بازدید 9628
۵
کیوسک بین الملل تابناک

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا / تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه / رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»/ رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی/ اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا، تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه، رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»، رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی و اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷ 22 June 2021

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا/ تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه/ رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»/ رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی/ اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

کیوسک بین الملل تابناک: هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا، تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه، رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»، رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی و اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا

رئیس جمهوری روسیه در مطلبی تاکید کرد که امنیت در اروپا جز از طریق مشارکت همه کشورها از جمله روسیه در آن امکانپذیر نیست.

 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مطلبی برای روزنامه آلمانی دی سایت به مناسبت هشتادمین سالروز حمله نازی‌ها به اتحاد جماهیر شوروی، درباره وخیم شدن اوضاع امنیتی در اروپا هشدار داد.

پوتین نوشت: کل سیستم امنیت اروپا اکنون به شدت تضعیف شده و تنشها رو به افزایش است و خطرات رقابت تسلیحاتی جدید واقعی تر میشود. ما در حال از دست دادن فرصت هایی هستیم که از طریق همکاری حاصل می شود، از همه مهمتر اکنون همگی ما با چالش های مشترکی نظیر پاندمی کرونا و تبعات اجتماعی و اقتصادی وخیم آن مواجه هستیم.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که انتخاب کشورش روابط سودمند با اتحادیه اروپاست و باور دارد که ساخت اروپا مطابق با ایده شارل دوگل امکانپذیر است؛ "از اقیانوس اطلس تا اورال" یا حتی "از لیسبون تا ولادیووستوک". با این حال، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که به جهتی دیگر برود که منجر به پیوستن آلمان به ناتو، این "یادگار جنگ سرد" و متعاقب آن گسترش بلوک به اروپای شرقی شد.

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا/ تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه/ رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»/ رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی/ اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

پوتین توضیح داد: از سال ۱۹۹۹ پنج موج دیگر گسترش ناتو داشته‌ایم. این سازمان به ۱۴ کشور جدید از جمله چندین عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی عضویت اعطا کرد که عملاً امیدهایی برای ایجاد یک قاره بدون خطوط جداکننده را ناکام گذاشت.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که چنین سیاستی بسیاری از کشورها را وادار ساخت تا یک انتخاب غیرطبیعی میان روسیه و غرب داشته باشند.

پوتین گفت: فاجعه اوکراین در سال ۲۰۱۴ نمونه‌ای از عواقبی است که این سیاست تهاجمی به دنبال داشته است. اروپا فعالانه از کودتای مسلحانه ضد قانون اساسی در اوکراین حمایت کرد. از همین جا بود که همه چیز شروع شد. چرا انجام این کار ضروری بود؟ رئیس جمهوری وقت اوکراین (ویکتور یانوکوویچ) کلیه خواسته‌های مخالفان را پذیرفته بود. چرا آمریکا این کودتا را سازماندهی کرد و کشورهای اروپایی با سبک مغزی از آن حمایت کردند و باعث ایجاد تفرقه در اوکراین و خروج کریمه شدند؟

به گفته رئیس جمهوری روسیه، مسکو برای احیای شراکت با اروپا آماده است چرا که مسائل منافع مشترک زیادی وجود دارد. او تاکید کرد: مجدداً تأکید می‌کنم که روسیه طرفدار بازیابی مشارکتی جامع با اروپاست. ما موضوعات مورد علاقه مشترک بسیاری داریم. اینها شامل امنیت و ثبات استراتژیک، مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی، دیجیتالی شدن، انرژی، فرهنگ، علم و فناوری و حل مسائل اقلیمی و زیست محیطی است.

این مطلب رئیس جمهوری روسیه چند روز پس از ملاقات حضوری او با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژنو منتشر میشود. براساس یادداشتی که کرملین منتشر کرد، آمریکا و روسیه "نشان داده‌اند که حتی در دوره های تنش، آنها قادر به پیشرفت در اهداف مشترک ما هستند، یعنی اطمینان از قابل پیش‌بینی بودن در حوزه استراتژیک، کاهش خطر درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای."

تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنان حضور قوی در خاورمیانه دارد و آن را حفظ خواهد کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) روز دوشنبه در کنفرانس خبری درباره خارج کردن برخی سامانه‌های دفاعی از خاورمیانه گفت: آمریکا هنوز حضور قوی در خاورمیانه دارد. لوید آستین، وزیر دفاع بر اهمیت حفظ این حضور قوی در منطقه تأکید دارد.

وی درباره خروج برخی توانمندی‌های نظامی و خروج نیروها از منطقه گفت: این یک مساله شایع است و به حفظ آمادگی این توانایی‌ها کمک خواهد کرد. اگر منافع آمریکا در خطر باشد وزیر دفاع تصمیم مشابهی نخواهد گرفت.

جمعه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی خود را در خاورمیانه کاهش داده است.

جسیکا مکنولتی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای تاکید کرده بود، وزیر دفاع آمریکا دستور داده که طی این تابستان برخی نیروها و توانایی‌ها از منطقه خارج شوند. این دستور به شکل اساسی مربوط به تجهیزات دفاع هوایی است.

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا/ تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه/ رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»/ رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی/ اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا اعلام کرد که پنتاگون از اوایل ژوئن خارج کردن هشت تیربار سامانه‌های پاتریوت را از عراق، کویت، اردن و عربستان آغاز کرده است.

آمریکا همچنین قصد خارج کردن تمام نیروهایش از افغانستان را دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه تصریح کرد: جزئیات حمایتی که ترکیه در افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف ارائه خواهد کرد، بررسی می‌کنیم.

کربی اشاره کرد: آمریکا از نزدیک وضعیت امنیتی افغانستان را زیر نظر دارد و هیچ تغییری در جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور نداریم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار درباره توافق بین آنکارا و واشنگتن درباره تامین امنیت فرودگاه حامد کرزای کابل گفت: تماس تلفنی وزیران دفاع دو کشور تکمیل کننده دیدار رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس ناتو بود.

کربی تصریح کرد: ترکیه با ایفای نقش پیشگامانه در تامین امنیت فرودگاه موافقت کرده اما تلاش درباره جزئیات آن در جریان است و بسیاری از امور باید انجام شوند.

سخنگوی پنتاگون اشاره کرد، طرف ترکیه خواستار حمایت آمریکا و جامعه جهانی شده و ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

او درباره آمادگی آمریکا در زمینه ارائه کمک‌های مالی و لجستیکی به ترکیه در این خصوص گفت: همانطور که گفتم ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و ما هنوز ماهیت حمایتی که ارائه خواهد شد، نمی‌دانیم.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: آهنگ خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان در سایه افزایش قابل توجه دستاوردهای میدانی طالبان احتمالا کند شود. اما کربی در عین حال تاکید کرد، این مساله هرگز بر وضعیت موعد نهایی مشخص شده برای خروج یعنی ۱۱ سپتامبر تاثیر نخواهد گذاشت.

سخنگوی پنتاگون افزود، روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در صورت پیشرفت‌های میدانی طالبان و حملات در چندین جبهه کندتر می‌شود.

او درباره حملات طالبان و تاثیر آن بر فرایند خروج نیروها از این کشور گفت: طرح‌ها ممکن است نسبت به تغییر وضعیت میدانی تغییر کنند. اگر تغییراتی رخ دهند باید روند، سطح و حجم خروج در هر روز یا هفته خاص تغییر کند ما می‌خواهیم در این خصوص انعطاف پذیری داشته باشیم.

کربی در عین حال بر دو مساله که قابل تغییر نیستند، تاکید کرد؛ اول خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به استثنای آن دسته که برای حفظ حضور دیپلماتیک باقی خواهند ماند و دوم اینکه تکمیل خروج با فرا رسیدن سپتامبر طبق دستور فرمانده کل نیروهای مسلح کشور خواهد بود.

رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز سه شنبه از انجام رزمایش دریایی در دریای خزر خبر داد.

به گزارش وبگاه «وزارت دفاع جمهوری آذربایجان» هدف از این تمرینات با مشارکت ناوهای جنگی، کشتی‌ها و تفنگداران دریایی انجام عملیات جنگی و حفاظت از زیرساخت‌های انرژی و نیروهای دفاعی در بخش جمهوری آذربایجان در دریای خزر است.

این رزمایش دو مرحله‌ای همچنین به هدف ارتقا مهارت فرماندهان و در سازماندهی عملیات جنگی و مدیریت نیروها در نبرد طراحی شده است.

در مرحله اول این رزمایش که از سه شنبه آغاز شده، کشتی‌ها و قایق‌ها برای نبرد آماده می‌شوند و مین‌های شناور دشمن فرضی را از بین می‌برند. در مرحله دوم رزمایش انجام ماموریت‌های رزمی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی و خرابکاری در بخش جمهوری آذربایجان دریای خزر در نظر گرفته شده است.

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا/ تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه/ رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»/ رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی/ اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

بنابر اعلام وزارت دفاع جمهوری آذربایجان این رزمایش تا 23 ژوئن (چهارشنبه دوم تیر) ادامه خواهد داشت.

نیروی دریایی این کشور که در واقع گارد ساحلی با ماموریت تفحص و جستجو را دارد، بر دفاع از زیر ساخت‌های انرژی در دریای خزر تمرکز دارد. یکی از دلایل جمهوری‌ آذربایجان در برگزاری این رزمایش‌هاف نگرانی از عملیات تروریستی محتمل علیه تاسیسات انرژی در دریای خزر است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرده تشکیل یگان‌های جدید همراه با آموزش پرسنل مناسب و خرید کشتی و قایق را در این زمینه مد نظر دارد.

وزیر دفاع جمهوری آذربایجان چندی قبل اعلام کرد، این کشور در حال تقویت نیروی دریایی خود در دریای خزر است. این کشور چندی قبل نیز از برگزاری تمرینات تاکتیکی در دریای خزر خبر داد. این تمرینات با استفاده از ناوگان و قایق‌های نظامی نیروی دریایی در آب های ساحلی جمهوری آذربایجان در دریای خزر برگزار شد. هدف از برگزاری این تمرین، حفاظت از میادین نفتی و گازی دریایی و نیز خطوط لوله زیردریایی اعلام شد.

رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی

منابع مطلع در آژانس انرژی اتمی روسیه (روس اتم) گفتند در حال رایزنی با عراق برای ساخت نیروگاه های اتمی هستند.

به گفته این منابع به وبسایت روسیا الیوم، شرکت روس اتم در حال رایزنی با عراق برای تدوین یک برنامه کاری در خصوص همکاری در حوزه انرژی هسته‌ای و دیگر حوزه‌های مربوط در راستای اهداف مسالمت‌آمیز است و کارگروهی برای پیشبرد این همکاری‌ها تشکیل می‌شود.

همزمان مقامات عراقی نیز گفته‌اند که قصد ساخت هشت نیروگاه هسته‌ای به ارزش ۴۰ میلیارد دلار طی سال‌های پیش رو هستند تا بدین وسیله کمبود برق در کشور و نیاز فزاینده به خصوص در فصل تابستان را جبران کنند.

«کمال حسین لطیف» رئیس «سازمان کنترل مواد رادیواکتیو» نیز به روسیا الیوم گفت که گفت‌و‌گوها با شرکت روس اتم پیشرفت چشمگیری کرده است. او همچنین از رایزنی با دیگر کشورها در حوزه فناوری هسته‌ای خبر داد.

او تأکید کرد که هشت نیروگاه تعداد نهایی نیروگاههای مورد نیاز عراق نیست و این تعداد نیروگاه فقط هشت هزار مگاوات توان تولید برق دارند و می‌توانند نیاز برق عراق را کامل تا سال ۲۰۳۵ تأمین کنند اما پس از آن نیاز به نیروگاه های دیگر وجود دارد.

هشدار پوتین درباره رشد خطر رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا/ تاکید پنتاگون به ادامه حضور قوی در خاورمیانه/ رزمایش نظامی جمهوری آذربایجان در «دریای خزر»/ رایزنی روسیه و عراق برای ساخت نیروگاه اتمی/ اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

به گفته او شرایط امنیتی به خصوص در استان‌های جنوبی کاملا با ثبات است و می‌توان بدون دغدغه برای ساخت این پروژه‌ها اقدام کرد.

او ماه گذشته گفته بود که «کمیته ملی راکتورهای هسته‌ای» عراق در حال مطالعه و بررسی ۲۰ سایت بالقوه برای ایجاد راکتورهای هسته‌ای است.

اخباری از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف به دست طالبان

تازه‌ترین گزارش‌ها از نبردهای سنگین میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان که پس از خروج نظامیان آمریکایی شدت گرفته حکایت از سقوط قریب‌الوقوع مزار شریف دارد.

به گزارش یورونیوز، رسانه‌های محلی به نقل از منابع مطلع اعلام کرده‌اند که طالبان به سمت مرکز ولایت بلخ پیش می‌روند و به دروازه‌های شهر مزار شریف نزدیک شده‌اند.

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرده که طالبان از حومه‌ شهر مزار شریف عقب رانده شده‌اند.

خبرگزاری افق اعلام کرده بود که عطا محمد،‌ والی سابق ولایت بلخ از حامیانش خواسته است برای جلوگیری از ورود طالبان به مزار شریف و مقابله با نیروهای طالبان بسیج شوند.

در این گزارش آمده بود که عباس ابراهیم‌زاده، نماینده مردم بلخ در مجلس نیز با تاکید بر اینکه «طالبان خیال سقوط مزار شریف را به گور ببرد» در صفحه فیسبوک خود نوشت که برای بسیج مردم علیه طالبان وارد شهر مزار شریف شده است.

از سوی دیگر یک عضو شورای ولایتی بلخ اعلام کرده بود که در گیری‌هایی در حومه مزار شریف در جریان است و جنگجویان طالبان حتی از کمربندهای ایمنی شهر نیز عبور کرده‌اند.

گفتنی است که منابع محلی ظهر روز دوشنبه سقوط چند بخش در ولایت بلخ را تایید کرده و طالبان نیز مدعی شده بود که بخش بلخ را تحت تصرف خود در آورده است.

سقوط روزانه شهرستان‌ها

پیشروی‌های نظامی اخیر طالبان در نقاط مختلف افغانستان که پیش‌تر مقامات دولتی و امنیتی در این کشور آنرا «عقب‌نشینی تاکتیکی» توصیف کرده بودند به حدی رسیده که منابع دولتی حالا از سقوط روزانه چندین شهرستان و کنترل مستمر طالبان بر آنها خبر می‌دهند.

شبه‌نظامیان طالبان اما این فتوحات را ناشی از برتری نظامی دانسته و مدعی شده‌اند که طی یک ماه گذشته بر بیش از ۴۰ شهرستان مسلط شده‌اند.

طلوع نیوز با استناد به آمارهایی که از منابع خود دریافت کرده، یادآور شده که طی دو ماه اخیر حدود 60 شهرستان یا بدست طالبان افتاده‌ و یا کنترل آنها میان نیروهای دولتی و طالبان دست‌ به دست شده‌ است.

این تحولات همزمان با آخرین مراحل خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر نظامیان خارجیِ عضو هیات مامور ناتو در افغانستان از این کشور صورت می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
تکیه بر قدرتهای خارجی نتیجه اش همینه برادران افغانی!!!
میراث آمریکا بعد از 20 سال
نابودی، خرابی، ویرانی و....
و در آخر هیچ
کشتار بسیاری از افغان ها و دوباره بازگشت به همان وضعیت سابق
مبارزه با تروریسم یک دروغ بزرگ
طرح و نقشه محاصره ایران از طریق مرزها به شکست کشیده شد. امروز فرار از افغانستان. فردا عراق و انشاالله در سال های آینده از پایگاههای خلیج فارس
پس دیدید که وجود نظامیان آمریکایی یک نعمت بود وای اگه طالبان بر افغانستان مسلط بشه بار دیگر مرزهای شرقی نا امن میشه من هنوز یادم نمیره که در زمان طالبان نیروهای آنها تا شهری مثل کاشمر که من اهل آنجا هستم و در 300 کیلومتری مرز است نفوذ می کردنند و مردم را گروگان می گرفتند
یاساشین آذربایجان
دولت ایران باید فورا درمناطق شرق مرزکشورمان ودرداخل افغانستان مناطق امن ایجادکند تاپناهندگان همان‌جا درداخل خاک افغانستان بمانند، مشخصا درهمان منطقه ای که سدساخته شده دراین بلبشو آب رابر ایران بسته اند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل