بازدید 10428
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

بهبود خدمت‌رسانی به مردم با حذف انحصار مجوز داروخانه‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: رفاه حال مردم و خدمت به مردم مهترین چیز است که وزارت بهداشت با ابلاغ آیین نامه جدید در تاسیس داروخانه‌ها و با درنظر گرفتن برخی چارچوب‌ها می‌تواند موجب کاهش ازدحام، دسترسی آسان و احتمال یافتن دارو‌های کمیاب را برای مردم فراهم کند که این اتفاق مبارکی است.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ 16 June 2021
با تغییراتی که در آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت در ۸ خردادماه ۱۴۰۰ صورت گرفت، در راستای بررسی رفع دو مانع جدی بر سر راه اخذ مجوز‌های داروخانه‌ها که به بازار سیاه مجوز‌ها و انتظار طولانی داروسازان برای اخذ مجوز داروخانه انجامیده بود، سراغ غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رفتیم تا با وی به گفت‌وگو بپردازیم.
 
بهبود خدمت‌رسانی به مردم با حذف انحصار مجوز داروخانه‌ها

غلامرضا مرحبا نماینده شهر آستارا و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد ابلاغ آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت، مطرح کرد: در شهر آستارا که جمعیتی بالغ بر ۹۰ هزارنفر را داراست و از آنجا که جمعیت شناور این شهر بدلیل پتانسیل گردشگری آن در فصول گرم مخصوصا بهار و تابستان و ایام تعطیل مثل نوروز به بالای سیصد، چهارصد هزار نفر هم می‌رسد، اما به استناد همین محدودیت‌ها باعث شده بود، تنها یک داروخانه‌ی شبانه‌روزی داشته باشد که با وجود نیاز مبرم به داروخانه، اجازه تاسیس داروخانه را به این شهر ندهند که بالاخره با پیگیری فراوان توانستیم یک مجوز دیگر بگیریم که در مجاورت بیمارستان مرکزی شهر یک داروخانه‌ی دیگر هم داشته باشیم.

وی در پاسخ به تاثیر برداشتن مانع حدنصاب جمعیتی و حدفاصله از داروخانه دایر بر شکستن انحصار در داروخانه‌ها، افزایش کیفیت خدمات داروخانه‌ها و بحث رقابت‌پذیری داروخانه‌ها، بیان کرد: در حال حاضر به دلیل ممانعت‌هایی که پیش از این وجود داشته، دسترسی به داروخانه‌ها کم است و بعضا حضور مردم در داروخانه‌ها سبب ایجاد صف‌های طولانی می‌شود و دیگر مشکل دسترسی به بعضی اقلام دارویی است؛ در صورتی که خروجی تغییرات جدید در آیین نامه تاسیس داروخانه ها، منجر به دسترسی بیشتر به داروخانه‌ها، اخذ مجوز توسط پزشکان داروسازی که سال‌ها در نوبت انتظار برای گرفتن مجوز هستند و بالتبع افزایش رقابت‌پذیری در داروخانه‌ها شود و سودآوری آن‌ها نیز مدنظر قرار گیرد بطوریکه شأن و رسالت اصلی داروخانه‌ها با استاندارد‌های لازم حفظ شود، بی شک خوب است.

مرحبا با اشاره به بازار سیاه مجوزها، تشریح کرد: در حال حاضر در بازار سیاه امتیاز مجوز داروخانه‌ها در مواردی همچون تعطیلی داروخانه‌ها یا فوت پزشک با مبالغ چند صد میلیون تومان به بالا خرید و فروش می‌شود. به هر حال باید یک نظام مشخص در صدور مجوز‌ها وجود داشته باشد بطوریکه انحصاری نبوده و دسترسی مردم را کاهش ندهد و برای مردم دردسر‌هایی ایجاد نکند.

وی در پاسخ به سوال بررسی دیگر کسب و کار‌هایی که نیاز جدی به تسهیل صدور مجوز دارند و بحث مجوز‌های سردفتری و لزوم اصلاحاتی از سوی قوه‌ی قضائیه که باید انجام شود، عنوان کرد: بعضی از امتیازات مجوز‌ها که با کار روزانه‌ی مردم در ارتباط است همچون دفاتر ازدواج و دفاتر سردفتری هستند با آزمون‌های بسیار دشواری داده شده یا با قیمت‌های زیادی خرید و فروش می‌شود که متاسفانه بعضاً دیده می‌شود که در مطبوعات، اینترنت و جا‌های دیگر همچون دیوار امتیاز‌ها خرید و فروش می‌شود که این اصلا جالب نیست و مشابه مجوز داروخانه‌ها شاهد انتظار بسیاری از متقاضیان برای اخذ مجوز هستیم. باید اصلاحاتی انجام شود تا علاوه بر افزایش دسترسی مردم توسط ایجاد مراکز متعدد، سودآوری و توزیع عادلانه در پرونده‌ها انجام شود. یک مورد دیگر دفاتر پلیس است که خدمات خاصی را به مردم ارائه می‌کنند و بدون حضور در این مراکز، امورات مردم نمی‌گذرد و در عین حال شاهد ازدحام و مشکل دسترسی به این مراکز هستیم، اگر گشایشی و اقدامی اتفاق بیفتد که سبب افزایش دسترسی مردم، کاهش صفوف افراد منتظر و میزان تلف شدن وقت مردم در صف‌های این‌ها مراکز شده و از طرفی کیفیت انجام کار افزایش یابد امر مبارکی هست و قطعا به رفاه حال مردم کمک می‌کند.

نماینده شهر آستارا در مجلس شورای اسلامی در توضیح منطق ایجاد حاشیه سود برای برخی کسب و کار‌ها با ایجاد فاصله‌ی صنفی و تأثیر آن روی عملکرد و رقابت بنگاه‌ها، و همچنین با اشاره به صنعت خودرو در کشور گفت: در این قبیل کسب و کار‌ها حاشیه‌ی سود مفید است و حداقل فایده‌ی آن کاهش انگیزه برای انجام کار خلاف است که علاوه بر اینکه باید یک تعهد شخصی در انجام کار وجود داشته باشد، باید یک نظارت قانونی هم برای جلوگیری از سوءاستفاده و سودجویی وجود داشته باشد. در مورد بازار خودرو هم باید گفت که این بازار یک افتضاح به معنای واقعی کلمه است و اصلاً هیچ گونه نظم و برنامه مشخصی در این بازار وجود ندارد.

وی در مورد رقابت پذیری در داروخانه‌ها و برخی از مراکز با رقابت کم همچون سردفتری، مطرح کرد: ما رقابت را تأیید می‌کنیم و معتقدیم که در بازار باید رقابت باشد و عرضه و تقاضا و قیمت‌ها متناسب شوند و بستر ارتقای کیفیت فراهم شود، اما نباید طوری شود که خدمت‌رسانی به مردم با مشکل مواجه شود، در این‌جا اصل خدمت‌رسانی به مردم است و این مراکز بازوی دولت هستند. یعنی دفترخانه بازوی سازمان ثبت اسناد کشور و بازوی قوه‌ی قضائیه هست. اسناد مالی و اسناد صنعتی و اسناد تجاری مهمی آن‌جا نوشته و گواهی می‌شود و با یک بنگاه تجاری فرق می‌کند که بخواهد به معنای بازاری با یکدیگر رقابت کنند.

مرحبا در ادامه افزود: این‌جا یک نهاد شبه دولتی هست و دارد یک کار رسمی دولتی و خدمات دولتی به مردم ارائه می‌شود؛ بنابراین هر رقابتی را نمی‌توان برای چنین مراکزی در نظر گرفت و از طرفی حاشیه سود حداقل و جذابی را باید داشته باشد تا اصل خدمت‌رسانی به مردم دچار اشکال نشود.

وی در پایان درباره سیاست صدور تمامی مجوز‌های کشور از یک درگاه واحد مانند درگاه مجوز‌های کسب و کار، گفت: یک مشکل اساسی در کشور، تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیر است. در جایی فردی با قصد ایجاد یک تولیدی و یک صنعتی برای اخذ مجوز باید از ده تا پانزده تا نهاد مختلف و مجزا، مجوز بگیرد و از تک‌تک این مراکز تأییدیه بگیرد و نهایتاً یک سوله احداث کند تا محصولی را تولید کند؛ بنابراین، باید درگاه و سامانه‌ای با نام پنجره‌ی واحد یا امید خدمت یا با هر اسم دیگر ایجاد شود، تا فردی که دنبال مجوزی برای تولید یا سرمایه‌گذاری است با مراجعه به یک مکان و درگاه واحد با تحویل مدارک خود و آن چه لازم است، برای بررسی شرایط مجوز فرد با استعلام و دریافت یک هزینه‌ای و با انجام کارشناسی‌های لازم با اعلام زمان مشخص و بدون ایجاد سردرگمی و دردسر‌های بروکراسی وضعیت امکان مجوز گرفتن را به فرد اعلام کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
انحصاردرمجوزداروخانه یعنی چه ؟ واقعا بایستی هرکسی بتواندمثل همه دنیا داروخانه بزندنیازبه تحصیلات دانشگاهی هم
نیست حتی پزشکی هم نبایدانحصاری باشدونیازبه تحصیل پزشکی نیست مثل همه دنیا هرکسی میتواندکارپزشکی کندویاداروخانه بزندفقط بایدسوادحواندن ونوشتن داشته باشدکه اسم مریض رابنواندبنویسد اصلاً هیچ کاری نباید انحصاری باشدمثل همه دنیا جزاختلاس ورانت بازهم مثل همه دنیا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
مثل همه دنیامتلک بماپراندی ودستمان انداختی !البته ما
منظورشمارافهمیدیم چه میگوئی
اصولاً انحصار ضد عدالت است و اسلام با هر گونه انحصاری و در هر حوزه ای مخالف است، مردم منتظرند تا سایر انحصار ها را بدون فوت وقت برداشته شود تا اقتصاد ما کمی به اقتصاد اسلامی نزدیکتر شود.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
انحصاری در کار نبوده و با قوانین جدید داروخانه فقط توسط افراد پولدار و رانت خوار و بی سواد بدون یک روز خدمت در نقاط محروم تاسیس خواهد شد. خواهشمند است برای پر کردن جیب خودتان از اسلام هزینه نکنید.. طبق قوانین قبلی داروساز مجبور بود در مناطق محروم خدمت کند و تجربه علمی و درد مناطق محروم را با گوشت و استخوانش درک کند .
البته راه ورود دارو های تقلبی هم به داروخانه هم بیش از پیش باز میشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
بفرمائیدداروی تقلبی یعنی چه داروئی ؟
روز بخیر ، در اینکه داروخانه ها را یک مافیا اداره می‌کند شکی نیست
در اینکه بالاترین مصرف سرانه دارو و لوازم آرایشی و انواع پودرهای تقویتی مجاز و غیر مجاز در ایران در بالاترین سطح در دنیاست هم شکی نیست
بنابراین مشخص است که پروانه داروخانه بازار سیاه دارد
این واضح است که درصد بالای فارغ التحصیلان داروسازی توان مالی تاسیس داروخانه را ندارند و تنها اثری که صدور آسان مجوز در پی خواهد داشت مافیا با قیمت کمتری پروانه ها را خریداری خواهند کرد و عملا تعداد داروخانه ها حتی از سوپر مارکتها هم بیشتر خواهد شد و بدتر از همه. کنترل آن تعداد داروخانه از دست وزارت بهداشت خارج شده و دارو گرانتر از قبل بدست مصرف کننده خواهد رسید
مسئولین محترم سایت وزین تابناک خواهشمندیم از انتشار نظرات غیر کارشناسی افراد خودداری فرمائید. فقط در مورد قوانین جدید تاسیس یک مطلب اشاره می کنم و تا اخرش را بخوانید که چه بلائی بر سر داروسازی و داروخانه ها خواهد امد. در این قانون جدید مساحت داروخانه را با امتیاز خدمتگذاری در مناطق محروم یکسان قرار داده شده است . یعنی اگر کسی مغازه 1000 متری را داروخانه کند برابر با ده سال خدمت در مناطق محروم امتیاز کسب می کند. قانون جدید فقط در خدمت رانت خورها و ویژه خورها و سرمایه دار ها است و مناطق محروم از داشتن داروخانه محروم می شوند و سیل ابطال داروخانه ها در مناطق محروم و هجوم به مراکز استان فراهم شده است. لطفا قوانین جدید را مطالعه فرمائید بعد اظهار نظر فرمائید. مثل برجام ناخوانده امضاء و اظهار نظر نفرمائید.با قوانین جدید بی سوادها و پولدارها و طبقه مرفع جامعه سود خواهند برد.
هیمن الانش سر هر کوچه یه داروخونه هست همشون هم خلوت هیچی ندارن ! برای تهیه ی داروی بیمارم مجبورم برم هلال احمر و شهید کاظمی..اونقدر شلوغن که حد و حصر نداره..به جای زیاد کردن داروخانه های خلوت که هیچی ندارن لااقل داروهای داروخانه های دولتی رو پخش کنن بین داروخونه های سطح شهر اینقدر مردم اسیر نشوند..
واقعا هدف از این ایین نامه های بی فایده چی هست؟؟؟؟؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
مجید جان دلبندم، قبلا به هیچ کسی اجازه تاسیس داروخانه را نمی‌دادند ولی الان مجوز به دو بخش تعریف شده، امتیاز مربوط به مجوز تاسیس اتفاقا فقط برای داروسازها امکان داره واتفاقا آسان شده ولی بخش دوم پروانه بهره برداری از داروخانه بوده که قبلا به هیچ داروخانه ای اجازه داده نمیشد نزدیک یه درمانگاه یا داروخانه دیگه داروخانه بزنه ولی الان میتونه با کسب امتیازهای دیگه داروخانه بزنه و عملا از حالت انحصاری قبلی به حالت رقابتی در ایین نامه جدید تبدیل میشه. درضمن اون سرمایه دار همین الان میتونه مجوز داروخانه رو بخره و به راحتی از انحصاری که داره سود ببره ولی خوب سود انحصار سرمایه‌دارهای داروخانه دار به شدت با این آیین نامه کاهش می‌یابد و منم بودم ناراحت بودم و این جوری ناراحت میشدم. ولی مجوز داروخانه دیگه سد انحصارش شکست و تمام دیگه نمیتوانید مجوز داروخانه‌هاتون رو 5 میلیارد تومان بفروشید. انحصارتون برچیده شد رفت
به مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
پسر گلم
آشفتگی و پریشان شدن شما از حرف حق خود گویای واقعیت هست و بس.
چنان دچار توهم توطئه شده اید که هر کسی نظر بده از
نظر شما دشمن و داروخانه دار هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
ممکن است مثل همه شغلها تخلف و یا اجحافی هم شده باشد ولی داروخانه باید به عنوان یک موسسه پزشکی در خدمت مردم باشد و برای سالم ماندن این داروخانه ها از فسادهای مالی ناشی از رقابتهای ناسالم، بایستی در زمینه تاسیس داروخانه محدودیت‌هایی داشته باشیم. اگر محدودیت نداشته باشیم افراد فاقد صلاحیت ولی پولدار به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وارد حوزه سلامت می‌شوند و این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد فساد و رقابت های ناسالم شود که تبعات زیادی برای مردم خواهد داشت.
از طرف دیگر با اجرای این آیین‌نامه دیگر داروسازان هیچ انگیزه‌ای برای خدمت در مناطق محروم نخواهند داشت و همه سعی می کنند در کنار بیمارستانها و ساختمانهای پزشکان داروخانه بزنند.
دیروز برای یک سرماخوردگی پیش دکتر رفتم دفترچه بیمه زد کنار که احتیاجی نیست خلاصه ویزیت شدم گفت برو داروخانه رفتم دارو بگیرم داروخانه گفت این داروها نمیدانم چرا توسیستم قرمز میزند باید آزاد حساب کنی که من گفتم مگه میشود یک آمپول وقرص سرماخوردگی تو لیست بیمه نباشد و در جواب گفت شاید دکتر اشتباه انتخاب کرده برگشتم دکتر تومطب گفت نه دورسته هزینه دارو من که 22هزار بابیمه بود را 55هزار آزاد حساب شد خداوکیلی اگر این گونه مشکلات میخواد برای مردم دورست شود صد رحمت به حمان.نقصه کاغذی آنقدر مردم را اذیت نکنید
فقط باعث میشه که داروخانه های معمولی زمین بخورند و افراد پولدار و صاحب املاک داروخانه هارو دست بگیرند ...همانطور که فروشگاههای زنجیره ای کاسبان خرده پارا نابود میکند در ایین نامه جدید با سرمایه ای فروشگاههای زنجیره ای دارند و امتیازی که از بابت ملک و مساحت میگیرند دیگر جایی برای داروسازان جوان و ببسرمایه یا داروسازان معمولی وجود ندارد
هنوز فرق پزشک و دکتر داروساز رو نمیدونن در مورد داروخانه اظهار نظر میکنن
دیروز از داروخانه دارو گرفتم. 11 هزار تومن فقط هزینه قرائت نسخه رو ازم گرفتن. این یعنی پول زور. تازه میگه قانونی هم هست!!!
می ترسم فردا لوازم یدکی هم که لیست قطعات مورد نیاز مکانیک رو بهش میدم هم بگه پول خوندن لیست رو هم باید بدی...!
پذیرش رشته های پزشکی و وکالت و خیلی چیزای دیگه هم مافیا و انحصار دارند متاسفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
پذیرش در رشته فقط انحصارش سهمیه ها هستند ولی در اشتغال بله رانت هست ..
من بعنوان یک مراحع داروخانه اجحاف زیادی در حق بیماران از نظر مالی توسط داروخانه داران مشاهده کرده ام.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار