بازدید 5047
۱

بیانیه دانشجویان داروسازی ایران در پی توقف آیین نامه جدید داروخانه‌ها

کد خبر: ۱۰۵۹۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱ 24 June 2021

بیانیه انجمن دانشجویان داروسازی ایران نسبت به توقف آیین‌نامه جدید مجوز داروخانه‌ها خطاب به وزیر بهداشت: خرید و فروش میلیاردی مجوز داروخانه‌ها و سر به فلک کشیده شدن مجوز‌ داروخانه‌ها نتیجه انحصار در اعطای مجوز و آیین‌نامه قبلی است. با آیین‌نامه جدید امید می‌رفت که این انحصار برداشته شود اما فشار ذی نفعان انحصار موجب دستور توقف آن از طرف جنابعالی شده است.

***

باتوجه به وجود قوانین محدود کننده و انحصاری که در آیین نامه قبلی مجوز تاسیس داورخانه‌ها وجود داشت، طی ابلاغیه وزارت بهداشت و درمان در 8 خرداد 1400 برخی از مهمترین این محدودیت ها که حدنصاب جمعیتی و حدفاصله از داروخانه دایر بود، عملا از این آیین نامه حذف شده بود و بستر رقابت پذیری و افزایش رفاه مردم از نظر دسترسی و ارتقای سلامت و بهداشت جامعه و نیز اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی را فراهم می‌‌نمود؛ اما گویا خبرها حاکی از توقف این آیین نامه است، توقف اقدام قابل تحسینی که در «سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» می‌توانست از مهمترین اقدامات در جهت مانع زدایی و رفع انحصار باشد.

 

باسمه تعالی

جناب اقای دکتر سعید نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

خبر ابلاغ آیین‌نامه جدید به مثابه دمیدن روح تازه‌ای به کالبد بی‌جان و بی‌رمق جامعه داروسازی کشور و قدمی بلند به سمت انحصار‌زدایی از تاسیس داروخانه‌ها و خدمات‌محور شدن داروخانه‌ها بود. مع‌الاسف مافیای دارو و دلالان این حوزه بار دیگر منافع خود را با آیین‌نامه جدید در خطر دیدند در صدد مقابله با آن برآمدند. در حال حاضر سوال اصلی این است که آیا بهتر نیست به جای ایستادن در کنار دلالان و داروخانه‌داران در کنار داروسازان بایستید و برای بهبود خدمات سلامت محور بجنگید؟

ارزش پروانه‌های تاسیس داروخانه در اکثر شهر‌های بزرگ سر به فلک کشیده است و انحصار در تأسیس در آیین‌نامه سابق کاملاً مشهود است لذا داروسازان جوان برای تاسیس داروخانه خود، در صورت نداشتن سرمایه هنگفت، باید چندین سال در صف‌های طولانی تأسیس، منتظر بمانند. آیین‌نامه سابق داروخانه‌ها را به جولانگاه پراتیک‌ها و افراد غیر متخصص تبدیل کرده بود لیکن در آیین‌نامه جدید داروخانه از محل فروش به مرکزی برای ارائه موثر خدمات سلامت تبدیل شده‌است.همین مسائل و مشکلات در آیین‌نامه سابق موجب نگاه نادرست عده‌ای از مردم و پزشکان به داروخانه به عنوان محل فروش به جای ارائه خدمات سلامت گردیده است.

آیا اجرای قوانین داروسازی باید در گرو تصمیمات و نظرات انجمن داروخانه داران، پراتیک‌ها و دلالان و انجمن پزشکان عمومی باشد؟ آیا تعیین سرنوشت و تصمیم گیری برای داروسازان توسط اقشاری خارج از جامعه داروسازی با استفاده از رانت و قدرت صحیح است؟ به راستی چه کسانی در پس پرده‌ی فشار به جناب وزیر برای لغو آیین‌نامه جدید بوده ‌اند و از توقف آن منتفع می‌شوند؟

جامعه داروسازی از شخص جنابعالی مطالبه دارد  که از آیین نامه ای که می‌توانست حقوق تضیع شده داروسازان را جبران کند سراسیمه دفاع کند و سنت حسنه ای را به عنوان یادگار خویش باقی بگذارد. لازم به ذکر است که در صورت عدم اقدام موثر از سمت جنابعالی دانشجویان داروسازی کشور نسبت به موضع دلالان و داروخانه داران قاطعانه برخورد خواهند کرد.

و من الله توفیق

دبیرخانه بیست و سومین سمینار دانشجویان داروسازی ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داروسازان جوان بایستی چندین سال در نقاط کم برخودار خدمت کنند و پس از کسب امتیاز لازم ، در شهرهای بزرگ متقاضی تاسیس داروخانه شوند. نسل جوان ما نباید عجله کنند.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی