بازدید 9003

جلیلی: می‌توان تحریم ها را خنثی کرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه برنامه‌ها باید قابل تحقق بوده و نمایشی نباشد، گفت: کشور برای جهش بزرگ مستعد است و به همین دلیل شعار خود را جهاد بزرگ برای جهش ایران معرفی کردیم و این فقط یک شعار نیست.
کد خبر: ۱۰۵۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸ 05 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سعید جلیلی عصر جمعه در گفت و گویی اظهار کرد: در طول ۸ سال گذشته دولت سایه را تشکیل دادیم و با نخبگان و افراد تحصیل کرده جلسات متعددی داشتیم و تحولات کشور را دنبال کردیم و امروز جمع‌بندی ما این است که اگر می‌خواهیم برنامه‌ای برای کشور داشته باشیم، این برنامه باید حداکثری باشد.

وی با بیان این که برنامه‌های ما باید قابل تحقق بوده و نمایشی نباشد، گفت: بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشور گویای این است که کشور برای جهش بزرگ مستعد است و به همین دلیل شعار خود را جهاد بزرگ برای جهش ایران معرفی کردیم و این فقط یک شعار نیست.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: کشور در عرصه‌های مختلف صنعت مانند نفت، گاز، کشاورزی، شیلات، معدن، صنعت و گردشگری فرصت‌های بسیار خوبی دارد. هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند پیشران قطار کشور باشد و فرصت بسیار خوبی است که باید از آن بهره برد. در کنار آن ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در بعد نیروی انسانی داریم که مسئله‌ای بسیار قابل اتکا است.

وی با تاکید بر این که منتخب مردم قبل از دراختیار گرفتن دولت باید آسیب شناسی کرده و مشکلات را بشناسد، گفت: این امر نیازمند مطالعه و بررسی همه مسایل جامعه است که در کوتاهترین زمان بتواند مشکلات موجود را حل و برطرف کند.

جلیلی افزود: لازمه پیشرفت اقتصادی، ثبات در همه زمینه هاست و رییس جمهور نقش مهمی در برقراری ثبات دارد. بسیاری از اصناف به ما می‌گویند که چرا تصمیمات و بخشنامه‌های مختلفی ارائه می‌شود که با هم هماهنگی ندارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: این ناهماهنگی باعث مشکلاتی در عرصه اقتصادی می‌شود و فعالان اقتصادی نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشند. روزی صادرات مجاز است و روز دیگر ممنوع می‌شود. با این شرایط مشکلات بسیاری به وجود می‌آید که بی ثباتی به همراه دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه کشور ثبات داشته باشد نباید معطل مسائل موهوم شد. یکی از اتفاقات هشت سال گذشته این بود که به جای برقراری ثبات، معطل مواردی بودیم که دست ما نبود. مثلاً بحث برجام مطرح بود، توافق آن و شیوه اجرای برجام یا نشست لوزان و ژنو و ... این‌ها مشکل ایجاد می‌کند و ثبات را از بین می‌برد.

جلیلی در ادامه درباره خصوصی سازی گفت: طی سال‌های گذشته جلسات متعددی با نخبگان و صاحب‌نظران برگزار کردیم. یکی از اشکالات خصوصی‌سازی به نگاه دولت باز می‌گردد، مثلا دولت دیونی دارد که به جای آن واگذاری را در دستور کار خود قرار می‌دهد و ظرفیت‌ها ملاک قرار نمی‌گیرد. مثلا شرکت هپکو یا ماشین سازی تبریز را با سایر موارد به یک چشم نگاه کردیم که این منطقی نبود و نباید این روند شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: بحث اهلیت شخصی که این واگذاری برای او انجام می‌شود هم مهم است، واگذاری انجام می‌دهیم و می‌گوییم خصوصی سازی شد، اما در همین واگذاری عده‌ای بیکار می‌شوند و این نشان می‌دهد کار درست نبوده است.

جلیلی بار دیگر به تفاوت نگاه حداقلی و حداکثری اشاره کرد و افزود: ما کشوری نیستیم که فقط نان مردم را تأمین کنیم، ما می‌توانیم در عرصه‌های مختلف مثل دانش فضایی مرز‌های دانش را جابجا کنیم و این دانش و زیرساخت‌ها را در اختیار داریم. البته در ۸ سال گذشته در این زمینه کوتاهی شد و این یکی از همان تفاوت‌ها در نگاه رییس جمهور است. دولت نباید کار نمایشی کند و به کار واقعی روی بیاورد. ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف فضایی اقدامات موثری انجام دهیم و از دانش داخلی و کشور‌های دوست استفاده کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوالی در مورد ازدواج جوانان و وام‌های ازدواج هم گفت: دولت نباید با دادن وام ازدواج فکر کند که کارش تمام شده است. اگر به آمار سال‌های اخیر دقت کنیم خواهیم دید آمار ازدواج کاهش یافته که یکی از این مسائل به موضوع مسکن و اشتغال باز می‌گردد. دولت باید برای همه وزارتخانه‌ها تکلیف ایجاد کند تا در حوزه اشتغال برنامه داشته باشند تا این مساله به صورت هماهنگ حل شود.

وی گفت: بحث دیگری که بررسی کردیم و برای آن برنامه ریزی شد به موضع تحکیم خانواده و طرح سفر باز می‌گردد که افراد کم درآمد و دهک پایین بتوانند به صورت رایگان چند روز در طول سال در اقامتگاه‌های دولتی مستقر شده و فرصت سفر و دورهم بودن با خانواده را داشته باشند تا از آسیب‌های اجتماعی دور بمانند.

جلیلی با بیان اینکه در گفته‌های نامزد‌های انتخاباتی برای حل مشکلات سخن‌های مشترک شنیده می‌شود، گفت: مشکلات راه حل دارد، اما این به تنهایی کافی نیست و باید برای حل آن اراده هم وجود داشته باشد. در برخی مواقع ممکن است به دلیل تعرض منافع اقدامات مناسبی صورت نگیرد و این وظیفه رییس جمهور است که با این هماهنگی را میان دستگاه‌های مختلف ایجاد کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از برگزاری همایش‌های متعدد گفت: چرا باید معقوقات سنگین مالی و ۹۰ هزار میلیارد تومان در اختیار ۱۱ نفر باشد؟ اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید این کار را از جناح خود آغاز کرد و فقط به یک گروه و جناح خاص تاکید و توجه نشود.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر شاهد بودیم که نگاه‌های متفاوت میان برخی از مسوولان وجود داشت که این نشان از عدم هماهنگی است، مثلا در یک برهه وزیر اقتصاد یک چیز می‌گفت و وزیر نفت موضع دیگری داشت و این نا هماهنگی مشکلات را افزایش می‌دهد.

جلیلی در ادامه پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه پولی، استفاده از فناوری‌های زنجیره بلوک برای استفاده در پیام رسان ها، توسعه بانکداری فراساحل، استفاده از ظرفیت یوآن‌های صادراتی، استفاده از رمزنت‌ها و همکاری با بانک‌های مورد تحریم آمریکا از جمله راهکار‌های خنثی کردن تحریم عنوان کرد که در دوران تحریم می‌توان روی آن کار کرد و برنامه داشت.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در نظام سلامت، کمبود پزشک داریم، اما برنامه‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که نیازمند بازنگری است. با آنکه کرسی‌های بسیاری داریم و نیازمند پزشک هستیم، اما تعداد کمی را در کنکور می‌گیریم و نباید این گونه رفتار کرد.

وی به کشور چین اشاره کرد و گفت: در سال ۱۹۷۹ چینی‌ها حدود ۱۳.۵ میلیارد صادرات داشته اند، اما این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۴۳۰ میلیارد رسید و علت آن هم این بود که برنامه و اراده داشتند و می‌دانستند چه می‌خواهند.

جلیلی یادآورشد: غربی‌ها قدرت خود را در یکسری از فناوری‌های پیشرفته می‌دانند که این پاشنه آشیل آنهاست. ما ظرفیت مناسبی برای جهش در این حوزه داریم، نیروی انسانی تحصیل کرده و مواد مورد نیاز را در اختیار داریم و با این رویکرد می‌توانیم تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تهاتر و تسویه منابع ارزی صادراتی و وارداتی به صورت هوشمند و تغییر مبادی واردات به ویژه در محصولات کشاورزی از جمله راهکار‌هایی است که در رویکرد تهاجمی به تحریم‌ها باید دنبال شود و مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با یک برنامه جامع، باور صحیح و اراده‌ای محکم می‌توان به یک جهش بزرگ دست پیدا کرد و امیدوارم ۴ سال آینده باعث شکوفایی، تعالی و پیشرفت کشور شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل