بازدید 65812

چه دلایلی آمریکا را مجاب به لغو تحریم‌های ایران می‌کند؟

یک استاد دانشگاه در گفتگویی با خبرآنلاین موضوع راستی آزمایی ها و لغو تحریم های برجامی را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ 22 June 2021

 

به گزارش  تابناک به نقل از خبرآنلاین، عبدالرضا فرجی راد در خصوص چالش های موضوع راستی آزمایی و امکان حل شدن آن گفت: این موضوع حل شدنی است. آمریکایی ها معتقدند که همه اتفاقات باید به صورت همزمان اتفاق بیفتد. آنها می گویند آمریکا تحریم ها را لغو خواهد کرد و ایران باید همزمان اجازه بازرسی به بازرسان آژانس دهد. کشورهای اروپایی به همراه روسیه و چین می توانند فرمولی را تهیه کنند تا ایران با فروش نفت به مبالغ حاصل از آن دست پیدا کند. این کشورها می توانند نقش واسطه را ایفا کنند و به طور طبیعی می توانند تعهدی در این زمینه نیز به ایران بدهند. پس از مدتی که اعتمادسازی صورت گرفت طرفین می تواند به همکاری ها ادامه دهند. البته این نظر شخصی بنده است و باید برای دیگر مسائل منتظر بود.

وی در پاسخ به اظهارات مقام آمریکا درباره باقی ماندن صدها تحریم پس از رفع تحریم های برجامی گفت: باید در نظر داشت که صحبت های آقای بلینکن بیشتر جنبه خوراک داخلی دارد. همانطور که می بینیم جو بایدن برای اینکه مشکلی در روند مذاکرات به وجود نیاید ترجیح می دهد که صحبتی نداشته باشد. وی اخیرا سفر طولانی به انگلیس برای شرکت در اجلاس جی 7 داشت. در ادامه با رهبران دنیا نیز دیدار کرد و همانطور که شاهد بودیم حداقل اشاره را به برجام داشت. به غیر ترامپ که هر شب خواب ایران را می دید، روسای جمهور قبلی از جمله باراک اوباما، بیل کلینتون، جورج بوش همواره اگر سفری داشتند ایران را تهدید می کردند و از گزینه های روی میز صحبت به میان می آوردند. اما جو بایدن رویکرد متفاوتی نسبت به بحث ایران دارد. فشار کنگره سبب می شود تا وزیرخارجه آمریکا بعضا اظهارات تندی را بیان کند. اما پس از بیان چنین مطالبی در کنگره روز بعد اظهاراتش را اصلاح کرد. البته بلینکن اعتراف به اشتباه نکرد اما با زبان نرم تری سخن گفت. مقامات دولت آمریکا با تندروهای کنگره به گونه ای صحبت می کنند که به آنها بگویند در حال فشار آوردن به ایران هستند.

وی افزود: ممکن است بعضی از تحریم ها در چارچوب برجام نباشد. از طرفی ایران نیز اصرار دارد که برجام باید بدون هیچ کم و کاستی اجرا شود. از طرف دیگر ممکن است آمریکایی ها بگویند تحریم های در چارچوب برجام رفع خواهد شد. در این بین ممکن است برخی تحریم ها مربوط به داماتو و.... و یا گذشته باشد. وقتی برخی از این تحریم ها قدیمی هستند بلینکن آنها را به کنگره می فروشد و به منظور خوراک داخلی کلی گویی می کند.

این کارشناس ادامه داد: آنچه که مسلم است آمریکایی ها به دنبال حل و فصل مساله و خلاص شدن از مساله برجام هستند. از همین رو وقتی تمام پارامترهای سیاسی منطقه بررسی می شود می بینیم که آمریکایی ها در راستای خواسته های نسبی ایران مثبت عمل می کنند. خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، موضوع جنگ 11روزه غزه و کنار گذاشتن نتانیاهو با ضربه ای که به او وارد کردند، کمک چند میلیارد دلاری بابت جبران ویرانی های غزه، تشویق عربستان به گفتگو با ایران و ابراز امیدواری برای به نتیجه رسیدن آن، تغییر مواضع در خصوص عراق از جمله این موارد مثبت تلقی می شود. علاوه بر این که آمریکایی ها "گزینه های روی میز" را دیگر بیان نمی کنند اقدامات مثبتی را نیز در پیش می گیرند. بنابراین این اقدامات به ضرر ما نیست بلکه به نفع ما است.

وی در پایان گفت: در این بین اروپا و آمریکا مشوق یکدیگر برای احیای برجام هستند. در لندن دیدیم که سران کشورها بار دیگر برای احیا و حفظ این توافق متعهد شدند. حتی گروسی مدیر کل آژانس که بحث پیدا شدن ذرات اورانیوم در سه مکان در ایران را مطرح کرد طرف های غربی به او اعلام کردند که فعلا نیازی به گزارش در این زمینه نیست. چون در صورت گزارش نیاز به راستی آزمایی و پاسخگویی ایران است که به مذاکرات ضربه وارد می کند. بنابراین تصمیم بر آن گرفتند تا مذاکرات هر چه سریعتر به نتیجه برسد تا به مسال مهم دیگری در خاورمیانه از جمله چین و روسیه بپردازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
هیچ دلیلی

بجز لجبازی بایدن با ترامپ

و مجددا به راه اندازی رقابت تسلیحاتی در منطقه

یک طرف روسیه و چین و طرف دیگر امریکا و اروپا در فروش تسلیحات
سلام: مذاکره با غرب و امریکا با بررسی تجربه های تاریخی ، متقن و غیر قابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت ازپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغو تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او.
4- مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.
5- معاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
6- اساس،پایه و انگیزه وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت وسپس گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری و جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو ملت ودر ادامه تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم است.
7- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند مولفه های قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریمها را ازطریق قطع نامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- در صورت مذاکره موشکی و منطقه ای و به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب خودغارت کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی را به جان ملت بیاندازند.
10- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی بابرچسب های گوناگون هسته ای ، موشکی و منطقه ای و حقوق بشراست.اگر یک موضوع از تحریم را بردارد سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای دادن مولفه های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم مذاکره کننده ایرانی از امریکا درخواست لغو نشده است برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برداز جمله راهکارها:استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، حذف ارز 4200 تومانی که رانت زا و فساد آفرین است ،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی، برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی ،شفاف سازی و مبازره هدفمند با قاچاق و مبازره با فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، قطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به صنایع پتروشیمی با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای همسایه، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا داخلی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت تشنه مذاکره وغربگرا، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
ما چقد بدبختیم
تمام تلاش بر این است تا شناسنامه اصلاح طلبان با یک نقطه مثبت به پایان برسد تا شاید امیدی به پاگیری دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ در ایران باشد. زیرا به روی کار آمدن کافی رئیسی نه فقط دست آمریکا بلکه دم آمریکا و کل غرب بریده می شود!
آخ جون .
تا وقتی مرگ بر آمریکا بگین و اسرائیل را به عنوان کشور قبول نکنید تحریم ها هست
هیچی شما اصلاح طلب ها دست از سر ایران بردارید حل می شود
همکاری با آمریکای بزرگوارکشوری که با آمریکاهمکاری نکنه اوج بدبختیش هستش به ماچه فلسطین سوریه افغانستان یمن اینا خودشون ازگرسنگی دارن میمیرن بس کنین این کارها تون رو بابا
خواب دیدی،خیره،چقدرخوشگل خودتون و،گول میزنید.
آقای کارشناس نگاه بی مسؤلیت و احمقانه ای دارید دارید آمریکا را بزک میکنید چین و روسیه راه کار فروش نفت ایران را تضمین کنند .صد ها تحریم بماند راستی چند گرفتی این مقاله را بنویسی
هدیه ای بزرگ به رییسی
آمریکا اهدافش مشخصه باج میگیره ولی در عوض کمک هم می‌کنه ولی چین و روسیه باج که میگیرن هیچ کمک ویاری هم نمیکنن
همیشه هرچند دور بازکردن شیر باشه بستن انهم همان تعداد دور هست تحریم با همان رجز خوانی که گذاشته شده موقع برداشتن باهمان خواری باید برداشته بشه
خجالت بکشید. این فرد استاد ماستمالی است نه استاد دانشگاه
اینها اول هویج را نشان میدن تا ما را از موضع خودم دور کنم بعد که ما خام اونا شدیم با چماق بکوبن تو سرمون دلیلش همینه مثل برجام اول قول‌های قشنگ و وسوسه کننده دادن و بعد...
قضاوت با خودتون
این آقایان کارشناس در عرض یک هفته چرا نظرشان عوض شد تا دیروز امریکایی ها سرسخت بودند ولی بعد از پیروزی آقای رئیسی به یکباره نرم جلوه داده میشوند درحالیکه هیچ تغییر موضعی نداده اند.
آمریکاییهامجبورهستندکه تحریمهارالغوکنندچون بیش ازگذشته منزوی شدن ودراین جنگ اقتصادی که شروع کردن شکست خوردنداروپاییهاهم به همین مقدار،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان