بازدید 18551
مرور روزنامه‌های سه شنبه هجدهم خردادماه

تکلیف ایران در تعامل با جهان و دولت سیزدهم / مناظره یا هنرنمایی ناشیانه؟! /درس‌هایی برای مناظره دوم

غرش یوز‌های ایرانی در منامه، آقای مدیر کل در نقش پلیس بد، مناظره یا تخریب انتخابات؟ چرا از تحریم و کرونا نپرسیدید؟ شکست برنامه واکسیناسیون؟ دوز اول خارجی- دوز دوم ایرانی! وعده خانه دار شدن با طرح‌های تکراری، پرواز دوباره قیمت مرغ علی‌رغم تشکیل قرارگاه! دیپلماسی فعال ایران برای صلح افغانستان، وداع با روحانی مجاهد، معلمان از دولت آینده چه می‌خواهند؟ و بدلِ احمدی‌نژاد در مناظره انتخابات ۱۴۰۰ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۷ 08 June 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز سه شنبه هجدهم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که درگذشت علی‌اکبر محتشمی‌پور و پیام‌های تسلیت در پی درگذشت این روحانی مبارز همراه با یادداشت‌هایی درباره نقش او در مبارزات انقلاب، نقد و تحلیل اولین مناظرزه انتخاباتی و پیشنهادهایی برای مناظره‌های بعدی و بیانیه رافائل گروسی علیه ایران در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز را مرور می‌کینم؛


مناظره یا هنرنمایی ناشیانه؟!

مهدی نورمحمدزاده‪ طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان مناظره یا هنرنمایی ناشیانه؟! نوشت: یک-اصطلاح مناظره، غالبا در گفتگو یا تقابل دو اندیشه یا تفکر معنا پیدا می‌کند و می‌تواند در تعیین عیار استدلالی و منطقی طرفین مناظره مفید باشد. در طول تاریخ مناظرات علمی و دینی بین صاحبان اندیشه و فکر رونق داشته و گاه به اثبات و رد منطقی نظریات طرفین مناظره منجر شده است. رعایت ادب و داشتن روحیه حقیقت جویی، اول شرط مناظرات علمی است! تا این خصلت نباشد، حقیقت همچنان محجوب می‌ماند!
دو- مناظرات سیاسی، در همه جای دنیا بیش از آنکه اثباتی و استدلالی باشد، عاطفی و هیجانی است! طرفین مناظرات سیاسی و طرفداران آن‌ها اغلب از موضعی فرامنطقی و شعاری با موضوعات مناظره روبرو می‌شوند. یعنی مثلا باتوجه به روحیات، منافع، آرمان‌ها و احوال شخصی خود قبلا یک کاندیدا را انتخاب می‌کنند و بعد سعی می‌کنند برای نظرات ایشان جنبه استدلالی و منطقی جور کنند! در این نوع مناظرات معمولا هیچ طرف مناظره اقناع نمی‌شود و حتی طرفداران هم در استنباط نتیجه مناظره، نظراتشان خلاف هم است! بی‌خود نیست که عده‌ای همتی و عده‌ای دیگر رئیسی یا جلیلی را برنده مناظره می‌دانند! حتی به روایت ستاد‌های انتخاباتی، زاکانی و مهرعلیزاده و رضایی هم با اختلاف فاحش برنده مناظره شده اند!

تکلیف ایران در تعامل با جهان و دولت سیزدهم/مناظره یا هنرنمایی ناشیانه؟! /درس‌هایی برای مناظره دوم
سه- مناظره در معنای امروزی، هنر اقناع عمومی است. این فرآیند علاوه بر دانش تخصصی، از مهارت‌های زبانی، روانی و حتی نمایش و بازیگری نیز متاثر است. طرفین مناظره، مخصوصا در نوع سیاسی آن که ذاتا فاصله زیادی از علم و دانش تخصصی دارد، بیش از اثبات خود به رد طرف مقابل می‌پردازند، چرا که انتخاب سیاسی غالبا عرصه انتخاب بین بد و بدتر تفسیر شده است و در چنین فضایی، تخریب بیشتر جواب می‌دهد! البته شگرد نمایشی بعضی کاندیدا‌ها دیگر خیلی نخ نما شده است، دوره شعر ترکی خواندن و معرفی به دادگاه و بیرون کشیدن اسکناس هزار تومانی برای جلب آراء، خیلی وقت است که تمام شده است!
چهار- اول شرط یک مناظره عادلانه، موضع برابر طرفین مناظره است. انصافا آن‌ها که با محدود کردن سلایق سیاسی و حذف چهره‌های شاخص در ترکیب نهایی کاندیداها، چنین لیست ناموزونی را تدارک دیدند، در بی‌خاصیتی مناظرات این دوره سهیم هستند.


پنج- برخی متفکران تمایلی به مناظره عمومی نداشتند، چون نگران برداشت‌های ناقص و غلط و تبعات تلخ آن بودند. آن‌ها مخالفان خود را به مطالعه آثار خود و نقادی دقیق آن‌ها دعوت می‌کردند و معتقد بودند که فهم و کشف حقیقت جز با تعمق و پرداخت مفصل به موضوع حاصل نمی‌شود و فضای هیجانی، مینیاتوری و ثانیه شمار مناظرات، نافی این دقت و تعمق است. شاید با این نگاه، ما هم مناظرات سیاسی را نباید زیاد جدی بگیریم!

 

درس‌هایی برای مناظره دوم

سیدعلی علوی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان درس‌هایی برای مناظره دوم نوشت: مناظره اول نامزد‌های ریاست جمهوری برگزار شد و امروز دومین مناظره رسمی نامزد‌ها برگزار خواهد شد. براساس اتفاقات رخ داده در مناظره اول و آمار‌های نظرسنجی‌ها که به طور مفصل در صفحه ۱۲ امروز روزنامه آورده‌ایم، می‌توان ادعا کرد مناظره اول بازی بازندگان شد. برخی نامزد‌ها و رسانه ملی در همان مناظره باختند و برخی دیگر در برایند مناظره اول دچار ریزش سبد آرا شدند؛ بنابراین باتوجه به تجربه مناظره اول چند نکته به نظر می‌رسد:


۱. سازوکار ناکارآمد تلویزیون در طراحی سناریوی مناظره اول


تجربه مناظره اول نشان داد که تقریبا بیش از ۵۰ درصد اظهارات مطرح و رد و بدل شده در این مناظره در سازوکار طراحی شده پیش نرفت، انحرافی که فارغ از اجرای سرد و کسل کننده مجری برنامه نشان از اشتباه بودن سناریوی طراحی شده دارد. در واقع اگر به کاندیدا‌ها اجازه یک صحبت اولیه داده می‌شد، اگر اجازه یک پاسخ گویی احتمالی بعدی داده می‌شد و اگر مجموعه‌ای از سوالات اساسی و ثابت از هر هفت نامزد پرسیده می‌شد که هم نامزد‌ها در پاسخ دقیق و کارشناسی رقابت کنند و هم مردم و مخاطبان امکان مقایسه و سنجش داشته باشند، چه بسا مناظره اول جذاب‌تر می‌شد و برای مخاطبانش راه گشا. موضوعی که امیدواریم در مناظره دوم اصلاح شود.

تکلیف ایران در تعامل با جهان و دولت سیزدهم/مناظره یا هنرنمایی ناشیانه؟! /درس‌هایی برای مناظره دوم
۲. تخریب
اگر بخواهیم مناظره اول را در سه کلمه خلاصه کنیم، حتما یکی از آن سه کلمه «تخریب» است. متاسفانه تخریب‌های مبتذل بخشی از مناظره اول بود، تخریب‌های سطحی و کم اثر از سوی برخی نامزد‌ها که تقریبا فاقد ریشه بودند و نه تنها برای مطرح کنندگان سود نداشت و رای نیاورد بلکه می‌توان ادعا کرد که باعث ریزش سبد رای این نامزد‌ها نیز شد.


۳. سطحی نگری
مواجهه ساده و سطحی با مسائل کشور یکی دیگر از نقاط ضعف برخی نامزد‌ها در مناظره اول بود. برکسی پوشیده نیست که اقتصاد امروز مشکل اصلی کشور و مردم است، اما آن چه در مناظره اول قابل تامل بود، پرداختن سهل و ممتنع به مشکلات پیچیده کشور بود. موضوعی که فارغ از این که کدام از این نامزد‌ها رای بیاورند، نگران کننده به نظر می‌رسد. واقعیت آن است که به دلیل مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خارجی شرایط کشور دچار گره‌های سختی شده است که برخورد ساده با آن و بازنمایی آن به جامعه می‌تواند موجی از مطالبات و توقعات را ایجاد کند که هر کارشناسی از آن به عنوان یک زنگ خطر یاد می‌کند.


۴. وعده‌های غیر واقعی و عوام فریب
یکی دیگر از نمایه‌های تلخ مناظره اول به رغم تذکر رهبر انقلاب، مطرح کردن مجموعه‌ای از وعده‌های غیر واقعی از سوی برخی نامزد‌ها بود. وعده‌هایی که به نظر می‌رسد تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی به جز نامزد‌ها و حلقه اطراف شان آن‌ها را غیرواقعی ارزیابی می‌کنند. در واقع اعلام وعده‌هایی که گاهی به اندازه ۳۰ تا ۴۰ درصد بودجه کشور نیاز به اعتبار دارد، در سال‌هایی که به دلیل تحریم‌های بین المللی درآمد‌های ارزی به شدت بلوکه شده، چه توجیهی می‌تواند داشته باشد جز تلاش برای خرید رای مردم!


۵. نپرداختن به مشکل اساسی مردم
کنترل تورم، رونق تولید، حمایت از کارگاه‌های کوچک و متوسط، برخورد باابربدهکارها، مالیات بر عایدی سرمایه، کسری بودجه، توسعه درآمد‌های غیر نفتی، نظام عادلانه مالیات، اصلاح نظام بانکی، کنترل واسطه گری و سیستم توزیع منابع تقریبا هیچ کدام در مناظره نخست که با محوریت اقتصاد بود، چندان به چشم نیامد ودر تحلیل محتوای مناظره اول اعداد و آمار حداقل تکرار را داشت وتقریبا کمترین آمار و اعداد ذکر شد.


۶. جای خالی شفافیت و صداقت
در مناظره اول به نظر می‌رسد آن چه جای خالی اش به شدت حس می‌شد، شفافیت و صداقت برخی نامزدهابود، در حالی که مسئله اصلی مردم کارآمدی اقتصادی است. چه می‌شد برخی نامزد‌ها به جای تخریب و اتهام زنی و وعده‌های فریبنده و نپرداختن به مسائل اساسی، شفاف و صادقانه از وضعیت کشور می‌گفتند. از محدودیت‌هایی که اجازه هر وعده‌ای را نمی‌دهد. چه می‌شد صادقانه از ظرفیت‌های پیش رو می‌گفتند، چه می‌شد کم می‌گفتند، اما عملیاتی سخن می‌گفتند. چه می‌شد به جای رویکرد سلبی به گذشته، با رویکردی ایجابی، ولی واقع بینانه به آینده می‌پرداختند. شفافیت و صداقتی که برایند آن نگاه واقع بینانه مردم به آینده باشد. واقعیتی قابل تحقق با ضریب خطای قابل تحمل نه چشم اندازی رویایی و نابودگر اعتماد به انقلاب اسلامی.

 

تکلیف ایران در تعامل با جهان و دولت سیزدهم

احسان شادی طی یادداشتی با عنوان تکلیف ایران در تعامل با جهان و دولت سیزدهم در جهان صنعت نوشت: روز گذشته عیسی کلانتری از باسابقه‌ترین مدیران اجرایی ایران که حالا معاون رییس‌جمهور در محیط‌زیست است اطلاعات ناراحت‌کننده‌ای از وضعیت ایران ارائه داد. وی درباره وضعیت معاهده آب و هوایی پاریس نیز توضیح داد: این معاهده بین مجلس و شورای نگهبان گیر کرده است. ما چندین بار تقاضا کردیم که به این مساله رسیدگی شود، اما هنوز به جایی نرسیده است. با این صحبت‌های عیسی کلانتری معلوم می‌شود به دلایل سیاسی یا کارشناسی ایران در پیوستن یا نپیوستن به یک توافقنامه و معاهده بین‌المللی یکی از مهم‌ترین مسائل این روز‌های جهان تردید دارد.


ایران در داستان حالا بسیار مشهورشده پیوستن یا نپیوستن به پیمان پولی و بانکی نامدار FATF نیز گرفتار شده است. در حال حاضر بیش از دو سال است دولت اصرار دارد که ایران برای هموار کردن دادوستد باید عضویت FATF را قبول کند و مجمع تشخیص مصلحت نظام این را قبول نمی‌کند.
مخالفان پیوستن ایران می‌گویند این نهاد زیرمجموعه تظلم جهانی است که زیر سلطه آمریکاست و در صورتی که ایران عضویت آن را قبول کند اطلاعات مهمی به آمریکا داده می‌شود.

تکلیف ایران در تعامل با جهان و دولت سیزدهم/مناظره یا هنرنمایی ناشیانه؟! /درس‌هایی برای مناظره دوم

از سوی دیگر این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری در مقوله پرونده هسته‌ای با آژانس بین‌المللی اتمی و نیز با غرب اختلاف‌نظر داریم و به همین دلیل زیر تیغ تحریم قرار داریم. شاید برخی بگویند ایران در این باره فقط با آمریکا اختلاف دیدگاه دارد، اما یادمان باشد آمریکا رهبر کشور‌های غربی است. اختلاف دیدگاه ایران در مقوله انتخاب روسای فدراسیون‌های ورزشی مثل جودو و نیز فوتبال نشان می‌دهد مسائل حل نشده ایران با جهان پرشمار است. واقعیت این است که در همه ده‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و براساس دیدگاه انقلابیون پیروز بر رژیم گذشته ایران به جهان نگاهی ویژه داشته و دارد. بسیاری از کسانی که در دهه ۱۳۶۰ به دبستان یا دبیرستان می‌رفتند یادشان می‌آید که هر روز پیش از رفتن به کلاس درس در صف‌های منظم شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر شوروی سر می‌دادند. نگاه ویژه نظام سیاسی جمهوری اسلامی به جهان پیامدهایش را بر کسب‌وکار و زندگی ایران به ویژه اقتصاد بر جای گذاشته است. به طور مثال در داستان نفت و گاز که ایران به مرور از صحنه بازی خارج شده است یا در داستان خوداتکایی در تولید که منابع ایران به طور ناکارآمد به مصرف رسیده است یا در داستان تجارت خارجی که در چنگ چینی‌ها اسیر شده‌ایم از پیامد‌های قابل اعتنای نوع نگاه به جهان است. شاید در دولت سیزدهم بتوان برای این معضل راهی پیدا کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۳
جناب موحدی کرمانی نیز بعنوان یار کمکی برای تضمین برنده کردن جناب رئیسی وارد میدان شدند !!!!

جناب علم الهدی هم که خیلی راحت و از الان ایشان را برنده حتمی میداند !!!
ولی هیچ کسی قادر به اقدامات دقیقه ۹۰ مردم نبوده و نیستند !!!!
چه كسي راي ميده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
به همون دلیلی که دوره های قبل به روحانی رای دادی
الانم باز به همتی رای خواهی داد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
هرکسی که از وضع موجود راضیه و سر سفره آقایون نشسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
کسانی که دوره های قبل کاندیدای مورد نظرشان رأی نیاورده
و کسانی که اشتباه خودشان را در انتخاب های قبل قبول دارند
و کسانی که به خدا توکل دارند و می دانند که خدا حامی محرومان است...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
رای میدم به احترام وطن و خون شهدا‌، خصوصا سردار دل ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
هرکسی که ایران را دوست دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
غیر از مزدوران رجوی و عربستان
بقیه رای می دهند
سیاست خارجی اقای روحانی جز مذاکرات برجام چه دستاورد(برجام چه مثبت از نگاه عده ای و چه منفی از نگاه عده ای دیگر) دیگری داشت؟؟؟؟
اجرای ان را هم که وابسته به تصویب قوانین پولی جهانی کردند و تصویب اف ای تی اف!!
دولت اقای روحانی علی رغم رای میلیونی مردمی در سیاست خارجی منفعلانه عمل کرد و میتوانستند باوجود ترامپ‌مذاکرات نیم بند انجام دهند و حتی مذاگرات کلی ،کاری که اردوغان با ترامپ‌توانست.
اقایون دولتی هیچ دستاورد داخلی نداشتند جز گرانی الان نگران سیاست خارجی شدند
تشکر از زحمات این دلسوزان
پاسخ ها
شوقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
دستور برقراری یا قطع مذاکره با آمریکا و اسرائیل و عربستان در اختیار دولت نیست عزیز دل برادر
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
جواب ۱۱۰۲:تیتر مطلب را توجه نکردید.
میگوید نحوه تعامل جهانی و نقش روسای جمهور و دولت اینده
خوب اگر دولت نقش ندارد که تیتر جهان صنعت هم غلط است.
نه دوست محترم
دولت میتوانسته با حفظ ۳ اصل عزت حکمت و مصلحت که سیاست خارجی بر اساس ان است با ترامپ هم مذاکره کنند و ۳ سال مردم را بازی ندهندچون جان کری گفته بوده با ترامپ مذاکره نکنید!!!!عجب
تکلیف نحوه تعامل با جهان درحوزه اختیارات رییس جمهورنیست .مثلا رفع تحریمها ووعده هایی که برمبنای رفع تحریمها هم داده میشود خارج ازاختیارات رییس جمهور است واگرکاندیدایی دراین مورد وعده ای دهد خودهم میداند که فقط مصرف تبلیغاتی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
کاملاً در اختیار رئیس جمهور است، گرچه سهم وزیر خارجه شاید کم باشد.
شاهدش اینکه رهبری بارها گفتند با مذاکره مخالف اند ولی چون دولت اینطور خواسته با شرایطی به او اجازه دادند و خط قرمزهایی هم تعیین کردند که اکثر آنها اصلاً مراعات نشد.
ناشناس
| Canada |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
ناشناس1304 برو ساندیستو بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
نظام تصمیم به مذاکره میگیره
وعده رفع تحریم هنر دستگاه اجرایی(دولت) هست که بتونه توافقی کنه که تحریم لغو بشه نه تعلیق چندماهه
مگه آمریکا اهرم فشاری (تحریم) وقتی مذاکره می‌کنه لغو می‌کنه که ما اهرم فشار (فعالیت هسته ای ) متوقف کنیم ؟
پاسخ ها
صالح علی اکبری
| Canada |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
اگربه فرض هم فعالیت هسته ای مقابل امریکا اهرم فشارباشد مقابل روسیه برعکسه. خیلی مورد کوچیکش 20 سال لفت دادن ساخت نیروگاه بوشهر انهم به جندبرابرقیمت بود.
عدم تعامل با دنیا مخرب ترین عامل رشد و توسعه اقتصادی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
دنیا هم که لابد یعنی آن سر دنیا!!!
دختر دایی. پسر عمت بدرد کشور داری نمی خوره.
بس است توهین به شعور ملت. ما زباله گرد نیستیم. ما یارانه نمی خواهیم ما احترام می خواهیم. ما از آن چیزی که در ذهن برخی رسوب کرده است (بیشتریم) ما موشک ساختیم ما هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را زدیم ما . ما بچه هایمان نهاد های دانش بنیان را توسعه دادند هنوز شما با (یارانه. زنان خانه دار. بیمه. کوله بر. قاچاق. و .... ای نمزخرفات) مردم را تلاش دارید گول بزنید. خواهش میکتم قدری از آن زمان ها فاصله بگیرید ایرانیان پیشرفت کرده اند ایرانیان در(5) دقیقه اول که هر سایت باز بشه تمام خودروهای تولیدی اش را خریده اند . ایرانیان اگر اجازه داشتن فرودگاه خصوص میزدند راه آنه خصوصی صدا وسیمای خصوصی و همه چیز خصوصی میزدند به خدا ما توهین می بینیم این حرف ها را به خودمون
جو گیر نباشیم
اگر رای ندهیم
و یا
اگر به شخص درستی رای ندهیم
4 سال و یا حتی 8 سال باید غر بزنیم که چرا اوضاع چنین است و چرا چنان است
رای درست مسیر را عوض می کند
اگر روحانی در سال 92 فقط 300 هزار رای کمتر آورده بود قطعا امروز وضعیت ما متفاوت از این که هست بود
کسانی که تبلیغ رای ندادن می کنند نانشان در رای ندادن است
باید رای بدهیم و آگاه سازی کنیم تا همه رای بدهند
مناظره ریاست جمهوری رو دیدم
تقریبا تمام مسئولین از اوضاع مملکت ناراضی بودن.
واقعن عملکرد ما مردم خوب نبوده،
مسئولین رو ناراحت کردیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار