بازدید 15397
بسته ویدیویی «تابناک»

گزیده‌ای از سخنان گوبلز وزیر پروپاگاندای هیتلر / شوخی نیکسون و برژنف در اوج جنگ سرد / لحظات اولیه پس از ترور مصطفی احمدی روشن / برشی از آخرین سخنرانی مارتین لوترکینگ

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 23 June 2021

گزیده‌ای از سخنان گوبلز وزیر پروپاگاندای هیتلر / شوخی نیکسون و برژنف در اوج جنگ سرد / لحظات اولیه پس از ترور مصطفی احمدی روشن / برشی از آخرین سخنرانی مارتین لوترکینگ

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

برای مشاهده هر ویدیو بر روی تیتر هر ویدیو کلیک کنید.

 

 

گزیده‌ای از سخنان گوبلز وزیر پروپاگاندای هیتلر

پاول یوزف گوبلز سیاست‌مدار نازی (ناسیونال سوسیالیست) آلمانی بود که از سال ۱۹۳۳ تا زمان شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، وزیر پروپاگاندا آلمان نازی بود. او پس از رسیدن به مقام وزارت به سرعت توانست تمام رسانه‌ها را به کنترل خود درآورده و از آن‌ها برای جذب حمایت مردم آلمان از حزب نازی بهره ببرد. او تا آخرین لحظه جنگ به هیتلر وفادار بود، هیتلر در سی ام آوریل سال ۱۹۴۵ خودکشی کرد. در وصیت نامه او، گوبلز به عنوان صدراعظم بعدی معرفی شده بود؛ البته گوبلز تنها یک روز پس از هیتلر صدراعظم آلمان بود و بعد از آنکه شش فرزند خود را با سیانور مسموم کرد، به همراه همسرش خودکشی کرد. در این ویدیو گزیده‌ای از سخنرانی‌های او را با زیرنویس فارسی ببینید.


شوخی نیکسون و برژنف در اوج جنگ سرد

پس از جنگ جهانی دوم نگرانی در مورد تبدیل درگیری‌های ایدئولوژیک بین نظام سرمایه داری و کمونیسم به یک جنگ تمام عیار، باعث شد هر دو طرف با توسعه تسلیحاتی تلاش کنند تا پیروزی خود در این جنگ را تضمین کنند. این منجر به تولید گسترده سلاح‌های هسته‌ای به عنوان قوی‌ترین سلاح بشر و همچنین راه‌هایی برای جلوگیری از آن مانند موشک‌های ضدبالستیک شد. این مسابقه تسلیحاتی که خود دست کمی از جنگ نداشت، منجر به شکل‌گیری دوره‌ای در تاریخ بشر شد که جنگ سرد نامیده می‌شود. دوران جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی و اطلاعاتی، فضایی پر از بی‌اعتمادی در سیاست بین‌المللی ایجاد کرد که در اثر آن هر کدام از طرفین نگران حمله پیش‌دستانه طرف دیگر به دنبال راه‌هایی برای پیش‌بینی و جلوگیری از این نوع حمله بودند. پیمان موشک‌های ضدبالستیک، پیمانی بین شوروی و آمریکا بود که استفاده از موشک‌های ضدبالستیک را محدود می‌کرد، هدف از امضای این پیمان، اجتناب از شکل‌گیری یک مسابقه تسلیحاتی برای به دست آوردن قدرتمندترین قدرت دفاعی علیه یک تهاجم موشکی بود. حین امضای این قرارداد، نیکسون رییس جمهور آمریکا با برژنف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی شوخی می‌کند که به خوبی نشان دهنده روحیه حاکم بر دوران جنگ سرد است. تصاویر این شوخی را در ویدیو تابناک ببینید.

 


تمام رهبران شوروی در یک نگاه

اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، از زمان تشکیل خود در سال ۱۹۲۲ تا زمان فروپاشی آن در سال ۱۹۹۱ در مجموع هشت رهبر داشت. این هشت نفر سکان هدایت یکی از تاثیرگذارترین کشور‌های قرن بیستم را بر عهده داشتند که تقریبا در تمام درگیری‌های بزرگ این قرن، نقشی حیاتی ایفا کرد. در کنار توضیحاتی در مورد نقش این افراد در سیاست جهان و شرح اقدامات آن‌ها، تصاویری از مراسم خاکسپاری رهبران شوروی را خواهید دید؛ به جز مالنکوف که پس از استعفا از سیاست کناره‌گیری کرد و تا زمان مرگ در انزوا به زندگی ادامه داد و گورباچف که همچنان در قید حیات است.

 


جلسه شورای انقلاب اسلامی در جماران

با اوج‌گیری تظاهرات مردم در سال ۱۳۵۷ خورشیدی، اندیشه تأسیس «شورای انقلاب اسلامی» مطرح و با سفر دکتر مرتضی مطهری به پاریس، این اندیشه، با امام خمینی در میان گذاشته شد. امام خمینی در ۲۲ دی ۱۳۵۷ تشکیل شورای انقلاب را اعلام نمود. محمد بهشتی، مرتضی مطهری، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی هسته اولیه شورای انقلاب اسلامی بودند و طالقانی و منتظری به واسطه آنکه احتمال آزادی شان نمی‌رفت، در هسته اولیه نبودند، اما در ادامه، علاوه بر این دو چهره مهم، آیت الله سید علی خامنه‌ای، محمدرضا مهدوی کنی، ابراهیم یزدی، مهدی بازرگان، احمد صدر حاج سیدجوادی، مصطفی کتیرایی، ولی الله قرنی و علی اصغر مسعودی به این ترکیب افزوده شدند. در ادامه نیز حسن حبیبی، عزت الله سحابی، ابوالحسن بنی صدر، عباس شیبانی، صادق قطب زاده به جای برخی از اعضا به این ترکیب اضافه شدند. تصاویری که می‌بینید متعلق به جلسه این شورا در ششم خرداد ۱۳۵۹ است که در جماران برگزار شده و در آن سیداحمد خمینی، محمدرضا توسلی محلاتی (رئیس دفتر امام خمینی)، مهدی بازرگان، شهید بهشتی، موسوی اردبیلی، صادق قطب زاده، موسوی خوئینی‌ها و... مشاهده می‌شوند. هم اکنون این فیلم را در تابناک می‌بینید.

 


لحظات اولیه پس از ترور مصطفی احمدی روشن

موساد در عملیاتی در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، شماری از اساتید و عناصر فعال در برنامه هسته‌ای ایران را از طریق بمب گذاری و شلیک مستقیم ترور کردند. یکی از این سوژه‌های ترور موساد، مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز بود که پس از خروج از خانه در ساعت ۸:۳۰ روز ۲۱ دی ۱۳۹۰ توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی در خیابان گل نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد. آسوشتیدپرس پس از این ترور در محل حادثه حضور یافته و گزارشی از جزئیات حادثه تهیه کرده بود که اکنون در تابناک می‌بینید.


برشی از آخرین سخنرانی مارتین لوترکینگ

«مارتین لوتر کینگ جونیور / Martin Luther King, Jr» واعظ مسیحی، فعال مدنی و رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود. او در کنار سایر شخصیت‌های برجسته دهه شصت مانند مالکوم ایکس در برابر ظلم و تبعیض علیه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ایستاد و نهایتا در چهارم آوریل سال ۱۹۶۸ ترور شد. در سخنرانی که کینگ روز پیش از ترور خود انجام داد، حرف‌هایی زد که گویا از حادثه روز بعد خبر دارد. او گفت با این که مانند سایرین طول عمر را دوست دارد، نگرانی از مرگ زودرس به خاطر رسیدن به اهداف جنبش ندارد و از هیچ انسانی نمی‌ترسد. آخرین سخنرانی مارتین لوتر کینگ را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر