بازدید 18228

چالش بورسی دولتی‌ها؛ اصلی‌ترین متهم ریزش بورس چه کسی بود؟

این روز‌ها که رقابت‌های انتخاباتی شدیدتر شده است، کم کم مقصرین ریزش بورس و آب شدن سرمایه مردم در این نه ماه سقوط بورس از لابلای حرف‌های کاندیدا‌ها مشخص می‌شوند. در حالی که رئیس کل سابق بانک مرکزی، انگشت اتهام سقوط بورس را به سمت وزرای نفت و اقتصاد نشانه رفته است، وزیر اقتصاد سوء مدیریت در نرخ بهره بین بانکی را دلیل افت بورس می‌داند.
کد خبر: ۱۰۵۷۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱ 12 June 2021

بورس از اواخر سال ۱۳۹۸ به دلیل بازدهی فوق العاده‌ای که داشت، بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری از مردم به تکاپو افتادند تا سرمایه‌های خود را به این بازار وارد کنند.

به گزارش بورس تابناک، این هیجان مردم برای ورود به بورس با تشویق‌های پیاپی دولتمردان به خصوص شخص رئیس جمهور در سال ۱۳۹۹ بیشتر و بیشتر شد و شاخص کلی که به عنوان دماسنج بازار سرمایه در ۵ فروردین ماه سال گذشته بر روی سطح ۵۰۸ هزار و ۶۶۱ واحدی قرار داشت، یکباره شیب تندی در جهت صعود به خود گرفت و تا ۱۹ مرداد ماه سال گذشته به سطح دو میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید؛ اما نوزدهم مرداد ماه ۹۹ روز سیاه سهامداران بورس بود! روز سیاهی که سرآغاز هشت ماه قرمزپوشی بازار سرمایه و خون دل خوردن سهامداران بود.

از تیرماه ۹۹ زمزمه‌هایی پیرامون ریزش بازار سرمایه مطرح و نامه اقتصاددانان به رئیس کل بانک مرکزی و همچنین عملکرد خود بانک مرکزی از دیدگاه سهامداران به تهدیدی جدی برای بازار سرمایه تبدیل شده بود.

در مرداد ماه نیز یک جرقه که از کابینه دولت زده شد، کل بازار سرمایه را به آتش کشید؛ جرقه‌ای که از اصطکاک دو وزارتخانه اقتصاد و نفت بر سر صندوق پالایش یکم ایجاد شد.

هر چند در آن زمان علیرغم آنکه سهامداران بانک مرکزی و بعد دو وزارتخانه اقتصاد و نفت را مقصر ریزش بازار می‌دانستند،  دولت و به خصوص بانک مرکزی و وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت زیر بار این حرف نمی‌رفتند و خود را حامی بازار سرمایه نشان می‌دادند!

با شروع رقابت‌های انتخاباتی و کاندیداتوری عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی، حالا حقایق در حال آشکار شدن است!

همتی: دو وزیر اقتصاد و نفت مقصر سقوط بورس بودند!

عبدالناصر همتی که در چهاردهم خرداد ۱۴۰۰ در شبکه اجتماعی کلاب هوس حاضر شده بود درباره دلیل سقوط بورس گفت: به اعتقاد بنده، آغاز سقوط  بورس از زمانی شروع شد که دو وزیر اقتصاد و نفت در خصوص عرضه پالایشی یکم به اختلاف رسیدند و روز‌های منفی بازار سرمایه شروع شد؛ بنابراین، دلیل ریزش شاخص کل بورس، کاهش نرخ سود بین بانکی نیست و وزیر اقتصاد و نفت در این خصوص مقصرند و باید پاسخگو باشند.

دژپسند جواب همتی را داد: سوء مدیریت در نرخ بهره بین بانکی باعث افت بورس شد

 
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در جریان همایش طرح قانونی بانک مرکزی نقد‌ها و نظر‌ها که در وزارت اقتصاد برگزار شد، با اشاره به اثرگذاری فروش اوراق بر کنترل نرخ تورم اظهار کرد: از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق استفاده کردیم که البته تمام این عدد برای فروش نبوده است. باید توجه داشته باشیم که اگر فروش اوراق انجام نمی‌شد، به تورم فعلی کشور ۳۶ درصد اضافه می‌شد. یعنی همین تورمی که الان بانک مرکزی حساب کرده است باید به اضافه ۳۶ درصد می‌کردیم.

دژپسند تاکید کرد: اگر نرخ بهره بین بانکی که تحت نظر یک دستگاه (بانک مرکزی) است با سوء مدیریت مواجه نمی‌شد بهبود بازار سهام به گونه‌ای بود که اتفاقاً می‌توانستیم به بانک مرکزی در هدایت نقدینگی کمک کنیم. چنانکه در مهرماه و آبان ماه وزارت اقتصاد به کمک بانک مرکزی در هدایت نقدینگی آمد.

دژپسند گفت: از تیرماه که نرخ بهره بانکی صعودی شد، از یکجا به بعد روند شاخص بورس را نزولی کرد. این نقطه کجاست؟ آنجاست که نرخ بهره بانکی به ۱۷ درصد رسید. البته شاخص کل تنها تابع این نرخ بهره بانکی نیست و یکی از عوامل موثر این مساله بوده است. از نرخ بهره بین بانکی ۲۰ درصد به بعد این نرخ بر شاخص کل مسلط شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه اگر سوء مدیریت بر نرخ بهره بین بانکی رخ نمی‌داد و بازار سرمایه روند خوب خود را ادامه می‌داد و سیاست‌های افزایش عرضه از طریق عرضه سهام دولتی و تجهیز منابع صورت می‌گرفت، افزود: اگر وضعیت صعودی بازار سهام ادامه پیدا می‌کرد، به هیچ عنوان دولت مجبور به استفاده از بحث‌های فرابودجه‌ای مثل تبصره ۴ قانون بودجه نمی‌شد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: زمانی که نرخ بهره بین بانکی پایین بود، هفته‌ای ۸ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته می‌شد، اما با افزایش نرخ بهره بین بانکی، فروش اوراق دولت به شکل وحشتناکی افت کرد. سال قبل به سختی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی فروخته شد، اگر برخی می‌گویند بانک‌ها به صورت اجباری اوراق نقدی دولت را خریداری کردند، باید تاکید کرد، هیچ الزامی از سوی دولت در این حوزه نبود بلکه اختیاری این روند عمدتا در بانک‌های دولتی انجام شد.

دژپسند با بیان اینکه انحراف نظارت بانک مرکزی از سال ۹۷ شروع شد اظهار کرد: مشکل از جایی شروع شد که بانک مرکزی نظارت مجمعی را دنبال کرد و در نظارت بر یک بانک مشکل‌دار و تعصب بر روی آن بانک، در اسفندماه ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به این بانک کمک کرد، اما همین بانک مرکزی حاضر نشد به اندازه ۱۱ هزار میلیارد ارز بخرد و بازار سرمایه را نجات بدهد.


همان گونه که دیده می‌شود حالا پس از گذشت حدود نه ماه از ریزش بازار سرمایه و در حالی که سهامداران همان زمان مقصرین و مسببین ریزش بازار را معرفی می‌کردند و کسی زیر بار این تقصیر نمی‌رفت، دارد مشخص می‌شود چه کسانی در این ریزش بازار و آب شدن سرمایه مردم مقصر بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
خب معلومه كه مثل بقيه موارد كه جهشي رفت بالا بورس هم جهي ميرود بالا و بعد كه سودشان را بردنند قيمت امد پايين . حالا يك عده ايي مي گويند ضرر كرديم و يك عده ايي هم سود . فقط پول يك عده ايي به دليل زياده خواهي رفت تو جيب يك عدده سود جو . چرا انها كه سود كردن معترض نيستند . يگه حلال و حرام قاطي شده پس با اين اقتصاد كنار امد حال يا سود است يا ضرر
حالا گیرم من نام نام پدر عکس و مشخصاتشو بدم بهت تا حالا کدوم مسئولی پاسخگو بوده که اون باشه؟
دلیل اصلی ناهماهنگی بین بخش های مختلف اقتصادی هست.هر کسی یه سازی میزنه
آقای دژپسند سود اوراقی که شما منتشر کردی چقدر بود؟
سقوطهاي با برنامه بورسي تا اين لحظه هدفش دلسرد کردن مردم در راي دادن و عدم شرکت در انتخابات است و بس. ...
تخريب بورس يک پبام دارد: ميخواهند با عدم مشارکت بورسيان که الان اکثريت را دارند نامزد خودشان انتخاب شود. فاجعه ملي است
اگر مقصر انهدام بورس ريس بانک مرکزي يا وزير اقتصاد است . مدعي العموم خواب تشريف داشتند که چرا اجازه دادند فاجعه رخ دهد و تا الان هيچ واکنش نداشتند.
اگر بنا باشه بورس حبابش رو تخلیه کنه و از بحران بیرون بیاد باید تا زیر 400 هزار واحد ریزش کنه . نمیذارن و دستی و مصنوعی بالا نگهش میدارن پس تا قیامت همینطور تو کما و CCU بسر میبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
آره مخصوصاً تو این وضعیتی که همه چیز 5 و 6 برابر شده است بورس باید معکوس عمل کند!!!! و ریزش کند
من نمی دانم این نرخ بهره 17 درصد بانک ها از کجا آمده است در حالی که شرکت های بورسی نه تنها چنین سودی نمی دهند بلکه میانگین آنها بسیار بسیار پایین تر از این عدد است
بهره بالاتر از سود تولید یعنی ربا یعنی زمین زدن تولید ...
آقای همتی معلوم است که نقدینگی باید از تولید خارج شود معلوم است که بورس باید زمین خورده باقی بماند چون مدیریتی که تو در بانک مرکزی بوجود آورده است و سود بانکی را بالاتر از سود تولید قرار داده ای نتیجه ای جز این ندارد و نقدینگی را سرگردان بازار دلالی و تولید را خوابانده است و پول را از بورس بیرون کشیده است مدیریت تو همان مدیریت دولت روحانی است که حتی برای اصلاح طلبها هم جای دفاع نگذاشته است....
راه حل بورس این است که فقط دو کار باید انجام داد:
1- سود بانک ها باید کمتر از میانگین سود حاصل از بورس شود و این فرمول باید همیشه حفظ و هیچ کس آنرا تغییر ندهد
2- شرکت های بورس این امکان برای آنها ایجاد شود که نقدینگی خود را از فروش سهام خود در بورس تهیه و با فروش محصول و بالا رفتن نقدینگیشان سهام خود را مجدد خریداری کنند و خود را وابسته به بانک هایی که سود مضاعف و بالاتر از سود تولید می گیرند نکنند.
توجه کردید که دولت و سودجویان از غفلت مردم بخاطر حال و هوای انتخابات دارند بهره برداری و قیمت کالاها را افزایش می دهند!
اتفاقاً من این حرف دژپسند را قبول دارم که افزایش سود بانک باعث سقوط بورس شد و اساساً معنا ندارد که سود بانک ها بالاتر از سود بورس باشد چون سود بورسی حاصل تولید است و بانکها موظف هستند پول مردم را به سمت تولید هدایت کنند و از سودی که حاصل می کنند کارمزد آنرا کم و سپس از باقیمانده سود مردم را بدهند و بالا بودن آن نشان می دهد بانک ها پول خود را به سمت دلالی هدایت می کنند که توجیه پذیر نیست و این که بگوییم با کاهش سود مردم سرمایه خود را خارج می کنند مثل این است که ساختمانی را بسازیم که شناژ و زیربنا ندارد و بگوییم اگر نسازیم مردم آواره می شوند و یا گناه کبیره ای را مرتکب شویم به بهانه اینکه صاحب یک سود شویم
فعالیت بانک ها شفاف و نظارت درستی بر آنها نمی شود و مشخص نیست منبع سود آنها از کجا است در حالی که اکثر شرکت های خدماتی و تولیدی سود ده نیستند
بورس یک رشد حبابی داشت و بخشی از این حباب در نزدیک به یکسال گذشته خالی شد
در ارتباط با ریزش بورس متهمی وجود ندارد این ریزش ناشی از قانون اقتصاد است ولی برای رشد و حبابی شدن بورس متهم زیاد داریم
هر کی مقصره نباید بهش امان نامه داد بلکه باید برود میز محاکمه و پاسخگوی مردم باشد و تمام دارایی هایش هم به نفع سهم داران توقیف شود و فشار و استرسی که سهامداران کشیدند این افراد و خانواده هایشان هم باید بکشند !!!!

رئیس جمهور اینده باید خیانتکاران را به میز محاکمه بسپارد !!!!!!
دژپسندعامل اصلی ریزش بورس بود.
چه فایده داره آقایان 22 میلیون تومان سرمایه ام در بورس الان کمتر از 11 میلیون شده یعنی نصف
چرا با زندگی مردم بازی میکنید چرا سوئ مدیریت امثال شماها را من باید پس بدم به من چه وزیران نمیتوانند یا اختلاف دارند وقتی نمیتوانند باید کنار بروند. چه کسی سرمایه مرا بر میگرداند؟ هان جواب دهید . به شعور من و امثال من توهین کرده اید...
پولای من رو با ضرر و زیانش که تو بورس پرید برگردونید تا به رای دادن فکر کنم
يعني ما هنوز نمي دانيم بانك مركزي و وزارت اقتصاد با هم هماهنگ و حساب شده جيب ملت رو خالي كردند ؟!!!!
عامل افزایش بورس وجود افزایش سرمایه های ناشی از ارزیابی های مجدد برای برخی از شرکت های بورسی بود که این خود ناشی از بی ارزش شدن پول ملی و تورم بود و به عبارتی تمام مشکلات به کسری بودجه دولت و یلخی بودن حساب و کتاب دولت بر می گردد
یکی از عامل ریزش بورس هم بی تدبیری دولت در سهام عدالت و افزایش سود بانکی بود و در این شرایط بد بهتر است دولت سهام عدالت را کاملا آزاد کند تا در آینده به چه کنم چه کنم نیفتد و بورس را به حال خود رها کند تا خودبخود به وضعیت نرمال برسد
دولت آینده اگر نتوانست مبتنی بر پارامترهای اقتصادی (نه شعار و نمایش) کشور را اداره کند نشان می دهد که مشکل از رئیس جمهور و افراد نیست و ساختار مشکل دارد و مجلس باید لایحه برگرداندن ریاست جمهوری به نخست وزیری و نظام پارلمانی را کلید بزند که هر چقدر هم بد باشد ولی بهتر از نظام ریاستی است و قبل از اینکه رئیس جمهور انتخاب شود باید با آنها اتمام حجت کند تا در این مسیر سنگ اندازی نکنند
مردم بازم برین تو بورس... خیلی عالیه
هنوز نفهمیدید که با دستکاری سود بانکی در تورم ۵۰ درصد اقتصادو به این روز انداختید هر دفعه سود بانکی را اوردید پایین تمام بازارها به هم ریخت...
آقا یه نفر توضیح بده توی مملکتی که همه چیز چند برابر شده چه طور سهام قیمتش اومده پایین وحباب بوده همون شرکت هایی که قیمت سهامش به یک چهارم و یک پنجم کاهش پیدا کرده قیمت محصولاتشون چند برابر شده همونایی که عرضه اولیه سهام بودن نیز ارزش سهامشون کم شده این رو یکی توضیح بده این چه جور حبابیه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار