بازدید 21612
۵
پیمانه اقتصادی

یوان دیجیتال به خودپرداز بانک‌ها رسید/ دو عامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ بیت‌کوین به صلیب مرگ رسید؛ هشدار برای سقوط سنگین/ واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، قیمت دلار در صرافی‌های مجاز اعلام شد، چشم انداز بازار ارز پس از انتخابات ایران، دلار جهانی کماکان روی ریل صعودی، انتقاد تند بانک مرکزی انگلیس از بیت‌کوین و تمجید از پوند دیجیتال و افزایش قیمت اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 20 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ قیمت دلار در صرافی‌های مجاز اعلام شد، چشم انداز بازار ارز پس از انتخابات ایران، دلار جهانی همچنان روی ریل صعودی، انتقاد تند بانک مرکزی انگلیس از بیت‌کوین و تمجید از پوند دیجیتال و افزایش قیمت اوراق مسکن را در بر دارد.

 

رشد شاخص کل بورس در دومین روز هفته

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۴ هزار و ۳۱۰ واحدی معادل ۱.۲۵  درصد به یک میلیون و ۱۶۱ هزار و ۹۸۵ واحد رسید، در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل با رشد بیش از ۲۵۰۰ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۴۷۱ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۱ درصد معادل ۸۰ هزار و ۸۸۶ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۸۲ تومان رسیده است. /نبض بورس

آخرین صورتحساب سهام عدالت 29 خرداد 1400 چقدر شد؟

قیمت دلار در صرافی های مجاز اعلام شد

جدیدترین نرخ‌های بازار امروز ارز نشان می‌دهد، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۰۲۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۴۸۵ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۵۲ تومان ارزان‌تر شده است.

چشم انداز بازار ارز پس از انتخابات ایران

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد ارزی بازار‌های مالی موسسه اواندا و کارشناس مدعو بلومبرگ و رویترز به ایسنا گفت: احیای اقتصاد ایران بستگی به پایبندی این کشور به توافق احیا شده هسته‌ای خواهد داشت. این که یک احیای بسیار سریع را شاهد باشیم خیلی محتمل نیست؛ اما در صورت احیای برجام، شاهد بهبود قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی در ایران در سه ماهه پایانی سال خواهیم بود. به گفته این تحلیلگر آمریکایی، اگر ایران به توافق هسته‌ای بازگردد، ارزش ریال می‌تواند شاهد یک تقویت چشمگیر باشد. وی معتقد است، بازار‌های مالی منتظر رییس جمهور شدن آقای رییسی هستند و معتقدند، در روند مذاکرات اخلالی ایجاد نخواهد شد. بعد از اینکه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، احیای مجدد توافق باعث خواهد شد، سرمایه‌های خارجی جدید وارد ایران شده و ارزش ریال افزایش پیدا کند.

دلار جهانی همچنان روی ریل صعودی

ارزش دلار بار دیگر مقابل بسیاری از ارزها افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۲۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

یوان دیجیتال به خودپرداز بانک‌ها رسید

بانک صنعت و بازرگانی چین که یکی از اجزای اصلی توسعه پروژه ارز دیجیتالی ملی چین محسوب می شود، از قابلیت جدیدی برای مشتریان خود رونمایی کرد که طی آن به افراد امکان تبدیل یوان دیجیتال به وجه نقد در ۳۰۰۰ دستگاه خودپرداز نصب شده در سراسر این کشور را می دهد. به این ترتیب این بانک چینی به نخستین بانکی در چین تبدیل می شود که چنین امکانی را برای مشتریان خود راه اندازی می کند.  

یوان دیجیتال به خودپرداز بانک‌ها رسید/ ۲ عامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ بیت‌کوین به صلیب مرگ رسید؛ هشدار برای سقوط سنگین/ واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

هدف از این کار، تسهیل تبدیل ارز دیجیتالی به شکل نقد در چین عنوان شده و قرار است به تدریج بانک های بیشتری در چین این امکان را برای مشتریان خود فراهم کنند: بانک کشاورزی چین که یکی از چهار بانک بزرگ این کشور نیز محسوب می شود آزمایشی امکان برداشت وجه نقد از ده خودپرداز در پایتخت را برای دارندگان یوان دیجیتالی فراهم کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی چین، یوان دیجیتال به صورت سراسری و رسمی در جریان برگزاری مسابقات المپیک زمستانی چین در سال ۲۰۲۲ راه اندازی خواهد شد. این ارز که پرداخت الکترونیکی دیجیتالی نامیده می شود، دارای برخی از ویژگی های ارزهای دیجیتالی موجود در بازار نیز خواهد بود؛ اما در برخی خصیصه ها با آن ها تفاوت دارد. به تدریج قرار است یوان دیجیتالی جایگزین وجه نقد شود. با استفاده از گوشی های هوشمند، می شود تراکنش های مربوط به ارزهای دیجیتالی را انجام داد. دارندگان این ارز همچنین امکان انتقال یوان دیجیتال بین حساب های یکدیگر را خواهند داشت. هنوز در بسیاری از شهرهای بزرگ چین مراحل آزمایشی یوان دیجیتالی در حال انجام است، ولی مقامات چینی در نظر دارند، میلیون ها واحد از ارزهای دیجیتالی خود را از طریق روش های مختلف از جمله بخت آزمایی در اختیار شهروندان این کشور قرار دهند.  

دو عامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به کاهش قیمت‌ها دربازار طلا و سکه گفت: عامل نخست کاهش قیمت‌ها، افت قیمت انس جهانی و عامل دیگر کاهش قیمت ارز در داخل کشور است.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار سکه و طلا در روزهای آینده، اظهار داشت: اکنون فرصت مناسبی برای تحلیل بازار نبوده و زود است در این مورد صحبت کنیم. وی با بیان اینکه کاهش قیمت طلا و سکه در روز گذشته ناشی از دو عامل  بوده است، اضافه‌ کرد: عامل نخست، افت قیمت انس جهانی و عامل دیگر کاهش قیمت ارز در داخل کشور است. کاهش قیمت ارز به دلیل تحولات سیاسی داخلی و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بوده و افت حدود ۱۰۰ دلاری قیمت انس جهانی نیز به سبب شرایط اقتصاد جهانی است که باعث شده بازار طلا با کاهش قیمت همراه شود. وی تاکید کرد: هیچ پیش‌بینی در مورد بازار سکه و طلا نمی‌توان کرد اما انتظار داریم از اواسط هفته، قیمت تغییر کند. کشتی‌آرای ادامه‌ داد: به نظر می‌رسد که به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، قیمت‌ها اکنون ثابت بماند و از روز دوشنبه دوباره تغییر کند.

بیت‌کوین به صلیب مرگ رسید؛ هشدار برای سقوط سنگین

راشاتودی: قیمت بیت‌کوین، مهمترین ارز دیجیتال جهان، با نگرانی از محدودیت‌های قانون‌گذاران مالی جهان و آلایندگی‌های زیست‌محیطی به زیر ۳۶ هزار دلار سقوط کرد. این ارز دیجیتال با از دست دادن ۵ درصد از ارزش خود در ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۷:۱۰ روز یکشنبه به وقت تهران، به ۳۵٫۳۸۹.۲۰ دلار رسید. با این سقوط حالا ارزش بیت‌کوین تقریباً نصف رکورد ۶۵ هزار دلاری ماه آوریل آن شده است. تاجران ایستگاه بعدی بیت‌کوین را قیمت ۳۲٫۵۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کنند و در نهایت انتظار دارند قیمت آن در ۳۰ هزار دلار تثبیت شود. یکی از عواملی که قیمت بیت‌کوین را پایین آورده است افزایش محدودیت‌های وضع شده توسط بانک مرکزی چین برای معاملات ارزهای مجازی است. اما آن‌چه سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتالی را نگران کرده، این است که حالا بیت‌کوین وارد محدوده فنی «دس کراس» (صلیب مرگ) شده است؛ این یعنی میانگین قیمت ۵۰ روزه از میانگین قیمت ۲۰۰ روزه پایین‌تر آمده و در چنین شرایطی، بازارهای مالی منتظر وقوع یک سقوط سنگین هستند. اگر چنین سقوطی اتفاق بیفتد، قیمت بیت‌کوین مانند آنچه در ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، وارد محدوده مقاومت فنی خواهد شد.

انتقاد تند بانک مرکزی انگلیس از بیت‌کوین و تمجید از پوند دیجیتال

راشاتودی: تام موتون، رئیس فناوری پیشرفته بانک مرکزی انگلیس با انتقاد از بیت‌کوین گفت: تکنولوژی پشت پرده ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی دنیا می‌تواند در هر تراکنش ده‌ها هزار برابر کارایی بیشتری نسبت به بیت‌کوین داشته باشد. او در سخنرانی خود در کنفرانس آینده فناوری‌های پیشرفته از علاقه بانک مرکزی انگلیس به ساخت ارز دیجیتال این بانک خبر داد. این در حالی است که هنوز چنین ارزی وجود ندارد و بانک مرکزی انگلیس هم تا کنون خبری در این رابطه منتشر نکرده است. آقای موتون همچنین به التزام بانک مرکزی برای نگاه داشتن پول نقد در چرخه معاملات تا هر زمان که مردم خواهان استفاده از آن باشند، تاکید کرد. موتون با انتقاد شدید از بیت‌کوین گفت: بیت‌کوین با توجه به ناتوانایی‌های عملکردی و مصرف بالای انرژی خود به هیچ وجه با تکنولوژی استفاده شده در یک ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی قابل قیاس نیست. به گفته موتون ارز دیجیتال بالقوه بانک مرکزی می‌تواند نقش مهمی در دوره گذار اقتصاد انگلیس به سوی اقتصاد با آلایندگی صفر، بازی کند. او می‌گوید: مصرف پایین انرژی باید مساله اصلی و محوری‌ باشد که در طراحی ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی در نظر گرفته می‌شود.

چین سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو راه ابریشم جدید را افزایش می‌دهد

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در کشورهایی که در پروژه یک کمربند یک راه مشارکت دارند، به شدت افزایش یافته است. طبق گزارش های جدید در پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ میزان سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم چین در کشورهای عضو این پروژه ۱۳.۸ درصد نسبت به بازه مشابه سال گذشته جهش کرده است. طبق داده‌های رسمی سرمایه‌گذاری در بخش تولید و انتقال اطلاعات به رشد خود ادامه داده است. بخش تولید در این بازه ۷.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کرده که این نسبت به سال گذشته ۱۱.۸ درصد جهش داشته است. سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های محلی چین ۳.۸ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرد و به ۳۲.۷۵ میلیارد دلار رسید؛ این میزان معادل ۷۵ درصد کل سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم چین در این دوره بوده است.

واردات خودرو آزاد خواهد شد؟

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره با عرضه خودرو در بورس کالا، بیان داشت: این طرح در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و در کمیسیون صنایع مجلس نیز روی جزئیات آن کار می شود؛ اما اجرای آن هنوز قطعی نیست. وی در پاسخ به این که آیا با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق است، گفت: خیر با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم، زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی شده ای نیست. وی در پاسخ به سوال فارس، مبنی بر اینکه برای متعادل سازی قیمت خودرو وزارت صمت چه پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس دارد، گفت: همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد؛ لذا وزارت صمت برای قیمت گذاری خودروها طرحی به مجلس ارائه داده که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است؛ بنابراین، در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت ها بهتر شود. در این طرح خودروها به دو گروه خودروهای عمومی و غیرعمومی ( مثلا خودرویی مانند دناپلاس که مشابه دارد و  علاوه بر کمپانی خارجی مشابه آن را شرکت داخلی نیز تولید می کند) تقسیم می شود. در مورد جزئیات این طرح با شورای رقابت گفت وگو شده است و در تعامل با مجلس هستیم که امیدواریم اجرای آن روی قیمت ها تاثیرگذار باشد. 

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات قیمت گذاری خودرو باید در کنار تولید داخلی واردات معقول انجام شود، گفت: در این صورت فضا رقابتی می‌شود، تولید افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. رزم حسینی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری تولید را افزایش نمی‌دهد، گفت: ظرفیت تولید خودرو در ایران بالغ بر ۲ میلیون خودروست و با این میزان تولید کاملا نیاز داخل را می‌توان تامین کرد. وی با بیان اینکه در مقطعی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید می‌شد، بیان داشت: در آن زمان برای خرید خودرو وام پرداخت می‌شد؛ لذا این مساله حاکی از آن است که تقاضایی برای خودرو نبوده است. شرایط تحریم باعث شده که واردات خودرو قطع شود، بنابراین، بازار خودرو رقابتی نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این که آیا واردات خودرو آزاد خواهد شد، گفت: طبق برنامه بودجه امسال واردات خودرو ممنوع است البته در این مورد باید منتظر سیاست‌های دولت بعدی و تصمیمات آن‌ها ماند.

تقاضای سوخت هند در حال ریکاوری است

گزارش جدید نشان می‌دهد تقاضای سوخت هند در دو هفته ابتدایی ماه ژوئن ۱۳ درصد جهش کرده و به سوی ثبت اولین رشد ماهانه از مارس تا کنون پیش می‌رود. این نشان می‌دهد، بازار از بدترین دوران بحرانی خود تحت فشار موج دوم کرونا عبور کرده و مصرف در حال بازگشت است. منابع آگاه به بلومبرگ خبر داده‌اند، فروش سوخت دیزل که پرفروش‌ترین سوخت در جاده‌های سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و فروش بنزین از سوی بزرگترین پالایشگاه‌های هند جهش کرده است. در هفته‌های اخیر هند با کاهش تعداد مبتلایان جدید روزانه به ویروس کرونا، محدودیت‌هایی قرنطینه‌ای و ترافیکی خود را برداشته که این منجر به افزایش تردد و بازگشت خودروها به جاده‌های این کشور شده است.

افزایش قیمت اوراق مسکن

در حالی که در اوایل ماه جاری، متاهل‌های تهرانی برای تهیه اوراق مسکن باید ۲۶ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، این نرخ‌ اکنون افزایش یافته و به بیش از ۲۸ میلیون تومان رسیده است.

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه سال ۱۳۹۸ با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان، در مردادماه با قیمت ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در شهریورماه ۱۳۹۸ نیز با قیمت ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. قیمت اوراق مهرماه سال ۱۳۹۸ نیز ۶۰ هزار و ۴۰۰ و قیمت اراق آبان و آذر نیز هرکدام ۶۱ هزار تومان بوده و همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه و بهمن‌ماه همان سال با قیمت ۶۰ هزار تومان و در اسفندماه نیز با قیمت ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. همچنین برای سال ۱۳۹۹ تسه فروردین‌ماه ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان، تسه اردیبهشت‌ماه ۶۱ هزار تومان و تسه خردادماه ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند. هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیرماه سال گذشته با قیمت ۶۰ هزار تومان، در مردادماه ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در شهریورماه ۶۱ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در مهرماه، آبان‌ماه و آذرماه سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۶۱ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان قیمت دارند. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه سال گذشته با قیمت ۶۰هزار تومان، در بهمن‌ماه با قیمت ۶۱ هزار تومان و در اسفندماه با قیمت ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود که این گزارش نیز براساس قیمت اسفندماه سال گذشته نوشته شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
واردات خودرو آزاد نمیشه چون هم مافیای قوی واردات اجازه نمیده و هم درآمد بسیار زیادی برای حکومت داره
تیم اقتصادی دولت اقای رییسی جلوی بازی های ارزی دولت فعلی با بازارهای ارز و طلا را بگیرد.
ارزونی فیک دلار فقط به نفع زمین داران و بساز و بفروشها است چون قیمت زمین و اپارتمان که ارزان نمیشود منتهی کاهش بازار دستوری ارز و طلا باعث میشود انها بتوانند دلار بیشتری تبدیل کنند یا املاک بیشتری در خارج از کشور تهیه کنند .
همه خانواده های ایرانی اندوخته ای طلا دارند ولی بازار دستوری که همتی پایه گذاری کرد باعث میشود همان خانواده بخواهد نیازی فوری اش را از فروش طلایش تامین کند باید با ضرر بفروشد تا به کام اغنیا و ثروتمندان باشد.
۳ سال بازارهای دستوری طلا و تیم وحشتناک رسانه ای همتی که جو الکی میدادند و مانند بورس که همه را کشاندند انجا و بعد اصلاح طلبان زیر بار فریب مردم نرفتند و نتیجه ان را هم در انتخابات اخیر دیدند و مردم دلزده از سیاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
تا ديروز افزايش قيمت دلار را بخاطر ضعف ناشي از مديريت و حتي سو مديريت روحاني مي دونستين و حرفي از تحريمو وئجود نقدينگي نمي زديد اما الان ميگين كم بودن قيمت دلار ما في ها را دستشونو باز ميزاره. مرگ برسياسي كاري
کسانی که وارد قمار ارزهای دیجیتال شدین . بیت کوین در آینده نزدیک تا زیر 5 هزار دلار سقوط میکنه شک نکن . دیگه خود دانید و این قمارتون
اگر بانک ها به آزاد و با نرخ شناور به قیمت روز ارز بفروشند و دلار رانتی متوقف و قیمت آنهم شناور شود رفته رفته بهای آن و بهای ارزان و مسکن به تعادل می رسد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر