بازدید 10106
۱

تزریق موفق واکسن ایران-کوبا در ۷ استان

واکسن کرونای «کنژوگه» محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران فاز یک و دو مطالعه بالینی را در کوبا با موفقیت طی کرد و فاز سوم مطالعه بالینی آن همزمان با کوبا در ایران در حال انجام است.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 14 June 2021

به گزارش  تابناک به نقل از همشهری آنلاین، پس از صدور مجوز کارآزمایی بالینی این واکسن، مرحله سوم یا آخرین مرحله کارآزمایی بالینی واکسن در ۷ استان و توسط ۸ دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان از ماه پیش آغاز و بر روی ۴۰ هزار نفر در کوبا و ۲۴ هزار نفر ایرانی انجام شد. علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار امیدواری کرده با پایان تزریق به افراد داوطلب در فاز ۳ این واکسن، بتوان نتایج اولیه را در اواخر خرداد تحلیل کرد تا در صورت مثبت بودن نظر کارشناسان سازمان غذا و دارو مجوز مصرف صادر شود. علاوه بر ۲ دوز واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا که به فاصله ۲۸ روز در ۸ شهر کشور تزریق می‌شود، در ۲ شهر زنجان و یزد دوز یادآور بعد از یک ماه نیز به داوطلبان تزریق خواهد شد. بر اساس شواهد، وجود دوز یادآور واکسن کرونا موجب می‌شود سطح ایمنی افزایش بسیار زیادی داشته باشد. همشهری فرآیند این کارآزمایی و همچنین عوارض احتمالی در میان افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند را در ۷ استان پایلوت بررسی کرده است. گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد تاکنون عوارض خاصی در میان افراد داوطلب دیده نشده؛ هرچند تزریق دوز دوم واکسن در برخی استان‌ها هنوز ادامه دارد و باید منتظر پایان فاز ۳ مطالعات بود.

اصفهان
کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا از ۶ اردیبهشت امسال در اصفهان کلید خورد و دوشنبه ۱۷ خرداد با تزریق فاز دوم واکسن به پایان رسید. این مطالعه در یک بازه زمانی ۴۰روزه با تزریق ۶ هزار دوز واکسن برای داوطلبان انجام شد. اصفهان اولین استان در بین ۷ استان انتخاب شده برای اجرای مطالعه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا بود که این طرح را اجرا کرد. سهم استان اصفهان از این مطالعه ۳ هزار نفر در نظر گرفته شد و در طول این کارآزمایی بالینی داوطلبان ۲ دوز واکسن را به فاصله زمانی ۲۸ روز دریافت کردند. معاون علوم پزشکی اصفهان که خود از اولین داوطلبان تزریق واکسن «کنزوگه» است با بیان اینکه بیش از ۵هزار نفر برای این مطالعه در سامانه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا ثبت‌نام کردند، می‌گوید: اصفهان برای بررسی عوارض واکسن مأمور و به همین دلیل، وضعیت داوطلبانی که برای آن‌ها واکسن تزریق شده است تا ۳ ماه آینده پیگیری می‌شود. به داوطلبان تاکید شده است که هر علامت یا عوارضی داشتند آن را گزارش کنند. کمال حیدری با بیان اینکه کادر درمان وضعیت داوطلبان را کنترل می‌کنند و به آن‌ها گفته شده که پس از تزریق دوز دوم واکسن علائم و عوارضی را هم که ممکن است مرتبط به کرونا نباشد گزارش دهند، می‌افزاید: همه عوارض ثبت خواهد شد. این واکسن برای برخی از داوطلبان عوارضی، چون بدن درد، سردرد یا واکنش‌های مختصر دیگر داشته، اما تاکنون واکنش حاد گزارش نشده است. اصفهان به عنوان اولین شروع‌کننده طرح پایلوت مطالعه فاز سوم بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا سعی کرد کار خود را با نظم و دقت دنبال کند و با همکاری خوب مردمی توانست این کارآزمایی را با موفقیت پشت سر بگذارد. در نظرسنجی‌های انجام شده از داوطلبان هم عملکرد مجریان طرح رضایت‌بخش بوده است.

مازندران
مازندران در طرح کارآزمایی بالینی واکسن «کنژوگه» تنها استانی است که ۲ شهر در بین شهر‌های هشت‌گانه اجرای طرح دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و مازندران هر کدام برای اجرای این کارآزمایی ۳ هزار سهمیه داشتند که به دلیل ضرورت دسترسی به داوطلبان در دوران مطالعه به افراد داوطلب ساکن این ۲ شهرستان تزریق شد. استقبال از این طرح در مازندران با اینکه کارآزمایی با تزریق نخستین دوز واکسن در بابل به فرزند رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل و در ساری به معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و فرزندان او همراه بود، طی روز‌های ابتدایی ثبت‌نام و تزریق واکسن چندان مطلوب نبود و به همین دلیل مازندران آخرین استانی بود که صفحه ثبت‌نام آن در سایت کارآزمایی بسته شد. اما به مرور بر میزان استقبال افزوده شد و در نهایت ۱۴ هزار و ۳۳۵ مازندرانی برای شرکت در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند که ۷۲۷۳ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و ۷۰۶۲ نفر زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار داشتند و در مجموع به ۶ هزار نفر از این تعداد، واکسن کنژوگه تزریق شد. تزریق دوز اول این واکسن ایرانی-کوبایی در مازندران از ۲۱ اردیبهشت تا ۲ خرداد انجام شد و از ۱۹ خرداد نیز تزریق دوز دوم آغاز شده است. به گفته مجریان این کارآزمایی در مازندران حتی یک عارضه نیز در داوطلبان تزریق واکسن مشاهده نشد.

همدان
همدان جزو ۷ استانی است که ماه گذشته کارآزمایی انسانی واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا در آن انجام شد. ۳ هزار همدانی به صورت داوطلبانه در این کارآزمایی شرکت کردند و قرار بود چند روز پیش دوز دوم واکسن خود را دریافت کنند که به علت تحویل‌ندادن واکسن از سوی وزارت بهداشت فعلا انجام نشده است. از آن‌جایی که مشخص نیست چه کسانی دارو و چه کسانی دارونما دریافت کرده‌اند، نتایج نمونه به وزارت بهداشت ارسال شده و ارزیابی نتایج بر عهده این وزارتخانه است. معیار مرکز بهداشت همدان برای تزریق این واکسن به داوطلبان داشتن سن بالای ۱۸ سال، نداشتن بیماری زمینه‌ای و سکونت در شهر همدان بود. مسئولان این مرکز روزانه با ارسال پیامک به داوطلبانی که از پیش ثبت‌نام کرده بودند، زمان تزریق واکسن را اطلاع می‌دادند. تزریق این واکسن به جز عوارض معمول مانند تب، لرز، افت فشار و تهوع آن هم به مدت ۴۸ ساعت هیچ عارضه خطرناکی برای تزریق‌کنندگان نداشته است. از طرفی همین عوارض معمول هم اگر تا ۷۲ ساعت ادامه داشته باشد، جای بررسی دارد که چنین موردی هم گزارش نشد. به طور کلی در واکسن‌ها سطح آنتی‌بادی ۲ هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن به سطح مطلوب می‌رسد و شاید برخی از افراد دریافت‌کننده این واکسن نیز کرونا گرفته باشند، زیرا بالاترین اثربخشی واکسن‌ها ۹۲درصد است، اما به طور حتم میزان بیماری و فوت افراد دریافت‌کننده واکسن به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

هرمزگان
نام‌نویسی از داوطلبان مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای نوترکیب انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران از اول اردیبهشت در بندرعباس آغاز شد. سهمیه بندرعباس از مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا (کرونا پاستور) ۳ هزار داوطلب بود که تعداد ثبت‌نامی‌ها در این شهرستان به ۸۶۷۴ نفر رسید که از این تعداد ۳۶۷۰ را بانوان و ۵۰۰۴ نفر را آقایان تشکیل داده بودند. بیشترین رده سنی ثبت‌نام شده ۱۸ تا ۴۵ سال با ۶۶۷۹ نفر بود و در رده‌های سنی ۴۵ تا ۶۵ سال ۱۷۲۶ نفر و بالای ۶۵ سال ۲۴۳ نفر در بندرعباس ثبت‌نام کردند. در بندرعباس تزریق دوز اول واکسن کرونای نوترکیب انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور از ۱۲ اردیبهشت و دوز دوم آن ۱۳ خرداد آغاز شد. تاکنون عارضه جدی درباره تزریق این واکنس در بندرعباس ثبت نشده است. به داوطلبان شرکت‌کننده در این طرح گفته شده بود که در ابتدای مطالعه به صورت تصادفی در ۲ گروه تقسیم می‌شوند که شامل گروه دریافت‌کننده واکسن (۸۰ درصد افراد مطالعه) و گروه دریافت‌کننده ادجوانت به تنهایی (ماده‌ای که ایمنی عمومی فرد را تحریک می‌کند، ولی اثر اختصاصی برای ایجاد ایمنی بر علیه ویروس کرونا را ندارد) به عنوان گروه شاهد (۲۰ درصد افراد) است و گروه دوم بعد از پایان این مطالعه و مشخص شدن نتایج به صورت رایگان مورد تزریق واکسن مورد تأیید قرار خواهند گرفت.

کرمان
از روز یکشنبه شانزدهم خرداد، فرآیند تزریق دوم از فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای «کنژوگه» که کار مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوباست در کرمان آغاز شد. دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افرادی را که از ۲۸ روز قبل، واکسن به آن‌ها تزریق شد را فراخوان کردند تا برای دریافت دوز دوم مراجعه کنند. ۸ دانشگاه علوم پزشکی در ایران کارآزمایی بالینی این واکسن را بر عهده گرفتند و کرمان پنجمین دانشگاهی بود که این اقدام را آغاز کرد. سهمیه هر دانشگاه ۳ هزار نفر تعیین شد. یکی از دلایلی که موجب شده است کرمان برای این آزمایش انتخاب شود به گفته مسئولان، زیرساخت‌های بهداشتی و علمی و فنی خوب بوده است. اوایل اردیبهشت بود که فراخوان داده و اعلام شد ۳ هزار نفر از افرادی که ساکن شهر کرمان و شهر‌های اطراف مثل ماهان و شهداد هستند بعد از ورود به یک سایت و نام‌نویسی و تایید نهایی یک هفته بعد، دوز اول این واکسن را دریافت می‌کنند. برای شرکت در این آزمایش‌ها «رضایت آگاهانه» شرط بود و اعلام شد اگر کسی در هر مرحله از کار منصرف شد می‌تواند از این تحقیق خارج شود. همچنین اگر کسی واکسن را دریافت و عارضه جدی‌ای پیدا کرد، بیمه‌ای مخصوص وجود دارد که درمانش را تحت پوشش قرار دهد. در کرمان کل سهمیه ۳ هزارتایی دریافت و در دوز اول واکسیناسیون تزریق شد و از ۱۶ خرداد تزریق دوز دوم شروع شده است. استاندار کرمان، معاون سیاسی، اجتماعی، امنیتی استاندار، مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، رئیس ستاد هماهنگی شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان و مسئول سایت واکسن ایرانی- کوبایی همچنین مسئولان دیگری از جمله رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان داوطلب دریافت این واکسن شده و دوز اول را دریافت کرده‌اند. با وجود سکونت چندهزار نفر از مهاجران افغانستانی در کرمان این افراد نتوانستند در کارآزمایی شرکت کنند، زیرا گفته می‌شود در توافق‌های بین ایران و کوبا یکی از ملاک‌ها این بوده که افراد داوطلب تابعیت ایرانی داشته باشند. اگر واکسن به تولید انبوه برسد، مهاجران هم می‌توانند در جریان واکسیناسیون عمومی از آن استفاده کنند.

زنجان
در کارآزمایی بالینی واکسن ایران-کوبا حدود ۴ هزار نفر برای واکسیناسیون کوبایی ایرانی در زنجان ثبت‌نام کرده‌اند. پس از بررسی‌های انجام شده افراد واجد شرایط انتخاب شدند و بیش از ۳۵۰۰ نفر به صورت فراخوان و اختیاری در مرحله اول تزریق قرار گرفتند و با توجه به استقبال زنجانی‌ها سهمیه دوز واکسن اختصاصی به استان افزایش یافت. اجرای این طرح در زنجان موجب می‌شود این استان در واکسیناسیون مراحل بعدی در اولویت قرار گیرد. تزریق واکسن در هر روز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مقدور است و تزریق دوز دوم ۲۸ روز پس از دوز اول و دوز سوم نیز پس از ۲۸ روز از تزریق دوز دوم انجام می‌شود. به گفته مسئولان این استان تا کنون بعد از تزریق واکسن‌ها عارضه قابل توجهی در استان گزارش نشده است.

یزد
یزد جزو ۸ شهر کشور است که مرحله سوم کارآزمایی بالینی در آن اجرا شد. این واکسن به داوطلبان یزدی در ۳ دوز تزریق خواهد شد که دوز سوم به عنوان یادآور است. ثبت‌نام این واکسن در یزد با استقبال بسیار خوب مردم روبه‌رو و در عرض کمتر از چند روز ظرفیت استفاده از این واکسن تکمیل شد. در مجموع ۷ هزار نفر از ساکنان یزد در کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو‌های ایران – کوبا ثبت نام کردند،، اما در این مرحله از کارآزمایی ۳هزار دوز واکسن به یزد تحویل داده شده بود. اطلاع‌رسانی برای تزریق این واکسن به صورت رندوم و پیامکی انجام شد و ۲ هفته پیش مرحله اول تزریق واکسن به داوطلبان به پایان رسید. با بررسی صورت گرفته هیچ یک از افرادی که در این طرح مشارکت داشتند، عارضه جدی ناشی از تزریق واکسن نداشتند. مرحله دوم تزریق واکسن پاستور - کوبا هم از روز ۱۴ خرداد در یزد شروع شد که به گفته مسئولان، افراد برای تزریق دوز دوم منتظر پیامک باشند که در آن روز و تاریخ و ساعت مشخص می‌شود و بدون هماهنگی به مرکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
این باید مد نظر باشد که به افرادی که برای تست انتخاب شده اند افرادی هستند که برایشان چندین آزمایش قبل از آن گرفته شده که مشکل زمینه ای نداشته باشند یعنی این افراد تقریبا گزینش شده بودند و در اعتبار تست ها باید دقت بیشتری صورت بگیرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار