بازدید 5861

سودان خواستار نشست فوری شورای امنیت شد

سودان به طور رسمی خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پیامدهای «سد النهضه» بر امنیت میلیون ها تن از ساکنان کرانه رود نیل شد.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 23 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از شبکه خبری روسیا الیوم، «مریم الصادق المهدی» وزیر امور خارجه سودان روز سه شنبه در نامه ای از شورای امنیت خواست در نزدیکترین زمان ممکن نشستی را به منظور بررسی اختلاف های موجود در باره سد النهضه اتیوپی و تاثیر آن بر زندگی و امنیت میلیون ها تن از ساکنان کرانه نیل در کشورهای سودان، مصر و اتیوپی برگزار کند.

عمر الفاروق سید کامل سخنگوی رسمی دولت سودان در پرونده سد النهضه گفت: وزیر امور خارجه در نامه ای به رییس شورای امنیت از وی خواست تمامی طرف ها را به پایبندی بر تعهداتشان و اجتناب از اتخاذ هرگونه اقدام یکجانبه تشویق کند و از اتیوپی بخواهد از آبگیری کامل سد النهضه خودداری کند.

وزیر امور خارجه سودان در این نامه همچنین از شورای امنیت و تمامی طرف های ذیربط خواسته است برای میانجیگری و یا هرگونه ابزار مسالمت آمیز به منظور پایان دادن به اختلافات برای حل و فصل مسالمت آمیز در مذاکرات سد النهضه تلاش کنند.

سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در مورد مدیریت و پر کردن مخزن سد النهضه که آدیس آبابا بر رود نیل ساخته در حال مذاکره هستند اما تاکنون توافقی بین طرفین حاصل نشده است.

این پروژه که در سال ۲۰۱۱ به بهره برداری رسید در صورت تکمیل و آبگیری کامل بزرگترین تأسیسات برق آبی در آفریقا خواهد بود. دو کشور پایین دست یعنی سودان و مصر از اینکه این سد تأسیسات آنها را تهدید کند هراس دارند.

سودان میانجیگری سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و ایالات متحده را در این مورد پیشنهاد می کند. تاکنون چندین دور مذاکره در این باره میان آدیس آبابا، قاهره و خارطوم با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده اما تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر پیش‌تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود که مانع اقدامات یکجانبه ای شود که می‌تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت‌الشعاع دهد.

با وجود این اختلاف ها و در میان حساسیت های دو کشور مصر و سودان، نخست وزیر اتیوپی تاکید کرد مرحله دوم آبگیری سد النهضه در موعد مقرر انجام خواهد شد.

آبی احمد در سخنانی گروه‌های داخلی و خارجی را به کوشش برای تهدید ثبات اتیوپی متهم و تاکید کرد: این فشارها مانع از آبگیری سد النهضه نخواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان