بازدید 6832

عراقچی: بدون رسیدن به خواسته‌هایمان توافق نمی‌کنیم

رئیس تیم ایران در مذاکرات وین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خود قطعا توافق نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۵۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۰ 13 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سیدعباس عراقچی شنبه شب بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام و آغاز دور ششم گفتگو‌های وین اظهار کرد: امروز ششمین دور مذاکرات وین با جلسه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و ما در مورد موضوعاتی که کماکان مورد اختلاف است در جلسات متعدد کارشناسی و جلسات سیاسی بحث و گفتگو خواهیم کرد تا راه حل‌های لازم برای آن‌ها پیدا شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ما با یک وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم. هم بازگشت آمریکا به برجام، یک سری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا از یک سری پیچیدگی‌هایی برخوردار است که باید در مورد آن‌ها برنامه‌ریزی شود، دقت صورت بگیرد و شاخص تعریف شود و همچنین اقداماتی که ایران باید انجام دهد. با توجه به پیشرفت‌های علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده است و نحوه تنظیم آن‌ها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این‌ها همه واقعا بحث‌های مفصلی را می‌برد.

عراقچی ادامه داد: هم اینکه این مجموعه اقدامات در چه جدول زمانی انجام شود؟ البته این یک قضیه مسلم است که آمریکا باید قدم اول را بردارد و همه اقداماتش را در ابتدا انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می‌کند و سپس ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی خود این نیز نیاز به جدول بندی و جدول زمانی دارد و باید مشخص شود که اگر ما به جمع بندی رسیدیم مراحل تایید و تصویب آن چگونه باشد، در چه مدت انجام شود، چه مقدماتی باید برنامه‌ریزی شود و ما در چه روزی به اجرا می‌رسیم. در آن روز آمریکا باید چه کار کند و چگونه راستی آزمایی می‌شود. همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزئی و فنی دارد و دارای بحث‌های حقوقی و سیاسی است.

رئیس تیم ایران در مذاکرات وین در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما بعد از کمیسیون مشترک، جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و این جلسات و مذاکرات ظرف روز‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد تا وقتی که بتوانیم به یک جمع بندی برسیم و به شکلی به موقیعتی ان‌شاء لله بریم که تصویب تقریبا کاملی از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم قابلیت تامل و تصمیم گیری داشته باشد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این مذاکرات به نتیجه مشخص و نهایی خواهد رسید، تصریح کرد: ما به دنبال رسیدن به یک توافق خوب و مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم، نه وقت را تلف می‌کنیم. البته هر چه زودتر به توافق نهایی برسیم بهتر است.

وی ادامه داد: مهم این است که در این توافق آن اصولی که جمهوری اسلامی می‌خواهد رعایت شده باشد و به آن شاخص‌هایی که مد نظر ماست رسیده باشیم.

عراقچی با بیان اینکه وقایع زمانی هیچ ارتباطی به مذاکرات ما ندارد، خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری در ایران در پیش است. من امیدوارم که انتخابات پرشوری باشیم و شاهد مشارکت وسیع مردم در این انتخابات باشیم. این موضوع (برگزاری انتخابات) در جای خودش انجام خواهد شد، ولی مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، چه قبل و چه بعدش. برای ما آنچه که ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم. تاریخی را برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که کی برسیم و کی نرسیم و تا هر زمانی که طول بکشد و ما نیاز بدانیم که مذاکرات باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه مطلوب خودمان برسیم این مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد، بدون اینکه وقت تلف کنیم و یا اجازه بدهیم که دیگران وقت تلف کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: با این توضیحاتی که عرض کردم به شخصه فکر نمی‌کنم که ظرف هفته جاری ما بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم؛ لذا من در این دوره مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع بندی نهایی برسیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که کمیسیون مشترک برجام قبل از سفر هیات‌ها به پایتخت‌های‌شان چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: نمی‌توان این را پیش بینی کرد. من حتی نمی‌توانم پیش بینی کنم که این دور چند روز طول می‌کشد. به هر میزان که لازم باشد ما در اینجا خواهیم ماند تا بتوانیم بار بعد که به تهران می‌رویم یک مجموعه کاملا منقه و شسته رفته داشته باشیم. اگر توافقاتی شده، روشن باشد. اگر موارد اختلافی است به حداقل رسیده باشد و آن‌ها هم روشن باشد و بتوانیم تصویری را منتقل کنیم که تصمیم گیری در مورد آن برای تهران مقدور باشد و اگر مقدور نباشد مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی همچنین در پاسخ به این سوال که مواضع طرف‌های مقابل را در جریان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در روز شنبه چطور ارزیابی می‌کند، گفت: طبیعتا کشور‌ها مواضع خودشان را دارند. به همین دلیل است که مذاکره شکل می‌گیرد و ادامه پیدا می‌کند و هدف ما در مذاکرات نزدیک کردن مواضع به همدیگر است. این‌ها جزئیاتی دارد که مربوط به موضوعات مذاکراتی می‌شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه ادامه داد: آنچه که می‌توانم عرض کنم این است که به اعتقاد بنده طرف‌های مقابل ما در نقطه‌ای هستند که باید تصمیم خود را بگیرند. جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سخت خود را قبلا اتخاذ کرده است. آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و آمریکا از برجام تصمیم گرفت که در برجام باقی بماند؛ تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شده است و الان نوبت طرف‌های مقابلمان است که تصمیمات سخت خود را بگیرد. اگر می‌خواهند برجام را حفظ کنند باید انعطاف‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند تصمیمات خود را بگیرند. ما آمادگی داریم که مذاکرات را تا آنجایی که آن‌ها بتوانند به تصمیم برسند ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خود قطعا توافق نخواهد کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر