بازدید 13386
یادآوری یک نکته کلیدی به برخی کاندیدا‌های ریاست جمهوری

ناتوانی ۴۰ باره بخش خصوصی کشورمان در واردات واکسن کرونا!

تامین واکسن کرونا کار دولت‌هاست. بخش خصوصی در هیچ کشوری وارد نشده است؛ البته اگر بتوانند بیاورند استقبال می‌کنیم. سفرای ما هم در کشور‌هایی که کار تولید واکسن در آن ممالک انجام می‌شود به ما تذکر دادند که صدور معرفی‌نامه‌ها دارد تامین و تداوم و قیمت را افزایش می‌دهد، چون خیلی از شرکت‌ها می‌رفتند و برای موفق شدن در واردات واکسن قیمت‌های خیلی بالاتر مطرح می‌کردند.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 10 June 2021
تابناک اجتماعیآیا می‌شود واکسن کرونا وارد کرد و قصور و کوتاهی مانع از این کار شده است؟ به کارگیری بخش خصوصی برای انجام این مهم چیست؟

به گزارش «تابناک»، در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری در کشورمان و در شرایطی که تاکنون دو مناظره تلویزیونی برگزار شده، ابعاد جدیدی از بحران کرونا خودنمایی می‌کند تا جایی که یکی از کاندیدا‌ها وعده واکسیناسیون تمام ایرانیان در سه ماه را می‌دهد و دیگری مدعی می‌شود، امکان واردات ۱۸ میلیون دوز واکسن وجود داشته، اما در نتیجه کوتاهی مسئولان به سرانجام نرسیده و در نتیجه آن مرگ و میر کرونا در کشورمان به وضع غیرقابل قبولی رسیده است.

اظهار نظر‌هایی که با واکنش مقامات وزارت بهداشت کشورمان مواجه شد که مدعی هستند از هیچ تلاشی برای واردات واکسن فروگذار نکرده و با دست یاری دراز کردن به سوی بخش خصوصی هم راه به جایی نبرده اند؛ واکنشی که وزیر بهداشت نسخه تندی از آن را به نمایش گذاشت و گفت: «از نامزد‌های انتخابات می‌خواهم در بحث‌های سیاست‌زده انتخابات به موضوع سلامت و کرونا ورود نکنید. کسانی که تفاوت ویروس کرونا را با بقیه ویروس‌ها نمی‌دانند، دل مدافعان سلامت را که ۱۶ ماه جانفشانی کردند نشکنند.»

نمکی که از وعده یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری مبنی بر واکسیناسیون سه ماهه ایرانیان عصبانی به نظر می‌رسید، با تاکید بر این نکته که «با امکاناتی که داشتیم، بی نقص‌ترین و موفق‌ترین کارنامه را در مقابله با کرونا داشتیم»، افزود: «همه اختیارات را سه روز به شما تفویض می‌کنیم؛ اگر توانستید کرونا را مدیریت کنید به شما رأی می‌دهیم و اعلام می‌کنیم شما نه سه ماهه بلکه سی روزه می‌توانید مشکل کرونا را حل کنید.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی البته اشاره‌ای به وعده‌های محقق نشده خود و همکارانش در خصوص واکسیناسیون کرونا نکرد و حتی به ادعای مطرح درباره امکان واردات ۱۸ میلیون دوز واکسن در سال گذشته هم نپرداخت؛ هرچند پیشتر بار‌ها تاکید کرده بودند که سیاست گذاری کشورمان در موضوع واکسن کرونا، بر چند اصل استوار شده که یکی از آنها، شرکت نکردن در کارآزمایی بالینی هیچ واکسن خارجی مگر به شرط انتقال دانش تولید آن به کشورمان است.

بر اساس این اصل، ناگفته پیداست که مسیر طی شده در برخی کشور‌ها برای واکسیناسیون شهروندان در مقابل بیماری کووید ۱۹، مسیری نبود که برای کشورمان قابل پیمودن باشد. نکته‌ای کلیدی که البته قابل نقد به نظر می‌رسد، همان گونه که برخی دیگر از تصمیمات کرونایی اتخاذ شده در کشورمان قابل نقد هستند؛ مثل ممنوع نکردن سفر در ایام نوروز ۱۴۰۰ یا نظارت ضعیف در روند واکسیناسیون که موجب شد در بسیاری از شهر‌های کشورمان شاهد واکسن خواری برخی افراد مسئول باشیم.
 
ناتوانی ۴۰ باره بخش خصوصی کشورمان در واردات واکسن کرونا!

به این موارد، ایرادات پرشمار دیگری را می‌توان افزود که اگر نبودند، چه بسا شاهد وقوع چهار پیک مرگبار کرونا نمی‌بودیم و ضرورتی نداشت که نسبت به شروع پیک پنجم در روز‌های پیش رو هشدار بدهیم. ایراداتی که حتی انتخابات ریاست جمهوری هم موجب نشده در کانون توجه قرار گرفته، مورد انتقاد جدی قرار گیرند و در نهایت راه حل‌ها و برنامه‌هایی منسجم برای رفعشان ارائه شود و به جایش، مسائلی غیرواقعی مانند استفاده نکردن از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات واکسن مطرح شوند.

اظهاراتی شعارزده که کنکاش در فعل و انفعالات صورت گرفته در مسیر مقابله با کرونا، غیرواقعی بودنشان را نشان می‌دهد، به ویژه اگر بدانیم تاکنون چندین فراخوان جذب شرکت‌های بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا منتشر شده و بر اساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، پیرو مراجعه انبوهی از این شرکت ها، تاکنون ۴۰ مجوز واردات واکسن برای این شرکت‌ها صادر شده که هیچ یک به نتیجه نرسیده است.

این را معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی کشورمان می‌گوید که متولی صدور همه مجوز‌ها در مقوله واکسن است و به تاکید وی، «حدود ۴۰ معرفی‌نامه به شرکت‌های مختلف خصوصی داده ایم و هیچ یک تاکنون نتوانستند واکسن وارد کنند. بهتر است دوستان [منظور یکی دو تن از کاندیدا‌های ریاست جمهوری هستند] با اطلاعات دقیق صحبت کنند و با بیان حرف خام مثل اینکه گفتند شرکت‌های خصوصی می‌خواهند واکسن بیاورند، ولی سازمان غذا و دارو نگذاشته، ذهن مردم را مکدر نکنند.»

شانه ساز می‌افزاید: «تامین واکسن کرونا کار دولت‌هاست. بخش خصوصی در هیچ کشوری وارد نشده است؛ البته اگر بتوانند بیاورند استقبال می‌کنیم. سفرای ما هم در کشور‌هایی که کار تولید واکسن در آن ممالک انجام می‌شود به ما تذکر دادند که صدور معرفی‌نامه‌ها دارد تامین و تداوم و قیمت را افزایش می‌دهد، چون خیلی از شرکت‌ها می‌رفتند و برای موفق شدن در واردات واکسن قیمت‌های خیلی بالاتر نسبت به آنچه در دنیا بود مطرح می‌کردند و این امر داشت ارزبری واکسن را به شکل منفی تحت‌الشعاع قرار می‌داد.»

آسیبی که احتمالا برای افراد آگاه قابل پیش بینی بوده و چه بسا بر اساس این پیش بینی است که می‌بینیم دیگر کاندیدا‌ها از وعده دادن در این خصوص صرف نظر کرده اند؛ وضعیتی که بهترین راه برای رهایی از آن تولید واکسن در کشورمان است که اگرچه همراه با تاخیر‌هایی بوده، با قوت در حال پیشروی است. تولیدی که نشان از «ما می‌توانیم» دارد و احتمالا با به ثمر رسیدنش، مقدمات واکسیناسیون جمع کثیری از هموطنان مان فراهم خواهد شد و نویدبخش بازگشایی‌های وسیع و رونق اقتصاد خواهد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
از مدیریت اقای نمکی همان به که فرمودند احازه نمیدهم ملتم موش ازمایشگاهی چین شود اما اجازه داد موش ازمایشگاهی کوبا و جدیدا هم استرالیا شود. فقط این وسط چند ماه حیاتی را از دست دادیم و هزاران نفر جانشونو بابت مدیریت عحیب و عدم واردات و فشار واکسن سازهای داخلی از دست دادن.
.......
بزک نمیر بهار میاد
اصلا قرار نیست بخش خصوصی واکسن وارد کنه. همش فیلمه برای اینکه بگن به ما واکسن نمیدن و خودمون تولید کننده ایم و واکسن خودشون رو بریزن توو بازار و آخرش هم بگن همه مردم ایران از واکسن ایرانی استقبال کردن. همون بلایی که به اسم خودروی ملی سرمون آوردن حالا با واکسن ادامه میدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
به گفته هاتون یک مورد دیگه هم اضافه می کنم:
این هم یک راه جدید برای بالا کشیدن ارز هست به اسم شرکتهای خصوصی. مثل ارزهای دولتی که در سالهای گذشته تخصیص یافت و باهاش کار دیگه کردند.
انتخابات رو 3 ماه تعویق بندازن و 3 ماه اختیار ستاد کرونا رو با وزارت خانه بهداشت بدن دست کاندید مورد نظر که میگه 3 ماهه همه رو واکسن میکنم. اگه تونست بقیه کاندیداها براش رای جمع کنن و خودشون به غیر از یک نفر به قید قرعه برن کنار و یکیشون بمونه اونم به مردم یگه خودم به فلانی رای میدم تا انتخابات برگزار بشه و این آدم توانمند بشه رئیس جمهور و 4 ساله تمام مشکلات حل میشن. اگه نتونست 3 ماهه قولش رو عملی کنه بفرستنش قسمت خدمات تنظیف بخش عفونی بیمارستان دانشوری بدون ماسک و تجهیزات
هیچ کس هم جوابگوی جانهای از دست رفته هم نیست چون یک عده نگران ارزبری واکسن هستند ولی ملیونها دلار دیگر را راحت در جاهای دیگر خیرات میکنند
به حساب موهبت های تحریم بگذاریم و به این ناتوانی ببالیم!!!!
واقعا منظورتان از این نوشته چیست ؟ شما حاضرید پدر و مادر و فرزند و خواهر و برادر و حتی خودتان همین خودتان در آزمایشات بالینی یک واکسن خارجی که هیچ اطلاعاتی و دانشی از آن به کشور ما داده نشده است داوطلب مرگ شوید ؟ کمی انصاف هم خوب چیزی است . اگر وزارت بهداشت و دولت این کار را میکرد و نتایج سوئی داشت همین شماها بوق و کرنا میکردید که جان مردم برای دولت بی ارزش است و مردم را موش آزمایشگاهی شرکتهای دارویی خارجی کرده اند . کرونا یک بیماری عادی نیست و واکسن و نحوه تولید و عوارض آن هم عادی نیست . همین واکسن استرازنکا را که میگویند به جای قسمتی از بدهی کره به ایران داده اند جان افرادی را گرفته و صدایش را در نمی آورند آنوقت شما فکر کنید بخش خصوصی که وارد کننده قیر است میخواهد واکسن وارد کند و مردم را به کام مرگ بفرستند و کسی هم مسئولیت قبول نکند . آنهم بخش خصوصی که از همه چیز فقط و فقط به فکر سودجویی های نامشروع خودش است و این را به کرات ثابت کرده است
فقط بخش خصوصی ناتوان بود یعنی بخش دولتی خیلی عالی کار کرده است خون تمام این افرادی که اگر واکسن بود زنده می ماندن گردنه دولت است نه بخش خصوصی.....
واقعا منظورتان از این نوشته چیست ؟ شما حاضرید پدر و مادر و فرزند و خواهر و برادر و حتی خودتان همین خودتان در آزمایشات بالینی یک واکسن خارجی که هیچ اطلاعاتی و دانشی از آن به کشور ما داده نشده است داوطلب مرگ شوید ؟
از همین وعده کاندیدا ها فهمیدیم که بقیه وعده های اونا هم دروغه.
متاسفانه ، شاید تنها کشور باشیم که دولت مان بخاطر موارد زیر نتوانسته واکسن وارد کند
الف ) عدم برنامه ریزی اولیه خریداری همچون سایر کشورها

ب ) وجود مشکل انتقال ارز با عدم تصویب اف ای تی اف

ج ) ورود کردن بخش های خصوصی بی ربط و وابسته به مافیای داروی کشور

ایکاش زودتر مسولان مربوطه برای حفظ جان مردم ، اقدام موثر و مفید و علمی را انجام بدهند.
سلام. آقا پدر و مادران ما رو سر آن کردید... یه دوز واکسن زدید و به امان خدا... تکلیف دوز دوم چطوره؟ من از برخی متخصصین سوال کردم تزریق دوز دوم متفاوت با اولی فایده ای نداره... نکنه میخاین اینکار رو بکنین...
یه تعدادی دوز دوم سینوفارم و آسترازنکا بیارید این بندگان خدا رو تو برزخ نگه داشتید فعلا مشکلشان رفع بشه... بقیه رو برکت بزنین و یا هر کاری میخاین بکنین..
مگه هر دو دوز با هم نمی یاد؟ دوز دوم رو چیکار کردید؟
هی مصاحبه نکنید... مردم علاقه ای به شنیدن حرف های وزیر و دویتانش ندارن فقط واکسن بیارید...
آقا گناه دارن... رحم و مروت داشته باشید.. مدیریت کنید و مشکلات رو رفع کنید...
با وعده های عوام فریب می آیند و مردم فراموشکار زود یادشان می رود چه وعده هایی دادنند
بخش خصوصی فقط بلده داروی تاریخ نزدیک درجه سه وارد کنه یا مواد اولیه دارویی بی کیفیت و شیر خشک فاسد و به چند برابر قیمت بکنند تو پاچه ملت
.. اصول گرایان از تمام کارهای خود مثل گشت ارشاد و فیلترینگ تلگرام و برجام و.... در این مناظرات تبری جسته و انکار کردند !!!!
حرف حرف حرف حرف حرف حرف ،
جاش یکم خجالت بکشید
بخش خصوصی ایران همان انشعاب فعالیت غیر قانونی مدیران و مسیولین کشور از طریق فرزندان می باشد
این متن صرفا تبلیغ بی معنای واکسن تایید نشده داخلی است
واکسن یعنی مردم ایران، ما خودمون واکسن زدیم ولی شماها هم غیر از سیاهی لشگر بودن برامون یه ذره ارزش دارید. واکسن یعنی اینکه ما ۹۹ درصد فکرمون به بهونه اسلام به دنبال منافع خودمون و خانوادمونه ولی هنوز صد در صد نشده.
تحریم بانکی یعنی هیچ چیز نمیشود خرید مگر قاچاقی که در مورد دارو هواپیما کشتی و هزار چیز دیگر امکانپذیر نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار