بازدید 12344
۳
پیمانه اقتصادی

تداوم نوسان دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی/ یک عرضه اولیه در راه است/ افت قیمت جهانی طلا در آستانه اجلاس فدرال رزرو/ توقف دوباره واردات در مقابل صادرات

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در بازار امروز، نوسان سهام آسیا به دنبال رکوردشکنی سهام آمریکا، افت قیمت جهانی طلا در آستانه اجلاس فدرال رزرو، افت دلار در بازار جهانی از ترس کرونا، قیمت نفت خام در بالاترین سطح دوساله تثبیت شد و همه چشم‌ها خیره به بیتکوین را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ 15 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص کل بورس در بازار امروز، نوسان سهام آسیا به دنبال رکوردشکنی سهام آمریکا، افت قیمت جهانی طلا در آستانه اجلاس فدرال رزرو، افت دلار در بازار جهانی از ترس کرونا، قیمت نفت خام در بالاترین سطح دوساله تثبیت شد و همه چشم‌ها خیره به بیتکوین را در بر دارد.

رشد شاخص کل بورس در بازار امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸ هزار و ۹۹۰ واحدی معادل ۰.۷۹ درصد به یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۲۱۵ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۲۶۰۰ واحدی همراه شده است.

یک عرضه اولیه در راه است

در پنجمین عرضه اولیه سال جاری، تعداد یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت "گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری" به عنوان پانصد و هشتاد و چهارمین شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "سرمایه گذاری ها" گروه"سایر واسطه های مالی" و طبقه "سایر واسطه های مالی طبقه بندی نشده در جای دیگر" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " ومدیر " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه، حداکثر سهمیه هر نفر ۱۰۰۰ سهم است که متقاضیان می‌توانند در بازه قیمتی ۲۸۰ تا ۲۹۹ تومانی ثبت سفارش کنند؛ بنابراین، میزان نقدینگی مورد نیاز در صورت مشارکت سه میلیون نفری، حدود ۸۹ هزار و ۷۰۰ تومان، در صورت مشارکت دو میلیون نفری حدود ۱۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان و درصورت مشارکت ۹۰۰ هزار نفری، ۲۹۹ هزار تومان خواهد بود.

نوسان سهام آسیا به دنبال رکوردشکنی سهام آمریکا

سهام آسیایی در معاملات امروز، سه‌شنبه، به دنبال رکوردشکنی شاخص‌های نزدک و اس‌اندپی آمریکا در معاملات دیشب، دچار نوسان شدند. با وجود اینکه در آستانه اجلاس سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو بازارها متوقف شده و سرمایه‌گذاران از انجام معاملات مهم سر باز می‌زنند، شاخص‌های سهام آمریکا رکورد زده و دلار به بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر رسیده است. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۱۲ درصد افت کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۷۳ درصد بالا آمد. کامپوزیت شانگهای ۰.۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۱۹ درصد سقوط کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا با جهش ۱.۰۰ درصدی روبه رو شد؛ اما کوسپی کره‌جنوبی به رشد اندک ۰.۰۶ درصدی بسنده کرد.

افت قیمت جهانی طلا در آستانه اجلاس فدرال‌ رزرو

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، با رشد قیمت دلار در بازارهای بین‌المللی در آستانه اجلاس سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو افت کرد. سرمایه‌گذاران منتظر اعلام نتایج این اجلاس هستند تا سرنخ‌هایی راجع به افزایش نرخ تورم آمریکا و سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره در آینده نزدیک به دست آورند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۷:۲۸ به وقت تهران، ۰.۲۲ درصد افت کرد و به ۱٫۸۶۱.۹۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱٫۸۶۴.۷۰ دلار رسید. 

تداوم نوسان دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی

در روز‌های اخیر، شاهد نوسان محدود دلار در یک محدوده مشخص هستیم. به گونه‌ای که در معاملات امروز نیز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۱۰۷ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۳۵۷۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

افت دلار در بازار جهانی از ترس کرونا

نگرانی ها از روند واکسیناسیون باعث تقویت ارزش ارزهای امن مقابل دلار شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۴۵۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

قیمت نفت خام در بالاترین سطح دوساله تثبیت شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر چشم‌انداز مثبت تقاضای جهانی سوخت در بالاترین سطح ۲ ساله تقویت شد. اما گزارش ها حاکی از به توافق رسیدن ایران و آمریکا بر سر برداشتن تحریم‌های دوران ترامپ و افزایش احتمال بازگشت صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی، از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. قیمت نفت خام برنت تا ساعت ۷:۰۹ به وقت تهران با ۰.۳۲ درصد رشد به ۷۳.۰۹ دلار رسید. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۱ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۷۱.۱۰ دلار رسید. در چند روز اخیر، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی که از اوپک پلاس خواسته بود تولید خود را در آینده نزدیک به علت افزایش تقاضا بالا ببرند باعث تقویت قیمت نفت خام شده است.

رئیس اتاق تهران: مهم‌ترین مساله دولت سیزدهم اقتصاد است

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران صبح امروز در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران اظهار داشت: مهم‌ترین مساله روز بحث انتخابات ریاست جمهوری است. مهم‌ترین مساله دولت بعدی مسائل اقتصادی است که در مناظره‌ها کمتر به آن پرداخته شد و نامزدها به جای بحث روی چالش‌های اقتصادی مدینه فاضله‌ای تبیین کردند. مشکلات اقتصادی سر راه دولت بعدی خواهد بود؛ ما در برنامه بنای ایران مشکلات و راهکارها را دیده ایم که پس از استقرار دولت انتظارات بخش خصوصی را به عنوان چالش‌ها و راهکارها ارائه خواهیم کرد. دولت بعدی باید با انتخاب یک تیم هماهنگ به ویژه در بخش اقتصادی، مسائل را حل کند.

خوانساری با اشاره به بودجه ۱۴۰۰، گفت: بودجه سال ۹۹ به میزان ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که بودجه امسال با رشد ۱۴۰ درصدی به ۱,۳۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. هرچند گفته شده ۳۴۰ هزار میلیارد تومان در صورت عملکرد درآمدی در بودجه خواهد آمد، تجربه نشان داده به دلیل پیش بینی مصارف، حتی اگر درآمدی نباشد، مصارف انجام خواهد شد. حال حتی اگر این ۳۴۰ هزار میلیارد تومان در بودجه نیاید باز هم بودجه ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ به میزان ۸۱ درصد رشد دارد. با توجه به این حجم از افزایش پیش بینی می‌شود کسری بودجه بالایی داشته باشیم. مخصوصاً که دولت بعدی هم مستقر خواهد شد کسری بودجه بیشتر می‌شود. کسری بودجه منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود. نقدینگی در سال ۹۱ به میزان ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود که در پایان سال ۹۹ به ۳,۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسید. این حجم از نقدینگی تورم‌های بالایی به دنبال خواهد داشت. در اردیبهشت امسال تورم ۴۱ درصد بود. خوانساری تصریح کرد: هر چقدر هم در نیمه دوم سال تلاش شود، باز هم این تورم تا پایان سال یک عدد دو رقمی بالا خواهد بود.

توقف دوباره واردات در مقابل صادرات

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به توقف مجدد واردات در مقابل صادرات گفت: دولت صادرکنندگان را مکلف کرده که یا ارز خود را برای واردات استفاده کنند یا آن را در سامانه نیما عرضه کنند لذا اجازه استفاده از ارز صادرات خود را برای واردات غیر یا واگذاری را ندارند.
 

همه چشم ها خیره به بیتکوین

موفق شدن یا نشدن بیتکوین در عبور از سد ۴۱ هزار دلاری نقش بسیار مهمی در تعیین مسیر بازار رمزارزها در کوتاه مدت خواهد داشت. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، رمزارزها روز به روز در حال محکم تر کردن جای پای خود در بازارهای مالی هستند: پس از ممنوعیت موقت مبادلات دلاری در کوبا، فعالان ارزی این کشور از دولت خواسته اند تا بیتکوین را جانشین دلار در معاملات ارزی کند. منابع خبری از احتمال پذیرش رسمی بیتکوین در نیجریه و تانزانیا خبر می دهند که در صورت تحقق، آن ها را به مقاصد رسمی بعدی بعد از السالوادور تبدیل خواهد کرد. ایلان ماسک که پیشتر با اعلام خبر توقف پذیرش بیتکوین توسط تسلا به دلیل نگرانی های محیط زیستی، باعث آغاز ریزش بزرگ و گسترده بازار ارزهای دیجیتالی شد، این بار در توییتی مجددا از بیتکوین حمایت کرده است! وی با اشاره به اینکه تسلا تنها ۱۰ درصد بیتکوین در اختیار خود را با هدف اثبات نقدشوندگی این رمزارز به فروش رسانده، از پذیرش مجدد استفاده از بیتکوین در تراکنش های تسلا در صورت استفاده از انرژی های پاک برای استخراج آن خبر داده است.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۳۹ هزار و ۹۵۱.۹۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۸۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۱۵ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۵۵۴.۵۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۶۲ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۳۶۷.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۶۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۴۹ درصد کاهش

۵- کاردانو

قیمت: ۱.۵۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۳۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۷۹ درصد کاهش

۶- دوج کوین

قیمت: ۰.۳۲۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۴۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۵۶ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۸۸۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۶۸ درصد کاهش

۸ - یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۹- پولکا دوت

قیمت: ۲۴.۴۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۴.۹۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۷۷ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۲۳.۷۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۰۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۱۹ درصد کاهش

رشد اقتصادی عربستان منفی ماند

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، با کاهش قیمت نفت و گسترش شیوع کرونا، اکنون رشد اقتصادی دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است، به گونه‌ای که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست سال به منفی ۳.۰ درصد رسید که یکی از ضعیف ترین رشدهای اقتصادی ثبت شده عربستان در سه سال اخیر محسوب می‌شود. این میزان رشد، ۰.۳ درصد بیشتر از چیزی است که در فصل قبل اعلام شده بود. این رشد اقتصادی که هفتمین رشد فصلی منفی متوالی این کشور بوده است و بیش از همه تحت تاثیر کاهش رشد بخش نفتی قرار گرفته که رشد آن منفی ۱۴.۱ درصد بوده است. از سوی دیگر، رشد بخش غیر نفتی به مثبت ۲.۹ درصد رسیده است. بهترین عملکرد مربوط به بخش پالایشگاه بوده که رشد سه ماهه آن ۸.۹ درصد اندازه گیری شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
از بورس و نابودی سرمایه مردم چه خبر؟؟؟؟؟؟(عدد شاخص روی عدد خاص)
قیمت اجناس با دلار ۶۰ تومانی دارد از من مصرف کننده گرفته میشود قیمت فیک‌دلار تو سر بانک مرکزی بخورد
اقایون دولتی و تجار چه ارز ۴۲۰۰ بگیرند و چه ارز ۲۴۰۰۰ تومانی و بیایند کالا با دلار ۶۰ تومانی بفروشند چه فرقی به حال من دارد ؟؟؟؟؟
دسته اول که ارز ۴۲۰۰ گرفته و کالا را با دلار ۶۰ تومانی به خلق الله می اندازند حدود ۱۵ برابر اصل سرمایه سود میکنند و اونی که دلار ۲۴ میگیرد و کالا را با دلار ۶۰ میفروشد حدود۲.۵ برابر سود برده!!!!!!
برد برد برای همه چه دولتی ها و چه غیر دولتی ها

دلار در کانال فلان
دلار در کانال فلان
بس کنید
خودرو چرا گران شد؟
خوراکی جات و لبنیات و گوشت مرغ و تخم مرغ ؟؟؟؟؟
دلار صرافی یک دلار فیک است چون کاربردی ندارد(سفرهای خارج از کشور هم به دلیل کرونا بسیار محدود و دلار ، دلار مسافرتی محسوب نمیشود) و دلار یعنی حواله برای واردات جنس و وقتی جنس ها در بازار رقم فروش انها چیزی غیر از رقم دلار ثبت سفارش است یعنی منابع ارزی مجددا دارد به بیراهه میرود
تشکر
ممنووووووون
ته مانده ارزی کشور را هم تمام کنید
این عرضه اولیه های 10 و 20 هزار تومانی چیه که شما اینقدر با آب و تاب تیتر می زنید؟!!!!
با سلام . امروزه در اقتصاد ایران با یک پدیده بنام فرار سرمایه ها از کشور در قالب خرید خانه و پس انداز در بانکهای کشورهای همسایه روبرو هست . که متاسفانه از اقشار بلا به اقشار متوسط جامعه نیز کشیده شده است . و اگر این روند به همین منوال پیش رود تا فرار سرمایه در تمامی سطوح کشور بروبرو خواهد شد . از عوامل مهم ان
الف=عدم استقلال بانک مرکزی که باعث شده که نقدینگی جمع اوری توسط بانکها بجای اینکه بسمت تولید رود بسمت بنگاهداری بانکها کشیده شده است . و این بنگاه داری چنان در میان بانکها ریشه دوانده است که یکی از عوامل ورشستگی واحدهای تولیدی نیز شده است .
ب= وابستگی شدید دولت به درامدهای منابع مخصوصا نفت . قرار بود که کلیه درامدهای حاصل از فروش منایع مخصوصا نفت و گاز در صندوق توسعه ملی واریز شود . تا دولت مجبور شود بسمت جمع اوری و هدایت نقدینگی بسمت تولید رود . اما رواج فرهنگ راحت طلبی و ضعف مدیریت باعث شده است که هم نمایندگان و مدیران دولت علاقه ای به جمع اوری سرمایه های سرگردان مردم که در قالب افزایش نقدینگی در جامعه بروز می کند نشود .
بهر حال اگر دومورد اصلاح نگردد . در اینده ممکن است ایران تامین کننده منابع مورد نیاز صنایع کشورهای همسایه باشد.و تبدیل به وارد کننده اجناس و کالا تبدیل شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی