بازدید 6183

تاکید روسیه بر اهمیت تداوم گفتگو‌های ایران و آژانس

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین بر اهمیت تداوم گفتگو‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۶۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۹ 04 July 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، اولیانوف روز شنبه در توئیتی در پاسخ به توئیت کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین نوشت: ادامه تماس‌ها و گفتگو‌های بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بویژه در مرحله کنونی که می‌توانیم انتظار احیای کامل برجام و لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک را داشته باشیم، اهمیت خاص دارد.

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، گفت: ماسیمو آپارو، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته جاری به ایران سفر می‌کند.

غریب آبادی با بیان اینکه آپارو همچنین یکی از بازرسان مصوب برای ایران نیز محسوب می‌شود، گفت که بازدید وی در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی و در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین افزود: اگرچه با آژانس در تماس مداوم هستیم، اما هیچ برنامه گفت و گویی برای وی در تهران پیش بینی نشده است.

سوم تیرماه توافق تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به پایان رسید؛ توافقی که ابتدا در اسفند ماه پارسال به مدت سه ماه امضا و پس از اتمام آن برای یک ماه دیگر تمدید شد به آن امید که در این مدت تحریم‌ها برداشته شود. جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی که طرف غربی بر ادامه تحریم و تنگنا پافشاری می‌کند، از تمدید آن برای سومین بار خودداری کرده است. «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه چهارم تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی، پاسخ نداده است.

در واکنش به بیانیه دبیر کل این سازمان، غریب آبادی همان روز با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد»، اظهار کرد: آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش (به شورای حکام این نهاد بین‌المللی) در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.

کاهش همکاری ایران و آژانس به مصوبه آذرماه پارسال مجلس شورای اسلامی برمی گردد که نمایندگان مجلس، کلیات و جزییات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را به تصویب رساندند که پس از تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل و از سوی دولت لازم الاجرا شد. تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، ذخیره سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم از این نوع اورانیوم در داخل کشور، افزایش سانتریفیوژ‌های نسل جدید و محدود سازی نظارت بازرسان آژانس تنها چند مورد از بند‌های آن به شمار می‌رفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان