بازدید 18660
پیمانه اقتصادی

صعود سکه با اهرم دلار/ یک نماینده مجلس: رشد اقتصادی ۲۰ سال گذشته ایران، تنها ۰.۳۶ درصد/ ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته/ بیت کوین در مسیر ریزش شدید؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، صورت‌های مالی سازمان بورس منتشر شد، روز آرام دلار در بازار جهانی، انتقاد از شرط معرفی ضامن کارمند رسمی برای پرداخت وام ازدواج، ترکیه ۲۰ میلیون گردشگر کم آورد و گلایه وزیر اقتصاد از بانک مرکزی در حمایت از بانک‌های مشکل دار را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰ 10 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، صورت‌های مالی سازمان بورس منتشر شد، روز آرام دلار در بازار جهانی، انتقاد از شرط معرفی ضامن کارمند رسمی برای پرداخت وام ازدواج، ترکیه ۲۰ میلیون گردشگر کم آورد و گلایه وزیر اقتصاد از بانک مرکزی در حمایت از بانک‌های مشکل دار را در بر دارد.

افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۸ هزار و ۸۲۳  واحدی معادل ۰.۷۶  درصد به یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۲۲۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۷۵ واحدی به ۱۷ هزار و ۴۸۴  واحد رسید.
 

ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۳۶۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۰.۷ درصد معادل ۵۶ هزار و ۳۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۸۱۶ تومان رسیده است. /نبض بورس
ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰ | کاهش ارزش سهام عدالت با افت شاخص بورس
 

صورت‌های مالی سازمان بورس منتشر شد

پیرو تصمیم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتشار صورت‌های مالی مصوب سال ۹۹ این سازمان، صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور مشاهده عموم برای نخستین بار منتشر شد.

صعود سکه با اهرم دلار

در پنجمین روز هفته، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۴ هزار تومانی برگشت. روز چهارشنبه،‌ دلار ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به ۲۴ هزار و ۷۰ تومان رسید. افزایش قیمت اسکناس آمریکایی در شرایطی رخ داد که روز سه‌‌شنبه به محدوده ۲۳هزار و ۹۰۰ تومان عقب‌گرد کرده بود. به‌رغم جا‌به‌جایی دلار بین دو کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومانی، در روزهای اخیر،‌ نوسانات این ارز محدود باقی مانده و تغییرات قیمتی به بالای ۲۰۰ تومان نرسیده است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در پنجمین روز هفته، سکه امامی از فاز نزولی خارج شد و در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز چهارشنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در شرایطی به ثبت رسید که دو روز قبل نزول فلز گرانبهای داخلی به محدوده ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومانی افت کرده بود.
 
تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برود، خریداران به بازار وارد خواهند شد. در صورت ورود خریداران، ‌سقف بعدی سکه محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومانی خواهد بود. افزایش قیمت فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رخ داد که تا ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه، افزایش معناداری در بازار طلای جهانی رخ نداده بود. فعالان باور دارند در صورتی که اونس طلا به بالای مرز هزار و ۹۰۰ دلاری برود، انگیزه سکه‌بازان برای خرید بیشتر خواهد شد.
 

روز آرام دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم تغییرات کمی داشت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۳۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۱۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

گلایه وزیر اقتصاد از بانک مرکزی در حمایت از بانک‌های مشکل دار

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در اختتامیه همایش نقد طرح بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی نظارت مجمعی را دنبال کرده و این آغاز مشکلات است، گفت: مشکل از آنجا شروع شد که بانک مرکزی در نظارت بر یک بانک مشکل‌دار و تعصب بر روی آن، در اسفندماه ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به این بانک کمک کرد. وی افزود: در عین حال بانک مرکزی حاضر نشد به اندازه ۱۱ هزار میلیارد تومان ارز بخرد و بازار سرمایه را نجات بدهد؛ ضمن اینکه این بانک هدفگذاری تعیین نرخ تورم در سال ۹۹ را صورت داد؛ اما باید دید چرا چنین شکافی بین هدفی که بانک مرکزی برای تورم تعیین کرده بود با تورم واقعی امروز، ایجاد شده است. دژپسند با بیان اینکه خزانه‌داری کشور زیر نظر وزارت اقتصاد در کنترل تورم بسیار مؤثر بوده است، تصریح کرد: بازار سرمایه توانست بر هدایت نقدینگی و کنترل تورم بسیار مؤثر باشد؛ این در حالی است که از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق استفاده شد که البته تمام این عدد برای فروش نبوده است. وی افزود: باید توجه داشت اگر فروش اوراق انجام نمی‌شد به تورم فعلی کشور ۳۶ درصد هم اضافه می‌شد؛ ضمن اینکه اگر نرخ بین بانکی با سوءمدیریت مواجه نمی‌شد، در فروش اوراق اهداف محقق می‌شد و با بهبود شرایط بازار سرمایه مواجه می‌شدیم.

دژپسند گفت: خزانه‌داری حتی در ماه‌هایی از سال به بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی کمک کرد؛ به نحوی که در مهرماه و آبان ماه وزارت اقتصاد به کمک بانک مرکزی در هدایت نقدینگی آمد؛ ضمن اینکه از تیرماه سال گذشته که روند نرخ بهره بین بانکی صعودی شد، حرکت شاخص کل بورس نزولی و فروش اوراق دولت با افت شدید مواجه شد. وزیر اقتصاد گفت: اگر بانک مرکزی بانکدار دولت نباشد، وضعیت تولیت منابع ارزی دولت مشخص نیست؛ ضمن اینکه اگر سوءمدیریت بر نرخ بهره بین بانکی رخ نمی‌داد و بازار سرمایه روند خوبی داشت، سیاست‌های افزایش عرضه از طریق عرضه سهام دولتی و تجهیز منابع صورت می‌گرفت. /مهر

انتقاد از شرط معرفی ضامن کارمند رسمی برای پرداخت وام ازدواج

رحیم زارع نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت تسهیل در نحوه پرداخت وام ازدواج تاکید کرد و گفت: براساس قانون بودجه، وام ازدواج باید با اعتبارسنجی یا پذیرش ضامن اعطا شود و این صرفا به معنای پذیرش ضمانت کارمند رسمی از سوی بانکها نیست، چون از محل یارانه نقدی خانوار نیز می توان ضمانت قبول کرد لذا نظام بانکی باید سختگیری برای پرداخت وام را به سمت دانه‌درشت‌ها ببرد نه زوج‌های جوان. همچنین مجلس این مهم را پیگیری می‌کند تا قانون به درستی اجرا شود.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج به دلیل تعیین شرط "معرفی ضامن کارمند رسمی دولت با گواهی کسر از حقوق"، افزود: بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج اعلام می‌کنند که متقاضی باید دارای دو ضامن کارمند رسمی دارای چک‌ باشند که این موضوع مشکلات بسیاری را برای زوج ها ایجاد کرده است. تعیین این شروط بزرگترین مانع برای پرداخت وام ازدواج به جوانان است چراکه اکنون تعداد کارمندان رسمی دولت بسیار کاهش یافته، بنابراین باوجود وثیقه‌های شخص وام‌گیرنده، معرفی یک ضامن کارمند و کارگر قراردادی یا رسمی یا بازنشسته یا هر فردی با داشتن پروانه صنفی یا تجاری کافی است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در واکنش به ادعای برخی بانک‌ها مبنی بر کمبود منابع مالی برای پرداخت وام ازدواج جوانان، اظهار کرد: این موضوع قابل قبول نیست چرا که بانک‌هایی را می‌شناسیم که میلیاردها تومان تسهیلات به افراد خاص پرداخت و آن اشخاص در شمال تهران هتل یا زمینی را خریداری کرده‌اند و اکنون باوجود چند برابر شدن سرمایه خود از پرداخت اقساط تسهیلات فرار می‌کنند.

بیت کوین در مسیر ریزش شدید؟

گمانه زنی ها از سقوط بیت کوین به محدوده ۲۰ هزار دلاری شدت گرفته است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تحلیلگران موسسات اواندا، اور کور و تال بکن کپیتال ادوایزرز در گزارشی مشترک با بررسی روند قیمتی و میانگین متحرک بیت کوین نتیجه گرفته اند که بیت کوین در معرض ریسک شدید از دست دادن حمایت ۳۰ هزار دلاری و ورود به کانال های ۲۰ هزار دلاری قرار دارد به ویژه اگر فشارهای چین روی فعالیت ارزهای دیجیتالی شدت گیرد و مقامات ناظر آمریکایی نیز تصمیم نظارت بیشتر بر روی بازارهای مالی را وارد فاز اجرایی کنند. وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد، اف بی ای با نفوذ به کیف پول یک گروه هکری، موفق شده است بیت کوین هایی به ارزش ۲.۳ میلیون دلار را باز پس بگیرد؛ هرچند کمی بعد مشخص شد اف بی آی موفق به در اختیار گرفتن کنترل سرور شده و خود شبکه بلاک چین کماکان نفوذناپذیر باقی مانده است، بازار ارزهای دیجیتالی تحت تاثیر این خبر به شدت ریزش کرد. 

ترکیه ۲۰ میلیون گردشگر کم آورد!

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می‌گوید همسایه غربی ایران ۲۰ میلیون گردشگر از برنامه سالانه خود عقب افتاده است. جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقتصاد ترکیه در سال‌های گذشته بخش مهمی از درآمدزایی خود را حول محور گردشگری بنا کرده اما پس از شیوع کرونا و به دنبال کاهش جدی مسافرت‌ها، اقتصاد این کشور با آسیبی جدی مواجه شد. وی با بیان اینکه ترکیه برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی کرده بود که پذیرای ۵۰ میلیون توریست باشد، بیان کرد: در حال حاضر ترکیه حتی به ۳۰ میلیون گردشگر نیز راضی خواهد بود. در سال ۲۰۲۰ که اوج شیوع کرونا بود، تعداد کل گردشگرانی که به ترکیه رفتند تنها حدود ۱۳ میلیون تن بودند که این عدد یک سوم سال ۲۰۱۹ بود و رکودی جدی را در این زمینه برای ترک‌ها به ثبت رساند.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با اشاره به کاهش جدی توریست‌های آلمانی و روسی در ترکیه، گفت: تنها از این کشورها حدود ۱۵ میلیون توریست در سال‌های قبل به ترکیه رفته بودند اما امروز این تعداد به پایین‌ترین حد خود رسیده است. در کنار آن کشورهای شرق آسیا به عنوان رقبای ترکیه در حوزه گردشگری برای به دست آوردن این بازار تلاش می‌کنند. ابراهیمی درباره میزان درآمد دولت ترکیه از محل ورود گردشگران خارجی نیز توضیح داد: ترکیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۵ میلیون گردشگر خارجی را پذیرایی کرد. اگر درآمد میانگین هر توریست را ۲۰۰۰ دلار تخمین بزنیم، این کشور در یک سال ۹۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد داشت؛ اما در دو سال گذشته با کاهش تعداد مسافران سقوطی عجیب در درآمدهای این بخش به دست آمده است.

اوج گیری تورم در چین

نرخ تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان از یک درصد عبور کرد. به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم چین در دوازده ماه منتهی به می به مثبت ۱.۳ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۴ درصد بیشتر از  تورم ماه قبل و  ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته که تورم آن به مثبت ۵.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این بالاترین تورم ثبت شده ده ماه اخیر در چین بوده است. لباس با تورم ۰.۴ درصدی و آب و برق با تورم ۰.۷ درصدی از بخش های مهم کاهنده تورم بوده اند. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم بخش مواد غذایی ۰.۳ درصد و مراقبت های درمانی ۰.۸ درصد اندازه گیری شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
لظفا به بازار لوازم یدکی خودروهای ایرانی هم سری بزنید در طول 3 سال قیمت ها 20 برابر شده اند و هیچ نظارتی وجود ندارد
بعد ازگذشت 20 سال فقط 0.36 درصد رشد اقتصادی واقعا عرق شرم دارد
لظفا به بازار لوازم یدکی خودروهای ایرانی هم سری بزنید در طول 3 سال قیمت ها 20 برابر شده اند و هیچ نظارتی وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
کی سر بزنه؟همون کسانیکه زندگی مردمو به این وضعیت فلاکت بار انداختن؟
آقای ابراهیمی در خصوص گردشگران ورودی به ایران هم اظلاعات و آماری ارائه دهند. معلوم است که این دو سال همه دنیا درگیر کرونا بوده و حجم گردشگر پایین بوده است.
اقای وزیر اقتصاد الان وقت گفتن این صحبتها است؟؟؟

اقای همتی هم که جوابتان را داده:

✅اظهارات «همتی» درمورد «سقوط بورس»:
سلام. در دولت اسلامی باید همه ارزها و سکه طلا به بانک مرکزی سپرده شود و سایر بانک ها به نیابت از بانک مرکزی می توانند فقط سه درصد ارز و سکه های طلا را در بازار آزاد عرضه کنند.دولت در اختیار بنده بود. ارز و سکه طلای آزاد را ممنوع در ارائه بازار می نمودم. کاربری ارز فقط خرید از کشورهای خارجی باید تعریف شود. در این صورت ایران تحریم را می شکند.و سامان مناسب اقتصادی به کشور برمی گردد.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
عزیزم این مدل کوبا و کره شمالی است و متاسفانه دولتی های ما قدرت و شجاعت ان را ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
با ممنوع کردن هیچ وقت هیچ چیز درست نشده و نخواهد شد.

در ضمن بهتره بجای پاک کردن صورت مسئله به فکر حل مشکل باشیم. مثلا اگر گزینه های سرمایه گذاری بهتر با ریسک کمتر و دردسر کمتر ایجاد بشه (مثلا بها دادن به تولید) دیگه کسی تمایل به سرمایه گذاری های پرخطر، پردردسر و دشوار مثل خرید ارز و سکه نخواهد داشت.
درموردرشداقتصادی ظرف بیست سال اخیرنماینده مجلس آبروداری کردندوگرنه منفی بالااست ودرعوض تورم ظرف بیست سال اخیر دوهزاردرصدکه دردنیااین رکوردعجیب رافقط کم داشتیم که براحتی بدست آوردیم ، برنامه ریزان اقتصادی متششکریم
افزایش قیمت سکه برابر است با افزایش نرخ طلاق...خانم بنده به همین بهانه درخواست مهریه کرده است... من هم طلاق
اوج گیری تورم در چین
نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۵۶ نزدیک به ۲۰ درصد بود که هنوز هیچ کشوری به این نرخ رشد نرسیده است حالا مقایسه کنید با رشد 0.36 درصدی!!!!
خوبه آمارذ ترکیه رو به این خوبی داریم ولی به خودمون که میرسیم مدیران زحمتکش میگن یا نمیدونیم با آماری که میدن تا واقعیت از زمین تا آسمان فاصله داره
اواخر دهه 70 برنامه ریزان نرخ رشد در چشم انداز 20ساله را 12 و 8درصد در هر 10سال به ترتیب و بطور متوسط 10درصد در نظر گرفته بودند همان موقع یکی از دوستان گفت عجب چشم انداز تخیلی نوشتن
بيچاره مردم با نرخ رشد ناچيز و تورم سرسام اور
بنظر من مردم تازه خودشان را باید برای یک ابر تورم اماده کنند که این ۴۲ سال پیش ان هیچ است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار