بازدید 7365
بیژن مقدم بیان کرد:

احیا سرمایه اجتماعی؛ مهم‌ترین مأموریت دولت سیزدهم

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف، مهم‌ترین مأموریت و محور مجموعه فعالیت‌های دولت سیزدهم را احیای سرمایه‌ اجتماعی و اعتماد عمومی از دست‌رفته خواند و گفت: راهکار عملی شدن این امر را هم باید در مناسبات رئیس‌جمهور با مردم، رفتارها و تصمیمات اقتصادی متفاوت دولت جدید نسبت به قبل و نوع خدمت‌رسانی دولت و تطابق آنها با وعده‌های داده شده جست‌وجو کرد.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹ 26 June 2021

به گزارش تابناک، بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحلیل و ارزیابی خود از نوع مشارکت مردم در انتخابات گفت: اگر براساس آمار و ارقام مشارکت مردم را بررسی کنیم این پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بوده و قطعاً مطلوب نیست و کسی هم از آن خوشحال نیست اما با در نظر گرفتن مجموعه شرایط کشور می‌توان گفت سطح مشارکت خوب بوده است.

کرونا و عملکرد نامطلوب دولت را در کاهش مشارکت نباید فراموش کرد


وی افزود:‌ این نکته را نباید فراموش کرد که در هیچ انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۱۰۰درصد نبوده است و بالاترین میزان مشارکت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بوده است و تقریباً به طور میانگین بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم هیچ وقت در انتخابات‌ها شرکت نمی‌کردند، لذا اختلاف عدم مشارکت این دوره با دوره‌های گذشته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و لذا این میزان اضافه شده بر عدم مشارکت همیشگی را باید تحلیل و بررسی کرد.

مقدم اظهار کرد: یکی از عوامل مهمی که باعث افزایش میزان عدم مشارکت شد کرونا بود. در وضعیت کرونا چند انتخابات در سراسر دنیا برگزار شد که با وجود تغییر ساز و کارهای برگزاری انتخابات مانند افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات، طولانی کردن ساعت برگزاری و ... به طور میانگین در این کشورها کرونا بالای ۱۰ درصد بر کاهش مشارکت تأثیر گذاشته است.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی الف ادامه داد: عامل دیگر کاهش مشارکت، رفتار، کارکرد و عملکرد دولت در حوزه اقتصادی است. دولت نتوانست سرمایه اجتماعی خود را از انتخابات گذشته حفظ کند و پای صندوق رأی بیاورد. گلایه اصلی مردم از دولت عدم عمل به وعده‌‌ها بود. رأی آقای روحانی در دوره دوم بیشتر از دوره اول بود و این نشانه یک سرمایه اجتماعی و امیدواری مردم بود، لذا وقتی در این انتخابات بخش زیادی از مردم رأی ندادند به واسطه از بین رفتن امید مردم توسط دولت بود و دولت باید سهم و مسئولیت خود را بپذیرد.

مقدم ابراز کرد: به این ترتیب با بررسی همه این شرایط و عوامل تأثیرگذار بر کاهش مشارکت، می‌توان نتیجه نهایی مشارکت و انتخابات را آبرومند و خوب ارزیابی کرد.

فضای اخلاقی پساانتخابات؛ طبیعی‌ترین رفتار منطبق با ارزش‌های انقلاب
مقدم درباره الگوی رفتاری پساانتخاباتی ۱۴۰۰ نسبت به دوره‌‌‌‌‌های قبل و اخلاقی‌تر شدن رفتارها گفت: رفتار اخلاقی مجموعه نامزدها، دولت مستقر و رئیس‌جمهور منتخب، طبیعی‌ترین و بدیهی‌ترین رفتارهایی است که باید انجام می‌شد اما چون مردم با برخی رفتارهای غیر طبیعی مواجه شده‌اند این را اتفاق جدیدی تلقی می‌کنند. در حالی که آرمان‌های انقلاب و اسلام و اصول اخلاقی ایجاب می‌کند همین رفتار‌های رفاقت‌گونه و اخلاق‌مدارانه متبلور شود.

وی بخشی از دلایل بروز این اتفاق خوب را به شخصیت اخلاقی رئیس‌جمهور منتخب، نحوه مواجهه او با سایر نامزدها در مناظره‌ها و گفتمان اخلاقی وی دانست و گفت: البته ایشان یک شخصیت ناشناخته در نظام نبود و در دوران رقابت‌های انتخاباتی همان شخصیت واقعی خودش را بروز داد که جای تعجب نداشت.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: از طرفی اختلاف فاحش بین رأی نامزدها به اندازه‌ای زیاد بود که کسی نمی‌توانست تردیدی نسبت به صحت و سلامت انتخابات و آرا داشته باشد. همچنین دولت مستقر که برگزار‌کننده انتخابات بود تمایلش به نامزدهای دیگری غیر از رئیس‌جمهور منتخب بود و همه اینها باعث شد که هیچ شک و شبهه‌ای نسبت به نتایج انتخابات ایجاد نشود و همه نتیجه نهایی را بپذیرند و یک فضای مثبت در قالب دیدارها با رئیس‌جمهور منتخب و پیام تبریک سریع نامزدهای رقیب به فرد پیروز ایجاد شد.

محوری ترین فعالیت دولت سیزدهم
مقدم درباره اهمیت توجه به احیای سرمایه اجتماعی و بازگرداندن اعتماد عمومی از سوی دولت سیزدهم گفت: به اعتقاد من مهمترین مأموریت دولت سیزدهم همین مسئله است و باید به عنوان محور و زیربنای فعالیت‌های دولت جدید مورد توجه قرار گیرد. مسئله مهم‌تر این است که چگونه باید این سرمایه اجتماعی را احیا و تقویت کرد. پاسخ این سؤال را باید در مناسبات رئیس‌جمهور با مردم، رفتارها و تصمیمات اقتصادی متفاوت دولت جدید نسبت به قبل و نوع خدمت‌رسانی دولت و تطابق آنها با وعده‌های داده شده جستجو کرد.

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف در پایان بیان کرد: مجموعه این اقدامات و برخی اقدامات دیگر کمک می‌کند که سرمایه اجتماعی از دست‌رفته احیا شده و مجدداً به چرخه مشارکت در عرصه‌های مختلف وارد شود. البته این امر با توجه به میراث گذشته و فشارهای بیرونی کار سختی است اما راه دیگری جز این هم وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار