطار انقلاب جا ماندند.

اینها را ننوشتم تا در این سایت چاپ شود که می دانم تابناک اگر نه کل مطلب بسیاری از آن را سانسور می کند. دلنوشته ای بود که برای دل خود نوشتم در روزگاری که هیچ امیدی به آینده نیست وهر صفحه از صحیفه روزگار کشورم با تلخکامی وبا قلمی آکنده از زهرکامی نوشته می شود. راستی روز قلم برهمه قلم به دستان مبارک.
واکسن مستضعفان چی شد ؟

مگه از مردم ایران مستضعف تر داریم ؟؟؟؟؟؟
واقعا درست گفته.اون از نداشتن واکسن اینم از قطع برق و آب
حالا از شنبه همه چی خودش خود به خود درست میشه!
نبودشان بهتر است چون لااقل از بیت المال حقوق نمی گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
تجارت وزیر بهداشت و شراکتش در چندین شرکت دارویی و واردات دارو و وووو
چه میشود ؟
خدایی خیلی خوب مردم را شناختند وعده و فقط وعده هر چند مدت هم یک چیزی مثل یک شکلات برای حفظ اعتماد ملی....
ممنون حداقل یک بار چهار کلمه حرف حساب شنیدیم
ضمن تایید مقاله عالی در مورد نمایش مردم در استادیوم فوتبال اروپا
اصافه کنید ، گاف ها و اشتباهات مکرر مجری های ناشی و دست اموز و مبتدی و کم سواد شبکه ۳ را !!؟؟؟
که در نبود فردوسی پور و مزدک میرزایی کاری کرده اند
که با اب یک دریا هم پاک نمی شود
چندین دهه قبل داشتیم از زاپن سبقت می گرفتیم

الان ارمنستان جنگزده و فقیر در مبارزه با کرونا ( حداقل ) از ما سبقت گرفته

و مردم ما فعلا دست به دامان انها هستند

و نمکی عاشق و واله و شیدا و خواب زده و ذوق زده برای معاون بی ادبش و کارهایی که نکرده دست میزند و هورا می کشد !!!!
خوشحالم رای ندادم
حتی رای باطله

( یک ایرانی الاصل میهن پرست )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
هشتاد در صد اونهایی که می تونستن رای بدهن رای دادن
شما عددی نیستی
اون رای سابقت رو خراب کردی الان طلبکاری
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
ای بابا



همتون که میگین رای ندادیم




پس این چهل و دو درصد بقول خودشون از کجا اومده؟



ها؟
مستر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
ما بیشتر ...
مگه شبکه ۳ مدیر داره؟ بابا باید بریم تعریف مدیر را عوض کنیم.
اصلا اگه کل هیات دولت از 2 سال پیش میرفتن خونه‌شون خودمون با هم کنار میومدیم و نه گرانی بود و نه هیچی.... زندگی میکردیم...
جناب اقایان احسان شادی و علیرضا کریمی انگار از ایرانی صحبت میکنند که هنوز قطعنامه های شورای امنیت کاغذ پاره است .. شما از ایرانی با بیش از 1000 نوع تحریم چه انتظاری دارید؟ لیا مثل ان هاله نور و طرفدارانش مدعی هستید تحریم اثر ندارد ؟ این مدیران در شرایطی مدیریت میکنند که دستشان خالیست . جناب اقای کریمی اگر پول باشد مدیریت اسانتر میسود . چرا شرایط ایران را با اروپا می سنجید و سزاوار است ایران را با کشورهای منطقه بسنجید . اصلا چرا فکر میکنید واکسن انگلیسی مرغوب است و اگر ایران بجای طلب از بابت خرید تانک چفتین واکسن وارد می کرد شما دونفر از اقایان تزریق میکردید؟ ایا انموقع باز منتقد نبودید؟ بیاییم کلاههمان را قاضی کنیم و عینک بد بینی را برداریم و انوقت در حد خودمان حرف بزنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
داداش ما نگفتیم اوضاع آسانه. فقط میگیم این وعده‌های الکی چیه به مردم میدن. قرار بود از اول اردیبهشت واکسیناسیون عمومی با تولید واکسن‌های داخلی شروع بشه. قرار بود تا سال ۱۴۰۴ بشیم قدرت اول منطقه. قرار بود هزار تا کار دیگه بکنیم. ولی همش وعده‌های توخالی و پوچ.
این رفتن مردم به ارمنستان به نفع دولت است کلی عوارض می گیرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
آدمهای کمی اینو میفهمن
دولت رییسی هیچ عذر و بهانه ای برای عدم خدمت به مردم و کشور را ندارد

همه منتظریم

دوران حرف درمانی و دعا کردن ها تمام شده

همه قوا یکدست و یکرنگ در خدمت رییس جمهور بعدی است

ببینم ایندفه چه بهانه ای دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
امید بیخود بخودت نده هیچ چیز عوض نمیشه
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
داماد رفته گل بچینه



قبلیه هم که دنبال کلیدشه
سلام دکتر پزشکیان اقتدار وزیر بهداشت شدن را دارد و در زمان وزارت ایشان رضایت مندی زیاد بود .
کلا هرجای این مملکت این پزشکا هستن پول و مافیا جای اخلاق و انسانیت رو گرفته!!!!!!!!!! از کنکور تجربی و مالیات ندادن ویزیت هزار بیمار در روز (در حالی که تو کشوری مثل دانمارک یه پزشک فقط میتونه 4 بیمار رو در روز ویزیت کنه تو ایران طرف تا ساعت 5 صب تو مطبش ویزیت میکنه ساعت 7 هم میره بیمارستان عمل انجام میده) و اینم از واکسن کرونا......
اقای وزیر بهداشت ما فقط دغدغه اش سلامتی رهبری است اما نمیداند که رهبری یقینا از این مطالب ایشون نه خوشحال و نه راضی هستن. جناب وزیر دغدغه رهبری سلامتی مردمه و شما هم دست بکشین از این حرفاتون . بیشتر از اینکه توی این مملکت شما وزیر شدین چی میخواستین بدست بیارین.
کی این واکسنایی که از ذوق و شوق تولیدش نصف شب بلند میشین و تا صبح نمیخوابین توی بازوی این ملت تزریق خواهد شد.
مردم ازتون خسته اند انشالله اقای رییسی اجازه نخواهن داد از شماها نفری در دولتش باشه.
مرد حسابی این رذالت نیست که این مردم پاشن برن ارمنستان برای واکسن؟ از هشتاد میلیون نفر 2 میلیون واکسن دو دوزه زدن. 78 میلیونش یعنی هیچ اتفاقی براشون نیفتاده جز اینکه هر روز بیش از ده هزار مبتلای جدید مشخص میشه و 140 نفر هم فوت میکنن و افتخارتون اینه که امکانات تشخیصتون رفته بالا . هر قدر تعداد بره بالا شما بیشتر مفتخر میشین؟ سلامتی مردم چِی؟
دریغا از یک استعفا. وقتی نمیتونین و کنار نمیکشین یعنی خودتون رو با صلاحیت تر از هر فردی میدونین. انشالله تاوان این بی تدبیری ها رو در پیشگاه خدا خواهید داد. اسم کچل رو میزارن زلفعلی مصداق این دولت بی تدبیره.
فقط نبود وزیر و وزرا که هیچ کلا وزارتخونه هارو ببندن هم هیچ اتفاقی نمیفته. همینی میشه که هرروز داره میشه !!!
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
نه اینطور نیست اگر ان وزیر و معاونش نباشند وضع خیلی بهتر از این خواهد بود
واقعا مقاله جالبی بود ولی راه حل چیست مردم خسته شدن از بی کفایتی رجال همه می خان از ایران برن چرا چرا باید اینطور باشه که من از کشور مادریم بخام برم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر